REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mowa ciała a spotkania biznesowe

Magdalena Maculak
Warto obserwować mowę ciała rozmówcy.
Warto obserwować mowę ciała rozmówcy.

REKLAMA

REKLAMA

Język gestów, inaczej komunikacja niewerbalna jest nieodłączną częścią porozumiewania się ludzi. Warto ją poznać, po to choćby, żeby umieć rozszyfrowywać to, co chce nam powiedzieć lub też ukryć przed nami rozmówca.

Aby dobrze wypaść na spotkaniu biznesowym, oprócz wiedzy przekazywanej słownie, powinniśmy również poznać wiedzę na temat gestykulacji. Jak piszą w książce K. Ferrazzi i T. Raz „ masz dziesięć sekund, zanim twój rozmówca zadecyduje, czy Cię polubił czy nie”. Trudno się z tym nie zgodzić. Chodzi tu o pierwsze wrażenie.
Ważny jest ubiór. Strój powinien być schludny, elegancki, estetyczny, a kolory stonowane. Jeżeli chodzi o makijaż i fryzurę obowiązują te same zasady. Makijaż powinien być delikatny i naturalny. Włosy starannie uczesane.

REKLAMA

Najważniejsze gesty i ich interpretacja

Uśmiech – szczery, ciepły – może być dobrym początkiem rozmowy. Symbolizuje człowieka otwartego i kontaktowego

Kontakt wzrokowy:
- Patrzenie prosto w oczy – oznacza szczerość i prawdomówność. Nie patrzmy na swego partnera biznesowego uparcie przez cały czas – może on poczuć się dyskomfortowo, może to również być odczytane jako niechęć do niego samego.
- Unikanie kontaktu wzrokowego czy patrzenie w bok oznaczać będzie nierzetelność czy zakłopotanie.
- Wzrok rozbiegany świadczy o lekceważeniu lub niechęci do pracodawcy.

Zobacz: Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Gesty

Czyli ruchy rąk, głowy czy palców. Ważne jest żeby nie przesadzać, czyli nie powtarzać pewnych gestów zbyt długo, bo mogą one być źle poczytane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Zakładanie rąk - oznacza postawę defensywną, zamkniętą na drugą osobę.
• Kiwanie głową dla poparcia lub zaprzeczenia - ten gest wzmocni naszą odpowiedź.
• Stukanie palcami o kolano czy biurko – oznacza nerwowość lub fałsz tego , co mówimy.
• Zaciskanie pięści – oznacza postawę zamkniętą, waleczną, nie skorą do negocjacji.

Mimika twarzy

• Ściąganie brwi i zaciskanie ust - świadczyć będzie o naszym niezadowoleniu (np. z jakiegoś pytania zadanego nam przez partnera biznesowego) czy wręcz złości.
• Podnoszenie brwi i otwieranie szeroko ust – symbolizuje człowieka bardzo czymś zdziwionego

Pozycja ciała

• Zwrócenie ciała w kierunku rozmówcy - pokazujemy w ten sposób, że interesuje nas to, co ma do powiedzenia.
• Unoszenie ramion- interpretujemy jako zwątpienie.
• Krzyżowanie rąk i nóg - chcemy w ten sposób powiedzieć „Boję się”. Lepiej siedzieć z nogami złączonymi. Kobieta ubrana w spódnicę powinna te nogi lekko ułożyć w bok, ze zrozumiałych względów.
• Sylwetka pochylona do przodu ze skrzyżowanymi ramionami - komunikuje zwątpienie i nieufność.
• Sylwetka pochylona do tyłu ze skrzyżowanymi ramionami – świadczy o nadmiernej pewności siebie.

Zobacz: Zasady pierwszeństwa w polityce i biznesie

Dotyk i kontakt fizyczny

REKLAMA

• Uścisk dłoni – (bardzo ważny) – podajemy całą dłoń, zdecydowanie i ściskamy w taki sam sposób.
• Wyciągnięcie ręki powoli, uścisk delikatny, tylko palcami – uważam za nieszczery, a osoba taka za zamkniętą w sobie, niechętną do rozmowy, bojącą się czegoś.

Spotkanie biznesowe to specyficzna sytuacja. Gestów można w niej używać również na zasadzie blefu. Czyli celowo, poprzez użycie niektórych gestów wprowadzić partnera negocjacji w błąd. Kto opanował lepiej język gestów ma dużą przewagę nad swym partnerem biznesowym; lepiej może poprowadzić negocjacje czy przeprowadzić ważną dla siebie transakcję. Nie jest to uważane za coś negatywnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA