Będzie unijny system obrotu pieniądzem elektronicznym?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie celem UE jest zagwarantowanie bezpieczeństwa i efektywności takich zmian, ponieważ zaufanie obywateli jest niewystarczające. Szybki wzrost technologii wiąże się z nowymi systemami obrotu pieniędzmi. Mobilny dostęp do konta oraz przelewy poprzez telefony komórkowe są wprowadzane na bieżąco, jednak aby uzyskać popularność i zaufanie klientów potrzeba czasu oraz odpowiedniej polityki wobec użytkowników.
REKLAMA
Tworzenie i rozbudowa rynku płatności na skalę UE rozpoczęła się w roku 2007. Wprowadzono standardy obsługi finansowej, które pozwalają na funkcjonowanie rynku pieniądza elektronicznego. Rozliczenia są prowadzone w euro oraz innych walutach obowiązujących w Unii. Zgodnie z polityką UE rynek pieniądza elektronicznego dla poprawy efektywności powinien być ukierunkowany na konkurencję w skali międzynarodowej, a nie tylko wewnątrz kraju. Zdobycie nowych rynków dla instytucji i firm zarządzających kapitałem ma prowadzić do ograniczenia kosztów oraz wzmocnienia konkurencji. Zgodnie z zasadami rynku konkurencja pozwala na rozwój najmocniejszym firmom, o wysokiej pozycji wśród klientów i konkurentów. Koncerny, a także instytucje bankowe przy wzroście skali działania uzyskują proporcjonalny spadek kosztów.
Kraje unijne do roku 2009 miały obowiązek wprowadzenia zmiany prawne dla międzynarodowego systemu płatności elektronicznych. Najtrudniejszym elementem jest dopracowanie systemu płatności do rynku firm. Nowe regulacje dotyczą konsumentów, banków oraz instytucji i firm zajmujących się obsługą płatności. Osoby i podmioty korzystające z nowego systemu płatności muszą być poinformowane o warunkach płatności i opłatach. Czas wykonania zlecenia płatności jest skrócony do jednego dnia. Podmioty korzystające z tych usług mają stały dostęp do informacji o płatności.
Polecamy: Od 1 lipca 2012 roku tańszy mobilny internet
REKLAMA
Unia Europejska wprowadziła program mający na celu wzmocnienie bezpieczeństwa transakcji. Wdrożono nowe sankcje w przypadku niedozwolonego dostępu do konta klienta. Firmy i instytucje usługowe wykorzystujące systemy płatności, tj. operatorzy mobilnej telefonii czy sklepy on-line, uzyskały prawo prowadzenia biur dla obsługi płatności w skali międzynarodowej i krajowej. Niezbędne jest jednak pozwolenie Komisji Nadzoru Finansowego. Kapitał niezbędny dla uruchomienia biura to 2 000 000 – 12 500 000 euro. Biuro uzyskuje dostęp do danych i zaleceń Unii Europejskiej wobec tego rynku.
Ryzyko prowadzenia biura dotyczy skali zmian, jakie mogą być wprowadzane. Rozszerzenie rynku zbytu, dostęp do nowych technologii oraz potencjał i perspektywy są ważnym argumentem dla wprowadzenia przez firmy i instytucje systemu płatności elektronicznych. Trudno oczekiwać jednak w następnych latach powszechnej stosowalności takich rozwiązań.
W Polsce funkcjonują systemy płatności elektronicznych na skalę międzynarodową m.in. poprzez sieci komórkowe. Pozycja operatorów telefonii jest wysoka, popularność i powszechność usług pozwala na szybkie i szerokie wprowadzanie rozwiązań płatności elektronicznych. Wprowadzanie nowoczesnej technologii – iPad, tablet, palmtop, notebook to kolejny krok w kierunku popularyzowania płatności elektronicznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.