REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o dofinansowanie na wsparcie przedsiębiorczości na Mazowszu – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wsparcie przedsiębiorczości na Mazowszu
Wsparcie przedsiębiorczości na Mazowszu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej na potrzeby prowadzonego naboru wniosków w ramach działania 1.5 może być kluczem do przyznania unijnej dotacji. Samo wypełnienie wniosku nie jest zadaniem trudnym do wykonania o ile będziemy postępować zgodnie z określonymi zasadami.

Poszczególne części wniosku o dofinansowanie powinny zostać wypełnione zgodnie z dokumentacją programową, konkursową, instrukcjami oraz wytycznymi. Znajomość tych dokumentów może okazać się konieczna na etapie przygotowania i wypełniania poszczególnych wierszy wniosku, uzasadnienia jego realizacji, przyjęcia odpowiednich wskaźników czy udokumentowania wydatków kwalifikowanych. W poprzedniej części artykułu opisałem elementy wniosku na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas aplikowania o unijną dotacje. W tym artykule zwrócę uwagę na pozostałe elementy, szczególnie istotne z punktu widzenia przygotowania wniosków o dofinansowanie. 

REKLAMA

Zgodność z dokumentami strategicznymi oraz wpływ projektu na polityki horyzontalne

W tych częściach wniosku uzasadniamy realizację naszego projektu pod kątem regionalnym oraz wspólnotowym. Musimy udowodnić, że nasz projekt wpisuje się w cele określone w dokumentach rozwojowych szczebla regionalnego tj. Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020, Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego itd. Nie mniej uwagi musimy poświecić na udowodnienie, że nasz projekt ma wpływ na realizację polityk horyzontalnych, w tym polityki równości szans oraz polityki zatrudnienia. 

Porównaj: Jak aplikować o fundusze na rozwój przedsiębiorczości na Mazowszu

Wskaźniki realizacji projektu

W przypadku wskaźników produktu należy podawać je narastająco według stanu istniejącego w każdym roku rzeczowej realizacji projektu, co oznacza, że wartości w poszczególnych latach osiągają wartość docelową w ostatnim roku realizacji projektu. W przypadku wskaźnika rezultatu należy pamiętać, że jego wartość uzyskana jest tylko raz, w ostatnim roku realizacji projektu lub roku następnym.

Finanse

Ważna, jeśli nie najważniejsza część wniosku o dofinansowanie. Powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące ubiegania się o pomoc publiczną, w tym pomoc de mini mis jak również przedstawiać montaż finansowy projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wypełniania tej części wniosku musimy pamiętać, że za koszty kwalifikowane uznawane są tylko wydatki faktycznie poniesione i udokumentowane. 

Kategorie kosztów lub wydatków należy przedstawiać w sposób szczegółowy i spójny z opisem projektu. W poszczególnych rubrykach należy podać planowane wydatki i koszty w ramach projektu w rozbiciu na kwoty netto i kwoty VAT wraz ze wskazaniem stawki VAT. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, z wyłączeniem przypadku, gdy Beneficjent nie będzie mógł odliczyć podatku VAT przy zakupach towarów i usług ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną lub zwolnieniem z podatku VAT. Wówczas podatek będzie mógł stanowić koszt kwalifikowany (w oświadczeniu we wniosku beneficjent zaznaczył opcję „TAK”).

Polecamy: Dotacje 2012: fundusze unijne dla firm

Oświadczenia beneficjenta

Do wniosku o dofinansowanie powinniśmy załączyć także oświadczenia. Wzory poszczególnych oświadczeń znajdują się zazwyczaj w dokumentacji konkursowej. W przypadku działania 1.5 powinniśmy załączyć m.in. „Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej/pomocy de minimis na planowane przedsięwzięcie”, „Oświadczenie dotyczące przynależności do grupy przedsiębiorstw mikro, małych lub średnich”, „Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością w celu realizacji projektu”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA