REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

REKLAMA

REKLAMA

Długo oczekiwany konkurs na unijne dotacje dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w województwie świętokrzyskim ruszy za kilka dni. Warto ten czas wykorzystać na poznanie zasad aplikowania o środki unijne i przygotowanie niezbędnej dokumentacji aplikacyjnej. Od jakości jej wykonania może bowiem zależeć przyznanie unijnych pieniędzy na rozwój naszej firmy.

Po pierwsze – SzOP

Wiemy już że nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w terminie od 1 czerwca do 2 lipca 2010 roku. Teraz musimy dokładnie przemyśleć jakiego rodzaju projekt chcielibyśmy zrealizować przy udziale środków unijnych. Innymi słowy warto zastanowić się nad potrzebami naszego przedsiębiorstwa i rozważyć np. konieczność jego rozbudowy lub np. zakup nowego wyposażenia i urządzeń, który pozwoli wdrożyć w naszym przedsiębiorstwie nowy, innowacyjny produkt lub usługę. Za źródło informacji w tym temacie posłuży nam tzw. „Szczegółowy Opis Priorytetów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013” (SzOP), który stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych wnioskodawców starających się o przyznanie unijnej dotacji w województwie świętokrzyskim.

REKLAMA

Aktualne wersje dokumentów programowych znajdują się na stronie internetowej http://www.rpo-swietokrzyskie.pl, w zakładce „Dokumenty do pobrania”-> „Dokumenty programowe”.

Porównaj: Dotacje unijne na rozwój przedsiębiorczości na Mazowszu

REKLAMA

W przypadku przedsiębiorców zainteresowanych otrzymaniem unijnej dotacji na rozwój swoich firm zadanie jest ułatwione, z tego względu, że wsparcie dla MŚP przyznawane jest w ramach działania 1.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Musimy zatem sprawdzić czy my jako potencjalny wnioskodawca spełniamy wymagania dotyczące możliwości aplikowania o środki z tego działania (czy np. nasze przedsiębiorstwo reprezentuje sektor MŚP w rozumieniu unijnych przepisów).

Musimy pamiętać, że nawet w przypadku spełniania przez nas wymogu dotyczącego potencjalnej kwalifkowalności wnioskodawcy (zgodnie z SzOP), katalog podmiotów, które mogą wnioskować o przyznanie unijnej pomocy może zostać zawężony w dokumentacji konkursowej przygotowywanej na potrzeby konkretnego konkursu. Innymi słowy, regulamin konkursu może stanowić, że w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie, podmiotami upoważnionymi do ich składania mogą być tylko np. mikro przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – wydatki kwalifikowane

W ramach realizowanego projektu planujemy ponieść różne kategorie wydatków. Mogą być one związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji technicznej czy przetargowej, zakupem środków trwałych, licencji, wynagrodzeniem pracowników, zakupem gruntów, amortyzacją itp. 

Polecamy serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Wydatki, które będą mogły zostać odzyskane ze środków europejskich określane są mianem wydatków kwalifikowanych. Ich refundacja będzie możliwa tylko na zasadach określonych w odpowiednich dokumentach i wytycznych. W celu określenia czy wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu będą mogły zostać uznane za kwalifikowane pomocne będą informacje zawarte w SzoP, jak również w podręczniku kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013 oraz w dokumentacji konkursowej.

Część wydatków realizowanych w ramach projektu zostanie uznana za niekwalifikowana do wsparcia z funduszy i będzie musiała zostać pokryta ze środków własnych wnioskodawcy. Do wydatków takich należy zaliczyć m.in. koszty prowizji pobieranych w ramach operacji wymiany walut oraz ujemne różnice kursowe ponoszone w ramach wdrażania projektu, pokrycie kosztów kar i grzywien, a także kosztów procesów sądowych oraz kosztów realizacji ewentualnych postanowień wydanych przez sąd, nabycie aktywów, które były współfinansowane ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających datę ich nabycia.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, koszty poniesione na wypełnienie formularza wniosku (aplikacyjnego) o dofinansowanie projektu należy uznać za koszty niekwalifikowalne.

Po trzecie – wniosek o dofinansowanie

Formularz wniosku o dofinansowanie stanowi podstawę do aplikowania o środki unijne. Jego staranne wypełnienie może przyczynić się do skutecznego przyznania dotacji. Obowiązujący wzór formularza dostępny jest na stronie organizującej dany konkurs. Do każdego wzoru wniosku o dofinansowanie jest stworzona instrukcja jego wypełniania. Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć niezbędną dokumenty dodatkowe (tzw. załączniki). Ich kompletność jest badana podczas oceny dokumentacji aplikacyjnej


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA