REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa firm MŚP na międzynarodowy rozwój

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. małe i średnie przedsiębiorstwa stoją przed możliwością dofinansowania swej działalności eksportowej w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Według aktualnego harmonogramu naboru wniosków, z dniem 20 września br. beneficjenci już po raz trzeci w tym roku będą mogli ubiegać się o dotację.

Działanie 6.1 Paszport do eksportu ma na celu podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzmocnienie powiązań handlowych z zagranicą oraz wzrost liczby przedsiębiorstw realizujących działalność eksportową. Instrument ten dostępny jest dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, które startują z działalnością eksportową bądź chcą takową działalność rozszerzyć. Ważne, by potencjalni beneficjenci posiadali siedzibę swego przedsiębiorstwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Paszport do eksportu stanowi niemałą szansę dla przedsiębiorców o ogromnym potencjale i niewielkim doświadczeniu w handlu zagranicznym. Umożliwia firmom promowanie ich produktów i usług zagranicą, rozszerzenie rynków zbytu i wzrost ich przychodów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy zechcą uzyskać dofinansowanie w ramach Działania 6.1 zobowiązani są do spełnienia szeregu wymagań. Po pierwsze powinni zweryfikować czy udział eksportu w ogólnych przychodach firmy nie przekracza 30%. Gdy wskaźnik jest niższy firma może przystąpić do opracowywania tzw. Planu Rozwoju Eksportu. Realizowanie tego etapu nie powinno trwać dłużej niż 6 miesięcy. W ramach Planu przygotowuje się badania pod kątem poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Określa się rynki docelowe, produkty oraz usługi, które okażą się być kluczowe dla danego eksportera. Sporządza się ponadto analizę SWOT dla każdego produktu i rynku z osobna, a także strategię konkurowania wraz z harmonogramem działań. Na tym etapie maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorstwa wynosi 10 tys. zł.

Gdy Plan Rozwoju Eksportu jest już gotowy następuje jego wdrażanie przez następne 24 miesiące, przy czym w tym etapie należy wykorzystać następujące działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uczestnictwo oraz organizacja handlowych misji zagranicznych,
  • udział w wystawach, targach, konferencjach,
  • analizowanie i dobranie partnerów handlowych,
  • zdobycie odpowiednich dokumentów, które uprawniają eksportera do wprowadzenia do użytkowania na rynek zagraniczny danych towarów, usług, produktów,
  • doradztwo w dziedzinie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa zagranicą oraz doradztwo w zakresie strategii finansowania działalności eksportowej.

Ostatecznym etapem jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 200 000 zł, natomiast udział całkowitych kosztów kwalifikowalnych związanych z rozwojem działalności eksportowej wynosi 50%.

Polecamy: serwis Mała firma

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż szczególnie premiowane będą te przedsiębiorstwa, które stawiają na innowacje, badania i rozwój, licencjonowanie i patentowanie swej działalności. Więcej punktów przy ocenie wniosku otrzymają także Ci przedsiębiorcy, którzy zakładają ponad 20% wzrost przychodów eksportowych po zakończeniu realizowania projektu, w okresie do 3 lat. 

Wspieranie działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw nie odbywa się tylko za pomocą funduszy Unii Europejskiej. Istnieje kilka (niestety mało znanych) instrumentów o charakterze stricte narodowym, z których to firmy mogą starać się o dofinansowanie działalności. Jednym z nich jest Program Pomocy Selektywnej, w ramach którego co roku wsparcie branżowe otrzymać mogą grupy składające się z co najmniej 4 przedsiębiorstw. Program refunduje koszty związane z promowaniem produktów i usług zagranicą oraz nawiązywaniem kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami. Pomoc finansowa na pokrycie kosztów udzielana jest też tym firmom, które zechcą uzyskać tzw. certyfikat wyrobu produktu, by następnie sprzedawać go na rynkach zagranicznych.

Warto również wspomnieć o instrumentach finansowych tj. gwarancje i poręczenia na działalność eksportową (udzielane w imieniu Skarbu Państwa), kredyty rządowe (przeznaczone dla krajów rozwijających się, które to w ten sposób sfinansują eksport z kraju będącego kredytodawcą), ubezpieczenia kredytów eksportowych czy Program Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (gwarantuje stałą stopę procentową kredytu).

Natalia Kacprzak - www.doradca-ue.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA