REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CRM, czyli nowoczesny sposób zarządzania firmą

www.sxc.hu
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z rozwojem organizacji, zmienia się sposób pracy oraz komunikacji między jej pracownikami, klientami i otoczeniem. To naturalne następstwo rozszerzania się poszczególnych działów przedsiębiorstwa, jak również oczekiwań wobec firmy. Wszystko to powoduje, że konieczna staje się gruntowna przebudowa koncepcji zarządzania firmą.

Dotychczasowe teorie, traktujące o sposobach zarządzania w firmie, skupiały się na masowych działaniach, które często generowały dodatkowe koszty. Obecnie taki model postępowania coraz częściej wypierany jest przez nowoczesny system komunikacji z klientem – CRM.

REKLAMA

Aby dokładniej zrozumieć, czym jest CRM, trzeba sięgnąć do definicji, których jest zadziwiająco wiele. Wszystkie one sprowadzają się jednak do stwierdzenia, że CRM, czyli Customer Relationship Management (System zarządzania relacjami z klientami), jest specyficzną formą komunikacji między firmą a jej kontrahentami, nastawioną na wysłuchiwanie oraz realizację ich pragnień, a przez to zwiększenie zysków firmy. Komunikowanie zachodzi w tym przypadku za pośrednictwem narzędzi informatycznych, stworzonych specjalnie dla potrzeb sprzedażowych i komunikacyjnych, ale taż dla usystematyzowania pracy wewnątrz przedsiębiorstwa.

Porównaj: Nowoczesne zarządzanie

REKLAMA

Co ważne - CRM nie można traktować jedynie jako narzędzie pracy, ale raczej jako filozofię czy koncepcję biznesową, która ułatwia zarządzanie nią. Taki sposób myślenia pozwala zauważyć jak radykalnie system ten zmienił dotychczasowy model biznesu ale również kulturę i politykę firmy. Odejście od masowej, często bezmyślnej produkcji, pozwoliło zwrócić się ku oczekiwaniom klientów. W ten sposób większość firm, którym udało się wprowadzić system, zwiększyło zyski. Ich klienci zaufali im, a co za tym idzie, byli zadowoleni z usług, które firma im oferowała.

Korzyści z zastosowania CRM jest wiele. Wśród nich należałoby wymienić między innymi: oszczędność czasu, zwiększenie zadowolenia klienta, a co za tym idzie wzrost jego zaufania i prestiżu firmy, zwiększenie skuteczności kontaktów z klientami czy usystematyzowanie pracy własnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówi się, że organizacje, które wdrożyły system, notowały i notują nawet 30% wzrost zysków. Jednak należy pamiętać, że w żadnym z tych przypadków nie był to efekt natychmiastowy. Wprowadzenie nowoczesnego systemu relacji z klientami jest często długotrwałym procesem, okupionym licznymi wyrzeczeniami i stosowaniem nieustannej dyscypliny wobec siebie i swoich pracowników. Zmiany należy zacząć od własnego sposobu myślenia.

Polecamy serwis E-firma

To wydaje się dość prostym rozwiązaniem, jednak w rzeczywistości okazuje się bardzo skomplikowane. Jeżeli na przykład do tej pory wszystkie działy w firmie funkcjonowały zupełnie oddzielnie, poruszały się w innym trybie pracy i miały własne, niepisane zasady komunikacyjne, bardzo ciężko będzie wprowadzić je do systemu, w którym główną ideą jest współpraca wszystkich komórek firmy w jeden określony sposób. Niezbędne zatem okażą się szkolenia pracownicze, które często nie ograniczają się tylko do nauki poruszania się w systemie, ale też do nauki współpracy między działami. To dość długotrwałe i kosztowne przedsięwzięcie, które jednak w przyszłości pozwoli firmie osiągnąć większe korzyści, również finansowe.

Rozważając wprowadzenie CRM we własnym przedsiębiorstwie nie należy zapominać o tym, że jest to system bazujący na nowoczesnej technologii teleinformatycznej.

REKLAMA

Zastosowane w nim rozwiązania pozwalają zarządzać firmą praktycznie z każdego zakątka świata, w którym jest Internet. Jednocześnie systemy takie przeważnie obwarowane są licznymi zabezpieczeniami, które wykluczają udział niepowołanych osób. Nasze firmowe dane są całkowicie bezpieczne, jeśli oczywiście i my będziemy ich odpowiednio strzec.

Jedynym kosztownym w tym przypadku punktem jest wyposażenie w odpowiedni sprzęt wszystkich pracowników, którzy korzystają z systemu. Należy zdać sobie sprawę z tego, że CRM jest przedsięwzięciem wprowadzanym na kilka lub kilkanaście lat w przód. Zastosowane w nim rozwiązania często korzystają z najnowszych osiągnięć technologicznych. Sprzęt, na którym będą one wdrożone, nie powinien zatem odstawać od współczesnych standardów technicznych.

Reasumując, nie każda firma powinna od razu wdrażać system CRM (tak jest w przypadku małych firm, które sprawnie radzą sobie z obsługą klientów lub w przypadku firm, które produkują unikalne produkty np. suknie ślubne szyte na miarę). Jednak każda organizacja, której uda się to zrobić, staje się bardziej konkurencyjna na rynku, a przez to może liczyć na większe zyski w długofalowej perspektywie.

Autor. Andrzej Lazarowicz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA