Czy warto zarejestrować domenę globalną
REKLAMA
REKLAMA
Domena globalna jest jedną z najpopularniejszą domeną na całym świecie. Jej rejestracja daje duże możliwości rozwoju firmy, dlatego Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na zamieszczenie swojego serwisu WWW pod adresem z takim rozszerzeniem.
REKLAMA
Trochę faktów
REKLAMA
Domeny globalne to domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain). Wśród nich można rozróżnić 5 końcówek, które zarządzane są przez odpowiednie podmioty, czyli tzw. operatorów, tj. .com i .net przez VeriSign, .biz orzez NeuStar, .org przez Public Interest Registry, a .info przez Afilias. Obecnie zarejestrowanych jest łącznie niemal 112 milionów domen globalnych.
Domena .com została stworzona w styczniu 1985 roku. Pierwszą zarejestrowaną domeną globalną jest adres www.symbolics.com. 5 lat później wraz ze wzrostem popularności Internetu i dostępności do jego zasobów, rozpoczął się złoty okres dla końcówki .com, który trwa aż do dziś. Obecnie na całym świecie zarejestrowanych jest niemal 84 milionów domen z takim rozszerzeniem.
W tej chwili Polska zajmuje 21 miejsce w rankingu wśród wszystkich państw rejestrujących domeny .com. W naszym kraju jest blisko 172 tysiące internetowych adresów .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy. Najczęściej wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa.
Domena .net to internetowa domena najwyższego poziomu, przeznaczona dla firm i osób indywidualnych świadczących usługi dostępu do Internetu. Jej popularność jest również duża, jednak w znacznym stopniu ustępuje rozszerzeniu .com. Na tę chwilę zarejestrowanych jest ponad 12 milionów domen z takimi końcówkami. Wśród polskich użytkowników Internetu, rozszerzenie to jest dość popularne. Według danych przedstawionych w serwisie webhosting.info Polacy zarejestrowali już ponad 40 tysięcy domen z rozszerzeniem .net.
Polecamy: Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii promocyjnej
REKLAMA
Rozszerzenie .biz to domena skierowana do użytku w celach biznesowych. Stworzona została 16 listopada 2000 r., jednak pierwsze rejestracje mogły odbywać się od czerwca 2001 roku. Aby zarejestrować adres w tej domenie nie trzeba spełniać żadnych prawnych ani geograficznych uwarunkowań. Przyczyną wprowadzenia tej domeny był fakt, iż dostępność wolnych nazw w rozszerzeniu .com zaczynała być niewystarczająca. Na całym świecie końcówka ta zarejestrowana została przez ponad 2 mln Internautów, natomiast w Polsce jej popularność nie jest duża (12,7 tysiąca rejestracji).
Domena .info podobnie jak .biz stała się w pełni operacyjna w czerwcu 2001 roku. Przeznaczone jest głównie dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacji o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info. W Polsce zarejestrowanych jest blisko 38 tysięcy takich domen. To dobry wynik, który plasuje ją na 5 miejscu (zaraz po .net) wśród wszystkich domen zarejestrowanych przez Polaków. Na całym świecie liczba zarejestrowanych domena .info wynosi 5,5 miliona.
Ostatnia z domen globalnych .org przeznaczona jest dla pozarządowych organizacji non-profit np. www.integracja.org. Cieszy się również dużą popularnością wśród instytucji zajmujących się m.in. oprogramowaniem open source (www.opensource.org, www.opensourcewindows.org). Data jej utworzenia to rok 1985. Obecnie zarejestrowanych ich jest ponad 8 milionów, w tym niemal 24 tysiące przez polskich Internautów.
W Polsce łączna liczba zarejestrowanych domen globalnych to ponad 287 tysięcy. Dla porównania, adresów WWW w rozszerzeniu krajowym .pl jest 1,19 miliona. Różnica ta świadczy o tym, iż wciąż istnieje dużo atrakcyjnych nazw w rozszerzeniach globalnych, które z końcówką polską są już zarezerwowane. Rejestracja domeny .com, bądź .biz może przynieść sporo korzyści dla przedsiębiorstwa. Może także stanowić uzupełnienie portfolio domenowego firm.
Zapoznaj się z serwisem E-firma
Zalety posiadania domeny globalnej
Posiadanie domeny globalnej jest niezwykle korzystne zarówno dla firm działających na rynku zagranicznym, jak i tych, które do tej pory swoją ofertę skierowały jedynie do polskich klientów. Szczególnie w drugim przypadku korzyści płynące z rejestracji adresów z rozszerzeniem .com, mogą niezwykle zwiększyć potencjał rozwoju działalności. Dlatego nie warto ograniczać możliwości promocyjnych firmowej strony WWW poprzez rejestrację adresu jedynie w domenie .pl. Przedsiębiorstwo niejako straciłoby możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje.
Rejestracja adresu WWW z rozszerzeniem globalnym jest korzystna dla przedsiębiorstw, które zamierzają rozszerzyć obszar działań na kraje spoza Polski, a nawet Unii Europejskiej. Mogą sprawdzić np. czy firmowa strona WWW jest odpowiednia dla danego rynku oraz jakim cieszy się zainteresowaniem. Niejednokrotnie zdarza się, że firmy nieplanujące do tej pory działań zmierzających do poszerzenia zasięgu, nawiązują współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Rejestracja domeny globalnej i wynikające z tego korzyści mogą stać się dla przedsiębiorstwa impulsem, który znacząco przyśpieszy rozwój firmy.
Język na stronie WWW
Firmy często zastanawiają się w jakim języku powinny być napisane informacje zawarte na stronie WWW, która znajduje się pod adresem z rozszerzeniem globalnym. Jest to zależne od obszaru, na którym przedsiębiorstwo oferuje swoje usługi. Jeżeli firma prowadzi działania w konkretnych krajach, warto by zamieściła na swojej stronie WWW treści w odpowiadających im językach. Zastanowić się można również nad umieszczeniem informacji w drugim wariancie, np. w języku angielskim, który cieszy się dużą popularnością we wszystkich krajach. Dzięki temu zwiększa się szansa, że ofertą firmy zainteresują się zagraniczni odbiorcy.
Jaka nazwa?
Przedsiębiorstwa, które decydują się na zakup adresu z rozszerzeniem globalnym niejednokrotnie zastanawiają się, jaką nazwę warto dla niego wybrać. Bez względu na to, czy jest to domena globalna, czy polska wszystkich dotyczy podstawowa zasada. Mianowicie, nazwa domeny powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania, bez względu na to, z jaką końcówką występuje. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów. Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, niezależnie od tego, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.
Może się zdarzyć, że adresy internetowe z użyciem firmowych nazw będą już zarejestrowane. Należy wtedy rozważyć użycie w adresie internetowym słów kluczowych dla danej branży. Warto przy tym zastanowić się, do kogo skierowany będzie firmowy serwis WWW. Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Warto wtedy zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Jest to odpowiednie rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw, których oferta skierowana jest do odbiorców z zagranicy, jak i tych funkcjonujących w obrębie własnego kraju. Dzięki zastosowaniu popularnego języka firmy nie muszą się ograniczać jedynie do klientów z terenów Polski. Jednocześnie, adres strony WWW będzie zrozumiały dla Internautów z kraju oraz zagranicy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.