REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

Anna Humińska
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

REKLAMA

REKLAMA

Rozsyłanie wiadomości reklamowych do skrzynek potencjalnych odbiorców może przybrać postać spamu. Czy wobec tego nadawca może zostać ukarany? Czy grożą mu konsekwencje finansowe? Poniżej znajdziesz odpowiedź na postawione pytania.

Za istotę spamu uznaje się rozsyłanie wiadomości o jednakowej treści do dużej liczby nieznanych osób. Co do zasady, żeby dana wiadomość mogła być określona mianem spamu konieczne jest jednoczesne spełnienie przez nią następujących warunków:
• treść w niej zawarta musi być niezależna od tożsamości odbiorcy tak, aby mogła być wysyłana do wielu adresatów;
• odbiorca nie wyraził zgody na otrzymanie danej wiadomości;
• treść wiadomości pozwala przypuszczać, że nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kryteria, które zostały wyżej wymienione spełniają głównie przesyłane na e-mail wiadomości reklamowe. Należy dodać, że ustawowa definicja spamu nie istnieje.

Obowiązujące przepisy zakazują wysyłania za pomocą poczty elektronicznej wiadomości reklamowych bez uzyskania wcześniejszej zgody ich adresatów. Reguluje to ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wiadomość e-mailowa mająca na celu reklamę jest informacją handlową.

Zgodnie z definicją ustawową do informacji handlowej należy zaliczyć każdą wiadomość wysłaną za pośrednictwem poczty elektronicznej, która ma na celu reklamę oferowanej usługi bądź produktu. Zgodnie z art. 9 § 1ustawy informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.

REKLAMA

Informacja handlowa musi zawierać:
• oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,
• wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,
• wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych jest wykroczeniem i za tego rodzaju działanie została wprowadzona odpowiedzialność karna w postaci obowiązku uiszczenia kary grzywny. Ściganie tego wykroczenia następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Polecamy: Jakie informacje firma musi zamieszczać w oświadczeniach pisemnych?

Według § 2 wyżej wymienionego przepisu informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. To oznacza, że przedsiębiorca chcący przekazać informacje o swoich usługach inne niż na przykład reklamacja lub odpowiedź na pytanie za pomocą e-maila, najprawdopodobniej spotka się z zarzutem nielegalnego wysyłania informacji handlowych.

Ochrona adresatów 

Ustawa nie dokonuje rozróżnienia między potencjalnymi odbiorcami wiadomości mailowych ze względu na kwestie ich statusu prawnego. Zgodnie z obowiązującym prawem do kręgu osób objętych ochroną należą wszystkie osoby fizyczne i prawne. To oznacza, że chodzi tu zarówno o konsumentów, jak i przedsiębiorców. 

Należy podkreślić, że wysyłanie niechcianych informacji promocyjnych jest zabronione również w przypadku kontrahentów będących w stałych stosunkach gospodarczych.

Wyjątki od regulacji ustawowych

Z pewnością wielu przedsiębiorców chciałoby przekazywać informacje o swoich usługach drogą mailową. Jest to bardzo wygodna i dająca efekty forma reklamy. Jednak zaistniałe uregulowania prawne budują powszechne przekonanie o bezprawności przekazywania drogą elektroniczną wszelkich treści promocyjnych przez jakiegokolwiek rodzaju przedsiębiorców, jeśli nie została wcześniej na to uzyskana zgoda adresata.
Należy podkreślić, że nie we wszystkich przypadkach jest to prawda.

Uznaje się, że omawianej formy reklamowania swojej działalności nie mogą wykorzystywać usługodawcy działający za pośrednictwem Internetu. Istotną kwestią jest więc odpowiedź na pytanie, kto musi się stosować do zapisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną?

Jeżeli poczta elektroniczna jest wykorzystywana do promocji przez przedsiębiorców, którzy nie świadczą usług drogą elektroniczną, to omawiane regulacje nie będą mogły być do nich zastosowane. Chodzi tu o usługodawców prowadzących jedynie działalność naziemną. Nie będą oni ponosić odpowiedzialności za tego rodzaju działalność promocyjną. Jeśli nadawca niezamówionej informacji handlowej nie promuje wprost lub pośrednio usług świadczonych drogą elektroniczną, to przedmiotowa ustawa nie znajduje zastosowania do tak realizowanej reklamy.

Przykładowo zakład fryzjerski wysyłający e-mail z informacją o lokalizacji i zakresie świadczonych usług nie działa wbrew prawu i nie grozi mu kara grzywny.

Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu przedsiębiorcy wysyłający informacje handlowe bez zgody odbiorcy mogą być pociągnięci do odpowiedzialności cywilnej na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, prawa do spokoju oraz bycia nienagabywanym, które są zawarte w kodeksie cywilnym.

Polecamy: Jaka kara grozi firmie za nielegalne zatrudnianie?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA