Wybieramy telefon do VoIP – co warto mieć na uwadze?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Korzystanie z komputera, jako urządzenia do wykonywania połączeń VoIP nie jest najlepszym rozwiązaniem na dłuższą metę. Każdorazowo bowiem, gdy zechcemy do kogoś zadzwonić, będziemy musieli uruchamiać komputer. Ponadto, jeśli urządzenie będzie wyłączone, nikt się do nas nie dodzwoni. Dlatego znacznie lepiej sprawić sobie telefon IP, który działa w sposób niezależny od komputera, a jego obsługa jest równie wygodna, jak zwykłego aparatu telefonicznego.
REKLAMA
Telefon IP można podłączyć kablem bezpośrednio do wolnego gniazda RJ-45 w routerze lub bezprzewodowo przez sieć Wi-Fi. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie, niestety oferują je tylko niektóre modele z wyższej półki cenowej. Jeżeli nie posiadamy w firmie routera lub wolnego portu RJ-45, możemy zakupić model telefonu z wbudowanym routerem lub mostkiem. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż tego typu telefon oprócz portu wejściowego posiada również złącze, do którego podłączamy inne urządzenie sieciowe.
Kupno telefonu to nie wszystko. Aby można było wykonywać połączenia, poza odpowiednim podłączeniem, telefon IP wymaga także konfiguracji, którą możemy przeprowadzić poprzez przeglądarkę stron WWW lub w niektórych wypadkach także bezpośrednio z menu urządzenia. Najważniejsze podczas konfiguracji jest poprawne wprowadzenie swoich danych do konta VoIP założonego u wybranego operatora.
Funkcjonalność telefonów IP – telefony tradycyjne i wielofunkcyjne
Obecnie dostępne telefony IP oferują nie tylko te same funkcje co ich tradycyjne odpowiedniki, między innymi połączenie oczekujące, zawieszanie rozmów czy też ponowne wybieranie numerów. W niektórych modelach z wyższej półki znajdziemy wyświetlacze (również kolorowe), książki telefoniczne czy możliwość prowadzenia rozmów konferencyjnych. Bardziej zaawansowane urządzenia są w stanie obsługiwać kilka linii, co pozwala na skonfigurowanie na jednym telefonie kilku kont VoIP. To przydatna funkcja, szczególnie w firmie. Dzięki temu na jednym aparacie możemy odbierać połączenia z dwóch i więcej niezależnych numerów nie tylko z różnych stref, ale i różnych operatorów VoIP. Jeśli nie chcemy kategorycznie rezygnować z telefonii standardowej, niektóre modele umożliwiają również podłączenie zwykłej linii telefonicznej. To świetne rozwiązanie dla osób, które nie chcą czekać do końca umowy, a już teraz chcą włączyć usługę VoIP.
Zobacz również: Inwestujemy w stronę WWW. Czy to inwestycja w przyszłość firmy?
REKLAMA
Jeśli w firmie zależy nam na mobilności, a telefon komórkowy to zbyt drogie rozwiązanie, najlepszą alternatywą będzie połączenie tych dwóch rozwiązań. Receptą na wszystko może być bezprzewodowy telefon IP, który łączy zalety komórki, z ekonomiką telefonii VoIP. Na rynku, oprócz typowych stacjonarnych telefonów IP można znaleźć modele bezprzewodowe. To świetne rozwiązanie, gdy w firmie prowadząc rozmowę z kontrahentem nie możemy być przywiązani do jednego miejsca, na przykład rozmowa na temat towaru w magazynie (przemieszczanie się po magazynie i sprawdzanie dostępności towaru).
Wśród telefonów bezprzewodowych można rozróżnić dwa podstawowe rodzaje - urządzenia DECT oraz Wi-Fi. Pierwsza odmiana działa na bardzo podobnej zasadzie, co tradycyjne telefony bezprzewodowe, które oprócz słuchawki zawierają specjalne urządzenie zwane bazą. To właśnie ją podłącza się przewodem do Internetu, a sygnał bezprzewodowo przekazywany jest tylko do słuchawki. Z telefonu DECT można korzystać tylko w zasięgu bazy, a po opuszczeniu obszaru objętego zasięgiem, rozmowa zostaje przerywana. Telefony Wi-Fi są o wiele lepszym rozwiązaniem. Modele z wyglądu przypominają telefony komórkowe. Nie posiadają „bazy”, a z Internetem łączą się bezprzewodowo. Z tego typu telefonów możemy korzystać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do sieci Wi-Fi – może to być firmowa sieć, jak i darmowe, miejskie Hot Spoty.
Zobacz również: Jak właściwie eksponować domenę?
Jeśli prowadzimy poważną firmę i często prowadzimy wideokonferencję, świetnym rozwiązaniem będzie wideotelefon IP. Urządzenia tego typu stają się coraz bardziej popularne. Co prawda są to drogie urządzenia, ale w zamian za wysoką cenę otrzymujemy urządzenie wyposażone w duży kolorowy wyświetlacz i kamerę wideo. Dzięki nim możemy nie tylko usłyszeć naszego rozmówcę, ale również go zobaczyć. Rzecz jasna aby tego typu połączenie doszło do skutku, po obu stronach połączenia wideo muszą znajdować się odpowiednie urządzenia. Pamiętajmy również, że nie każdy operator udostępnia tego typu usługę – warto to sprawdzić przed wyborem operatora.
Telefony USB i Skype –alternatywa czy konieczność?
Najmniej funkcjonalnym urządzeniem obsługującym VoIP jest telefon USB. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż w znacząco ogranicza funkcjonalność całej idei telefonii VoIP. Po pierwsze, nie należy go mylić z typowym telefonem IP - do pracy wymaga włączonego komputera, a czasem nawet uruchomionego w nim odpowiedniego komunikatora. Oznacza to spore ograniczenia, które są niemal takie same jak w przypadku podstawowego „pakietu”, czyli zwykłych słuchawek z mikrofonem. Ponadto rozmowa przez telefon USB jest niezbyt wygodna. Znacznie lepszym rozwiązaniem wydają się wygodne słuchawki z mikrofonem. Zamiast inwestować w niewygodny telefon USB, lepiej kupić wygodne słuchawki z dobrej jakości mikrofonem.
W niektórych sklepach i na aukcjach internetowych dostępne są jeszcze telefony dedykowane do Skype w wersji USB oraz niezależnych urządzeń podłączanych bezpośrednio do Internetu. Niestety tego typu rozwiązanie również wiąże się z wieloma ograniczeniami. Skype do przesyłania głosu korzysta z własnego protokołu, który nie jest z SIP, czyli najpopularniejszym protokołem telefonii internetowej VoIP. Jeśli zdecydujemy się na telefon Skype, pamiętajmy, że urządzenie takie nie będzie działać z innymi operatorami. Warto więc przemyśleć inne, bardziej przyszłościowe i uniwersalne rozwiązania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.