REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa firm MŚP na międzynarodowy rozwój

Działanie 6.1 Paszport do eksportu
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. małe i średnie przedsiębiorstwa stoją przed możliwością dofinansowania swej działalności eksportowej w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Według aktualnego harmonogramu naboru wniosków, z dniem 20 września br. beneficjenci już po raz trzeci w tym roku będą mogli ubiegać się o dotację.

Działanie 6.1 Paszport do eksportu ma na celu podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzmocnienie powiązań handlowych z zagranicą oraz wzrost liczby przedsiębiorstw realizujących działalność eksportową. Instrument ten dostępny jest dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, które startują z działalnością eksportową bądź chcą takową działalność rozszerzyć. Ważne, by potencjalni beneficjenci posiadali siedzibę swego przedsiębiorstwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Paszport do eksportu stanowi niemałą szansę dla przedsiębiorców o ogromnym potencjale i niewielkim doświadczeniu w handlu zagranicznym. Umożliwia firmom promowanie ich produktów i usług zagranicą, rozszerzenie rynków zbytu i wzrost ich przychodów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy zechcą uzyskać dofinansowanie w ramach Działania 6.1 zobowiązani są do spełnienia szeregu wymagań. Po pierwsze powinni zweryfikować czy udział eksportu w ogólnych przychodach firmy nie przekracza 30%. Gdy wskaźnik jest niższy firma może przystąpić do opracowywania tzw. Planu Rozwoju Eksportu. Realizowanie tego etapu nie powinno trwać dłużej niż 6 miesięcy. W ramach Planu przygotowuje się badania pod kątem poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Określa się rynki docelowe, produkty oraz usługi, które okażą się być kluczowe dla danego eksportera. Sporządza się ponadto analizę SWOT dla każdego produktu i rynku z osobna, a także strategię konkurowania wraz z harmonogramem działań. Na tym etapie maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorstwa wynosi 10 tys. zł.

Gdy Plan Rozwoju Eksportu jest już gotowy następuje jego wdrażanie przez następne 24 miesiące, przy czym w tym etapie należy wykorzystać następujące działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uczestnictwo oraz organizacja handlowych misji zagranicznych,
  • udział w wystawach, targach, konferencjach,
  • analizowanie i dobranie partnerów handlowych,
  • zdobycie odpowiednich dokumentów, które uprawniają eksportera do wprowadzenia do użytkowania na rynek zagraniczny danych towarów, usług, produktów,
  • doradztwo w dziedzinie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa zagranicą oraz doradztwo w zakresie strategii finansowania działalności eksportowej.

Ostatecznym etapem jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 200 000 zł, natomiast udział całkowitych kosztów kwalifikowalnych związanych z rozwojem działalności eksportowej wynosi 50%.

Polecamy: serwis Mała firma

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż szczególnie premiowane będą te przedsiębiorstwa, które stawiają na innowacje, badania i rozwój, licencjonowanie i patentowanie swej działalności. Więcej punktów przy ocenie wniosku otrzymają także Ci przedsiębiorcy, którzy zakładają ponad 20% wzrost przychodów eksportowych po zakończeniu realizowania projektu, w okresie do 3 lat. 

Wspieranie działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw nie odbywa się tylko za pomocą funduszy Unii Europejskiej. Istnieje kilka (niestety mało znanych) instrumentów o charakterze stricte narodowym, z których to firmy mogą starać się o dofinansowanie działalności. Jednym z nich jest Program Pomocy Selektywnej, w ramach którego co roku wsparcie branżowe otrzymać mogą grupy składające się z co najmniej 4 przedsiębiorstw. Program refunduje koszty związane z promowaniem produktów i usług zagranicą oraz nawiązywaniem kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami. Pomoc finansowa na pokrycie kosztów udzielana jest też tym firmom, które zechcą uzyskać tzw. certyfikat wyrobu produktu, by następnie sprzedawać go na rynkach zagranicznych.

Warto również wspomnieć o instrumentach finansowych tj. gwarancje i poręczenia na działalność eksportową (udzielane w imieniu Skarbu Państwa), kredyty rządowe (przeznaczone dla krajów rozwijających się, które to w ten sposób sfinansują eksport z kraju będącego kredytodawcą), ubezpieczenia kredytów eksportowych czy Program Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (gwarantuje stałą stopę procentową kredytu).

Natalia Kacprzak - www.doradca-ue.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA