Plusy i minusy VoIP
REKLAMA
REKLAMA
Jedną z największych zalet VoIP to możliwość prowadzenia rozmów za darmo. Większość operatorów VoIP w ramach swojej sieci oferuje połączenia zupełnie za darmo. Dzięki temu możemy prowadzić dowolnie długie rozmowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek kosztów. Jest to świetne rozwiązanie w przypadku, gdy nasz rozmówca, na przykład inna siedziba naszej firmy z którą często się kontaktujemy, również ma usługę VoIP u tego samego operatora.
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli zamierzamy dzwonić na numery tradycyjne, tu również odczujemy znaczną różnicę cen. Koszty połączeń są zdecydowanie niższe niż u tradycyjnych operatorów, a różnice najbardziej zauważalne w wypadku rozmów międzymiastowych i zagranicznych. Jeśli więc dzwonimy dużo do różnych odbiorców w różnych miastach, VoIP będzie idealnym rozwiązaniem.
Kolejną niezwykle istotną zaletą jest mobilność numeru. Co to oznacza? Otóż w przypadku telefonu tradycyjnego stacjonarnego, numer przypisany jest do adresu. Jeśli zmieniamy miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, jesteśmy zmuszeni do wypełniania różnych dokumentów – jednym słowem mnóstwo papierkowej roboty i czekania. W przypadku VoIP jest zupełnie inaczej. Nie dość, że możemy wybrać sobie numer z dowolnej strefy numeracyjnej w kraju, to możemy z niego korzystać w dowolnym miejscu na ziemi. Ponadto numer możemy zabrać ze sobą do pracy, na wakacje lub gdy zmieniamy miejsce zamieszkania – bez formalności, bez problemów.
Zobacz również: Windows XP pozostanie w firmach – kiedy przyjdzie czas na „Siódemkę”?
REKLAMA
Kolejna zaleta to możliwość korzystania z kilku numerów publicznych. Oznacza to, że możemy wykupić kilka numerów miejskich z dowolnych stref numeracyjnych. Jakie są tego zalety? Otóż pozwoli to naszym znajomym lub partnerom firmowym, korzystającym z tradycyjnej telefonii dzwonić do nas zawsze po cenie połączenia lokalnego. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać z polskiego numeru przypisanego do usługi poza granicami naszego kraju.
Jeśli powyższe zalety nie przekonały wszystkich, poznajmy kolejne plusy tej technologii. Niezaprzeczalnie takim plusem jest brak opłat abonamentowych. Zdecydowana większość operatorów VoIP nie pobiera opłaty abonamentowej za korzystanie ze swoich usług. To niezwykła zaleta, gdyż płacimy wyłącznie za wykonane rozmowy, a nie za podtrzymanie numeru z miesiąca na miesiąc. Zazwyczaj stosowaną formą płatności, jest przedpłata, czyli znany z telefonii komórkowej pre-paid. Najpierw uzupełniamy swoje konto, a następnie dzwonimy tyle, na ile wystarczą nam środki. Niektórzy operatorzy pobierają dodatkową opłatę, jeśli wybierzemy numer publiczny lub korzystamy z usług dodatkowych. Mimo to są to kwoty rzędu kilku złotych, które możemy kontrolować, w przeciwieństwie do usług zawartych w tradycyjnym abonamencie. Jak wiadomo, z wielu usług nie korzystamy, a i tak musimy za nie płacić.
Kolejnym plusem jest dostęp online do konfiguracji, billingów i usług. Dzięki temu w każdej chwili możemy zmienić ustawienia swojego konta VoIP, a billing online zapewni nam stałą kontrolę kosztów połączeń. Dodatkowo możemy korzystać z wielu udogodnień i usług, na przykład z wirtualnego faksu etc.
Zobacz również: Mobilne witryny - czy to konieczne?
Oczywiście zawsze znajdzie się jakaś wada. Warto pamiętać, że technologia VoIP, mimo ogromnej ilości zalet, wciąż jest bardziej zawodna od telefonii tradycyjnej. Gdy mamy przerwę w dostępie do łącza internetowego, również nasz telefon VoIP przestaje działać i nie możemy wykonywać i odbierać połączeń. Jeśli jednak posiadamy stabilne i pewne łącze internetowe, tego typu wada nie powinna negatywnie przesądzać o tym, czy telefonia VoIP jest lepszym rozwiązaniem w firmie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.