Kopia bezpieczeństwa jak polisa na życie dla firmy
REKLAMA
REKLAMA
Polityka bezpieczeństwa danych w polskich firmach
REKLAMA
Statystki dotyczące polskich przedsiębiorców pokazują, że 83 proc. z nich tworzy kopie zapasowe, z czego prawie połowa wykonuje je wewnątrz firmy, a więc poprzez swoich pracowników. Wciąż 17 proc. firm w ogóle nie wykonuje backupów, zatem świadomie naraża się na ryzyko i koszty związane z utratą danych. Firmy przyznają, że nie wykonują kopii zapasowych, ponieważ wydaje im się to zbyt skomplikowane. Wina leży także po stronie pracowników, którzy albo zwyczajnie zapominają o backupie albo otwarcie przyznają, że nie mają na to czasu, bagatelizując tym samym konsekwencje i narażając pracodawcę na ogromne straty.
REKLAMA
Utrata danych może poważnie utrudnić lub wręcz uniemożliwić prowadzenie działań biznesowych, powodując przestoje w pracy, ogólną dezorganizację, dotkliwe straty materialne, a w najgorszym przypadku doprowadzić nawet do bankructwa. Brak odpowiedniej polityki przywracania utraconych danych powoduje w sytuacji awaryjnej czasochłonne i kosztowne procesy powrotu działania firmy do stanu normalnego.
Do najczęstszych przyczyn utraty danych należą:
- Awarie sprzętu: dysków, serwerów, zasilaczy.
- Awarie oprogramowania: błędy oprogramowania, wirusy, trojany.
- Błędy ludzkie: przypadkowe skasowanie, rozlanie kawy, nieświadome działanie.
- Celowe działanie: kradzież, włamanie, sabotaż, wirusy, fałszywe e-maile.
- Klęski żywiołowe, wypadki: ogień, woda, zawalenie budynku, inne wypadki.
Przeczytaj także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku
Ile kosztuje bezpieczeństwo danych
REKLAMA
Straty ponoszone przez firmy, które nie wykonują regularnie backupu danych można oszacować. Większość przedsiębiorców utracone zasoby próbuje odzyskać, korzystając z pomocy specjalistycznych laboratoriów. Nie daje to jednak gwarancji, że uda się przywrócić wszystkie pliki, część nich może zostać zbyt mocno uszkodzona lub trwale skasowana. Diagnoza takiej sytuacji to dla firmy koszty około kilkuset złotych, zaś samo odzyskiwanie może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Większość firm, które wykonują kopie zapasowe, robi to w tradycyjnej formie, co oznacza, że musi ponieść również koszty wynajmu powierzchni, zakupu nowych i utrzymania starych nośników w dobrej kondycji. Nawyk prowadzenia fizycznych backupów jest echem ery sprzed rewolucji internetowej, dawniej firmy nie miały innej alternatywy.
Wraz z rozwojem technologii i dostępu do szerokopasmowego łącza na rynku pojawiły się firmy oferujące zdalne kopie zapasowe. Programy te wykonują kopie dokumentów z komputera, a następnie wysyłają je szyfrowanym połączeniem na zewnętrzne serwery. Szyfrowanie następuje jeszcze przed wysłaniem plików na serwer, dlatego jedyną osobą która ma w nie wgląd jest właściciel komputera. Przyjrzyjmy się bliżej szacunkowemu porównaniu kosztów dla kilkuosobowej firmy, która wykonuje kopie zapasowe w jeden z tradycyjnych sposobów i za pomocą automatycznego narzędzia.
Polecamy serwis Telefony firmowe
Case study – kalkulacja kosztów dla pięcioosobowej firmy
Założenia:
1. Wykonywanie backupu miało sens musi odbywać się to regularnie i często. Przyjmijmy, że granicą przyzwoitości jest wykonywanie backupu raz dziennie.
2. Czas pracownika potrzebny na wykonanie wszystkich czynności = 30 minut na stanowisko dziennie = 8 zł, przy przeciętnej krajowej stawce 16 zł netto za godzinę (dane oszacowane na podstawie informacji Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2009 – średnia pensja 3648,60 zł brutto).
3. Cena nośnika: CD = 1 zł, DVD = 2 zł
4. Pozostałe koszty: utrzymanie archiwum, oddzielne pomieszczenie, prąd = 40 zł.
5. Kalkulacja dotyczyć będzie małej firmy, która nasza zatrudnia łącznie 5 pracowników – wyliczamy miesięczny koszt backupu (22 dni robocze)
Czas pracowników: 5 pracowników * 22 dni * 5 zł = 550 zł Koszt nośnika: 5 komputerów * 22 dni * 1 zł = 110 zł Pozostałe koszty: Około 40 zł | Opłata za stanowisko: 5 komputerów * 9,9 zł = 49,50 zł Opłata za wykorzystaną przestrzeń dyskową: 50 GB * 1,5 zł = 75 zł |
RAZEM = 700 zł | RAZEM = 124,5 zł |
Wniosek:
W firmie zatrudniającej 5 pracowników, tradycyjny backup kosztuje 700 zł miesięcznie, jest on 5 razy wyższy niż koszt usługi automatycznego tworzenia kopii zapasowych.
Autor: Kasper Kędzierski, Project Manager Auto-Backup Biznes.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.