REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy partnerstwo publiczno-prywatne jest sposobem na dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Partnerstwo publiczno-prywatne jest sposobem na dotacje
Partnerstwo publiczno-prywatne jest sposobem na dotacje

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektów o dofinansowanie z UE może stać się jeszcze prostsza dzięki zastosowaniu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Polskie regulacje prawne od 2005 r. dopuszczają możliwość dofinansowania inwestycji w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Jak jednak pokazuje polska rzeczywistość – chcieć nie zawsze oznacza móc.

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym w Polsce, doczekała się nowelizacji w 19 grudnia 2008 r., a wraz z nią uległa zmianie definicja PPP. Zgodnie z nową Ustawą, przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Współpraca tego typu, zazwyczaj o charakterze długoterminowym, zapewnia dwustronne korzyści zarówno dla sektora publicznego, jak i sektora prywatnego.

REKLAMA

REKLAMA

Sektor prywatny, oferując specyficzne umiejętności w danej dziedzinie, dostarczając brakujący kapitał lub przejmując ryzyko związane z zarządzaniem danym elementem infrastruktury, zwiększa efektywność przedsięwzięcia. W zamian oczekuje przychodów (od użytkowników lub strony publicznej), które pokryją wydatki na budowę, obsługę oraz koszty finansowania, a także pozwolą mu na osiągnięcie zysku. Dzięki zastosowaniu formuły PPP do finansowania elementów infrastruktury, partner publiczny zyskuje większą elastyczność w gospodarce finansowej środkami (środki, które byłyby zaangażowane do budowy infrastruktury mogą być przeznaczane do innych celów), inwestycja zazwyczaj realizowana jest szybciej i oszczędniej, a dzięki umowie z dostawcą usług, uzyskuje kontrolowaną jakość usług przez cały okres trwania umowy (bądź eksploatacji inwestycji).

Dzięki PPP jednostka publiczna może wygospodarować brakujący wkład własny, który konieczny jest do uzyskania finansowania ze środków UE (brak tego typu środków stanowi główny problem i może okazać się jedną z głównych przyczyn, które hamować będą absorpcję środków pomocowych). Partner prywatny, aplikując po środki UE, będzie mógł w ten sposób wykazać wkład inwestora prywatnego jako dofinansowanie danego projektu.

Formę współpracy opartą na powyższych zasadach, przewidują Uszczegółowienia Programów Operacyjnych na lata 2007-2013, które zawierają zapisy pozwalające na realizację projektów PPP w ramach pozyskiwania dotacji unijnych. Wśród beneficjentów prywatnych, mających możliwość podjęcia współpracy w ramach PPP, należy wymienić oprócz przedsiębiorców także organizację pozarządową, kościół lub inny związek wyznaniowy oraz podmiot zagraniczny, jeżeli jest przedsiębiorcą w rozumieniu prawa kraju rejestracji i spełnia warunki do wykonywania w Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej. Ze strony publicznej natomiast partnerem mogą zostać:
a) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
b) fundusze celowe,
c) państwowe szkoły wyższe,
d) jednostki badawczo-rozwojowe,
e) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
f) państwowe lub samorządowe instytucje kultury,
g) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
h) państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek handlowych.

REKLAMA

Porównaj: Co to jest bon na innowacje dla mikro firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać, teoretycznie lista partnerów do współpracy jest długa, jednak praktycznie pozostawia wiele do życzenia, bowiem beneficjenci rzadko lub lepiej powiedzieć w ogóle, nie korzystają z przywileju partnerstwa, jaki daje im Unia Europejska.

Dlaczego ta forma współpracy nie zyskała jak do tej pory sympatii w naszym kraju? Powodów takiej sytuacji może być wiele, jednym z nich jest choćby niski poziom zaufania wśród Polaków, a szczególnie w stosunku do sektora publicznego. Taki wizerunek partnera prywatnego zaburza dialog między partnerami, a jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się być budowanie partnerstwa wokół instytucji cieszącej się prestiżem i charakteryzującej się względną bezstronnością. Ważna jest również gotowość do podjęcia realizacji inwestycji z udziałem podmiotu prywatnego, a także dojrzałość organizacyjna oraz kompetencje partnera publicznego. To jednak nie jedyne powody małego zainteresowania PPP w Polsce. Do ważniejszych należałoby zaliczyć także nieprzejrzyste i niestabilne regulacje prawne.

O ile w Polsce od niespełna 5 lat możemy mówić o ustawie prawnej dotyczącej partnerstwa publiczno – prywatnego, o tyle na szczeblu Unii Europejskiej to pojęcie zdaje się być do końca nieuregulowane i wyraża się głównie w „prawie miękkim”. Komisja Europejska nie definiuje bowiem jednoznacznie PPP, a jedynie zakreśla pewne ramy, do których można zaliczyć przedsięwzięcia oraz ich wykonawców. Prawo unijne ogranicza się w tym polu do Wytycznych Komisji Europejskiej, Zielonej Księgi w sprawach zapisów dotyczących PPP oraz licznych Opinii, m. in. Komitetu Regionów oraz Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego.

Mimo braku „twardego prawa” unijnego, należy pamiętać, że Unia Europejska opiera się na żelaznych zasadach prawnych, tj. zakaz dyskryminacji, ochrona konkurencji, itp., które ściśle wiążą się z partnerstwem i szerzą jego idę wśród podmiotów rynku europejskiego, w tym również polskiego.

Problem może również stanowić wielkość oraz rodzaj realizowanego projektu mającego uzyskać dofinansowanie z UE, w ramach którego można podjąć współpracę PPP. Ze względu na ilość komplikacji oraz obowiązek przygotowania i oceny projektów łączących PPP z funduszami unijnymi przez partnera publicznego, partnerstwo stanowi najlepsze rozwiązanie dla dużych projektów, których wartość przekracza 100 mln euro. Równie ważny staje się tutaj aspekt rodzaju projektu, który najczęściej w partnerstwie dotyczy infrastruktury, będącej stymulatorem rozwoju gospodarczego kraju. To z kolei wiąże się z uzależnieniem rozmiaru przedsiębiorstwa partnera prywatnego – mikro oraz małego przedsiębiorcy, który często po prostu nie dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi na zrealizowanie inwestycji i nie jest zainteresowany tego typu przedsięwzięciami. Nie należy także zapominać o sytuacji polityczno – ekonomicznej kraju, w której silna wola polityczna oraz stabilne otoczenie makroekonomiczne odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu się partnerstwa. Popularyzacja idei PPP, jako formy realizacji projektów infrastrukturalnych niezbędnej do poprawy świadczenia usług publicznych, jest warunkiem koniecznym do jej prawidłowego funkcjonowania.

Polecamy serwis Umowy

Partnerstwo Publiczno-Prywatne nie jest instrumentem przeznaczonym wyłącznie dla potrzeb absorpcji środków unijnych, jednakże jego stosowanie w szerszym stopniu może znacząco wpłynąć na poziom ich wykorzystania, szczególnie w dziedzinach strategicznych, tj. technologie innowacyjne, infrastruktura techniczna i społeczna oraz kompleksowa rewitalizacja miast. W obliczu wysokiego deficytu środków publicznych oraz konieczności wyłożenia własnych funduszy na cele współfinansowania projektów korzystających z funduszy unijnych, PPP wydaje się być najlepszym rozwiązaniem dla beneficjentów. To, czy szansa na pozyskanie kapitału dla realizacji kluczowych inwestycji za pomocą PPP i w przyszłości efektywniejszego świadczenia usług zostanie dobrze wykorzystana, zależy jednak w dużej mierze nie tylko od samych partnerów, ale również od uwarunkowań polityczno – prawnych w kraju.

Joanna Kulak
www.doradca-ue.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA