REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do prezentacji?

Magdalena Pytkowska
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy trafnie wybrany temat, aby podczas konferencji zebrani słuchali nas bez ziewania,. Na dobrą prezentację składa się coś więcej, ważny jest ton głosu, Twoja gestykulacja, dobra znajomość tematu, mocne punkty prezentacji, właściwy kontakt wzrokowy ze słuchającymi. Wszystkie te elementy można wcześniej przećwiczyć, a w dzień wystąpienia zabłysnąć swobodą prezentacji.

Przygotowanie się do prezentacji jest tak naprawdę kulminacyjnym punktem Twojego wystąpienia . Później pozostaje tylko odtworzenie swoich zapisków przed większym gronem osób.

REKLAMA

REKLAMA

Na początek

Aby czuć się pewnie podczas wystąpienia musisz przyłożyć wszelkich starań, aby Twoje wystąpienie było dopracowane w każdym szczególe. Zapisz sobie całość wystąpienia. A jeśli czujesz się mocny w temacie bez przygotowania i nie potrzebujesz zapisywać pełnej wersji - ułóż sobie przynajmniej plan wypowiedzi. Uwierz mi, że nawet największym erudytom zdarza się pominąć w wystąpieniach istotne dla tematu szczegóły. Notatki ustrzegą Cię również przed negatywnymi skutkami tremy.

Jeśli sama myśl o prezentacji powoduje w Tobie panikę – jedyna rada to wizualizacja momentu wygłaszania prezentacji. W tym celu już kilka dni przed prezentacją zacznij ćwiczyć swoją przemowę. W zaciszu swojego domu wygłoś kilka razy swoje przemówienie, możesz poprosić o wysłuchanie i krytyczne uwagi swoją żonę lub męża. W czasie kiedy będziesz mówić wyobrażaj sobie, że stoisz przed publicznością. Tym sposobem przyzwyczaisz się do sytuacji i kiedy w rzeczywistości staniesz przed obcymi ludźmi, nie będziesz już tak zestresowany.

Zobacz: Ćwiczenia głosu

REKLAMA

Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną. Poproś najbliższego kolegę lub koleżankę o wysłuchanie i zwrócenie uwagi na detale.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dniu prezentacji

Zaplanuj starannie swój strój. Najlepsze będą ubrania w ciemniejszych kolorach – dodają powagi. Panowie powinni założyć garnitur, a panie klasyczny kostium. Kobiety przestrzegam przed zakładaniem zbyt dużych ozdób: wisiorów, bransolet i kolczyków. Ich szelest może być uciążliwy dla słuchających, a w konsekwencji może krępować ruchy samej wygłaszającej.

Pamiętaj o tym, aby przyjść kilka minut wcześniej – nawet jeśli nie będziesz pierwszym prelegentem – wprowadzisz się na spokojnie w atmosferę zebrania/konferencji.

Jesteś już przed mikrofonem

W trakcie prezentacji nie okazuj swojego zdenerwowania. Staraj się stworzyć wrażenie osoby zrelaksowanej i pewnej siebie. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Po pierwsze dobrze przygotuj treść prezentacji – to doda Ci pewności. Po drugie zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Stań luźno z nogami lekko rozstawionymi, tak aby ciężar ciała był rozłożony na dwie nogi. Wyprostuj ramiona i unieś nieco podbródek. Spróbuj lekko gestykulować – to nada wyrazu Twojemu wystąpieniu. Nie przesadzaj jednak z gestykulacją, bo zaczniesz rozpraszać swoich rozmówców. Panuj nad swoimi ruchami: nie stukaj w mównicę, nie gładź kartki, nie splataj nerwowo rąk. Jeśli nie gestykulujesz, ręce powinny opadać luźno na boki.

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Nie skupiaj jednak wzroku tylko na jednej osobie. Nawet jeśli prezentujesz pomoce wizualne staraj się zwracać do słuchaczy. Mówienie do tablic i rzutnika nie wygląda dobrze.

Zobacz: Wideokonferencja

Moduluj swój głos. Monotonny ton bowiem może uśpić Twoich słuchaczy, zwłaszcza jeśli przemówienie jest dłuższe niż 20 minut. Nie krzycz do mikrofonu, ani nie mów zbyt cicho – wypośrodkuj głośność, tak aby wszyscy dobrze Cię słyszeli.

Mów pewnie i bez pośpiechu. Stosuj formuły świadczące o Twojej pewności siebie typu: „jestem przekonany, że dzięki temu rozwiązaniu…”, „z pewnością to rozwiązanie pozwoli…”, „ Zobaczycie Państwo, że to rozwiązanie przyniesie Wam wymierne korzyści”.

Nie przedłużaj swojego wystąpienia, daj czas słuchaczom na zadanie pytań. Całość przypieczętuj mocnym zakończeniem. Najlepiej podsumowując najważniejsze zagadnienia całego przemówienia, albo wygłaszając oryginalną konkluzję. Sprawdzone są także ciekawe anegdoty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA