REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa firm MŚP na międzynarodowy rozwój

Działanie 6.1 Paszport do eksportu
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. małe i średnie przedsiębiorstwa stoją przed możliwością dofinansowania swej działalności eksportowej w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Według aktualnego harmonogramu naboru wniosków, z dniem 20 września br. beneficjenci już po raz trzeci w tym roku będą mogli ubiegać się o dotację.

Działanie 6.1 Paszport do eksportu ma na celu podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzmocnienie powiązań handlowych z zagranicą oraz wzrost liczby przedsiębiorstw realizujących działalność eksportową. Instrument ten dostępny jest dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, które startują z działalnością eksportową bądź chcą takową działalność rozszerzyć. Ważne, by potencjalni beneficjenci posiadali siedzibę swego przedsiębiorstwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Paszport do eksportu stanowi niemałą szansę dla przedsiębiorców o ogromnym potencjale i niewielkim doświadczeniu w handlu zagranicznym. Umożliwia firmom promowanie ich produktów i usług zagranicą, rozszerzenie rynków zbytu i wzrost ich przychodów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy zechcą uzyskać dofinansowanie w ramach Działania 6.1 zobowiązani są do spełnienia szeregu wymagań. Po pierwsze powinni zweryfikować czy udział eksportu w ogólnych przychodach firmy nie przekracza 30%. Gdy wskaźnik jest niższy firma może przystąpić do opracowywania tzw. Planu Rozwoju Eksportu. Realizowanie tego etapu nie powinno trwać dłużej niż 6 miesięcy. W ramach Planu przygotowuje się badania pod kątem poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Określa się rynki docelowe, produkty oraz usługi, które okażą się być kluczowe dla danego eksportera. Sporządza się ponadto analizę SWOT dla każdego produktu i rynku z osobna, a także strategię konkurowania wraz z harmonogramem działań. Na tym etapie maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorstwa wynosi 10 tys. zł.

Gdy Plan Rozwoju Eksportu jest już gotowy następuje jego wdrażanie przez następne 24 miesiące, przy czym w tym etapie należy wykorzystać następujące działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uczestnictwo oraz organizacja handlowych misji zagranicznych,
  • udział w wystawach, targach, konferencjach,
  • analizowanie i dobranie partnerów handlowych,
  • zdobycie odpowiednich dokumentów, które uprawniają eksportera do wprowadzenia do użytkowania na rynek zagraniczny danych towarów, usług, produktów,
  • doradztwo w dziedzinie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa zagranicą oraz doradztwo w zakresie strategii finansowania działalności eksportowej.

Ostatecznym etapem jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 200 000 zł, natomiast udział całkowitych kosztów kwalifikowalnych związanych z rozwojem działalności eksportowej wynosi 50%.

Polecamy: serwis Mała firma

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż szczególnie premiowane będą te przedsiębiorstwa, które stawiają na innowacje, badania i rozwój, licencjonowanie i patentowanie swej działalności. Więcej punktów przy ocenie wniosku otrzymają także Ci przedsiębiorcy, którzy zakładają ponad 20% wzrost przychodów eksportowych po zakończeniu realizowania projektu, w okresie do 3 lat. 

Wspieranie działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw nie odbywa się tylko za pomocą funduszy Unii Europejskiej. Istnieje kilka (niestety mało znanych) instrumentów o charakterze stricte narodowym, z których to firmy mogą starać się o dofinansowanie działalności. Jednym z nich jest Program Pomocy Selektywnej, w ramach którego co roku wsparcie branżowe otrzymać mogą grupy składające się z co najmniej 4 przedsiębiorstw. Program refunduje koszty związane z promowaniem produktów i usług zagranicą oraz nawiązywaniem kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami. Pomoc finansowa na pokrycie kosztów udzielana jest też tym firmom, które zechcą uzyskać tzw. certyfikat wyrobu produktu, by następnie sprzedawać go na rynkach zagranicznych.

Warto również wspomnieć o instrumentach finansowych tj. gwarancje i poręczenia na działalność eksportową (udzielane w imieniu Skarbu Państwa), kredyty rządowe (przeznaczone dla krajów rozwijających się, które to w ten sposób sfinansują eksport z kraju będącego kredytodawcą), ubezpieczenia kredytów eksportowych czy Program Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (gwarantuje stałą stopę procentową kredytu).

Natalia Kacprzak - www.doradca-ue.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA