REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto zarejestrować domenę globalną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest domena globalna? Jaka korzyść płynie z rejestracji domeny globalnej dla Twojej firmy. Czy jej rejestracja jest tylko korzystna dla firm działających na rynku zagranicznym? Więcej informacji znajdziesz w poniższym artykule.

Domena globalna jest jedną z najpopularniejszą domeną na całym świecie. Jej rejestracja daje duże możliwości rozwoju firmy, dlatego Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na zamieszczenie swojego serwisu WWW pod adresem z takim rozszerzeniem.

REKLAMA

Trochę faktów

REKLAMA

Domeny globalne to domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain). Wśród nich można rozróżnić 5 końcówek, które zarządzane są przez odpowiednie podmioty, czyli tzw. operatorów, tj. .com i .net przez VeriSign, .biz orzez NeuStar, .org przez Public Interest Registry, a .info przez Afilias. Obecnie zarejestrowanych jest łącznie niemal 112 milionów domen globalnych.

Domena .com została stworzona w styczniu 1985 roku. Pierwszą zarejestrowaną domeną globalną jest adres www.symbolics.com. 5 lat później wraz ze wzrostem popularności Internetu i dostępności do jego zasobów, rozpoczął się złoty okres dla końcówki .com, który trwa aż do dziś. Obecnie na całym świecie zarejestrowanych jest niemal 84 milionów domen z takim rozszerzeniem.

W tej chwili Polska zajmuje 21 miejsce w rankingu wśród wszystkich państw rejestrujących domeny .com. W naszym kraju jest blisko 172 tysiące internetowych adresów .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy. Najczęściej wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Domena .net to internetowa domena najwyższego poziomu, przeznaczona dla firm i osób indywidualnych świadczących usługi dostępu do Internetu. Jej popularność jest również duża, jednak w znacznym stopniu ustępuje rozszerzeniu .com. Na tę chwilę zarejestrowanych jest ponad 12 milionów domen z takimi końcówkami. Wśród polskich użytkowników Internetu, rozszerzenie to jest dość popularne. Według danych przedstawionych w serwisie webhosting.info Polacy zarejestrowali już ponad 40 tysięcy domen z rozszerzeniem .net.

Polecamy: Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii promocyjnej

REKLAMA

Rozszerzenie .biz to domena skierowana do użytku w celach biznesowych. Stworzona została 16 listopada 2000 r., jednak pierwsze rejestracje mogły odbywać się od czerwca 2001 roku. Aby zarejestrować adres w tej domenie nie trzeba spełniać żadnych prawnych ani geograficznych uwarunkowań. Przyczyną wprowadzenia tej domeny był fakt, iż dostępność wolnych nazw w rozszerzeniu .com zaczynała być niewystarczająca. Na całym świecie końcówka ta zarejestrowana została przez ponad 2 mln Internautów, natomiast w Polsce jej popularność nie jest duża (12,7 tysiąca rejestracji).

Domena .info podobnie jak .biz stała się w pełni operacyjna w czerwcu 2001 roku. Przeznaczone jest głównie dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacji o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info. W Polsce zarejestrowanych jest blisko 38 tysięcy takich domen. To dobry wynik, który plasuje ją na 5 miejscu (zaraz po .net) wśród wszystkich domen zarejestrowanych przez Polaków. Na całym świecie liczba zarejestrowanych domena .info wynosi 5,5 miliona.

Ostatnia z domen globalnych .org przeznaczona jest dla pozarządowych organizacji non-profit np. www.integracja.org. Cieszy się również dużą popularnością wśród instytucji zajmujących się m.in. oprogramowaniem open source (www.opensource.org, www.opensourcewindows.org). Data jej utworzenia to rok 1985. Obecnie zarejestrowanych ich jest ponad 8 milionów, w tym niemal 24 tysiące przez polskich Internautów.

W Polsce łączna liczba zarejestrowanych domen globalnych to ponad 287 tysięcy. Dla porównania, adresów WWW w rozszerzeniu krajowym .pl jest 1,19 miliona. Różnica ta świadczy o tym, iż wciąż istnieje dużo atrakcyjnych nazw w rozszerzeniach globalnych, które z końcówką polską są już zarezerwowane. Rejestracja domeny .com, bądź .biz może przynieść sporo korzyści dla przedsiębiorstwa. Może także stanowić uzupełnienie portfolio domenowego firm.

Zapoznaj się z serwisem E-firma

Zalety posiadania domeny globalnej

Posiadanie domeny globalnej jest niezwykle korzystne zarówno dla firm działających na rynku zagranicznym, jak i tych, które do tej pory swoją ofertę skierowały jedynie do polskich klientów. Szczególnie w drugim przypadku korzyści płynące z rejestracji adresów z rozszerzeniem .com, mogą niezwykle zwiększyć potencjał rozwoju działalności. Dlatego nie warto ograniczać możliwości promocyjnych firmowej strony WWW poprzez rejestrację adresu jedynie w domenie .pl. Przedsiębiorstwo niejako straciłoby możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje.

Rejestracja adresu WWW z rozszerzeniem globalnym jest korzystna dla przedsiębiorstw, które zamierzają rozszerzyć obszar działań na kraje spoza Polski, a nawet Unii Europejskiej. Mogą sprawdzić np. czy firmowa strona WWW jest odpowiednia dla danego rynku oraz jakim cieszy się zainteresowaniem. Niejednokrotnie zdarza się, że firmy nieplanujące do tej pory działań zmierzających do poszerzenia zasięgu, nawiązują współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Rejestracja domeny globalnej i wynikające z tego korzyści mogą stać się dla przedsiębiorstwa impulsem, który znacząco przyśpieszy rozwój firmy.

Język na stronie WWW

Firmy często zastanawiają się w jakim języku powinny być napisane informacje zawarte na stronie WWW, która znajduje się pod adresem z rozszerzeniem globalnym. Jest to zależne od obszaru, na którym przedsiębiorstwo oferuje swoje usługi. Jeżeli firma prowadzi działania w konkretnych krajach, warto by zamieściła na swojej stronie WWW treści w odpowiadających im językach. Zastanowić się można również nad umieszczeniem informacji w drugim wariancie, np. w języku angielskim, który cieszy się dużą popularnością we wszystkich krajach. Dzięki temu zwiększa się szansa, że ofertą firmy zainteresują się zagraniczni odbiorcy.

Jaka nazwa?

Przedsiębiorstwa, które decydują się na zakup adresu z rozszerzeniem globalnym niejednokrotnie zastanawiają się, jaką nazwę warto dla niego wybrać. Bez względu na to, czy jest to domena globalna, czy polska wszystkich dotyczy podstawowa zasada. Mianowicie, nazwa domeny powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania, bez względu na to, z jaką końcówką występuje. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów. Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, niezależnie od tego, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.

Może się zdarzyć, że adresy internetowe z użyciem firmowych nazw będą już zarejestrowane. Należy wtedy rozważyć użycie w adresie internetowym słów kluczowych dla danej branży. Warto przy tym zastanowić się, do kogo skierowany będzie firmowy serwis WWW. Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Warto wtedy zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Jest to odpowiednie rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw, których oferta skierowana jest do odbiorców z zagranicy, jak i tych funkcjonujących w obrębie własnego kraju. Dzięki zastosowaniu popularnego języka firmy nie muszą się ograniczać jedynie do klientów z terenów Polski. Jednocześnie, adres strony WWW będzie zrozumiały dla Internautów z kraju oraz zagranicy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA