REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promowanie działań innowacyjnych - część I

 Talento
Firma konsultingowa
Promowanie działań innowacyjnych
Promowanie działań innowacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Głównym problemem polskich przedsiębiorstw jest niski poziom innowacyjności, co z kolei przekłada się na wolniejszy wzrost gospodarczy całości kraju. Odpowiedzią na niską innowacyjność polskiej gospodarki miały stanowić środki unijne i promowanie działań innowacyjnych.

Jednak największym bodźcem do podjęcia działań innowacyjnych miał być Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (PO IG). Środki w tym programie zarezerwowano na inwestycje innowacyjne (tzw. projekty twarde), w szczególności dotyczące wysokiej innowacyjności, czyli wprowadzające innowacje na skalę co najmniej krajową, a najlepiej światową.

REKLAMA

REKLAMA

Należy przy tym pamiętać, że „innowacyjność" w przypadku programów unijnych rozumiana jest szeroko - nie tylko jako wdrażanie nowych technologii czy działalność badawczo-rozwojowa, ale też jako wprowadzanie nowych rozwiązań organizacyjnych, marketingowych czy produktowych. 

Szczególne miejsce w PO IG zarezerwowano dla firm sektora MSP, które w konfrontacji z dużymi firmami często nie mają szans na wykazanie się możliwością realizacji porównywalnej skali inwestycji. Wiąże się to przede wszystkim z ograniczonymi środkami finansowymi, którymi dysponują MSP i skalą działania (efekty, jakie projekt przyniesie i jego późniejsze oddziaływanie są często proporcjonalne do wielkości firmy). W PO IG preferencja firm MSP polega nie tylko na ustaleniu dla nich wyższych, niż dla dużych firm, progów procentowych wsparcia, ale przede wszystkim na wyodrębnianiu konkursów (lub naborów), z których nie mogą korzystać duże przedsiębiorstwa.

Porównaj: Dotacje unijne na rozwój przedsiębiorczości na Mazowszu

PO IG 1.4-4.1 Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe

Polscy przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy warto inwestować w innowacje, zwłaszcza te z sektora B + R. Działanie PO IG 1.4-4.1 ma zachęcić do inwestowania w prowadzenie badań, w szczególności do intensyfikacji współpracy między nauką a biznesem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstrukcja tego działania opierała się na jednym wniosku, który składany był na obydwa działania jednocześnie, czyli każdy projekt złożony był z dwóch części: badawczej (przeprowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych), a następnie wdrożenia ich wyniku.

Zobacz także: Szkolenia

REKLAMA

Tak było do 2010 r. Obecnie planowane jest przeprowadzenie w terminie 1-30 października br. tylko naboru na pierwszą część - realizację prac badawczych. Co z możliwością dofinansowania wdrożenia rezultatów? O tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), jako instytucja prowadząca konkursy w ramach tego działania, nic nie wspomina. Przez rozdzielenie tych dwóch części, działanie stało się dla wielu firm dużo mniej atrakcyjne, przede wszystkim dlatego, że pracując nad nowym produktem lub technologią przedsiębiorcy myślą o zyskach płynących z wdrożenia technologii lub wprowadzenia produktu na rynek, a nie o samym przeprowadzeniu prac badawczych, które mogą zakończyć się niepowodzeniem.

W planowanym naborze będzie można składać projekty badawcze, obejmujące przedsięwzięcia techniczne, technologiczne lub organizacyjne prowadzone przez przedsiębiorców samodzielnie lub we współpracy z jednostkami naukowymi (szkołami wyższymi, jednostkami B + R, itp.), aż do momentu stworzenia prototypu. Progi dofinansowania zależą od tego, czy prowadzone przez firmę prace mają charakter badań rozwojowych - wynoszą odpowiednio: 70 proc. dla mikro lub małych firm i 60 proc. dla średnich przedsiębiorstw. Jeśli prace mają charakter badań przemysłowych, progi dofinansowania są dużo niższe i wynoszą odpowiednio 45 proc. dla mikro lub małego przedsiębiorcy i 35 proc. dla średniego. Warto dodać, że w wielu przypadkach nie można ustalić wyraźnej granicy pomiędzy pracami rozwojowymi a badaniami przemysłowymi.

PO IG 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP 

Działanie przewiduje możliwość uzyskania 50 proc. kosztów kwalifikowanych na różnego rodzaju usługi doradcze dla firm, niezależnie od ich wielkości. Preferowane są projekty przewidujące dofinansowanie na usługi doradcze o charakterze innowacyjnym. W szczególności projekty powinny zakładać zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania o charakterze udziałowym lub zakup usług doradczych i analiz w celu wprowadzenia zmian organizacyjnych, produktowych lub technologicznych o charakterze innowacyjnym w działalności przedsiębiorcy. Nabór rozpoczął się 8 lutego br. i trwa do chwili obecnej. Wnioski przyjmowane są w trybie ciągłym, do momentu wyczerpania alokacji na 2010 lub do końca br.

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA