Jak otrzymać dofinansowanie na e-usługę
REKLAMA
REKLAMA
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie firma starająca o dotację nie może funkcjonować na rynku dłużej niż 1 rok. Wykluczone z ubiegania się o dotację są spółki kapitałowe w organizacji oraz przedsiębiorcy nie posiadający numeru EDG/ KRS na dzień składania wniosku. Jeden Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek.
REKLAMA
Czego dotyczy konkurs?
REKLAMA
Tak jak wspomniano we wstępie artykułu, konkurs dotyczy projektów polegających na zaoferowaniu e- usługi. Zatem dofinansowanie można uzyskać na stworzenie e-usługi (wytworzenie produktów cyfrowych koniecznych do świadczenia e-usługi), a w efekcie świadczenie tej e-usługi (lub kliku e-usług). Jest wiele warunków, jakie musi spełnić taki projekt, aby stanąć w rozgrywce o fundusze unijne w tym konkursie.
Projekt prostej e-usługi jak np. portal informacyjny, czy zwykła wyszukiwarka internetowa nie ma szans. E-usługa w Innowacyjnej Gospodarce powinna przyczynić się do stymulowania podaży e-usług i wykształcenia szerokiej grupy specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.
Innowacyjność
Jednym z warunków projektu w 8.1 jest spełnienie kryterium innowacyjności. Zgłaszany projekt może być innowacyjny w dwojaki sposób.
Innowacyjność może być wprowadzana na poziomie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, czyli zakładać wprowadzenie e-usługi, której dotychczas nie posiadał w swojej ofercie lub znacząco ulepszonej w stosunku do wcześniejszej e-usługi np. poprzez wprowadzenie nowej funkcji, lub zastosowanie nowych rozwiązań informatycznych składających się na produkty cyfrowe realizujące e-usługę, czy zmianę sposobu świadczenia e-usługi np. poprzez zmianę sposobu promocji, czy polityki cenowej.
Przeczytaj także: Jak pozyskać dotacje na rozwój turystyki
Z drugiej strony innowacyjność może być wprowadzana np. w przedsiębiorstwie będącym klientem planowanej e-usługi, czyli produkt ten musiałby być nowością u grupy docelowej. Należy przy tym wykazać najwyższy stopień innowacyjności projektu – np. projekt innowacyjny w skali krajowej, międzynarodowej oznacza, że nikt wśród odbiorców z takiej e-usługi nie korzystał lub oferowana e-usługa ma przynajmniej jeden parametr lepszy od obecnie istniejącej i oferowanej na rynku krajowym, czy światowym.
Grupa docelowa
Równocześnie we wniosku należy dokładnie przeanalizować grupę docelową na planowaną e-usługę. Należy przy tym powołać się na wiarygodne źródła (badania rynku), a nie na przypuszczania. Ponadto składany do dofinansowania projekt musi zostać przeanalizowany pod kątem prawnym i etycznym, tzn. że świadczenie e-usługi nie narusza prawa polskiego oraz innych krajów, w których ta usługa będzie świadczona oraz, że Wnioskodawca posiada odpowiednie uprawnienia i koncesje na świadczenie usługi wymagającej dodatkowych zaświadczeń (usługa licencjonowana), a także nie może naruszać norm etycznych i obyczajowych.
Jakie źródło przychodu
REKLAMA
Ponadto wymagane jest, aby projekt zakładał więcej niż jedno źródło przychodów związanych ze świadczeniem e-usługi. Źródłami przychodów mogą być opłaty za korzystanie z poszczególnych, odrębnych e-usług, opłaty za korzystanie z różnych odmian e-usługi świadczonej w różnych typach kanałów dystrybucji (Internet, telefonia, TV cyfrowa), opłaty za udostępnienie zasobów serwisu dla działalności marketingowej innych podmiotów, w tym przychody z wyświetlanych tekstowych reklam kontekstowych, bannerów oraz reklam wideo, przekierowań na strony partnerów.
Dodatkowe punkty można uzyskać za to, że głównym źródłem przychodów nie będą przychody za udostępnianie serwisu do celów ogólnie rzecz biorąc reklamowych. Jako odrębne źródło przychodu nie będą traktowane usługi poboczne w stosunku do oferowanej e-usługi, takie jak pomoc konsultanta, serwis, obsługa posprzedażna.
Polecamy: serwis Umowy
Promocja e-usługi
W projekcie również należy przedstawić szczegółowo koncepcję promocji planowanej e-usługi. Projekt musi być rentowny w 3 lata po jego zakończeniu (przychody powinny być wyższe niż koszty w każdym z 3 lat). Jednocześnie dodatkowo punktowane będzie świadczenie zaawansowanej e-usługi konkurencyjnej i dostępnej dla odbiorców zagranicznych. Kryterium to nie jest obowiązkowe, ale fakt, że można zdobyć za nie aż 50 punktów (połowę całkowitych punktów dodatkowych), sprawia, że kryterium to musi zostać spełnione przez graczy, którzy chcą się liczyć w walce o fundusze. Kryterium to może być spełnione jedynie przez projekty wprowadzające innowację produktową lub procesową, na poziomie krajowym lub międzynarodowym. Innowacyjność tych projektów powinna być na tyle duża, że może przyczynić się do znaczących zmian w rozwoju danej branży lub doprowadzić do powstania nowej branży. Zatem taki projekt powinien okazać się przełomowy w skali kraju, świata.
Kto pierwszy ten lepszy
PARP wyraźnie odchodzi od przyznawania dotacji na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”, jak to miało miejsce we wcześniejszych edycjach konkursu. Wyraz temu dają rygorystyczne kryteria oceny wniosków, wyznaczenie zamkniętego okresu składania wniosku, a także wprowadzenie kryterium rozstrzygającego, jakim jest efektywność ekonomiczna. Wartość tego wskaźnika, mieszcząca się w zakresie <0;1> decydować będzie o ostatecznej liczbie punktów uzyskanej przez projekt, co zdaniem autora artykułu ma wyeliminować sytuacje, w której z projektów o tej samej liczbie punktów wygrywa ten, który został złożony wcześniej.
Wielkość wsparcia projektu w obecnym konkursie 8.1 może wynosić do 70 % wydatków kwalifikowalnych.
W przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, który w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia ma nie więcej niż 27 lat, wielkość wsparcia może wynosić do 80 % wydatków kwalifikowalnych. Kryterium wieku przedsiębiorcy powinno być spełnione przez każdego wspólnika spółki cywilnej.
Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych może wynieść 20 tysięcy złotych, a maksymalna 700 tysięcy złotych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.