REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Daniel Korytas
NetArt
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy

REKLAMA

REKLAMA

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Wiele osób, zainteresowanych zakupem hostingu, sięgając do jego specyfikacji nie rozumie opisanych w niej parametrów. Są one całkiem obce dla większości osób niezwiązanych z branżą informatyczną. Informacje zawarte w opisie usługi mogą wydawać się całkiem poprawne i korzystne, jeżeli dana osoba nie wie, jakie istnieją inne opcje w ramach usług oferowanych przez innych usługodawców. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają techniczne opisy zawarte w specyfikacji hostingu i w jaki, bezpośredni sposób mogą przełożyć się na wykorzystanie usługi.

REKLAMA

Jaka powierzchnia dyskowa

REKLAMA

Jest to jeden z głównych parametrów serwera. Innymi słowy, jest to pojemność danego hostingu, czyli ilość wszystkich materiałów, które mogą zostać zamieszczone w ramach usługi. Powierzchnia serwera jest wykorzystywana na kilka sposobów. Nie tylko jako miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW – służy również do obsługi kont poczty elektronicznej pracowników, a także jako platforma wymiany plików. W zależności od planowanej liczby materiałów graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy, zdjęcia), mających znaleźć się na stronie WWW, użytkownikowi niezbędna będzie usługa o odpowiednim parametrze powierzchni dyskowej.

Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy. Pod uwagę należy wziąć zarówno pliki systemowe, jak i elementy multimedialne. Warto wiedzieć zatem, ile średnio zajmują elementy tworzone w różnych technologiach.

W przypadku zdjęć, istotne jest to, jaką mają rozdzielczość, rozmiar oraz w jakim formacie zostały zapisane. Przykładowo, to samo zdjęcie (1024x768) może zajmować 480 KB w formacie .gif, natomiast 2,25 MB jako mapa bitowa (BMP). Jeżeli jednak na stronie przeważać mają pliki wideo, to przyjąć należy ok. 20 – 25 MB na każde 30 sekund filmu w formacie avi lub 10 – 15 MB w pliku rmvb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ważnym aspektem, który zazwyczaj należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest liczba pracowników przedsiębiorstwa. Związane jest to z tym, iż na serwerze znajdują się personalne konta e-mail. Im więcej jest zatrudnionych osób, tym pojemność serwera powinna być obszerniejsza. Jeśli w firmie pracuje 10 pracowników i dla każdego z nich przeznaczona jest 500 MB skrzynka pocztowa, to samo zapotrzebowanie na pocztę elektroniczną wyniesie 5 GB.

Powierzchnia dyskowa zazwyczaj jest automatycznie dzielona przez hostingodawcę na sektory, przypisane do danych usług (np. kont e-mail, stron WWW lub baz danych). W przypadku niektórych serwerów podział ten jest sztywny, co oznacza, że użytkownik nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania zmian. Sprawia to, że na jedną usługę może w ramach danej usługi zabraknąć miejsca, natomiast przestrzeń przeznaczona na inną może zostać niewykorzystana w pełni. Coraz więcej usługodawców wprowadza podział powierzchni nowego hostingu, który jednak może być zmieniany przez użytkownika. Oznacza to, iż klient nabywa hosting, którego powierzchnia jest rozdzielona na segmenty odpowiadające poszczególnych usługi, jednak później ma możliwość dostosowania podziału do własnych potrzeb, co dla użytkownika jest opcją najkorzystniejszą.

Przeczytaj również: Jak założyć e-sklep

Co z transferem danych?

Innym, kluczowym parametrem serwera, jest transfer,a a najbardziej istotna jest jego wysokość. W zależności od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany serwer, niezbędna będzie różna wartość parametru. Każde odwiedziny strony WWW zamieszczonej na hostingu wymagają przesłania na komputer Internauty informacji, tworzących dany serwis. W zależności od tego, jak wiele elementów multimedialnych zawiera witryna, zużywana będzie odpowiadająca mu część transferu. Może się więc okazać, że dla „skromniejszej” strony WWW, jednak cieszącej się większą odwiedzalnością odpowiedni będzie serwer o niższym transferze, niż dla witryny zbudowanej w np. w technologii flash, o niższej liczbie odwiedzin.

Oprócz strony WWW w przypadku zużycia serwera, należy także wziąć pod uwagę wychodzącą oraz przychodzącą pocztę e-mail. Jeżeli w ramach firmowej poczty elektronicznej często przesyłane są pliki graficzne, .pdf czy dokumenty tekstowe, to wiadomości takie zużywały będą większy transfer, niż sama treść maila, bez załączników. Należy także wziąć pod uwagę, czy serwer wykorzystywany będzie jako platforma wymiany plików pomiędzy pracownikami lub kontrahentami a firmą. Zużycie transferu generowane będzie przez każde zamieszczenie na serwerze lub pobranie z niego elementu. Im wyższa wartość transferu, tym lepiej.

Liczba domen

Przekierowanie domeny to opcja, dzięki której użytkownik określa, na jaki serwer, katalog bądź witrynę wskazywać ma dany adres WWW. W przypadku hostingu, ważne jest to, ile domen może na niego wskazywać. Ma to bezpośrednie przełożenie, na możliwość wykorzystania usługi. Nielimitowana liczba adresów WWW, które mogą zostać przekierowane na hosting pozwala zarówno na przypisanie do jednego serwisu WWW kilku adresów internetowych, jak i na zamieszczenie na serwerze więcej niż jednej strony. Brak limitów to ogromna zaleta.

Poczta e-mail

W ramach usługi serwera możliwe jest tworzenie kont e-mail, m.in. w darmowej subdomenie, którą większość hostingodawców dołącza do usługi. W większości przypadków adres taki tworzony jest w domenie hostingodawcy z dołączonym identyfikatorem danego hostingu. Adresy e-mail mogą także być tworzone w domenach przekierowanych na serwer.

Większość usługodawców nie ogranicza liczby kont e-mail w ramach usługi. Jednak istotne jest to, że w większości przypadków na danej usłudze nie mogą być tworzone odrębne konta pocztowe o tej samej nazwie. Oznacza to, iż jeżeli na serwer skierowane są domeny www.twojafirma1.pl, www.twojafirma2.pl oraz www.twojafirma3.pl to tworząc konto e-mail o loginie biuro, niezależnie od tego, czy wiadomość zostanie wysłana na adres biuro@twojafirma1.pl, biuro@twojafirma2.pl lub biuro@twojafirma3.pl, trafi do jednej skrzynki odbiorczej. Jednak niektórzy usługodawcy wprowadzili możliwość tworzenia nieograniczonej liczby niezależnych kont e-mail o tej samej nazwie w różnych domenach, które przekierowane są na hosting. W praktyce, adresy biuro@twojafirma1.pl czy biuro@twojafirma2.pl to zupełnie konta, mimo iż posiadają ten sam login. Użytkownik sam może zadecydować, jeżeli chce, aby jednak w danym przypadku wiadomości trafiały do jednej skrzynki poprzez utworzenie prostego przekierowania. Wskazuje wtedy adres e-mail, na który trafiać powinny wiadomości z innych, określonych kont.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Bazy danych

Do stworzenia serwisu internetowego niezbędne są tzw. bazy danych. Jest to nic innego jak zbiór informacji, zapisanych w odpowiedni sposób w strukturach, które odpowiadają założonemu modelowi danych. W każdej specyfikacji serwera znaleźć musi się informacja odnośnie tego, jaka liczba baz danych dopuszczalna jest w ramach danej usługi. Najkorzystniejszą opcją dla użytkownika jest nielimitowana liczba baz, które mogą zostać założone w ramach przydzielonej przez abonenta powierzchni serwera. Dzięki temu na serwerze znaleźć może się więcej niż jeden serwis internetowy. Ograniczenia narzucone przez hostingodawcę mogą utrudnić użytkownikowi pełne wykorzystanie potencjału serwera. Uruchomienie wielu stron WWW, które funkcjonowałyby w ramach jednego hostingu, staje się znacznie utrudnione lub nawet niemożliwe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

REKLAMA