REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie wydatki są kwalifikowalne w konkursie dla najmniejszych firm w województwie łódzkim?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Temat kwalifikowalności wydatków w projektach unijnych bywa często problematyczny, zwłaszcza w przypadku wnioskodawców ubiegających się o przyznanie unijnej dotacji po raz pierwszy. Obowiązek sprostania wymogom unijnym stawianym w tym zakresie spoczywa zawsze na wnioskodawcy. Pomocą mogą się tu okazać szczegółowe wytyczne regulujące kwestie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do poszczególnych typów projektów.

O tym, że wnioskodawcy projektów unijnych powinni starannie zapoznać się z obowiązującą dokumentacją programową nie trzeba nikomu przypominać. Wiedza, której dostarczają nam te dokumenty jak również wytyczne może okazać się nieoceniona podczas przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej. I podobnie jest w przypadku kwalifikowalności wydatków ponoszonych w ramach działania III.6, dla którego został właśnie rozpoczęty nabór wniosków o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowymi dokumentami w zakresie kwalifikowalności wydatków ponoszonych w projektach unijnych realizowanych w województwie łódzkim są:

  • „Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013”’.
  • „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013”.

Przeczytaj również: Startuj z własnym biznesem dzięki unijnej dotacji

Wydatki kwalifikowane w konkursie dla działania III.6 RPO WŁ

W działaniu III.6 wspierającym rozwój mikro- i małych przedsiębiorstwa na terenie województwa łódzkiego za kwalifikowane są uznawane wydatki związane z realizacją projektu, a wśród nich:

REKLAMA

  • wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii (m.in. nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej),
  • wydatki na specjalistyczne doradztwo (wyłącznie jako element projektu inwestycyjnego),
  • wydatki na uzyskanie certyfikatu dla wytwarzanych produktów i świadczonych usług, w powiązaniu z przedmiotem inwestycyjnym projektu,
  • wydatki związane z przygotowaniem do wdrożenia efektywnych systemów zarządzania środowiskiem,
  • wydatki na budowę przyłączy do istniejącej sieci (wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, gazowej) mogą być uznane za wydatki kwalifikowane jeżeli są niezbędne do realizacji projektu oraz beneficjent będzie ich bezpośrednim odbiorca (z wyłączeniem projektów polegających na budowie sieci), 
  • wydatki związane z udziałem w targach, misjach i imprezach gospodarczych za granica, jak również z marketingiem i promocją produktów i marek regionalnych i lokalnych,
  • zakup sprzętu i systemów komputerowych,
  • wydatki na zakup środków transportu przez podmiot niewykonujący działalności w zakresie usług transportowych (w tym taki, której działalność transportowa nie jest działalnością główną).

Polecamy serwis Regiony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach działania III.6 przewiduje się także dofinansowanie – do 10% kosztów kwalifikowanych w projekcie – wydatków związanych z organizacją i przeprowadzeniem specjalistycznych szkoleń.

Wśród takich wydatków za kwalifikowane uznawane są koszty pracy trenerów i szkoleniowców, dojazdów i zakwaterowania trenerów, wynajem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, catering dla uczestników szkolenia, przygotowania materiałów szkoleniowych, delegacji osób korzystających ze szkoleń.

Do wydatków niekwalifikowalnych zalicza się leasing operacyjny i zwrotny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA