REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo 2019/2020. Co się wydarzyło, jakie zmiany na nas czekają?

Jolanta Malak
Jolanta Malak
Regionalna dyrektor Fortinet w Polsce
Cyberbezpieczeństwo 2019/2020. Co się wydarzyło, jakie zmiany na nas czekają? /Fot. Fotolia
Cyberbezpieczeństwo 2019/2020. Co się wydarzyło, jakie zmiany na nas czekają? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cyberprzestępcy koncentrują się na skutecznych, relatywnie tanich i gwarantujących wysoką „stopę zwrotu” atakach. Ich aktywność stale rośnie i, chociaż przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie z wykorzystującymi socjotechnikę atakami phishingowymi, wciąż należy zachować ostrożność i być przygotowanym na nowe zagrożenia.

Z analiz specjalistów wynika, że cyberprzestępcy często korzystają z zaawansowanych technik uniemożliwiających wykrycie ich działalności przez rozwiązania ochronne. Wiele rodzajów nowoczesnego złośliwego oprogramowania zawiera algorytmy unikania interakcji z narzędziami zabezpieczającymi. Te zabiegi przypominają o potrzebie korzystania z ochrony wielowarstwowej i behawioralnego wykrywania zagrożeń.

REKLAMA

W mijającym roku nie zmniejszała się popularność ransomware’u, czyli oprogramowania służącego do szyfrowania plików na urządzeniu ofiary, a następnie żądania okupu w zamian za ich ponowne udostępnienie. Przestępcy korzystający z takich narzędzi zmieniali jednak modus operandi. Odchodzili od strategii szeroko zakrojonych kampanii wymierzonych w przypadkowe ofiary. Zamiast tego przeprowadzali coraz częściej ukierunkowane ataki na ofiary, które mają powody i możliwości, aby zapłacić okup.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

W ostatnim czasie zanotowano również zwiększoną liczbę incydentów, w których celem ataków były urządzenia kontrolujące systemy bezpieczeństwa fizycznego, czyli np. kamery lub czujniki ruchu. Cyberprzestępcy poszukiwali też możliwości zdobycia kontroli nad różnymi urządzeniami podłączonymi do sieci w przedsiębiorstwach. Mieli ułatwione zadanie, ponieważ często jest to sprzęt, na który nie zwraca się uwagi przy tradycyjnym zarządzaniu infrastrukturą IT.

Co nas czeka w 2020 roku?

Inwestycję w rozwiązania umożliwiające rozpoznawanie cyberprzestępczej aktywności powinny podejmować zwłaszcza firmy z sektora MŚP – to u nich relatywnie najłatwiej jest o przeprowadzenie udanego ataku, którego celem będzie kradzież danych lub zablokowanie dostępu do nich. Najskuteczniejsze w tym przypadku będzie skorzystanie z narzędzi zapewniających analizę stanu bezpieczeństwa na bazie informacji gromadzonych lokalnie, a następnie uwzględniających źródła danych o zagrożeniach w skali globalnej. Pozwoli to zidentyfikować słabe punkty we własnych sieciach przedsiębiorstw i uniknąć poważnych w skutkach naruszeń bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W nadchodzącym roku należy spodziewać się dwóch modeli aktywności cyberprzestępców pod kątem prowadzonych ataków. Według pierwszego, będą kierowali się chęcią osiągnięcia jak największego zysku, a więc bez potrzeby inwestowania, jeśli nie jest to niezbędne. W tej sytuacji więc racjonalne – z ich punktu widzenia – będzie zaprzestanie prac nad nowymi narzędziami, skoro firmy często pozostawiają „otwarte drzwi” w postaci niezałatanych luk w zabezpieczeniach swojej sieci, zaś dotychczas stosowane przez atakujących strategie i narzędzia nadal są efektywne. W drugim modelu cyberprzestępcy chcą atakować jak najszerzej. Przedmiotem ich zainteresowania stają się więc np. usługi dostępne publicznie. Warto odnotować, że rzadziej stosują narzędzia phishingowe. Dzieje się tak, ponieważ przedsiębiorstwa zaczęły lepiej dbać o bezpieczeństwo poczty elektronicznej i edukację pracowników w tym zakresie.

Należy jednak pamiętać, że w tym specyficznym wyścigu zbrojeń to hakerzy często mają przewagę, ponieważ w wielu przedsiębiorstwach nadal obowiązują przestarzałe strategie bezpieczeństwa i niedostosowane do aktualnych potrzeb rozwiązania ochronne, które pewnie jeszcze długo będą używane.

Autor: Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA