REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto zarejestrować domenę globalną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest domena globalna? Jaka korzyść płynie z rejestracji domeny globalnej dla Twojej firmy. Czy jej rejestracja jest tylko korzystna dla firm działających na rynku zagranicznym? Więcej informacji znajdziesz w poniższym artykule.

Domena globalna jest jedną z najpopularniejszą domeną na całym świecie. Jej rejestracja daje duże możliwości rozwoju firmy, dlatego Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na zamieszczenie swojego serwisu WWW pod adresem z takim rozszerzeniem.

REKLAMA

Trochę faktów

REKLAMA

Domeny globalne to domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain). Wśród nich można rozróżnić 5 końcówek, które zarządzane są przez odpowiednie podmioty, czyli tzw. operatorów, tj. .com i .net przez VeriSign, .biz orzez NeuStar, .org przez Public Interest Registry, a .info przez Afilias. Obecnie zarejestrowanych jest łącznie niemal 112 milionów domen globalnych.

Domena .com została stworzona w styczniu 1985 roku. Pierwszą zarejestrowaną domeną globalną jest adres www.symbolics.com. 5 lat później wraz ze wzrostem popularności Internetu i dostępności do jego zasobów, rozpoczął się złoty okres dla końcówki .com, który trwa aż do dziś. Obecnie na całym świecie zarejestrowanych jest niemal 84 milionów domen z takim rozszerzeniem.

W tej chwili Polska zajmuje 21 miejsce w rankingu wśród wszystkich państw rejestrujących domeny .com. W naszym kraju jest blisko 172 tysiące internetowych adresów .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy. Najczęściej wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Domena .net to internetowa domena najwyższego poziomu, przeznaczona dla firm i osób indywidualnych świadczących usługi dostępu do Internetu. Jej popularność jest również duża, jednak w znacznym stopniu ustępuje rozszerzeniu .com. Na tę chwilę zarejestrowanych jest ponad 12 milionów domen z takimi końcówkami. Wśród polskich użytkowników Internetu, rozszerzenie to jest dość popularne. Według danych przedstawionych w serwisie webhosting.info Polacy zarejestrowali już ponad 40 tysięcy domen z rozszerzeniem .net.

Polecamy: Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii promocyjnej

REKLAMA

Rozszerzenie .biz to domena skierowana do użytku w celach biznesowych. Stworzona została 16 listopada 2000 r., jednak pierwsze rejestracje mogły odbywać się od czerwca 2001 roku. Aby zarejestrować adres w tej domenie nie trzeba spełniać żadnych prawnych ani geograficznych uwarunkowań. Przyczyną wprowadzenia tej domeny był fakt, iż dostępność wolnych nazw w rozszerzeniu .com zaczynała być niewystarczająca. Na całym świecie końcówka ta zarejestrowana została przez ponad 2 mln Internautów, natomiast w Polsce jej popularność nie jest duża (12,7 tysiąca rejestracji).

Domena .info podobnie jak .biz stała się w pełni operacyjna w czerwcu 2001 roku. Przeznaczone jest głównie dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacji o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info. W Polsce zarejestrowanych jest blisko 38 tysięcy takich domen. To dobry wynik, który plasuje ją na 5 miejscu (zaraz po .net) wśród wszystkich domen zarejestrowanych przez Polaków. Na całym świecie liczba zarejestrowanych domena .info wynosi 5,5 miliona.

Ostatnia z domen globalnych .org przeznaczona jest dla pozarządowych organizacji non-profit np. www.integracja.org. Cieszy się również dużą popularnością wśród instytucji zajmujących się m.in. oprogramowaniem open source (www.opensource.org, www.opensourcewindows.org). Data jej utworzenia to rok 1985. Obecnie zarejestrowanych ich jest ponad 8 milionów, w tym niemal 24 tysiące przez polskich Internautów.

W Polsce łączna liczba zarejestrowanych domen globalnych to ponad 287 tysięcy. Dla porównania, adresów WWW w rozszerzeniu krajowym .pl jest 1,19 miliona. Różnica ta świadczy o tym, iż wciąż istnieje dużo atrakcyjnych nazw w rozszerzeniach globalnych, które z końcówką polską są już zarezerwowane. Rejestracja domeny .com, bądź .biz może przynieść sporo korzyści dla przedsiębiorstwa. Może także stanowić uzupełnienie portfolio domenowego firm.

Zapoznaj się z serwisem E-firma

Zalety posiadania domeny globalnej

Posiadanie domeny globalnej jest niezwykle korzystne zarówno dla firm działających na rynku zagranicznym, jak i tych, które do tej pory swoją ofertę skierowały jedynie do polskich klientów. Szczególnie w drugim przypadku korzyści płynące z rejestracji adresów z rozszerzeniem .com, mogą niezwykle zwiększyć potencjał rozwoju działalności. Dlatego nie warto ograniczać możliwości promocyjnych firmowej strony WWW poprzez rejestrację adresu jedynie w domenie .pl. Przedsiębiorstwo niejako straciłoby możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje.

Rejestracja adresu WWW z rozszerzeniem globalnym jest korzystna dla przedsiębiorstw, które zamierzają rozszerzyć obszar działań na kraje spoza Polski, a nawet Unii Europejskiej. Mogą sprawdzić np. czy firmowa strona WWW jest odpowiednia dla danego rynku oraz jakim cieszy się zainteresowaniem. Niejednokrotnie zdarza się, że firmy nieplanujące do tej pory działań zmierzających do poszerzenia zasięgu, nawiązują współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Rejestracja domeny globalnej i wynikające z tego korzyści mogą stać się dla przedsiębiorstwa impulsem, który znacząco przyśpieszy rozwój firmy.

Język na stronie WWW

Firmy często zastanawiają się w jakim języku powinny być napisane informacje zawarte na stronie WWW, która znajduje się pod adresem z rozszerzeniem globalnym. Jest to zależne od obszaru, na którym przedsiębiorstwo oferuje swoje usługi. Jeżeli firma prowadzi działania w konkretnych krajach, warto by zamieściła na swojej stronie WWW treści w odpowiadających im językach. Zastanowić się można również nad umieszczeniem informacji w drugim wariancie, np. w języku angielskim, który cieszy się dużą popularnością we wszystkich krajach. Dzięki temu zwiększa się szansa, że ofertą firmy zainteresują się zagraniczni odbiorcy.

Jaka nazwa?

Przedsiębiorstwa, które decydują się na zakup adresu z rozszerzeniem globalnym niejednokrotnie zastanawiają się, jaką nazwę warto dla niego wybrać. Bez względu na to, czy jest to domena globalna, czy polska wszystkich dotyczy podstawowa zasada. Mianowicie, nazwa domeny powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania, bez względu na to, z jaką końcówką występuje. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów. Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, niezależnie od tego, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.

Może się zdarzyć, że adresy internetowe z użyciem firmowych nazw będą już zarejestrowane. Należy wtedy rozważyć użycie w adresie internetowym słów kluczowych dla danej branży. Warto przy tym zastanowić się, do kogo skierowany będzie firmowy serwis WWW. Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Warto wtedy zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Jest to odpowiednie rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw, których oferta skierowana jest do odbiorców z zagranicy, jak i tych funkcjonujących w obrębie własnego kraju. Dzięki zastosowaniu popularnego języka firmy nie muszą się ograniczać jedynie do klientów z terenów Polski. Jednocześnie, adres strony WWW będzie zrozumiały dla Internautów z kraju oraz zagranicy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA