REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolacja biznesowa - ważne wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Brzeska
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Często w życiu najważniejsze decyzje zapadają nie w gabinetach i biurach, lecz w zaciszu restauracji podczas biznesowych spotkań. Kiedy wypadnie nam uczestniczyć w jednym z nich, warto wcześniej zapoznać się z obowiązującą etykietą, aby nie popełnić przysłowiowej gafy i – być może – tym samym zamknąć przed sobą nowe drogi rozwoju.

Pamiętaj, po co tu jesteś

REKLAMA

Celem spotkania i kolacji jest omówienie ważnych kwestii zawodowych lub biznesowych, nie pozwól się zatem zmylić ani nastrojowej muzyce, ani miłej i luźnej atmosferze, lecz cały czas miej na uwadze cel spotkania.

Zrób rozeznanie

Jeśli jesteś gospodarzem, poszukaj kilku dobrych restauracji i udaj się tam wcześniej, aby sprawdzić czy miejsce sprzyja robieniu interesów.

Zobacz: Telekonferencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bądź prawdziwym organizatorem

Jeśli jesteś gospodarzem, koniecznie musisz zająć się wszystkimi kwestiami organizacyjnymi, tzn. odpowiadasz za dokonanie rezerwacji, wybranie odpowiedniego stolika (dla palących lub niepalących) oraz usadzenie gości w najwygodniejszych miejscach.

Pamiętaj o serwetce

Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca. W żadnym wypadku nie można wsuwać serwetki pod koszulę lub za pasek.

Na początek – trochę luzu

Bezpośrednio po zajęciu miejsc nie wypada przechodzić do rozmów biznesowych, dlatego do momentu zamówienia posiłku warto poruszać luźniejsze tematy.

Kurtuazja

Bycie uprzejmym dla obsługi restauracji to absolutna podstawa, dlatego niedopuszczalne jest zwracanie się do kelnerów lub kelnerek w jakikolwiek sposób, który może być źle odebrany.

Zobacz: Zajmowanie miejsc w służbowym samochodzie

Nie pomyl talerzy na pieczywo i szklanek z wodą

Aby uniknąć tej niezręcznej gafy, warto zapamiętać ten prosty trik: czasownik „jeść” ma cztery liter, podobnie jak słowo „lewo” – dlatego talerz z chlebem (jedzenie) znajduje się po lewej stronie; czasownik „napić” ma pięć liter, podobnie jak słowo „prawy” – dlatego szklanka na wodę stoi po prawej stronie.

Pełnij rolę doradcy

Jako gospodarz kolacji powinieneś być w stanie doradzić partnerowi, w czym specjalizuje się dana restauracja i co warto spróbować.

Bądź zdecydowany

Nie zastanawiaj się zbyt długo nad wyborem potrawy ani nie proś w nieskończoność kelnera o opisywanie kolejnych pozycji. Jeśli jesteś gospodarzem, pamiętaj że gość składa zamówienie jako pierwszy.

Nie eksperymentuj

Jeśli nie znasz jakiejś potrawy, nie zamawiaj jej, gdyż może ona wymagać odmiennego (lub całkowicie egzotycznego) sposobu jedzenia, którego nie znasz.

Bądź wstrzemięźliwy jeśli chodzi o krytykę

Narzekanie na potrawy, krytykowanie obsługi, wyrażanie złości lub niezadowolenia nie sprzyja budowaniu przyjemnej atmosfery. Nie zwracaj także potrawy – chyba że przekroczono wszystkie normy dobrego smaku i absolutnie nie nadaje się ona do jedzenia.

Używaj sztućców we właściwy sposób

Brak obycia z nimi bardzo rzuca się w oczy. Trzymać można je na dwa sposoby: amerykański ( nóż w prawej ręce, widelec w lewej zębami do dołu, po odkrojeniu max. trzech kawałków nóż odkładamy na talerz a widelec przekładamy do prawej ręki, zębami do góry) oraz kontynentalny ( taki sam początek i styl krojenia, nie przekłada się jednak widelca do drugiej ręki lecz podnosi się go do ust zębami do dołu, nóż w prawej ręce może być wykorzystany do nałożenia jedzenia na widelec).

Kończenie posiłku

Kiedy kończymy jeść, sygnalizujemy to ułożeniem w odpowiedniej pozycji sztućców: nóż i widelec powinny zostać ułożone równolegle na godzinie 10 i 4, nóż na górze trzonkiem skierowanym w stronę godziny 4.

Czas na rachunek

Istnieje niepisana zasada, że gospodarz zapraszający do stołu także reguluje rachunek, bez względu na płeć gościa.

Zostaw odpowiedni napiwek

W przypadku biznesowych spotkań po prostu nie wypada nie zostawić napiwku, który obecnie wynosi około 15- 20 procent ceny. Jako gość nie naciskaj, aby samemu uiścić napiwek.

Podziękowanie dla gospodarza

Bezpośrednio po zakończeniu spotkania należy podziękować gospodarzowi, dlatego jako gość powinieneś w ciągu 24h wysłać odręcznie napisany liścik z podziękowaniem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA