Jakie zmiany w „Bonie na innowacje” w 2011 roku?
REKLAMA
REKLAMA
Pod koniec kwietnia br. ruszyła kolejna, czwarta edycja programu „Bon na innowacje”. Program ten jest skierowany do mikro- i małych przedsiębiorców, którzy są zainteresowani zakupem usługi dotyczącej wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii. Najlepsze projekty mogą otrzymać wsparcie ze środków unijnych wynoszące nawet 15 tys. złotych. Ze środków tych mogą skorzystać wyłącznie ci przedsiębiorcy, których wniosek o przyznanie dotacji zostanie najlepiej oceniony w procesie naboru.
REKLAMA
Co to jest program „Bon na innowacje”?
REKLAMA
Celem programu jest zainicjowanie kontaktów mikro- lub małych przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi. W ramach programu mogą być realizowane usługi dotyczące wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii, świadczone przez jednostkę naukową, mające na celu np. opracowanie nowych lub udoskonalenie istniejących technologii lub wyrobów danego przedsiębiorstwa, w tym usługi doradcze świadczone przez jednostki naukowe.
Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy w roku złożenia wniosku oraz w ciągu 3 lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia nie korzystali z usług żadnej jednostki naukowej w zakresie usług dotyczących wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii.
Wsparcie w ramach programu jest przeznaczone na zakup usługi dotyczącej wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii realizowanej przez tzw. Wykonawcę usługi. Wykonawcą usługi dofinansowanej w ramach programu może być jednostka naukowa, posiadająca siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, prowadząca w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe, tzn.:
- podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni;
- jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk;
- instytuty badawcze;
- międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- Polska Akademia Umiejętności.
Wykonawcą usługi dotyczącej wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii podlegającej wsparciu nie może być jednostka naukowa, z którą Beneficjent jest powiązany osobowo lub kapitałowo.
Polecamy: ABC funduszy unijnych
W celu uzyskania dofinansowania przedsiębiorstwo, po ogłoszeniu przez PARP konkursu, zgłasza wniosek o dofinansowanie usługi badawczej ze sformułowanym tematem, wskazując jako jej wykonawcę jednostkę naukową, uprzednio uzgadniając z jednostką zakres i charakter prac w ramach usługi. Należy odnotować, że w przypadku tego programu katalog wydatków kwalifikowanych pozostaje otwarty, z zastrzeżeniem, aby wydatkowane środki służyły wdrożeniu lub rozwojowi produktu lub technologii.
Jakie zmiany w programie w 2011 roku?
REKLAMA
Zmiany wprowadzone w tegorocznej edycji konkursu dotyczą nie tyle zasad przyznawania wsparcia unijnego w ramach programu, co samej procedury ubiegania się o nie. Innymi słowy wnioskodawcy mają teraz możliwość skorzystania z narzędzi, które dostępne były w innych unijnych konkursach i które w znaczny sposób upraszczały proces ubiegania się o unijną pomoc.
Opis zasad ubiegania się o unijną pomoc w ramach tego programu szczegółowo opisuje dokument „Bon na innowacje - Wytyczne dla wnioskodawców”. Dokument ten dostępny jest na stronie internetowej organizatora konkursu, pod adresem: http://www.parp.gov.pl
W tegorocznym naborze wniosków o przyznanie dotacji obowiązują nowe zmienione zasady. Otóż dopuszczono możliwość składania wniosków o przyznanie pomocy również w formie elektronicznej, co dotychczas nie było praktykowane w ramach tego programu. Otóż teraz wszyscy przedsiębiorcy będą mogli złożyć wniosek o przyznanie dotacji za pośrednictwem aplikacji Generator Wniosków, która dostępna jest na stronie http://www.parp.gov.pl, w karcie „Bon na innowacje”. Możliwość ta dotyczy tych wszystkich, którzy posiadają podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym. W przypadku jego braku aktualny pozostaje drugi sposób wnioskowania o przyznanie dotacji tj. poprzez złożenie i dostarczenie do siedziby PARP wniosku w wersji papierowej.
Wybierając pierwszy sposób aplikowania o dotację ważne jest aby w Generatorze wniosków załączyć wersję elektroniczną załączników, których wielkość nie może być większa niż 16 MB każdy tj.
- Kopia aktualnego rejestru,
- Upoważnienie – w przypadku gdy wniosek nie jest podpisany przez osobę upoważnioną zgodnie z aktualnym rejestrem,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- kopie sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i wprowadzenie tej metody aplikowania o środki unijne, która jest już od dawna praktykowana w innych konkursach unijnych należy uznać za duży atut tegorocznego naboru. Rosnąca liczba przedsiębiorców posiadających podpis elektroniczny może przyczynić się do wzrostu i tak już niemałej liczby składanych aplikacji.
Przy wyborze tradycyjnego sposobu aplikowania (w przypadku przedsiębiorców nie posiadających podpisu elektronicznego), wnioskodawca powinien wypełnić i wysłać wniosek w Generatorze Wniosków, ale po tym w ciągu 7 dni kalendarzowych taki wniosek należy wydrukować i dostarczyć do PARP. Wniosek złożony po tym terminie zostanie uznany za niezłożony i nie będzie podlegał ocenie.
Polecamy: Jakie dotacje dla młodych naukowców?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.