REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

REKLAMA

REKLAMA

Długo oczekiwany konkurs na unijne dotacje dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w województwie świętokrzyskim ruszy za kilka dni. Warto ten czas wykorzystać na poznanie zasad aplikowania o środki unijne i przygotowanie niezbędnej dokumentacji aplikacyjnej. Od jakości jej wykonania może bowiem zależeć przyznanie unijnych pieniędzy na rozwój naszej firmy.

Po pierwsze – SzOP

Wiemy już że nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w terminie od 1 czerwca do 2 lipca 2010 roku. Teraz musimy dokładnie przemyśleć jakiego rodzaju projekt chcielibyśmy zrealizować przy udziale środków unijnych. Innymi słowy warto zastanowić się nad potrzebami naszego przedsiębiorstwa i rozważyć np. konieczność jego rozbudowy lub np. zakup nowego wyposażenia i urządzeń, który pozwoli wdrożyć w naszym przedsiębiorstwie nowy, innowacyjny produkt lub usługę. Za źródło informacji w tym temacie posłuży nam tzw. „Szczegółowy Opis Priorytetów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013” (SzOP), który stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych wnioskodawców starających się o przyznanie unijnej dotacji w województwie świętokrzyskim.

REKLAMA

Aktualne wersje dokumentów programowych znajdują się na stronie internetowej http://www.rpo-swietokrzyskie.pl, w zakładce „Dokumenty do pobrania”-> „Dokumenty programowe”.

Porównaj: Dotacje unijne na rozwój przedsiębiorczości na Mazowszu

REKLAMA

W przypadku przedsiębiorców zainteresowanych otrzymaniem unijnej dotacji na rozwój swoich firm zadanie jest ułatwione, z tego względu, że wsparcie dla MŚP przyznawane jest w ramach działania 1.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Musimy zatem sprawdzić czy my jako potencjalny wnioskodawca spełniamy wymagania dotyczące możliwości aplikowania o środki z tego działania (czy np. nasze przedsiębiorstwo reprezentuje sektor MŚP w rozumieniu unijnych przepisów).

Musimy pamiętać, że nawet w przypadku spełniania przez nas wymogu dotyczącego potencjalnej kwalifkowalności wnioskodawcy (zgodnie z SzOP), katalog podmiotów, które mogą wnioskować o przyznanie unijnej pomocy może zostać zawężony w dokumentacji konkursowej przygotowywanej na potrzeby konkretnego konkursu. Innymi słowy, regulamin konkursu może stanowić, że w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie, podmiotami upoważnionymi do ich składania mogą być tylko np. mikro przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – wydatki kwalifikowane

W ramach realizowanego projektu planujemy ponieść różne kategorie wydatków. Mogą być one związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji technicznej czy przetargowej, zakupem środków trwałych, licencji, wynagrodzeniem pracowników, zakupem gruntów, amortyzacją itp. 

Polecamy serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Wydatki, które będą mogły zostać odzyskane ze środków europejskich określane są mianem wydatków kwalifikowanych. Ich refundacja będzie możliwa tylko na zasadach określonych w odpowiednich dokumentach i wytycznych. W celu określenia czy wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu będą mogły zostać uznane za kwalifikowane pomocne będą informacje zawarte w SzoP, jak również w podręczniku kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013 oraz w dokumentacji konkursowej.

Część wydatków realizowanych w ramach projektu zostanie uznana za niekwalifikowana do wsparcia z funduszy i będzie musiała zostać pokryta ze środków własnych wnioskodawcy. Do wydatków takich należy zaliczyć m.in. koszty prowizji pobieranych w ramach operacji wymiany walut oraz ujemne różnice kursowe ponoszone w ramach wdrażania projektu, pokrycie kosztów kar i grzywien, a także kosztów procesów sądowych oraz kosztów realizacji ewentualnych postanowień wydanych przez sąd, nabycie aktywów, które były współfinansowane ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających datę ich nabycia.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, koszty poniesione na wypełnienie formularza wniosku (aplikacyjnego) o dofinansowanie projektu należy uznać za koszty niekwalifikowalne.

Po trzecie – wniosek o dofinansowanie

Formularz wniosku o dofinansowanie stanowi podstawę do aplikowania o środki unijne. Jego staranne wypełnienie może przyczynić się do skutecznego przyznania dotacji. Obowiązujący wzór formularza dostępny jest na stronie organizującej dany konkurs. Do każdego wzoru wniosku o dofinansowanie jest stworzona instrukcja jego wypełniania. Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć niezbędną dokumenty dodatkowe (tzw. załączniki). Ich kompletność jest badana podczas oceny dokumentacji aplikacyjnej


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA