Jak bezpiecznie kupować w Internecie
REKLAMA
REKLAMA
W Internecie można kupić praktycznie wszystko i jak się okazuje, po o wiele atrakcyjniejszych cenach, niż w tradycyjnych sklepach. O popularności tej formy zakupów mogą świadczyć ostatnie statystyki mówiące o blisko 13 milionach internautów w Polsce korzystających z e-sklepów i serwisów aukcyjnych.
REKLAMA
Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z serwisami aukcyjnymi, czy sklepami internetowymi musisz pamiętać, że zakupy w Sieci niosą ze sobą również szereg poważnych zagrożeń. W obu miejscach możesz trafić na nieuczciwego sprzedawcę oraz cybernetycznych przestępców czyhających na najdrobniejszy błąd, aby przechwycić poufne dane, takie jak numer karty kredytowej, numer PIN, czy hasło dostępu do konta bankowego lub innej usługi. Poniższe wskazówki pomogą Ci maksymalnie zabezpieczyć internetowe zakupy.
Rozpoznanie
REKLAMA
1. Planując zakupy w serwisie aukcyjnym koniecznie sprawdź reputację sprzedającego. Możesz to zweryfikować za pomocą komentarzy do jego transakcji wystawianych przez jego poprzednich klientów. Sprawdź również, czy ze sprzedawcą można się łatwo skontaktować w razie jakichkolwiek pytań. Warto także dokładnie przeczytać regulamin takiej aukcji.
2. Jeśli chcesz coś kupić w sklepie internetowym, warto najpierw znaleźć na stronie WWW podstawowe informacje, takie jak REGON, NIP, czy KRS, świadczące o tym, że sklep jest legalnie działającą jednostką gospodarczą. Przeczytaj uważnie warunki zakupów w e-sklepie, włącznie z formami płatności i warunkami gwarancji. Wybieraj zawsze sklepy internetowe o ugruntowanej pozycji. Możesz sprawdzić opinie klientów o sklepie na niezależnej porównywarce cen.
Transakcja
1. Jeśli płacisz za transakcję za pomocą karty kredytowej zwracaj baczną uwagę na to, czy połączenie w jej trakcie jest szyfrowane. Wskazuje na to niewielka ikona z żółtą kłódką w oknie przeglądarki. Dla pewności kliknij na nią myszką i sprawdź, czy certyfikat bezpieczeństwa został potwierdzony.
2. Korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego, które posiada często moduł do ochrony przed phishingiem, czyli fałszywymi stronami internetowymi, których zadaniem jest podszywanie się pod prawdziwe witryny i kradzież informacji.
3. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się z administratorem witryny danego sklepu i opisać mu ewentualny problem. Może być nim np. zbyt długi i skomplikowany adres URL wyświetlany w oknie adresowym przeglądarki internetowej, który może sugerować, że strona jest fałszywa.
4. Należy pilnie strzec swoich prywatnych danych dotyczących konta w sklepie internetowym i nie udostępniać ich osobom trzecim za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Odbiór przesyłki
1. W miarę możliwości sprawdź w obecności kuriera zawartość paczki. Dzięki temu będziesz mógł łatwiej dochodzić swych praw, w razie wykrycia uszkodzenia, wady lub innej niezgodności.
2. Upewnij się, jaki jest ostateczny koszt towaru oraz koszt przesyłki i podatek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.