Polska za sterami UE - jakie perspektywy
REKLAMA
REKLAMA
Prezydencja ta będzie z pewnością nietypowa. Jako największy do tej pory nowy kraj członkowski sprawujący przewodnictwo w Unii, Polska stanie się odpowiedzialna za wytyczenie realnych do zrealizowania priorytetów, które wzmocnią nadszarpnięte poczucie solidarności, głównie pomiędzy „starymi” a „nowymi” członkami Wspólnoty oraz wykreują nowy, bardziej pozytywny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej. Z pewnością do obowiązków tej Prezydencji należeć będzie przygotowywanie nowej Perspektywy Finansowej na lata 2014-2020 oraz coraz szerzej dyskutowana reforma Wspólnej Polityki Rolnej. Wiadomo już jednak, iż polskie władze skupią swoje wysiłki przede wszystkim na 2 wątkach:
REKLAMA
- polityce wschodniej oraz
- polityce energetycznej.
Przewodnictwo Polski w Radzie UE uznawane jest za szansę dla naszych wschodnich sąsiadów na dalsze zacieśnianie współpracy ze Wspólnotą oraz zmniejszenie dysproporcji związanych z ich peryferyjnym położeniem. Ważne, by udało się pójść krok naprzód w przyjmowaniu umów stowarzyszeniowych oraz umów o wprowadzeniu stref wolnego handlu między członkami Unii Europejskiej a krajami Partnerstwa Wschodniego. Polska powinna być także swego rodzaju pośrednikiem między tymi krajami a międzynarodowymi instytucjami finansowymi (Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, Bankiem Światowym).
Porównaj: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy
Jaka polityka energetyczna
W zakresie wspólnej polityki energetycznej polskie władze będą starały się podkreślać znaczenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez m.in. dywersyfikację dostaw surowców oraz solidarności europejskiej w zakresie rozwiązań stosowanych w branżach energetycznych w całej UE. Strategia 3x20 jest sporym wyzwaniem nie tylko dla Polski, ale także dla szeregu pozostałych, nowych członków Wspólnoty, których struktura sektora energetycznego w dużej mierze oparta jest nadal na tradycyjnych metodach wytwórczych. I choć obowiązuje nas 15, a nie 20% wyznacznik udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, osiągnięcie nawet tego pułapu będzie godnym pochwały osiągnięciem (obecnie udział wynosi około 7%).
Polityka spójności
REKLAMA
W dalszej kolejności kwestie związane z reformowaniem polityki spójności oraz dalszym rozwojem polityki innowacyjności uznawane są za zagadnienia, na które również warto zwrócić uwagę. Ważne jednak, by polskie władze skupiły się na takich priorytetach, które są osiągalne i zapewnią nam sukces. Ważne, by priorytety te miały wydźwięk ogólnoeuropejski, bo tylko w ten sposób uda się uzyskać poparcie większej liczby państw.
Instytucje wprowadzone na mocy Traktatu Lizbońskiego tj. przewodniczący Rady Europejskiej czy Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa spowodowały, iż w gestii Państw sprawujących Prezydencję pozostały kompetencje stricte organizacyjne. Obowiązki reprezentowania UE w polityce zagranicznej oraz merytorycznego wsparcia prac instytucji europejskich należeć będą do osób obejmujących wyżej wymienione stanowiska. Dlatego tak istotnym jest zapewnienie skutecznej współpracy między wszystkimi podmiotami.
Polecamy: serwis Mała firma
Sukces polskiej Prezydencji uzależniony jest od wielu czynników. Polskie władze powinny korzystać z doświadczeń krajów sprawujących tę funkcję w poprzednich latach, umiejętnie współpracować z instytucjami unijnymi oraz dwoma państwami członkowskimi, które będą przewodniczyć Unii przed i po jej kadencji. Prezydencja ta musi być nastawiona na realizowanie ogólnoeuropejskich celów i takich inicjatyw, które polepszą wizerunek Polski w Europie. Prezydencja ta musi pokazać, szczególnie po nie do końca pomyślnej prezydencji czeskiej, że nowe kraje członkowskie potrafią poradzić sobie z tym wyzwaniem.
Natalia Kacprzak
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.