REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promowanie działań innowacyjnych – część II

 Talento
Firma konsultingowa
Promowanie działań innowacyjnych
Promowanie działań innowacyjnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W części 1 artykułu poznaliśmy możliwości jakie daje Unia Europejska polskiej gospodarce w rozwoju innowacyjności. Poniżej zaprezentowane zostaną kolejne działania PO IG dedykowane sektorowi MSP.

W ramach działania w 2009 r. wykorzystano zaledwie 2 proc. alokacji. Oznacza to, że zainteresowanie konkursem jest niewielkie. Przyczyną jest nikła promocja działania wśród przedsiębiorców i jego dość skomplikowana konstrukcja. Działanie ma na celu wsparcie projektów firm z sektora MSP, polegających na wdrożeniu własnej lub nabytej nowej technologii i rozpoczęciu sprzedaży produktów, procesów bądź usług powstających z zastosowaniem tej technologii. Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach tego działania jest przedstawienie, co najmniej wniosku racjonalizatorskiego, który jest dostatecznym potwierdzeniem prawa do technologii, którą firma chce wdrożyć oraz posiadanie opinii o innowacyjności technologii wstawionej przez upoważnione do tego na mocy ustawy podmioty (najczęściej są to instytutu badawcze). Nabór na działanie jest stale otwarty.

REKLAMA

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

REKLAMA

O kredyt technologiczny możemy ubiegać się w jednym z 14 banków komercyjnych:
1) Bank BPH Spółka Akcyjna
2) BRE Bank SA.
3) Bank Pekao SA.
4) Bank Polskiej Spółdzielczości SA.
5) PKO Bank Polski
6) Raiffeisen Bank Polska SA.
7) ING Bank Śląski SA.
8) Bank Ochrony Środowiska SA.
9) Bank Handlowy w Warszawie SA.
10) Gospodarczy Bank Wielkopolski
11) Mazowiecki Bank Regionalny SA.
12) Bank Millenium SA.
13) Alior Bank Spółka Akcyjna
14) Krakowski Bank Spółdzielczy.

Pierwszym etapem ubiegania się o środki unijne jest złożenie wniosku o kredyt komercyjny na formularzach banku, jeśli bank nie posiada własnego wzoru formularza, to na formularzach zgodnych z działaniem PO IG 4.3. Kredyt udzielony w banku komercyjnym może stanowić do 75 proc. wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji technologicznej.

Pozostałą część przedsiębiorca musi zapewnić we własnym zakresie, przy czym nie mogą to być środki pochodzące ze środków publicznych. Mając już promesę kredytową z banku komercyjnego, kierujemy (przeważnie tę operację wykonuje za nas bank) wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) o przyznanie dofinansowania w ramach działania 4.3, czyli tzw. premii technologicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pozytywnej akceptacji wniosku przez BGK, podpisujemy umowę o dofinansowanie. Jego poziom wynosi od 30 do 70 proc. wartości kredytu udzielone przez bank (czyli 75 wartości kosztów kwalifikowanych), zgodnie z Mapą pomocy regionalnej na lata 2007-2013.

Czyli w przypadku małego przedsiębiorstwa z województwa łódzkiego przedsiębiorstwa wysokość premii technologicznej wynosić będzie 52,5% kosztów kwalifikowanych inwestycji technologicznej.

Środki w postaci premii technologicznej wpłacane są na podstawie faktur potwierdzających sprzedaż usług lub produktów, które firma zaczęła świadczyć lub wytwarzać dzięki rozwiniętej technologii, dostarczonych przez firmę wraz z wnioskami o płatność do BGK. Oznacza to, że przedsiębiorca „fizycznie" nie ma styczności z pieniędzmi, gdyż są one przelewane z BGK bezpośrednio do banku komercyjnego. Wobec wyczerpywania się pieniędzy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, które stanowiły dotąd główne źródło dotacji na inwestycje MŚP, kredyt technologiczny staje się niezwykle interesującą alternatywą. Zwłaszcza, że nabór jest prowadzony w sposób ciągły i przedsiębiorstwa nie muszą wstrzymywać inwestycji w oczekiwaniu na kolejny konkurs.

PO IG 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym

Działanie dedykowane jest dla projektów inwestycyjnych, które zakładają zastosowanie w firmach najnowszych rozwiązań technologicznych. Założeniem jest to, aby rozwiązania były stosowane nie dłużej niż trzy lata na świecie bądź posiadały niewielki stopień rozprzestrzenienia na świecie w danej branży (nieprzekraczający 15 proc). Efektem każdego projektu, który ubiega się o dofinansowanie w ramach tego działania, powinno być wprowadzenie na rynek docelowy (o zasięgu minimum krajowym) nowego lub znacząco ulepszonego produktu. Przy ocenie jest brany pod uwagę także efekt ekologiczny przedsięwzięcia.

Porównaj: Popularność konkursów dofinansowujących przedsięwzięcia turystyczne

Ograniczeniem dla MSP jest wielkość projektu. Minimalna kwota wsparcia na inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym wynosi 2,4 mln zł. Ta bariera może blokować wielu firmom dostęp do środków. W ramach planowanego przedsięwzięcia firma może uzyskać dofinansowanie od 30 do 70 proc. wartości kosztów kwalifikowanych, w zależności od lokalizacji i wielkości firmy. Termin naboru w 2010 r. na razie nie został ogłoszony i jest zależny od zwiększenia alokacji na to działanie. Bliższe informacje pojawią się prawdopodobnie w drugiej połowie roku na stronie PARP-u. 

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA