REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy JESSICA pomoże polskim miastom

Czy JESSICA pomoże polskim miastom
Czy JESSICA pomoże polskim miastom

REKLAMA

REKLAMA

Inicjatywa JESSICA jest wspólnym przedsięwzięciem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Rozwoju Rady Europy i Komisji Europejskiej. Wspólnie z programem JEREMIE wspomaga inwestycje w ramach zintegrowanych programów rozwoju obszarów miejskich. Czy unijna inicjatywa JESSICA jest w stanie wspomóc rozwój polskich miast?

Co to jest JESSICA?

REKLAMA

JESSICA, czyli Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas to inicjatywa mająca na celu rewitalizację zniszczonych oraz zaniedbanych obszarów miast. Ustanowiona została na mocy Rozporządzenia Komisji Europejskiej 1083. Wsparcie, które oferuje ten relatywnie nowy instrument inżynierii finansowanej zakłada realizowanie takich projektów, które korzystnie wpłyną na rozwój ekonomiczno-społeczny regionów, szczególnie tych położonych na obszarach poprzemysłowych i powojskowych.

REKLAMA

Projekty miejskie w ramach tej Inicjatywy realizowane będą na zasadzie udzielania zainteresowanym podmiotom pożyczek, gwarancji, wejść kapitałowych na warunkach korzystniejszych niż te, które oferują banki. Nie będzie więc to tradycyjna metoda przyznawania grantów na dofinansowanie określonej wartości projektu, a instrument zwrotny, który obliguje do zwrotu pozyskanych środków do tzw. Funduszu Powierniczego. Zwrócone środki w następnej kolejności będą mogły zostać wykorzystane przy realizowaniu kolejnych przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Ważne, by planowane inwestycje charakteryzowały się dodatnią stopą zwrotu oraz przynosiły mieszkańcom korzyści społeczne – dlatego też preferowane będą projekty zakładające nawiązanie i realizowanie inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przeczytaj także: Jak rodzą się unijne dotacje dla przedsiębiorców

Jak działa JESSICA

JESSICA działa w oparciu o funkcjonujące Programy Operacyjne (PO). Każdy kraj, czy też region zainteresowany Inicjatywą jest zobligowany do wygospodarowania puli środków w ramach prowadzonych PO oraz zadecydowania o sposobie ich spożytkowania. Mogą one zostać przeznaczone równolegle na klasyczną rewitalizację z zastosowaniem systemu grantowego.

Zdecydowanym plusem tej formy finansowania inwestycji jest możliwość obracania pozyskanymi środkami nawet po 2015 r., gdy zakończy się mechanizm finansowy przewidziany na lata 2007-13. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Realizowanie projektu w ramach Inicjatywy przynosi też inne korzyści. Zdecydowaną zaletą jest możliwość współpracy oraz korzystania z know-how instytucji finansujących oraz zarządzających środkami (m.in. Europejskiego Banku Inwestycyjnego). Dzięki tej metodzie zyskamy ponadto doświadczenia pomocne przy wdrażaniu nowej Perspektywy Finansowej 2014-2020. Dla miast jest to bezsprzecznie dodatkowe źródło finansowania, które pozostanie na długo po wygaszeniu Regionalnego Programu Operacyjnego, a cała procedura rozliczenia przyznanych środków przebiega szybko i sprawnie.

Martwić może jednak fakt, iż polskim miastom doskwiera brak konkretnych doświadczeń w sposobie funkcjonowania funduszy miejskich oraz przyzwyczajenie do korzystania z prostszych i tańszych w ich mniemaniu dotacji grantowych.

Polecamy serwis Mała firma

Wdrażanie inicjatywy przebiega następująco: Instytucja Zarządzająca, będąca stroną umowy, dokonuje wyboru funduszu powierniczego, który w dalszym etapie staje się odpowiedzialny za zarządzanie środkami na rzecz oraz w imieniu Instytucji. Następnie fundusz wybiera pośredników finansowych, którzy zechcą zainwestować w konkretne projekty miejskie. Rolę funduszu może pełnić nie tylko Europejski Bank Inwestycyjny, ale także inne, wybrane w drodze przejrzystej procedury, podmioty finansowe.

W naszym kraju jednym z najbardziej zaawansowanych regionów wdrażających inicjatywę jest Wielkopolska. W ślad za nią podążyło też województwo zachodniopomorskie.

Należy pokładać nadzieję, iż przykłady tych regionów zachęca także inne polskie województwa do zainteresowania Inicjatywą JESSICA.

Natalia Kacprzak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA