REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

Anna Humińska
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

REKLAMA

REKLAMA

Rozsyłanie wiadomości reklamowych do skrzynek potencjalnych odbiorców może przybrać postać spamu. Czy wobec tego nadawca może zostać ukarany? Czy grożą mu konsekwencje finansowe? Poniżej znajdziesz odpowiedź na postawione pytania.

Za istotę spamu uznaje się rozsyłanie wiadomości o jednakowej treści do dużej liczby nieznanych osób. Co do zasady, żeby dana wiadomość mogła być określona mianem spamu konieczne jest jednoczesne spełnienie przez nią następujących warunków:
• treść w niej zawarta musi być niezależna od tożsamości odbiorcy tak, aby mogła być wysyłana do wielu adresatów;
• odbiorca nie wyraził zgody na otrzymanie danej wiadomości;
• treść wiadomości pozwala przypuszczać, że nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kryteria, które zostały wyżej wymienione spełniają głównie przesyłane na e-mail wiadomości reklamowe. Należy dodać, że ustawowa definicja spamu nie istnieje.

Obowiązujące przepisy zakazują wysyłania za pomocą poczty elektronicznej wiadomości reklamowych bez uzyskania wcześniejszej zgody ich adresatów. Reguluje to ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wiadomość e-mailowa mająca na celu reklamę jest informacją handlową.

Zgodnie z definicją ustawową do informacji handlowej należy zaliczyć każdą wiadomość wysłaną za pośrednictwem poczty elektronicznej, która ma na celu reklamę oferowanej usługi bądź produktu. Zgodnie z art. 9 § 1ustawy informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.

REKLAMA

Informacja handlowa musi zawierać:
• oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,
• wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,
• wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych jest wykroczeniem i za tego rodzaju działanie została wprowadzona odpowiedzialność karna w postaci obowiązku uiszczenia kary grzywny. Ściganie tego wykroczenia następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Polecamy: Jakie informacje firma musi zamieszczać w oświadczeniach pisemnych?

Według § 2 wyżej wymienionego przepisu informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. To oznacza, że przedsiębiorca chcący przekazać informacje o swoich usługach inne niż na przykład reklamacja lub odpowiedź na pytanie za pomocą e-maila, najprawdopodobniej spotka się z zarzutem nielegalnego wysyłania informacji handlowych.

Ochrona adresatów 

Ustawa nie dokonuje rozróżnienia między potencjalnymi odbiorcami wiadomości mailowych ze względu na kwestie ich statusu prawnego. Zgodnie z obowiązującym prawem do kręgu osób objętych ochroną należą wszystkie osoby fizyczne i prawne. To oznacza, że chodzi tu zarówno o konsumentów, jak i przedsiębiorców. 

Należy podkreślić, że wysyłanie niechcianych informacji promocyjnych jest zabronione również w przypadku kontrahentów będących w stałych stosunkach gospodarczych.

Wyjątki od regulacji ustawowych

Z pewnością wielu przedsiębiorców chciałoby przekazywać informacje o swoich usługach drogą mailową. Jest to bardzo wygodna i dająca efekty forma reklamy. Jednak zaistniałe uregulowania prawne budują powszechne przekonanie o bezprawności przekazywania drogą elektroniczną wszelkich treści promocyjnych przez jakiegokolwiek rodzaju przedsiębiorców, jeśli nie została wcześniej na to uzyskana zgoda adresata.
Należy podkreślić, że nie we wszystkich przypadkach jest to prawda.

Uznaje się, że omawianej formy reklamowania swojej działalności nie mogą wykorzystywać usługodawcy działający za pośrednictwem Internetu. Istotną kwestią jest więc odpowiedź na pytanie, kto musi się stosować do zapisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną?

Jeżeli poczta elektroniczna jest wykorzystywana do promocji przez przedsiębiorców, którzy nie świadczą usług drogą elektroniczną, to omawiane regulacje nie będą mogły być do nich zastosowane. Chodzi tu o usługodawców prowadzących jedynie działalność naziemną. Nie będą oni ponosić odpowiedzialności za tego rodzaju działalność promocyjną. Jeśli nadawca niezamówionej informacji handlowej nie promuje wprost lub pośrednio usług świadczonych drogą elektroniczną, to przedmiotowa ustawa nie znajduje zastosowania do tak realizowanej reklamy.

Przykładowo zakład fryzjerski wysyłający e-mail z informacją o lokalizacji i zakresie świadczonych usług nie działa wbrew prawu i nie grozi mu kara grzywny.

Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu przedsiębiorcy wysyłający informacje handlowe bez zgody odbiorcy mogą być pociągnięci do odpowiedzialności cywilnej na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, prawa do spokoju oraz bycia nienagabywanym, które są zawarte w kodeksie cywilnym.

Polecamy: Jaka kara grozi firmie za nielegalne zatrudnianie?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA