REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CRM, czyli nowoczesny sposób zarządzania firmą

Subskrybuj nas na Youtube
www.sxc.hu
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z rozwojem organizacji, zmienia się sposób pracy oraz komunikacji między jej pracownikami, klientami i otoczeniem. To naturalne następstwo rozszerzania się poszczególnych działów przedsiębiorstwa, jak również oczekiwań wobec firmy. Wszystko to powoduje, że konieczna staje się gruntowna przebudowa koncepcji zarządzania firmą.

Dotychczasowe teorie, traktujące o sposobach zarządzania w firmie, skupiały się na masowych działaniach, które często generowały dodatkowe koszty. Obecnie taki model postępowania coraz częściej wypierany jest przez nowoczesny system komunikacji z klientem – CRM.

REKLAMA

Aby dokładniej zrozumieć, czym jest CRM, trzeba sięgnąć do definicji, których jest zadziwiająco wiele. Wszystkie one sprowadzają się jednak do stwierdzenia, że CRM, czyli Customer Relationship Management (System zarządzania relacjami z klientami), jest specyficzną formą komunikacji między firmą a jej kontrahentami, nastawioną na wysłuchiwanie oraz realizację ich pragnień, a przez to zwiększenie zysków firmy. Komunikowanie zachodzi w tym przypadku za pośrednictwem narzędzi informatycznych, stworzonych specjalnie dla potrzeb sprzedażowych i komunikacyjnych, ale taż dla usystematyzowania pracy wewnątrz przedsiębiorstwa.

Porównaj: Nowoczesne zarządzanie

REKLAMA

Co ważne - CRM nie można traktować jedynie jako narzędzie pracy, ale raczej jako filozofię czy koncepcję biznesową, która ułatwia zarządzanie nią. Taki sposób myślenia pozwala zauważyć jak radykalnie system ten zmienił dotychczasowy model biznesu ale również kulturę i politykę firmy. Odejście od masowej, często bezmyślnej produkcji, pozwoliło zwrócić się ku oczekiwaniom klientów. W ten sposób większość firm, którym udało się wprowadzić system, zwiększyło zyski. Ich klienci zaufali im, a co za tym idzie, byli zadowoleni z usług, które firma im oferowała.

Korzyści z zastosowania CRM jest wiele. Wśród nich należałoby wymienić między innymi: oszczędność czasu, zwiększenie zadowolenia klienta, a co za tym idzie wzrost jego zaufania i prestiżu firmy, zwiększenie skuteczności kontaktów z klientami czy usystematyzowanie pracy własnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówi się, że organizacje, które wdrożyły system, notowały i notują nawet 30% wzrost zysków. Jednak należy pamiętać, że w żadnym z tych przypadków nie był to efekt natychmiastowy. Wprowadzenie nowoczesnego systemu relacji z klientami jest często długotrwałym procesem, okupionym licznymi wyrzeczeniami i stosowaniem nieustannej dyscypliny wobec siebie i swoich pracowników. Zmiany należy zacząć od własnego sposobu myślenia.

Polecamy serwis E-firma

To wydaje się dość prostym rozwiązaniem, jednak w rzeczywistości okazuje się bardzo skomplikowane. Jeżeli na przykład do tej pory wszystkie działy w firmie funkcjonowały zupełnie oddzielnie, poruszały się w innym trybie pracy i miały własne, niepisane zasady komunikacyjne, bardzo ciężko będzie wprowadzić je do systemu, w którym główną ideą jest współpraca wszystkich komórek firmy w jeden określony sposób. Niezbędne zatem okażą się szkolenia pracownicze, które często nie ograniczają się tylko do nauki poruszania się w systemie, ale też do nauki współpracy między działami. To dość długotrwałe i kosztowne przedsięwzięcie, które jednak w przyszłości pozwoli firmie osiągnąć większe korzyści, również finansowe.

Rozważając wprowadzenie CRM we własnym przedsiębiorstwie nie należy zapominać o tym, że jest to system bazujący na nowoczesnej technologii teleinformatycznej.

REKLAMA

Zastosowane w nim rozwiązania pozwalają zarządzać firmą praktycznie z każdego zakątka świata, w którym jest Internet. Jednocześnie systemy takie przeważnie obwarowane są licznymi zabezpieczeniami, które wykluczają udział niepowołanych osób. Nasze firmowe dane są całkowicie bezpieczne, jeśli oczywiście i my będziemy ich odpowiednio strzec.

Jedynym kosztownym w tym przypadku punktem jest wyposażenie w odpowiedni sprzęt wszystkich pracowników, którzy korzystają z systemu. Należy zdać sobie sprawę z tego, że CRM jest przedsięwzięciem wprowadzanym na kilka lub kilkanaście lat w przód. Zastosowane w nim rozwiązania często korzystają z najnowszych osiągnięć technologicznych. Sprzęt, na którym będą one wdrożone, nie powinien zatem odstawać od współczesnych standardów technicznych.

Reasumując, nie każda firma powinna od razu wdrażać system CRM (tak jest w przypadku małych firm, które sprawnie radzą sobie z obsługą klientów lub w przypadku firm, które produkują unikalne produkty np. suknie ślubne szyte na miarę). Jednak każda organizacja, której uda się to zrobić, staje się bardziej konkurencyjna na rynku, a przez to może liczyć na większe zyski w długofalowej perspektywie.

Autor. Andrzej Lazarowicz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA