REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie wydatki są kwalifikowalne w konkursie dla najmniejszych firm w województwie łódzkim?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim
Wydatki kwalifikowalne w konkursie dla małych firm w województwie łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Temat kwalifikowalności wydatków w projektach unijnych bywa często problematyczny, zwłaszcza w przypadku wnioskodawców ubiegających się o przyznanie unijnej dotacji po raz pierwszy. Obowiązek sprostania wymogom unijnym stawianym w tym zakresie spoczywa zawsze na wnioskodawcy. Pomocą mogą się tu okazać szczegółowe wytyczne regulujące kwestie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do poszczególnych typów projektów.

O tym, że wnioskodawcy projektów unijnych powinni starannie zapoznać się z obowiązującą dokumentacją programową nie trzeba nikomu przypominać. Wiedza, której dostarczają nam te dokumenty jak również wytyczne może okazać się nieoceniona podczas przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej. I podobnie jest w przypadku kwalifikowalności wydatków ponoszonych w ramach działania III.6, dla którego został właśnie rozpoczęty nabór wniosków o dofinansowanie

REKLAMA

Podstawowymi dokumentami w zakresie kwalifikowalności wydatków ponoszonych w projektach unijnych realizowanych w województwie łódzkim są:

  • „Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013”’.
  • „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013”.

Przeczytaj również: Startuj z własnym biznesem dzięki unijnej dotacji

Wydatki kwalifikowane w konkursie dla działania III.6 RPO WŁ

W działaniu III.6 wspierającym rozwój mikro- i małych przedsiębiorstwa na terenie województwa łódzkiego za kwalifikowane są uznawane wydatki związane z realizacją projektu, a wśród nich:

  • wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii (m.in. nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej),
  • wydatki na specjalistyczne doradztwo (wyłącznie jako element projektu inwestycyjnego),
  • wydatki na uzyskanie certyfikatu dla wytwarzanych produktów i świadczonych usług, w powiązaniu z przedmiotem inwestycyjnym projektu,
  • wydatki związane z przygotowaniem do wdrożenia efektywnych systemów zarządzania środowiskiem,
  • wydatki na budowę przyłączy do istniejącej sieci (wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, gazowej) mogą być uznane za wydatki kwalifikowane jeżeli są niezbędne do realizacji projektu oraz beneficjent będzie ich bezpośrednim odbiorca (z wyłączeniem projektów polegających na budowie sieci), 
  • wydatki związane z udziałem w targach, misjach i imprezach gospodarczych za granica, jak również z marketingiem i promocją produktów i marek regionalnych i lokalnych,
  • zakup sprzętu i systemów komputerowych,
  • wydatki na zakup środków transportu przez podmiot niewykonujący działalności w zakresie usług transportowych (w tym taki, której działalność transportowa nie jest działalnością główną).

Polecamy serwis Regiony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach działania III.6 przewiduje się także dofinansowanie – do 10% kosztów kwalifikowanych w projekcie – wydatków związanych z organizacją i przeprowadzeniem specjalistycznych szkoleń.

Wśród takich wydatków za kwalifikowane uznawane są koszty pracy trenerów i szkoleniowców, dojazdów i zakwaterowania trenerów, wynajem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, catering dla uczestników szkolenia, przygotowania materiałów szkoleniowych, delegacji osób korzystających ze szkoleń.

Do wydatków niekwalifikowalnych zalicza się leasing operacyjny i zwrotny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA