REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie wydatki są kwalifikowalne w konkursie dla najmniejszych firm w województwie łódzkim?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Temat kwalifikowalności wydatków w projektach unijnych bywa często problematyczny, zwłaszcza w przypadku wnioskodawców ubiegających się o przyznanie unijnej dotacji po raz pierwszy. Obowiązek sprostania wymogom unijnym stawianym w tym zakresie spoczywa zawsze na wnioskodawcy. Pomocą mogą się tu okazać szczegółowe wytyczne regulujące kwestie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do poszczególnych typów projektów.

O tym, że wnioskodawcy projektów unijnych powinni starannie zapoznać się z obowiązującą dokumentacją programową nie trzeba nikomu przypominać. Wiedza, której dostarczają nam te dokumenty jak również wytyczne może okazać się nieoceniona podczas przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej. I podobnie jest w przypadku kwalifikowalności wydatków ponoszonych w ramach działania III.6, dla którego został właśnie rozpoczęty nabór wniosków o dofinansowanie

REKLAMA

Podstawowymi dokumentami w zakresie kwalifikowalności wydatków ponoszonych w projektach unijnych realizowanych w województwie łódzkim są:

  • „Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013”’.
  • „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013”.

Przeczytaj również: Startuj z własnym biznesem dzięki unijnej dotacji

Wydatki kwalifikowane w konkursie dla działania III.6 RPO WŁ

W działaniu III.6 wspierającym rozwój mikro- i małych przedsiębiorstwa na terenie województwa łódzkiego za kwalifikowane są uznawane wydatki związane z realizacją projektu, a wśród nich:

  • wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii (m.in. nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej),
  • wydatki na specjalistyczne doradztwo (wyłącznie jako element projektu inwestycyjnego),
  • wydatki na uzyskanie certyfikatu dla wytwarzanych produktów i świadczonych usług, w powiązaniu z przedmiotem inwestycyjnym projektu,
  • wydatki związane z przygotowaniem do wdrożenia efektywnych systemów zarządzania środowiskiem,
  • wydatki na budowę przyłączy do istniejącej sieci (wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, gazowej) mogą być uznane za wydatki kwalifikowane jeżeli są niezbędne do realizacji projektu oraz beneficjent będzie ich bezpośrednim odbiorca (z wyłączeniem projektów polegających na budowie sieci), 
  • wydatki związane z udziałem w targach, misjach i imprezach gospodarczych za granica, jak również z marketingiem i promocją produktów i marek regionalnych i lokalnych,
  • zakup sprzętu i systemów komputerowych,
  • wydatki na zakup środków transportu przez podmiot niewykonujący działalności w zakresie usług transportowych (w tym taki, której działalność transportowa nie jest działalnością główną).

Polecamy serwis Regiony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach działania III.6 przewiduje się także dofinansowanie – do 10% kosztów kwalifikowanych w projekcie – wydatków związanych z organizacją i przeprowadzeniem specjalistycznych szkoleń.

Wśród takich wydatków za kwalifikowane uznawane są koszty pracy trenerów i szkoleniowców, dojazdów i zakwaterowania trenerów, wynajem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, catering dla uczestników szkolenia, przygotowania materiałów szkoleniowych, delegacji osób korzystających ze szkoleń.

Do wydatków niekwalifikowalnych zalicza się leasing operacyjny i zwrotny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA