Kolacja biznesowa - ważne wskazówki
REKLAMA
REKLAMA
Pamiętaj, po co tu jesteś
REKLAMA
Celem spotkania i kolacji jest omówienie ważnych kwestii zawodowych lub biznesowych, nie pozwól się zatem zmylić ani nastrojowej muzyce, ani miłej i luźnej atmosferze, lecz cały czas miej na uwadze cel spotkania.
Zrób rozeznanie
Jeśli jesteś gospodarzem, poszukaj kilku dobrych restauracji i udaj się tam wcześniej, aby sprawdzić czy miejsce sprzyja robieniu interesów.
Zobacz: Telekonferencja
Bądź prawdziwym organizatorem
Jeśli jesteś gospodarzem, koniecznie musisz zająć się wszystkimi kwestiami organizacyjnymi, tzn. odpowiadasz za dokonanie rezerwacji, wybranie odpowiedniego stolika (dla palących lub niepalących) oraz usadzenie gości w najwygodniejszych miejscach.
Pamiętaj o serwetce
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca. W żadnym wypadku nie można wsuwać serwetki pod koszulę lub za pasek.
Na początek – trochę luzu
Bezpośrednio po zajęciu miejsc nie wypada przechodzić do rozmów biznesowych, dlatego do momentu zamówienia posiłku warto poruszać luźniejsze tematy.
Kurtuazja
Bycie uprzejmym dla obsługi restauracji to absolutna podstawa, dlatego niedopuszczalne jest zwracanie się do kelnerów lub kelnerek w jakikolwiek sposób, który może być źle odebrany.
Zobacz: Zajmowanie miejsc w służbowym samochodzie
Nie pomyl talerzy na pieczywo i szklanek z wodą
Aby uniknąć tej niezręcznej gafy, warto zapamiętać ten prosty trik: czasownik „jeść” ma cztery liter, podobnie jak słowo „lewo” – dlatego talerz z chlebem (jedzenie) znajduje się po lewej stronie; czasownik „napić” ma pięć liter, podobnie jak słowo „prawy” – dlatego szklanka na wodę stoi po prawej stronie.
Pełnij rolę doradcy
Jako gospodarz kolacji powinieneś być w stanie doradzić partnerowi, w czym specjalizuje się dana restauracja i co warto spróbować.
Bądź zdecydowany
Nie zastanawiaj się zbyt długo nad wyborem potrawy ani nie proś w nieskończoność kelnera o opisywanie kolejnych pozycji. Jeśli jesteś gospodarzem, pamiętaj że gość składa zamówienie jako pierwszy.
Nie eksperymentuj
Jeśli nie znasz jakiejś potrawy, nie zamawiaj jej, gdyż może ona wymagać odmiennego (lub całkowicie egzotycznego) sposobu jedzenia, którego nie znasz.
Bądź wstrzemięźliwy jeśli chodzi o krytykę
Narzekanie na potrawy, krytykowanie obsługi, wyrażanie złości lub niezadowolenia nie sprzyja budowaniu przyjemnej atmosfery. Nie zwracaj także potrawy – chyba że przekroczono wszystkie normy dobrego smaku i absolutnie nie nadaje się ona do jedzenia.
Używaj sztućców we właściwy sposób
Brak obycia z nimi bardzo rzuca się w oczy. Trzymać można je na dwa sposoby: amerykański ( nóż w prawej ręce, widelec w lewej zębami do dołu, po odkrojeniu max. trzech kawałków nóż odkładamy na talerz a widelec przekładamy do prawej ręki, zębami do góry) oraz kontynentalny ( taki sam początek i styl krojenia, nie przekłada się jednak widelca do drugiej ręki lecz podnosi się go do ust zębami do dołu, nóż w prawej ręce może być wykorzystany do nałożenia jedzenia na widelec).
Kończenie posiłku
Kiedy kończymy jeść, sygnalizujemy to ułożeniem w odpowiedniej pozycji sztućców: nóż i widelec powinny zostać ułożone równolegle na godzinie 10 i 4, nóż na górze trzonkiem skierowanym w stronę godziny 4.
Czas na rachunek
Istnieje niepisana zasada, że gospodarz zapraszający do stołu także reguluje rachunek, bez względu na płeć gościa.
Zostaw odpowiedni napiwek
W przypadku biznesowych spotkań po prostu nie wypada nie zostawić napiwku, który obecnie wynosi około 15- 20 procent ceny. Jako gość nie naciskaj, aby samemu uiścić napiwek.
Podziękowanie dla gospodarza
Bezpośrednio po zakończeniu spotkania należy podziękować gospodarzowi, dlatego jako gość powinieneś w ciągu 24h wysłać odręcznie napisany liścik z podziękowaniem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.