REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Humińska
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?
Czy za wysyłanie spamu firmie grozi kara grzywny?

REKLAMA

REKLAMA

Rozsyłanie wiadomości reklamowych do skrzynek potencjalnych odbiorców może przybrać postać spamu. Czy wobec tego nadawca może zostać ukarany? Czy grożą mu konsekwencje finansowe? Poniżej znajdziesz odpowiedź na postawione pytania.

Za istotę spamu uznaje się rozsyłanie wiadomości o jednakowej treści do dużej liczby nieznanych osób. Co do zasady, żeby dana wiadomość mogła być określona mianem spamu konieczne jest jednoczesne spełnienie przez nią następujących warunków:
• treść w niej zawarta musi być niezależna od tożsamości odbiorcy tak, aby mogła być wysyłana do wielu adresatów;
• odbiorca nie wyraził zgody na otrzymanie danej wiadomości;
• treść wiadomości pozwala przypuszczać, że nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.

REKLAMA

Kryteria, które zostały wyżej wymienione spełniają głównie przesyłane na e-mail wiadomości reklamowe. Należy dodać, że ustawowa definicja spamu nie istnieje.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy zakazują wysyłania za pomocą poczty elektronicznej wiadomości reklamowych bez uzyskania wcześniejszej zgody ich adresatów. Reguluje to ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wiadomość e-mailowa mająca na celu reklamę jest informacją handlową.

Zgodnie z definicją ustawową do informacji handlowej należy zaliczyć każdą wiadomość wysłaną za pośrednictwem poczty elektronicznej, która ma na celu reklamę oferowanej usługi bądź produktu. Zgodnie z art. 9 § 1ustawy informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.

REKLAMA

Informacja handlowa musi zawierać:
• oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,
• wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,
• wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych jest wykroczeniem i za tego rodzaju działanie została wprowadzona odpowiedzialność karna w postaci obowiązku uiszczenia kary grzywny. Ściganie tego wykroczenia następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Polecamy: Jakie informacje firma musi zamieszczać w oświadczeniach pisemnych?

Według § 2 wyżej wymienionego przepisu informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. To oznacza, że przedsiębiorca chcący przekazać informacje o swoich usługach inne niż na przykład reklamacja lub odpowiedź na pytanie za pomocą e-maila, najprawdopodobniej spotka się z zarzutem nielegalnego wysyłania informacji handlowych.

Ochrona adresatów 

Ustawa nie dokonuje rozróżnienia między potencjalnymi odbiorcami wiadomości mailowych ze względu na kwestie ich statusu prawnego. Zgodnie z obowiązującym prawem do kręgu osób objętych ochroną należą wszystkie osoby fizyczne i prawne. To oznacza, że chodzi tu zarówno o konsumentów, jak i przedsiębiorców. 

Należy podkreślić, że wysyłanie niechcianych informacji promocyjnych jest zabronione również w przypadku kontrahentów będących w stałych stosunkach gospodarczych.

Wyjątki od regulacji ustawowych

Z pewnością wielu przedsiębiorców chciałoby przekazywać informacje o swoich usługach drogą mailową. Jest to bardzo wygodna i dająca efekty forma reklamy. Jednak zaistniałe uregulowania prawne budują powszechne przekonanie o bezprawności przekazywania drogą elektroniczną wszelkich treści promocyjnych przez jakiegokolwiek rodzaju przedsiębiorców, jeśli nie została wcześniej na to uzyskana zgoda adresata.
Należy podkreślić, że nie we wszystkich przypadkach jest to prawda.

Uznaje się, że omawianej formy reklamowania swojej działalności nie mogą wykorzystywać usługodawcy działający za pośrednictwem Internetu. Istotną kwestią jest więc odpowiedź na pytanie, kto musi się stosować do zapisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną?

Jeżeli poczta elektroniczna jest wykorzystywana do promocji przez przedsiębiorców, którzy nie świadczą usług drogą elektroniczną, to omawiane regulacje nie będą mogły być do nich zastosowane. Chodzi tu o usługodawców prowadzących jedynie działalność naziemną. Nie będą oni ponosić odpowiedzialności za tego rodzaju działalność promocyjną. Jeśli nadawca niezamówionej informacji handlowej nie promuje wprost lub pośrednio usług świadczonych drogą elektroniczną, to przedmiotowa ustawa nie znajduje zastosowania do tak realizowanej reklamy.

Przykładowo zakład fryzjerski wysyłający e-mail z informacją o lokalizacji i zakresie świadczonych usług nie działa wbrew prawu i nie grozi mu kara grzywny.

Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu przedsiębiorcy wysyłający informacje handlowe bez zgody odbiorcy mogą być pociągnięci do odpowiedzialności cywilnej na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, prawa do spokoju oraz bycia nienagabywanym, które są zawarte w kodeksie cywilnym.

Polecamy: Jaka kara grozi firmie za nielegalne zatrudnianie?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA