REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim
Jak aplikować o środki na rozwój przedsiębiorczości w świętokrzyskim

REKLAMA

REKLAMA

Długo oczekiwany konkurs na unijne dotacje dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w województwie świętokrzyskim ruszy za kilka dni. Warto ten czas wykorzystać na poznanie zasad aplikowania o środki unijne i przygotowanie niezbędnej dokumentacji aplikacyjnej. Od jakości jej wykonania może bowiem zależeć przyznanie unijnych pieniędzy na rozwój naszej firmy.

Po pierwsze – SzOP

Wiemy już że nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w terminie od 1 czerwca do 2 lipca 2010 roku. Teraz musimy dokładnie przemyśleć jakiego rodzaju projekt chcielibyśmy zrealizować przy udziale środków unijnych. Innymi słowy warto zastanowić się nad potrzebami naszego przedsiębiorstwa i rozważyć np. konieczność jego rozbudowy lub np. zakup nowego wyposażenia i urządzeń, który pozwoli wdrożyć w naszym przedsiębiorstwie nowy, innowacyjny produkt lub usługę. Za źródło informacji w tym temacie posłuży nam tzw. „Szczegółowy Opis Priorytetów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013” (SzOP), który stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych wnioskodawców starających się o przyznanie unijnej dotacji w województwie świętokrzyskim.

REKLAMA

Aktualne wersje dokumentów programowych znajdują się na stronie internetowej http://www.rpo-swietokrzyskie.pl, w zakładce „Dokumenty do pobrania”-> „Dokumenty programowe”.

Porównaj: Dotacje unijne na rozwój przedsiębiorczości na Mazowszu

REKLAMA

W przypadku przedsiębiorców zainteresowanych otrzymaniem unijnej dotacji na rozwój swoich firm zadanie jest ułatwione, z tego względu, że wsparcie dla MŚP przyznawane jest w ramach działania 1.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Musimy zatem sprawdzić czy my jako potencjalny wnioskodawca spełniamy wymagania dotyczące możliwości aplikowania o środki z tego działania (czy np. nasze przedsiębiorstwo reprezentuje sektor MŚP w rozumieniu unijnych przepisów).

Musimy pamiętać, że nawet w przypadku spełniania przez nas wymogu dotyczącego potencjalnej kwalifkowalności wnioskodawcy (zgodnie z SzOP), katalog podmiotów, które mogą wnioskować o przyznanie unijnej pomocy może zostać zawężony w dokumentacji konkursowej przygotowywanej na potrzeby konkretnego konkursu. Innymi słowy, regulamin konkursu może stanowić, że w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie, podmiotami upoważnionymi do ich składania mogą być tylko np. mikro przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – wydatki kwalifikowane

W ramach realizowanego projektu planujemy ponieść różne kategorie wydatków. Mogą być one związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji technicznej czy przetargowej, zakupem środków trwałych, licencji, wynagrodzeniem pracowników, zakupem gruntów, amortyzacją itp. 

Polecamy serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Wydatki, które będą mogły zostać odzyskane ze środków europejskich określane są mianem wydatków kwalifikowanych. Ich refundacja będzie możliwa tylko na zasadach określonych w odpowiednich dokumentach i wytycznych. W celu określenia czy wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu będą mogły zostać uznane za kwalifikowane pomocne będą informacje zawarte w SzoP, jak również w podręczniku kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013 oraz w dokumentacji konkursowej.

Część wydatków realizowanych w ramach projektu zostanie uznana za niekwalifikowana do wsparcia z funduszy i będzie musiała zostać pokryta ze środków własnych wnioskodawcy. Do wydatków takich należy zaliczyć m.in. koszty prowizji pobieranych w ramach operacji wymiany walut oraz ujemne różnice kursowe ponoszone w ramach wdrażania projektu, pokrycie kosztów kar i grzywien, a także kosztów procesów sądowych oraz kosztów realizacji ewentualnych postanowień wydanych przez sąd, nabycie aktywów, które były współfinansowane ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających datę ich nabycia.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, koszty poniesione na wypełnienie formularza wniosku (aplikacyjnego) o dofinansowanie projektu należy uznać za koszty niekwalifikowalne.

Po trzecie – wniosek o dofinansowanie

Formularz wniosku o dofinansowanie stanowi podstawę do aplikowania o środki unijne. Jego staranne wypełnienie może przyczynić się do skutecznego przyznania dotacji. Obowiązujący wzór formularza dostępny jest na stronie organizującej dany konkurs. Do każdego wzoru wniosku o dofinansowanie jest stworzona instrukcja jego wypełniania. Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć niezbędną dokumenty dodatkowe (tzw. załączniki). Ich kompletność jest badana podczas oceny dokumentacji aplikacyjnej


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA