REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aplikować o środki unijne na wsparcie innowacyjności MŚP w województwie zachodniopomorskim – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aplikować o środki unijne?
Jak aplikować o środki unijne?

REKLAMA

REKLAMA

Podczas przygotowania wniosku o dofinansowanie powinniśmy skonfrontować nasz pomysł na „innowacyjność” z wymogami formalnymi stawianymi przed wnioskodawcami podczas oceny.

W poprzedniej części przedstawiłem sposób aplikowania o środki unijne w ramach naboru wniosków do poddziałania 1.1.3 oraz strukturę wniosku o dofinansowanie. Pamiętajmy, że zawartość poszczególnych sekcji powinna być zgodna z zaleceniami zawartymi w Instrukcji wypełnienia wniosku. W tej części przedstawię zawartość poszczególnych sekcji wniosku oraz sposób ich wypełnienia. 

REKLAMA

REKLAMA

Sekcja A - Informacje ogólne o projekcie

W ramach tej sekcji wskazywane są podstawowe informacje o projekcie, który mamy zamiar realizować. Podajemy tu informacje (z listy rozwijanej) dotyczące numeru i nazwy osi priorytetowej, działania, poddziałania. Wskazujemy czy projekt podlega zasadom pomocy publicznej (domyślnie nie dotyczy) oraz czy wnioskodawca otrzymał pomoc publiczną i w jakiej wysokości na przedsięwzięcie o dofinansowanie, którego będzie się ubiegał w ramach ogłoszonego konkursu. W zależności od zaznaczonej odpowiedzi jesteśmy zobligowani do wypełnienia odpowiedniego załącznika (-ów) do wniosku. W tej sekcji wskazujemy ponadto okres realizacji przedmiotowego projektu oraz zgodność projektu z politykami horyzontalnymi UE. 

Okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 3 lata, tzn. że zarówno rzeczowe jak i finansowe zakończenie realizacji projektu musi zawierać się w tym okresie.

Również tutaj określamy czy dla projektu przeprowadzono postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Sekcja B - Informacje o Wnioskodawcy W tej sekcji zawarte powinny być podstawowe informacje dotyczące przedsiębiorcy wnioskującego o wsparcie, w tym kategorię MSP. 

REKLAMA

Zobacz również: Fundusze unijne na wsparcie małych przedsiębiorstw w małopolskim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, aby dane wskazywane we wniosku były spójne z dokumentami rejestrowymi tj. KRS lub EDG. Ponadto w tej sekcji wskazujemy osoby odpowiedzialne do kontaktu w sprawach bieżących związanych z przygotowaniem i realizacją projektu oraz osoby uprawnione do podpisania umowy o dofinansowanie. Również w tej części wniosku informujemy o doświadczeniu w realizacji podobnych przedsięwzięć.

Sekcja C - Opis projektu

W tej sekcji powinny znaleźć się informacje dotyczące lokalizacji projektu, ewentualnego wsparcia z Programu Rozwoju Obszaru Wiejskich 2007-2013 jak również cel projektu i jego zgodność z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Zasadniczą część tej sekcji stanowi opis przedsięwzięcia, który powinien być również określony za pomocą wskaźników mierzalnych na poziomie produktu i rezultatu.

Opis musi jednoznacznie identyfikować przedmiot projektu, jasno określać jego zakres i główne etapy realizacji.

Oczywiście w tej części wniosku nie powinno zabraknąć uzasadnienia naszego pomysłu oraz rezultatów jego wdrożenia w życie. Pamiętajmy również o określeniu liczby nowych miejsc pracy, które zostaną utworzone w przedsiębiorstwie w wyniku realizacji projektu nie później niż w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu. Podane wartości będą automatycznie przeliczane z polem E.4 tworząc wskaźnik "Wartość dofinansowania z RPO/liczba nowych miejsc pracy", który określa jaka kwota dofinansowania z RPO przypada średnio na każde nowe miejsce pracy stworzone w wyniku realizacji projektu w okresie nie późniejszym niż 12 miesięcy od daty zakończenia projektu. Im wartość wskaźnika jest mniejsza, tym więcej punktów uzyska dany projekt na etapie oceny ekonomiczno – finansowej. Na tym etapie powinniśmy również zidentyfikować czynniki ryzyka realizacji projektu. Punkt ten będzie podstawą do oceny m.in. tego, na ile dokładnie przedsięwzięcie jest przemyślane i zaplanowane.

Sekcja D - Harmonogram realizacji projektu

W harmonogramie realizacji projektu podajemy podstawowe dane odnoszące się do przebiegu realizacji projektu. Harmonogram został podzielony na 3 części:

  • zadania projektu (z wyłączeniem cross – financingu, certyfikacji),
  • zadania projektu w ramach cross – financingu (np. szkolenia personelu obsługującego linię produkcyjną),
  • zadania projektu dotyczące certyfikacji.

Sekcja E - Montaż finansowy projektu

W tej części wniosku zostają doprecyzowane kwestie związane z finansowanie projektu. Określamy tu budżet projektu, w tym wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane, wartość dofinansowania unijnego oraz źródła finansowania projektu, w tym środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego jeśli wnioskodawca przewiduje ich wykorzystanie. Zasadność i poprawność wydatków weryfikowana będzie na etapie oceny projektu, a także w trakcie kontroli projektu.

Sekcja F - Trwałość projektu

W tej sekcji wnioskodawca powinien określić w jaki sposób projekt będzie funkcjonować po zakończeniu jego realizacji. Należy określić w jaki sposób wnioskodawca zamierza utrzymać rezultaty projektu w okresie minimum 3 lat od daty zakończenia projektu.

Polecamy: Dotacje 2012: fundusze unijne dla firm

Sekcja G – Promocja projektu

W tej sekcji należy opisać zaplanowaną promocję projektu, przewidywane poszczególne działania promocyjne oraz schemat działań informacyjnych.

Sekcja H - Deklaracja wnioskodawcy

Podczas aplikowania o środki unijne musimy pamiętać, że o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie wnioskodawcy, którzy na dzień składania wniosku o dofinansowanie spełniają wszystkie warunki/ kryteria określone w dokumentacji konkursowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA