REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kopia bezpieczeństwa jak polisa na życie dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
nokia booklet
nokia booklet

REKLAMA

REKLAMA

Co jest niezbędne w funkcjonowaniu każdej firmy? Dane. Są wszędzie – w rozliczeniach, ofertach dla klientów, instrukcjach dla pracowników… Obowiązek ich zabezpieczania zazwyczaj spoczywa na pojedynczych pracownikach, dziale IT, czasem na usługodawcach zewnętrznych. Jakie są powody utraty danych i ich konsekwencje finansowe dla sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz jakie korzyści otrzymują firmy dzięki regularnemu backupowi – wyjaśniamy w poniższym artykule.

Polityka bezpieczeństwa danych w polskich firmach

REKLAMA

Statystki dotyczące polskich przedsiębiorców pokazują, że 83 proc. z nich tworzy kopie zapasowe, z czego prawie połowa wykonuje je wewnątrz firmy, a więc poprzez swoich pracowników. Wciąż 17 proc. firm w ogóle nie wykonuje backupów, zatem świadomie naraża się na ryzyko i koszty związane z utratą danych. Firmy przyznają, że nie wykonują kopii zapasowych, ponieważ wydaje im się to zbyt skomplikowane. Wina leży także po stronie pracowników, którzy albo zwyczajnie zapominają o backupie albo otwarcie przyznają, że nie mają na to czasu, bagatelizując tym samym konsekwencje i narażając pracodawcę na ogromne straty.

REKLAMA

Utrata danych może poważnie utrudnić lub wręcz uniemożliwić prowadzenie działań biznesowych, powodując przestoje w pracy, ogólną dezorganizację, dotkliwe straty materialne, a w najgorszym przypadku doprowadzić nawet do bankructwa. Brak odpowiedniej polityki przywracania utraconych danych powoduje w sytuacji awaryjnej czasochłonne i kosztowne procesy powrotu działania firmy do stanu normalnego.

Do najczęstszych przyczyn utraty danych należą:

  • Awarie sprzętu: dysków, serwerów, zasilaczy.
  • Awarie oprogramowania: błędy oprogramowania, wirusy, trojany.
  • Błędy ludzkie: przypadkowe skasowanie, rozlanie kawy, nieświadome działanie.
  • Celowe działanie: kradzież, włamanie, sabotaż, wirusy, fałszywe e-maile.
  • Klęski żywiołowe, wypadki: ogień, woda, zawalenie budynku, inne wypadki.

Przeczytaj także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku

Ile kosztuje bezpieczeństwo danych

REKLAMA

Straty ponoszone przez firmy, które nie wykonują regularnie backupu danych można oszacować. Większość przedsiębiorców utracone zasoby próbuje odzyskać, korzystając z pomocy specjalistycznych laboratoriów. Nie daje to jednak gwarancji, że uda się przywrócić wszystkie pliki, część nich może zostać zbyt mocno uszkodzona lub trwale skasowana. Diagnoza takiej sytuacji to dla firmy koszty około kilkuset złotych, zaś samo odzyskiwanie może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość firm, które wykonują kopie zapasowe, robi to w tradycyjnej formie, co oznacza, że musi ponieść również koszty wynajmu powierzchni, zakupu nowych i utrzymania starych nośników w dobrej kondycji. Nawyk prowadzenia fizycznych backupów jest echem ery sprzed rewolucji internetowej, dawniej firmy nie miały innej alternatywy.

Wraz z rozwojem technologii i dostępu do szerokopasmowego łącza na rynku pojawiły się firmy oferujące zdalne kopie zapasowe. Programy te wykonują kopie dokumentów z komputera, a następnie wysyłają je szyfrowanym połączeniem na zewnętrzne serwery. Szyfrowanie następuje jeszcze przed wysłaniem plików na serwer, dlatego jedyną osobą która ma w nie wgląd jest właściciel komputera. Przyjrzyjmy się bliżej szacunkowemu porównaniu kosztów dla kilkuosobowej firmy, która wykonuje kopie zapasowe w jeden z tradycyjnych sposobów i za pomocą automatycznego narzędzia.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Case study – kalkulacja kosztów dla pięcioosobowej firmy
Założenia:
1. Wykonywanie backupu miało sens musi odbywać się to regularnie i często. Przyjmijmy, że granicą przyzwoitości jest wykonywanie backupu raz dziennie.
2. Czas pracownika potrzebny na wykonanie wszystkich czynności = 30 minut na stanowisko dziennie = 8 zł, przy przeciętnej krajowej stawce 16 zł netto za godzinę (dane oszacowane na podstawie informacji Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2009 – średnia pensja 3648,60 zł brutto).
3. Cena nośnika: CD = 1 zł, DVD = 2 zł
4. Pozostałe koszty: utrzymanie archiwum, oddzielne pomieszczenie, prąd = 40 zł.
5. Kalkulacja dotyczyć będzie małej firmy, która nasza zatrudnia łącznie 5 pracowników – wyliczamy miesięczny koszt backupu (22 dni robocze)

Czas pracowników:

5 pracowników * 22 dni * 5 zł = 550 zł

Koszt nośnika:

5 komputerów * 22 dni * 1 zł = 110 zł

Pozostałe koszty:

Około 40 zł

Opłata za stanowisko:

5 komputerów * 9,9 zł = 49,50 zł

Opłata za wykorzystaną przestrzeń dyskową:

50 GB * 1,5 zł = 75 zł

RAZEM = 700 zł

RAZEM = 124,5 zł

Wniosek:
W firmie zatrudniającej 5 pracowników, tradycyjny backup kosztuje 700 zł miesięcznie, jest on 5 razy wyższy niż koszt usługi automatycznego tworzenia kopii zapasowych.

Autor: Kasper Kędzierski, Project Manager Auto-Backup Biznes.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA