REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa firm MŚP na międzynarodowy rozwój

Działanie 6.1 Paszport do eksportu
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. małe i średnie przedsiębiorstwa stoją przed możliwością dofinansowania swej działalności eksportowej w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Według aktualnego harmonogramu naboru wniosków, z dniem 20 września br. beneficjenci już po raz trzeci w tym roku będą mogli ubiegać się o dotację.

Działanie 6.1 Paszport do eksportu ma na celu podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzmocnienie powiązań handlowych z zagranicą oraz wzrost liczby przedsiębiorstw realizujących działalność eksportową. Instrument ten dostępny jest dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, które startują z działalnością eksportową bądź chcą takową działalność rozszerzyć. Ważne, by potencjalni beneficjenci posiadali siedzibę swego przedsiębiorstwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Paszport do eksportu stanowi niemałą szansę dla przedsiębiorców o ogromnym potencjale i niewielkim doświadczeniu w handlu zagranicznym. Umożliwia firmom promowanie ich produktów i usług zagranicą, rozszerzenie rynków zbytu i wzrost ich przychodów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy zechcą uzyskać dofinansowanie w ramach Działania 6.1 zobowiązani są do spełnienia szeregu wymagań. Po pierwsze powinni zweryfikować czy udział eksportu w ogólnych przychodach firmy nie przekracza 30%. Gdy wskaźnik jest niższy firma może przystąpić do opracowywania tzw. Planu Rozwoju Eksportu. Realizowanie tego etapu nie powinno trwać dłużej niż 6 miesięcy. W ramach Planu przygotowuje się badania pod kątem poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Określa się rynki docelowe, produkty oraz usługi, które okażą się być kluczowe dla danego eksportera. Sporządza się ponadto analizę SWOT dla każdego produktu i rynku z osobna, a także strategię konkurowania wraz z harmonogramem działań. Na tym etapie maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorstwa wynosi 10 tys. zł.

Gdy Plan Rozwoju Eksportu jest już gotowy następuje jego wdrażanie przez następne 24 miesiące, przy czym w tym etapie należy wykorzystać następujące działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uczestnictwo oraz organizacja handlowych misji zagranicznych,
  • udział w wystawach, targach, konferencjach,
  • analizowanie i dobranie partnerów handlowych,
  • zdobycie odpowiednich dokumentów, które uprawniają eksportera do wprowadzenia do użytkowania na rynek zagraniczny danych towarów, usług, produktów,
  • doradztwo w dziedzinie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa zagranicą oraz doradztwo w zakresie strategii finansowania działalności eksportowej.

Ostatecznym etapem jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 200 000 zł, natomiast udział całkowitych kosztów kwalifikowalnych związanych z rozwojem działalności eksportowej wynosi 50%.

Polecamy: serwis Mała firma

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż szczególnie premiowane będą te przedsiębiorstwa, które stawiają na innowacje, badania i rozwój, licencjonowanie i patentowanie swej działalności. Więcej punktów przy ocenie wniosku otrzymają także Ci przedsiębiorcy, którzy zakładają ponad 20% wzrost przychodów eksportowych po zakończeniu realizowania projektu, w okresie do 3 lat. 

Wspieranie działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw nie odbywa się tylko za pomocą funduszy Unii Europejskiej. Istnieje kilka (niestety mało znanych) instrumentów o charakterze stricte narodowym, z których to firmy mogą starać się o dofinansowanie działalności. Jednym z nich jest Program Pomocy Selektywnej, w ramach którego co roku wsparcie branżowe otrzymać mogą grupy składające się z co najmniej 4 przedsiębiorstw. Program refunduje koszty związane z promowaniem produktów i usług zagranicą oraz nawiązywaniem kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami. Pomoc finansowa na pokrycie kosztów udzielana jest też tym firmom, które zechcą uzyskać tzw. certyfikat wyrobu produktu, by następnie sprzedawać go na rynkach zagranicznych.

Warto również wspomnieć o instrumentach finansowych tj. gwarancje i poręczenia na działalność eksportową (udzielane w imieniu Skarbu Państwa), kredyty rządowe (przeznaczone dla krajów rozwijających się, które to w ten sposób sfinansują eksport z kraju będącego kredytodawcą), ubezpieczenia kredytów eksportowych czy Program Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (gwarantuje stałą stopę procentową kredytu).

Natalia Kacprzak - www.doradca-ue.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

REKLAMA

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

REKLAMA

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA