REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Polska prezydencja w RE
Polska prezydencja w RE
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lipca 2011 Polska obejmie półroczne przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Do kompetencji polskich władz należeć będzie wyznaczanie kierunku politycznego rozwoju Wspólnoty, dbałość o jej rozwój, bezpieczeństwo, dalszą integrację.

Prezydencja ta będzie z pewnością nietypowa. Jako największy do tej pory nowy kraj członkowski sprawujący przewodnictwo w Unii, Polska stanie się odpowiedzialna za wytyczenie realnych do zrealizowania priorytetów, które wzmocnią nadszarpnięte poczucie solidarności, głównie pomiędzy „starymi” a „nowymi” członkami Wspólnoty oraz wykreują nowy, bardziej pozytywny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej. Z pewnością do obowiązków tej Prezydencji należeć będzie przygotowywanie nowej Perspektywy Finansowej na lata 2014-2020 oraz coraz szerzej dyskutowana reforma Wspólnej Polityki Rolnej. Wiadomo już jednak, iż polskie władze skupią swoje wysiłki przede wszystkim na 2 wątkach:

REKLAMA

REKLAMA

  • polityce wschodniej oraz
  • polityce energetycznej.

Przewodnictwo Polski w Radzie UE uznawane jest za szansę dla naszych wschodnich sąsiadów na dalsze zacieśnianie współpracy ze Wspólnotą oraz zmniejszenie dysproporcji związanych z ich peryferyjnym położeniem. Ważne, by udało się pójść krok naprzód w przyjmowaniu umów stowarzyszeniowych oraz umów o wprowadzeniu stref wolnego handlu między członkami Unii Europejskiej a krajami Partnerstwa Wschodniego. Polska powinna być także swego rodzaju pośrednikiem między tymi krajami a międzynarodowymi instytucjami finansowymi (Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, Bankiem Światowym).

Porównaj: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Jaka polityka energetyczna

W zakresie wspólnej polityki energetycznej polskie władze będą starały się podkreślać znaczenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez m.in. dywersyfikację dostaw surowców oraz solidarności europejskiej w zakresie rozwiązań stosowanych w branżach energetycznych w całej UE. Strategia 3x20 jest sporym wyzwaniem nie tylko dla Polski, ale także dla szeregu pozostałych, nowych członków Wspólnoty, których struktura sektora energetycznego w dużej mierze oparta jest nadal na tradycyjnych metodach wytwórczych. I choć obowiązuje nas 15, a nie 20% wyznacznik udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, osiągnięcie nawet tego pułapu będzie godnym pochwały osiągnięciem (obecnie udział wynosi około 7%).

REKLAMA

Polityka spójności

W dalszej kolejności kwestie związane z reformowaniem polityki spójności oraz dalszym rozwojem polityki innowacyjności uznawane są za zagadnienia, na które również warto zwrócić uwagę. Ważne jednak, by polskie władze skupiły się na takich priorytetach, które są osiągalne i zapewnią nam sukces. Ważne, by priorytety te miały wydźwięk ogólnoeuropejski, bo tylko w ten sposób uda się uzyskać poparcie większej liczby państw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instytucje wprowadzone na mocy Traktatu Lizbońskiego tj. przewodniczący Rady Europejskiej czy Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa spowodowały, iż w gestii Państw sprawujących Prezydencję pozostały kompetencje stricte organizacyjne. Obowiązki reprezentowania UE w polityce zagranicznej oraz merytorycznego wsparcia prac instytucji europejskich należeć będą do osób obejmujących wyżej wymienione stanowiska. Dlatego tak istotnym jest zapewnienie skutecznej współpracy między wszystkimi podmiotami.

Polecamy: serwis Mała firma

Sukces polskiej Prezydencji uzależniony jest od wielu czynników. Polskie władze powinny korzystać z doświadczeń krajów sprawujących tę funkcję w poprzednich latach, umiejętnie współpracować z instytucjami unijnymi oraz dwoma państwami członkowskimi, które będą przewodniczyć Unii przed i po jej kadencji. Prezydencja ta musi być nastawiona na realizowanie ogólnoeuropejskich celów i takich inicjatyw, które polepszą wizerunek Polski w Europie. Prezydencja ta musi pokazać, szczególnie po nie do końca pomyślnej prezydencji czeskiej, że nowe kraje członkowskie potrafią poradzić sobie z tym wyzwaniem.

Natalia Kacprzak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA