REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas
NetArt
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy
Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy

REKLAMA

REKLAMA

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Wiele osób, zainteresowanych zakupem hostingu, sięgając do jego specyfikacji nie rozumie opisanych w niej parametrów. Są one całkiem obce dla większości osób niezwiązanych z branżą informatyczną. Informacje zawarte w opisie usługi mogą wydawać się całkiem poprawne i korzystne, jeżeli dana osoba nie wie, jakie istnieją inne opcje w ramach usług oferowanych przez innych usługodawców. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają techniczne opisy zawarte w specyfikacji hostingu i w jaki, bezpośredni sposób mogą przełożyć się na wykorzystanie usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Jaka powierzchnia dyskowa

Jest to jeden z głównych parametrów serwera. Innymi słowy, jest to pojemność danego hostingu, czyli ilość wszystkich materiałów, które mogą zostać zamieszczone w ramach usługi. Powierzchnia serwera jest wykorzystywana na kilka sposobów. Nie tylko jako miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW – służy również do obsługi kont poczty elektronicznej pracowników, a także jako platforma wymiany plików. W zależności od planowanej liczby materiałów graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy, zdjęcia), mających znaleźć się na stronie WWW, użytkownikowi niezbędna będzie usługa o odpowiednim parametrze powierzchni dyskowej.

Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy. Pod uwagę należy wziąć zarówno pliki systemowe, jak i elementy multimedialne. Warto wiedzieć zatem, ile średnio zajmują elementy tworzone w różnych technologiach.

REKLAMA

W przypadku zdjęć, istotne jest to, jaką mają rozdzielczość, rozmiar oraz w jakim formacie zostały zapisane. Przykładowo, to samo zdjęcie (1024x768) może zajmować 480 KB w formacie .gif, natomiast 2,25 MB jako mapa bitowa (BMP). Jeżeli jednak na stronie przeważać mają pliki wideo, to przyjąć należy ok. 20 – 25 MB na każde 30 sekund filmu w formacie avi lub 10 – 15 MB w pliku rmvb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym aspektem, który zazwyczaj należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest liczba pracowników przedsiębiorstwa. Związane jest to z tym, iż na serwerze znajdują się personalne konta e-mail. Im więcej jest zatrudnionych osób, tym pojemność serwera powinna być obszerniejsza. Jeśli w firmie pracuje 10 pracowników i dla każdego z nich przeznaczona jest 500 MB skrzynka pocztowa, to samo zapotrzebowanie na pocztę elektroniczną wyniesie 5 GB.

Powierzchnia dyskowa zazwyczaj jest automatycznie dzielona przez hostingodawcę na sektory, przypisane do danych usług (np. kont e-mail, stron WWW lub baz danych). W przypadku niektórych serwerów podział ten jest sztywny, co oznacza, że użytkownik nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania zmian. Sprawia to, że na jedną usługę może w ramach danej usługi zabraknąć miejsca, natomiast przestrzeń przeznaczona na inną może zostać niewykorzystana w pełni. Coraz więcej usługodawców wprowadza podział powierzchni nowego hostingu, który jednak może być zmieniany przez użytkownika. Oznacza to, iż klient nabywa hosting, którego powierzchnia jest rozdzielona na segmenty odpowiadające poszczególnych usługi, jednak później ma możliwość dostosowania podziału do własnych potrzeb, co dla użytkownika jest opcją najkorzystniejszą.

Przeczytaj również: Jak założyć e-sklep

Co z transferem danych?

Innym, kluczowym parametrem serwera, jest transfer,a a najbardziej istotna jest jego wysokość. W zależności od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany serwer, niezbędna będzie różna wartość parametru. Każde odwiedziny strony WWW zamieszczonej na hostingu wymagają przesłania na komputer Internauty informacji, tworzących dany serwis. W zależności od tego, jak wiele elementów multimedialnych zawiera witryna, zużywana będzie odpowiadająca mu część transferu. Może się więc okazać, że dla „skromniejszej” strony WWW, jednak cieszącej się większą odwiedzalnością odpowiedni będzie serwer o niższym transferze, niż dla witryny zbudowanej w np. w technologii flash, o niższej liczbie odwiedzin.

Oprócz strony WWW w przypadku zużycia serwera, należy także wziąć pod uwagę wychodzącą oraz przychodzącą pocztę e-mail. Jeżeli w ramach firmowej poczty elektronicznej często przesyłane są pliki graficzne, .pdf czy dokumenty tekstowe, to wiadomości takie zużywały będą większy transfer, niż sama treść maila, bez załączników. Należy także wziąć pod uwagę, czy serwer wykorzystywany będzie jako platforma wymiany plików pomiędzy pracownikami lub kontrahentami a firmą. Zużycie transferu generowane będzie przez każde zamieszczenie na serwerze lub pobranie z niego elementu. Im wyższa wartość transferu, tym lepiej.

Liczba domen

Przekierowanie domeny to opcja, dzięki której użytkownik określa, na jaki serwer, katalog bądź witrynę wskazywać ma dany adres WWW. W przypadku hostingu, ważne jest to, ile domen może na niego wskazywać. Ma to bezpośrednie przełożenie, na możliwość wykorzystania usługi. Nielimitowana liczba adresów WWW, które mogą zostać przekierowane na hosting pozwala zarówno na przypisanie do jednego serwisu WWW kilku adresów internetowych, jak i na zamieszczenie na serwerze więcej niż jednej strony. Brak limitów to ogromna zaleta.

Poczta e-mail

W ramach usługi serwera możliwe jest tworzenie kont e-mail, m.in. w darmowej subdomenie, którą większość hostingodawców dołącza do usługi. W większości przypadków adres taki tworzony jest w domenie hostingodawcy z dołączonym identyfikatorem danego hostingu. Adresy e-mail mogą także być tworzone w domenach przekierowanych na serwer.

Większość usługodawców nie ogranicza liczby kont e-mail w ramach usługi. Jednak istotne jest to, że w większości przypadków na danej usłudze nie mogą być tworzone odrębne konta pocztowe o tej samej nazwie. Oznacza to, iż jeżeli na serwer skierowane są domeny www.twojafirma1.pl, www.twojafirma2.pl oraz www.twojafirma3.pl to tworząc konto e-mail o loginie biuro, niezależnie od tego, czy wiadomość zostanie wysłana na adres biuro@twojafirma1.pl, biuro@twojafirma2.pl lub biuro@twojafirma3.pl, trafi do jednej skrzynki odbiorczej. Jednak niektórzy usługodawcy wprowadzili możliwość tworzenia nieograniczonej liczby niezależnych kont e-mail o tej samej nazwie w różnych domenach, które przekierowane są na hosting. W praktyce, adresy biuro@twojafirma1.pl czy biuro@twojafirma2.pl to zupełnie konta, mimo iż posiadają ten sam login. Użytkownik sam może zadecydować, jeżeli chce, aby jednak w danym przypadku wiadomości trafiały do jednej skrzynki poprzez utworzenie prostego przekierowania. Wskazuje wtedy adres e-mail, na który trafiać powinny wiadomości z innych, określonych kont.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Bazy danych

Do stworzenia serwisu internetowego niezbędne są tzw. bazy danych. Jest to nic innego jak zbiór informacji, zapisanych w odpowiedni sposób w strukturach, które odpowiadają założonemu modelowi danych. W każdej specyfikacji serwera znaleźć musi się informacja odnośnie tego, jaka liczba baz danych dopuszczalna jest w ramach danej usługi. Najkorzystniejszą opcją dla użytkownika jest nielimitowana liczba baz, które mogą zostać założone w ramach przydzielonej przez abonenta powierzchni serwera. Dzięki temu na serwerze znaleźć może się więcej niż jeden serwis internetowy. Ograniczenia narzucone przez hostingodawcę mogą utrudnić użytkownikowi pełne wykorzystanie potencjału serwera. Uruchomienie wielu stron WWW, które funkcjonowałyby w ramach jednego hostingu, staje się znacznie utrudnione lub nawet niemożliwe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA