REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Daniel Korytas
NetArt
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy

REKLAMA

REKLAMA

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Wiele osób, zainteresowanych zakupem hostingu, sięgając do jego specyfikacji nie rozumie opisanych w niej parametrów. Są one całkiem obce dla większości osób niezwiązanych z branżą informatyczną. Informacje zawarte w opisie usługi mogą wydawać się całkiem poprawne i korzystne, jeżeli dana osoba nie wie, jakie istnieją inne opcje w ramach usług oferowanych przez innych usługodawców. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają techniczne opisy zawarte w specyfikacji hostingu i w jaki, bezpośredni sposób mogą przełożyć się na wykorzystanie usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Jaka powierzchnia dyskowa

Jest to jeden z głównych parametrów serwera. Innymi słowy, jest to pojemność danego hostingu, czyli ilość wszystkich materiałów, które mogą zostać zamieszczone w ramach usługi. Powierzchnia serwera jest wykorzystywana na kilka sposobów. Nie tylko jako miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW – służy również do obsługi kont poczty elektronicznej pracowników, a także jako platforma wymiany plików. W zależności od planowanej liczby materiałów graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy, zdjęcia), mających znaleźć się na stronie WWW, użytkownikowi niezbędna będzie usługa o odpowiednim parametrze powierzchni dyskowej.

Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy. Pod uwagę należy wziąć zarówno pliki systemowe, jak i elementy multimedialne. Warto wiedzieć zatem, ile średnio zajmują elementy tworzone w różnych technologiach.

REKLAMA

W przypadku zdjęć, istotne jest to, jaką mają rozdzielczość, rozmiar oraz w jakim formacie zostały zapisane. Przykładowo, to samo zdjęcie (1024x768) może zajmować 480 KB w formacie .gif, natomiast 2,25 MB jako mapa bitowa (BMP). Jeżeli jednak na stronie przeważać mają pliki wideo, to przyjąć należy ok. 20 – 25 MB na każde 30 sekund filmu w formacie avi lub 10 – 15 MB w pliku rmvb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym aspektem, który zazwyczaj należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest liczba pracowników przedsiębiorstwa. Związane jest to z tym, iż na serwerze znajdują się personalne konta e-mail. Im więcej jest zatrudnionych osób, tym pojemność serwera powinna być obszerniejsza. Jeśli w firmie pracuje 10 pracowników i dla każdego z nich przeznaczona jest 500 MB skrzynka pocztowa, to samo zapotrzebowanie na pocztę elektroniczną wyniesie 5 GB.

Powierzchnia dyskowa zazwyczaj jest automatycznie dzielona przez hostingodawcę na sektory, przypisane do danych usług (np. kont e-mail, stron WWW lub baz danych). W przypadku niektórych serwerów podział ten jest sztywny, co oznacza, że użytkownik nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania zmian. Sprawia to, że na jedną usługę może w ramach danej usługi zabraknąć miejsca, natomiast przestrzeń przeznaczona na inną może zostać niewykorzystana w pełni. Coraz więcej usługodawców wprowadza podział powierzchni nowego hostingu, który jednak może być zmieniany przez użytkownika. Oznacza to, iż klient nabywa hosting, którego powierzchnia jest rozdzielona na segmenty odpowiadające poszczególnych usługi, jednak później ma możliwość dostosowania podziału do własnych potrzeb, co dla użytkownika jest opcją najkorzystniejszą.

Przeczytaj również: Jak założyć e-sklep

Co z transferem danych?

Innym, kluczowym parametrem serwera, jest transfer,a a najbardziej istotna jest jego wysokość. W zależności od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany serwer, niezbędna będzie różna wartość parametru. Każde odwiedziny strony WWW zamieszczonej na hostingu wymagają przesłania na komputer Internauty informacji, tworzących dany serwis. W zależności od tego, jak wiele elementów multimedialnych zawiera witryna, zużywana będzie odpowiadająca mu część transferu. Może się więc okazać, że dla „skromniejszej” strony WWW, jednak cieszącej się większą odwiedzalnością odpowiedni będzie serwer o niższym transferze, niż dla witryny zbudowanej w np. w technologii flash, o niższej liczbie odwiedzin.

Oprócz strony WWW w przypadku zużycia serwera, należy także wziąć pod uwagę wychodzącą oraz przychodzącą pocztę e-mail. Jeżeli w ramach firmowej poczty elektronicznej często przesyłane są pliki graficzne, .pdf czy dokumenty tekstowe, to wiadomości takie zużywały będą większy transfer, niż sama treść maila, bez załączników. Należy także wziąć pod uwagę, czy serwer wykorzystywany będzie jako platforma wymiany plików pomiędzy pracownikami lub kontrahentami a firmą. Zużycie transferu generowane będzie przez każde zamieszczenie na serwerze lub pobranie z niego elementu. Im wyższa wartość transferu, tym lepiej.

Liczba domen

Przekierowanie domeny to opcja, dzięki której użytkownik określa, na jaki serwer, katalog bądź witrynę wskazywać ma dany adres WWW. W przypadku hostingu, ważne jest to, ile domen może na niego wskazywać. Ma to bezpośrednie przełożenie, na możliwość wykorzystania usługi. Nielimitowana liczba adresów WWW, które mogą zostać przekierowane na hosting pozwala zarówno na przypisanie do jednego serwisu WWW kilku adresów internetowych, jak i na zamieszczenie na serwerze więcej niż jednej strony. Brak limitów to ogromna zaleta.

Poczta e-mail

W ramach usługi serwera możliwe jest tworzenie kont e-mail, m.in. w darmowej subdomenie, którą większość hostingodawców dołącza do usługi. W większości przypadków adres taki tworzony jest w domenie hostingodawcy z dołączonym identyfikatorem danego hostingu. Adresy e-mail mogą także być tworzone w domenach przekierowanych na serwer.

Większość usługodawców nie ogranicza liczby kont e-mail w ramach usługi. Jednak istotne jest to, że w większości przypadków na danej usłudze nie mogą być tworzone odrębne konta pocztowe o tej samej nazwie. Oznacza to, iż jeżeli na serwer skierowane są domeny www.twojafirma1.pl, www.twojafirma2.pl oraz www.twojafirma3.pl to tworząc konto e-mail o loginie biuro, niezależnie od tego, czy wiadomość zostanie wysłana na adres biuro@twojafirma1.pl, biuro@twojafirma2.pl lub biuro@twojafirma3.pl, trafi do jednej skrzynki odbiorczej. Jednak niektórzy usługodawcy wprowadzili możliwość tworzenia nieograniczonej liczby niezależnych kont e-mail o tej samej nazwie w różnych domenach, które przekierowane są na hosting. W praktyce, adresy biuro@twojafirma1.pl czy biuro@twojafirma2.pl to zupełnie konta, mimo iż posiadają ten sam login. Użytkownik sam może zadecydować, jeżeli chce, aby jednak w danym przypadku wiadomości trafiały do jednej skrzynki poprzez utworzenie prostego przekierowania. Wskazuje wtedy adres e-mail, na który trafiać powinny wiadomości z innych, określonych kont.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Bazy danych

Do stworzenia serwisu internetowego niezbędne są tzw. bazy danych. Jest to nic innego jak zbiór informacji, zapisanych w odpowiedni sposób w strukturach, które odpowiadają założonemu modelowi danych. W każdej specyfikacji serwera znaleźć musi się informacja odnośnie tego, jaka liczba baz danych dopuszczalna jest w ramach danej usługi. Najkorzystniejszą opcją dla użytkownika jest nielimitowana liczba baz, które mogą zostać założone w ramach przydzielonej przez abonenta powierzchni serwera. Dzięki temu na serwerze znaleźć może się więcej niż jeden serwis internetowy. Ograniczenia narzucone przez hostingodawcę mogą utrudnić użytkownikowi pełne wykorzystanie potencjału serwera. Uruchomienie wielu stron WWW, które funkcjonowałyby w ramach jednego hostingu, staje się znacznie utrudnione lub nawet niemożliwe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA