REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas
NetArt
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy

REKLAMA

REKLAMA

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Wiele osób, zainteresowanych zakupem hostingu, sięgając do jego specyfikacji nie rozumie opisanych w niej parametrów. Są one całkiem obce dla większości osób niezwiązanych z branżą informatyczną. Informacje zawarte w opisie usługi mogą wydawać się całkiem poprawne i korzystne, jeżeli dana osoba nie wie, jakie istnieją inne opcje w ramach usług oferowanych przez innych usługodawców. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają techniczne opisy zawarte w specyfikacji hostingu i w jaki, bezpośredni sposób mogą przełożyć się na wykorzystanie usługi.

REKLAMA

Jaka powierzchnia dyskowa

REKLAMA

Jest to jeden z głównych parametrów serwera. Innymi słowy, jest to pojemność danego hostingu, czyli ilość wszystkich materiałów, które mogą zostać zamieszczone w ramach usługi. Powierzchnia serwera jest wykorzystywana na kilka sposobów. Nie tylko jako miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW – służy również do obsługi kont poczty elektronicznej pracowników, a także jako platforma wymiany plików. W zależności od planowanej liczby materiałów graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy, zdjęcia), mających znaleźć się na stronie WWW, użytkownikowi niezbędna będzie usługa o odpowiednim parametrze powierzchni dyskowej.

Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy. Pod uwagę należy wziąć zarówno pliki systemowe, jak i elementy multimedialne. Warto wiedzieć zatem, ile średnio zajmują elementy tworzone w różnych technologiach.

W przypadku zdjęć, istotne jest to, jaką mają rozdzielczość, rozmiar oraz w jakim formacie zostały zapisane. Przykładowo, to samo zdjęcie (1024x768) może zajmować 480 KB w formacie .gif, natomiast 2,25 MB jako mapa bitowa (BMP). Jeżeli jednak na stronie przeważać mają pliki wideo, to przyjąć należy ok. 20 – 25 MB na każde 30 sekund filmu w formacie avi lub 10 – 15 MB w pliku rmvb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ważnym aspektem, który zazwyczaj należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest liczba pracowników przedsiębiorstwa. Związane jest to z tym, iż na serwerze znajdują się personalne konta e-mail. Im więcej jest zatrudnionych osób, tym pojemność serwera powinna być obszerniejsza. Jeśli w firmie pracuje 10 pracowników i dla każdego z nich przeznaczona jest 500 MB skrzynka pocztowa, to samo zapotrzebowanie na pocztę elektroniczną wyniesie 5 GB.

Powierzchnia dyskowa zazwyczaj jest automatycznie dzielona przez hostingodawcę na sektory, przypisane do danych usług (np. kont e-mail, stron WWW lub baz danych). W przypadku niektórych serwerów podział ten jest sztywny, co oznacza, że użytkownik nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania zmian. Sprawia to, że na jedną usługę może w ramach danej usługi zabraknąć miejsca, natomiast przestrzeń przeznaczona na inną może zostać niewykorzystana w pełni. Coraz więcej usługodawców wprowadza podział powierzchni nowego hostingu, który jednak może być zmieniany przez użytkownika. Oznacza to, iż klient nabywa hosting, którego powierzchnia jest rozdzielona na segmenty odpowiadające poszczególnych usługi, jednak później ma możliwość dostosowania podziału do własnych potrzeb, co dla użytkownika jest opcją najkorzystniejszą.

Przeczytaj również: Jak założyć e-sklep

Co z transferem danych?

Innym, kluczowym parametrem serwera, jest transfer,a a najbardziej istotna jest jego wysokość. W zależności od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany serwer, niezbędna będzie różna wartość parametru. Każde odwiedziny strony WWW zamieszczonej na hostingu wymagają przesłania na komputer Internauty informacji, tworzących dany serwis. W zależności od tego, jak wiele elementów multimedialnych zawiera witryna, zużywana będzie odpowiadająca mu część transferu. Może się więc okazać, że dla „skromniejszej” strony WWW, jednak cieszącej się większą odwiedzalnością odpowiedni będzie serwer o niższym transferze, niż dla witryny zbudowanej w np. w technologii flash, o niższej liczbie odwiedzin.

Oprócz strony WWW w przypadku zużycia serwera, należy także wziąć pod uwagę wychodzącą oraz przychodzącą pocztę e-mail. Jeżeli w ramach firmowej poczty elektronicznej często przesyłane są pliki graficzne, .pdf czy dokumenty tekstowe, to wiadomości takie zużywały będą większy transfer, niż sama treść maila, bez załączników. Należy także wziąć pod uwagę, czy serwer wykorzystywany będzie jako platforma wymiany plików pomiędzy pracownikami lub kontrahentami a firmą. Zużycie transferu generowane będzie przez każde zamieszczenie na serwerze lub pobranie z niego elementu. Im wyższa wartość transferu, tym lepiej.

Liczba domen

Przekierowanie domeny to opcja, dzięki której użytkownik określa, na jaki serwer, katalog bądź witrynę wskazywać ma dany adres WWW. W przypadku hostingu, ważne jest to, ile domen może na niego wskazywać. Ma to bezpośrednie przełożenie, na możliwość wykorzystania usługi. Nielimitowana liczba adresów WWW, które mogą zostać przekierowane na hosting pozwala zarówno na przypisanie do jednego serwisu WWW kilku adresów internetowych, jak i na zamieszczenie na serwerze więcej niż jednej strony. Brak limitów to ogromna zaleta.

Poczta e-mail

W ramach usługi serwera możliwe jest tworzenie kont e-mail, m.in. w darmowej subdomenie, którą większość hostingodawców dołącza do usługi. W większości przypadków adres taki tworzony jest w domenie hostingodawcy z dołączonym identyfikatorem danego hostingu. Adresy e-mail mogą także być tworzone w domenach przekierowanych na serwer.

Większość usługodawców nie ogranicza liczby kont e-mail w ramach usługi. Jednak istotne jest to, że w większości przypadków na danej usłudze nie mogą być tworzone odrębne konta pocztowe o tej samej nazwie. Oznacza to, iż jeżeli na serwer skierowane są domeny www.twojafirma1.pl, www.twojafirma2.pl oraz www.twojafirma3.pl to tworząc konto e-mail o loginie biuro, niezależnie od tego, czy wiadomość zostanie wysłana na adres biuro@twojafirma1.pl, biuro@twojafirma2.pl lub biuro@twojafirma3.pl, trafi do jednej skrzynki odbiorczej. Jednak niektórzy usługodawcy wprowadzili możliwość tworzenia nieograniczonej liczby niezależnych kont e-mail o tej samej nazwie w różnych domenach, które przekierowane są na hosting. W praktyce, adresy biuro@twojafirma1.pl czy biuro@twojafirma2.pl to zupełnie konta, mimo iż posiadają ten sam login. Użytkownik sam może zadecydować, jeżeli chce, aby jednak w danym przypadku wiadomości trafiały do jednej skrzynki poprzez utworzenie prostego przekierowania. Wskazuje wtedy adres e-mail, na który trafiać powinny wiadomości z innych, określonych kont.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Bazy danych

Do stworzenia serwisu internetowego niezbędne są tzw. bazy danych. Jest to nic innego jak zbiór informacji, zapisanych w odpowiedni sposób w strukturach, które odpowiadają założonemu modelowi danych. W każdej specyfikacji serwera znaleźć musi się informacja odnośnie tego, jaka liczba baz danych dopuszczalna jest w ramach danej usługi. Najkorzystniejszą opcją dla użytkownika jest nielimitowana liczba baz, które mogą zostać założone w ramach przydzielonej przez abonenta powierzchni serwera. Dzięki temu na serwerze znaleźć może się więcej niż jeden serwis internetowy. Ograniczenia narzucone przez hostingodawcę mogą utrudnić użytkownikowi pełne wykorzystanie potencjału serwera. Uruchomienie wielu stron WWW, które funkcjonowałyby w ramach jednego hostingu, staje się znacznie utrudnione lub nawet niemożliwe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA