REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aplikować o środki unijne na wsparcie innowacyjności MŚP w województwie zachodniopomorskim – część II

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aplikować o środki unijne?
Jak aplikować o środki unijne?

REKLAMA

REKLAMA

Podczas przygotowania wniosku o dofinansowanie powinniśmy skonfrontować nasz pomysł na „innowacyjność” z wymogami formalnymi stawianymi przed wnioskodawcami podczas oceny.

W poprzedniej części przedstawiłem sposób aplikowania o środki unijne w ramach naboru wniosków do poddziałania 1.1.3 oraz strukturę wniosku o dofinansowanie. Pamiętajmy, że zawartość poszczególnych sekcji powinna być zgodna z zaleceniami zawartymi w Instrukcji wypełnienia wniosku. W tej części przedstawię zawartość poszczególnych sekcji wniosku oraz sposób ich wypełnienia. 

REKLAMA

Sekcja A - Informacje ogólne o projekcie

W ramach tej sekcji wskazywane są podstawowe informacje o projekcie, który mamy zamiar realizować. Podajemy tu informacje (z listy rozwijanej) dotyczące numeru i nazwy osi priorytetowej, działania, poddziałania. Wskazujemy czy projekt podlega zasadom pomocy publicznej (domyślnie nie dotyczy) oraz czy wnioskodawca otrzymał pomoc publiczną i w jakiej wysokości na przedsięwzięcie o dofinansowanie, którego będzie się ubiegał w ramach ogłoszonego konkursu. W zależności od zaznaczonej odpowiedzi jesteśmy zobligowani do wypełnienia odpowiedniego załącznika (-ów) do wniosku. W tej sekcji wskazujemy ponadto okres realizacji przedmiotowego projektu oraz zgodność projektu z politykami horyzontalnymi UE. 

Okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 3 lata, tzn. że zarówno rzeczowe jak i finansowe zakończenie realizacji projektu musi zawierać się w tym okresie.

Również tutaj określamy czy dla projektu przeprowadzono postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Sekcja B - Informacje o Wnioskodawcy W tej sekcji zawarte powinny być podstawowe informacje dotyczące przedsiębiorcy wnioskującego o wsparcie, w tym kategorię MSP. 

Zobacz również: Fundusze unijne na wsparcie małych przedsiębiorstw w małopolskim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, aby dane wskazywane we wniosku były spójne z dokumentami rejestrowymi tj. KRS lub EDG. Ponadto w tej sekcji wskazujemy osoby odpowiedzialne do kontaktu w sprawach bieżących związanych z przygotowaniem i realizacją projektu oraz osoby uprawnione do podpisania umowy o dofinansowanie. Również w tej części wniosku informujemy o doświadczeniu w realizacji podobnych przedsięwzięć.

Sekcja C - Opis projektu

W tej sekcji powinny znaleźć się informacje dotyczące lokalizacji projektu, ewentualnego wsparcia z Programu Rozwoju Obszaru Wiejskich 2007-2013 jak również cel projektu i jego zgodność z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Zasadniczą część tej sekcji stanowi opis przedsięwzięcia, który powinien być również określony za pomocą wskaźników mierzalnych na poziomie produktu i rezultatu.

Opis musi jednoznacznie identyfikować przedmiot projektu, jasno określać jego zakres i główne etapy realizacji.

Oczywiście w tej części wniosku nie powinno zabraknąć uzasadnienia naszego pomysłu oraz rezultatów jego wdrożenia w życie. Pamiętajmy również o określeniu liczby nowych miejsc pracy, które zostaną utworzone w przedsiębiorstwie w wyniku realizacji projektu nie później niż w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu. Podane wartości będą automatycznie przeliczane z polem E.4 tworząc wskaźnik "Wartość dofinansowania z RPO/liczba nowych miejsc pracy", który określa jaka kwota dofinansowania z RPO przypada średnio na każde nowe miejsce pracy stworzone w wyniku realizacji projektu w okresie nie późniejszym niż 12 miesięcy od daty zakończenia projektu. Im wartość wskaźnika jest mniejsza, tym więcej punktów uzyska dany projekt na etapie oceny ekonomiczno – finansowej. Na tym etapie powinniśmy również zidentyfikować czynniki ryzyka realizacji projektu. Punkt ten będzie podstawą do oceny m.in. tego, na ile dokładnie przedsięwzięcie jest przemyślane i zaplanowane.

Sekcja D - Harmonogram realizacji projektu

W harmonogramie realizacji projektu podajemy podstawowe dane odnoszące się do przebiegu realizacji projektu. Harmonogram został podzielony na 3 części:

  • zadania projektu (z wyłączeniem cross – financingu, certyfikacji),
  • zadania projektu w ramach cross – financingu (np. szkolenia personelu obsługującego linię produkcyjną),
  • zadania projektu dotyczące certyfikacji.

Sekcja E - Montaż finansowy projektu

W tej części wniosku zostają doprecyzowane kwestie związane z finansowanie projektu. Określamy tu budżet projektu, w tym wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane, wartość dofinansowania unijnego oraz źródła finansowania projektu, w tym środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego jeśli wnioskodawca przewiduje ich wykorzystanie. Zasadność i poprawność wydatków weryfikowana będzie na etapie oceny projektu, a także w trakcie kontroli projektu.

Sekcja F - Trwałość projektu

W tej sekcji wnioskodawca powinien określić w jaki sposób projekt będzie funkcjonować po zakończeniu jego realizacji. Należy określić w jaki sposób wnioskodawca zamierza utrzymać rezultaty projektu w okresie minimum 3 lat od daty zakończenia projektu.

Polecamy: Dotacje 2012: fundusze unijne dla firm

Sekcja G – Promocja projektu

W tej sekcji należy opisać zaplanowaną promocję projektu, przewidywane poszczególne działania promocyjne oraz schemat działań informacyjnych.

Sekcja H - Deklaracja wnioskodawcy

Podczas aplikowania o środki unijne musimy pamiętać, że o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie wnioskodawcy, którzy na dzień składania wniosku o dofinansowanie spełniają wszystkie warunki/ kryteria określone w dokumentacji konkursowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA