REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do prezentacji?

Magdalena Pytkowska
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy trafnie wybrany temat, aby podczas konferencji zebrani słuchali nas bez ziewania,. Na dobrą prezentację składa się coś więcej, ważny jest ton głosu, Twoja gestykulacja, dobra znajomość tematu, mocne punkty prezentacji, właściwy kontakt wzrokowy ze słuchającymi. Wszystkie te elementy można wcześniej przećwiczyć, a w dzień wystąpienia zabłysnąć swobodą prezentacji.

Przygotowanie się do prezentacji jest tak naprawdę kulminacyjnym punktem Twojego wystąpienia . Później pozostaje tylko odtworzenie swoich zapisków przed większym gronem osób.

REKLAMA

Na początek

REKLAMA

Aby czuć się pewnie podczas wystąpienia musisz przyłożyć wszelkich starań, aby Twoje wystąpienie było dopracowane w każdym szczególe. Zapisz sobie całość wystąpienia. A jeśli czujesz się mocny w temacie bez przygotowania i nie potrzebujesz zapisywać pełnej wersji - ułóż sobie przynajmniej plan wypowiedzi. Uwierz mi, że nawet największym erudytom zdarza się pominąć w wystąpieniach istotne dla tematu szczegóły. Notatki ustrzegą Cię również przed negatywnymi skutkami tremy.

Jeśli sama myśl o prezentacji powoduje w Tobie panikę – jedyna rada to wizualizacja momentu wygłaszania prezentacji. W tym celu już kilka dni przed prezentacją zacznij ćwiczyć swoją przemowę. W zaciszu swojego domu wygłoś kilka razy swoje przemówienie, możesz poprosić o wysłuchanie i krytyczne uwagi swoją żonę lub męża. W czasie kiedy będziesz mówić wyobrażaj sobie, że stoisz przed publicznością. Tym sposobem przyzwyczaisz się do sytuacji i kiedy w rzeczywistości staniesz przed obcymi ludźmi, nie będziesz już tak zestresowany.

Zobacz: Ćwiczenia głosu

Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną. Poproś najbliższego kolegę lub koleżankę o wysłuchanie i zwrócenie uwagi na detale.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dniu prezentacji

Zaplanuj starannie swój strój. Najlepsze będą ubrania w ciemniejszych kolorach – dodają powagi. Panowie powinni założyć garnitur, a panie klasyczny kostium. Kobiety przestrzegam przed zakładaniem zbyt dużych ozdób: wisiorów, bransolet i kolczyków. Ich szelest może być uciążliwy dla słuchających, a w konsekwencji może krępować ruchy samej wygłaszającej.

Pamiętaj o tym, aby przyjść kilka minut wcześniej – nawet jeśli nie będziesz pierwszym prelegentem – wprowadzisz się na spokojnie w atmosferę zebrania/konferencji.

Jesteś już przed mikrofonem

REKLAMA

W trakcie prezentacji nie okazuj swojego zdenerwowania. Staraj się stworzyć wrażenie osoby zrelaksowanej i pewnej siebie. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Po pierwsze dobrze przygotuj treść prezentacji – to doda Ci pewności. Po drugie zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Stań luźno z nogami lekko rozstawionymi, tak aby ciężar ciała był rozłożony na dwie nogi. Wyprostuj ramiona i unieś nieco podbródek. Spróbuj lekko gestykulować – to nada wyrazu Twojemu wystąpieniu. Nie przesadzaj jednak z gestykulacją, bo zaczniesz rozpraszać swoich rozmówców. Panuj nad swoimi ruchami: nie stukaj w mównicę, nie gładź kartki, nie splataj nerwowo rąk. Jeśli nie gestykulujesz, ręce powinny opadać luźno na boki.

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Nie skupiaj jednak wzroku tylko na jednej osobie. Nawet jeśli prezentujesz pomoce wizualne staraj się zwracać do słuchaczy. Mówienie do tablic i rzutnika nie wygląda dobrze.

Zobacz: Wideokonferencja

Moduluj swój głos. Monotonny ton bowiem może uśpić Twoich słuchaczy, zwłaszcza jeśli przemówienie jest dłuższe niż 20 minut. Nie krzycz do mikrofonu, ani nie mów zbyt cicho – wypośrodkuj głośność, tak aby wszyscy dobrze Cię słyszeli.

Mów pewnie i bez pośpiechu. Stosuj formuły świadczące o Twojej pewności siebie typu: „jestem przekonany, że dzięki temu rozwiązaniu…”, „z pewnością to rozwiązanie pozwoli…”, „ Zobaczycie Państwo, że to rozwiązanie przyniesie Wam wymierne korzyści”.

Nie przedłużaj swojego wystąpienia, daj czas słuchaczom na zadanie pytań. Całość przypieczętuj mocnym zakończeniem. Najlepiej podsumowując najważniejsze zagadnienia całego przemówienia, albo wygłaszając oryginalną konkluzję. Sprawdzone są także ciekawe anegdoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA