Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?
REKLAMA
REKLAMA
Dziękuję zamiast przepraszam
Kiedy ktoś Cię krytykuje nie reaguj automatycznym „przepraszam”, lepiej jak podziękujesz tej osobie za zauważenie Twojej pomyłki. Taka reakcja pozwoli Ci pozostać na tym samym poziomie komunikacyjnym co Twój rozmówca, słowo „przepraszam” od razu sklasyfikowało by Cię niżej od niego. Jednocześnie słowo „dziękuję” zabrzmi bardziej profesjonalnie i podkreśli dobre intencje osoby, która zwróciła Ci uwagę.
REKLAMA
Przyznaj się do błędu
REKLAMA
Jeśli popełnisz pomyłkę przyznaj się do niej. Nie tłumacz się jednak zbyt długo i służalczo, ale przekaż krótkie, konkretne wytłumaczenie i przejdź do kolejnego punktu spotkania. Za chwilę nikt już nie będzie pamiętał o Twoim błędzie.
W sytuacji kiedy zapomniałeś o jakimś ważnym szczególe, albo podałeś nieprawdziwą informację, możesz również obrócić to na Twoją korzyść. Podejdź do tego na spokojnie - możesz przecież powiedzieć: „Na koniec specjalnie pozostawiłem jeden ważny szczegół…” lub „Czy ktoś zna najnowsze dane na ten temat?”. Możesz też skierować uwagę na osobę, która zauważyła Twoją pomyłkę i powiedzieć „Niezwykle miło poznać osobę, od której można się wiele nauczyć”. Nawet z najgorszą pomyłkę możesz obrócić na swoją korzyść, musisz tylko podejść do niej spokojnie i z refleksem.
Zobacz: Sztuka przyjmowania krytyki
Kiedy zapomnisz nazwiska
REKLAMA
Pomyłki z nazwiskami bywają najbardziej krępującymi gafami biznesowymi, ponieważ dotyczą bezpośrednio konkretnej osoby. Jednak i z takich opresji możemy wyjść obronną ręką. Pamiętaj, że jeśli znajdziesz się w sytuacji, gdy ktoś wita się z Tobą serdecznie podając Twoje imię i nazwisko i wspominając Wasze ostatnie spotkanie, a Ty nie kojarzysz osoby, nie daj tego po sobie poznać. W żadnym wypadku nie możesz zapytać: „Z kim mam przyjemność” czy „A kim pan jest”.
Najlepiej udawać, że pamiętamy to spotkanie i reagować równie entuzjastycznie jak nasz rozmówca. Aby sobie pomóc, zadaj nieznajomemu jakieś uniwersalne pytanie w stylu: „Co Pan robił od czasu naszego poprzedniego spotkania?”. W odpowiedzi na pewno usłyszysz jakieś detale: nazwę firmy, imiona i nazwiska innych pracowników, które pozwolą Ci odświeżyć pamięć. Jeśli w dalszym ciągu jednak nie skojarzysz swojego rozmówcy, gdy tylko nadarzy się stosowna okazja, zapytaj o niego swoich kolegów. Koniecznie zapisz zdobyte informacje w swoim notatniku, aby na przyszłość uniknąć takich niezręcznych sytuacji.
Zobacz: Zajmowanie miejsc w pomieszczeniach
Z kolei jeśli chcesz nawiązać rozmowę z osobą, którą kojarzysz z funkcji i firmy, ale nie pamiętasz jej imienia i nazwiska, możesz chwycić się łatwego sposobu. Podejdź do tej osoby, wyciągnij do niej dłoń i przedstaw się. Większość osób w takiej sytuacji automatycznie przedstawi się i również wyciągnie dłoń. Tym sposobem unikniesz niezręcznej sytuacji, gdyby osoba ta podeszła do Ciebie pierwsza. Szybkość w tej sytuacji popłaca.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.