REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie unijny system obrotu pieniądzem elektronicznym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Pieniądze. Fot. Fotolia
Pieniądze. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat w Unii trwają przymiarki do wprowadzenia systemu obrotu pieniądzem elektronicznym. System ten ma objąć obok przelewów i wypłat w skali międzynarodowej sektor kredytowy, debetowy oraz płatności mobilne oraz internetowe.

Obecnie celem UE jest zagwarantowanie bezpieczeństwa i efektywności takich zmian, ponieważ zaufanie obywateli jest niewystarczające.  Szybki wzrost technologii wiąże się z nowymi systemami obrotu pieniędzmi. Mobilny dostęp do konta oraz przelewy poprzez telefony komórkowe są wprowadzane na bieżąco, jednak aby uzyskać popularność i zaufanie klientów potrzeba czasu oraz odpowiedniej polityki wobec użytkowników. 

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie i rozbudowa rynku płatności na skalę UE rozpoczęła się w roku 2007. Wprowadzono standardy  obsługi finansowej, które pozwalają na funkcjonowanie rynku pieniądza elektronicznego. Rozliczenia są prowadzone w euro oraz innych walutach obowiązujących w Unii. Zgodnie z polityką UE rynek pieniądza elektronicznego dla poprawy efektywności powinien być ukierunkowany na konkurencję w skali międzynarodowej, a nie tylko wewnątrz kraju. Zdobycie nowych rynków dla instytucji i firm zarządzających kapitałem ma prowadzić do ograniczenia kosztów oraz wzmocnienia konkurencji.  Zgodnie z zasadami rynku  konkurencja pozwala na rozwój najmocniejszym firmom, o wysokiej pozycji wśród klientów i konkurentów.  Koncerny, a także instytucje bankowe przy wzroście skali działania uzyskują proporcjonalny spadek kosztów.

Kraje unijne do roku 2009 miały obowiązek wprowadzenia zmiany prawne dla międzynarodowego systemu płatności elektronicznych. Najtrudniejszym elementem jest dopracowanie systemu płatności do rynku firm.  Nowe regulacje dotyczą konsumentów, banków oraz instytucji i firm zajmujących się obsługą płatności. Osoby i podmioty korzystające z nowego systemu płatności muszą być poinformowane o warunkach płatności i opłatach. Czas wykonania zlecenia płatności jest skrócony do jednego dnia. Podmioty korzystające z tych usług mają stały dostęp do informacji o płatności.

Polecamy: Od 1 lipca 2012 roku tańszy mobilny internet

REKLAMA

Unia Europejska  wprowadziła program mający na celu wzmocnienie bezpieczeństwa transakcji. Wdrożono nowe sankcje w przypadku niedozwolonego dostępu do konta klienta. Firmy i instytucje usługowe  wykorzystujące systemy płatności, tj. operatorzy  mobilnej telefonii czy sklepy on-line, uzyskały prawo prowadzenia biur dla obsługi płatności w skali międzynarodowej i krajowej. Niezbędne jest jednak pozwolenie Komisji Nadzoru Finansowego. Kapitał niezbędny dla uruchomienia biura to 2 000 000 – 12 500 000 euro. Biuro uzyskuje dostęp do danych i zaleceń Unii Europejskiej wobec tego rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko prowadzenia biura dotyczy skali zmian, jakie mogą być wprowadzane. Rozszerzenie rynku zbytu, dostęp do nowych technologii oraz potencjał i perspektywy są ważnym argumentem dla wprowadzenia przez firmy i instytucje systemu płatności elektronicznych. Trudno oczekiwać jednak w następnych latach powszechnej stosowalności takich rozwiązań.

W Polsce funkcjonują systemy płatności elektronicznych na skalę międzynarodową  m.in. poprzez  sieci komórkowe.  Pozycja operatorów telefonii jest wysoka, popularność i powszechność  usług pozwala na szybkie i szerokie wprowadzanie rozwiązań płatności elektronicznych.  Wprowadzanie nowoczesnej technologii – iPad, tablet, palmtop, notebook  to kolejny krok w kierunku popularyzowania płatności elektronicznych.

Polecamy: Powszechny dostęp do internetu w 2013 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA