REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać kod authinfo domeny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór

REKLAMA

REKLAMA

 Kiedy jest potrzebny kod authinfo i jak go używać? Wiedza o nim może okazać się bardzo przydatna.

Kod authinfo związany jest z domeną, czyli adresem strony WWW, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi do żądanego serwisu internetowego. Za nadzór nad domenami odpowiadają konkretne instytucje (np. NASK w Polsce), które pełnią rolę głównego rejestratora. W porozumieniu z nimi działają ich partnerzy, u których użytkownicy najczęściej dokonują rejestracji. Stają się tym samym Abonentemi domeny i zyskują prawo do zarządzania adresem na czas, w którym jest on opłacony. Jedną z możliwości jest wtedy wytransferowanie usługi, czyli zmiana usługodawcy, np. gdy znajdzie on korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

Czym jest authinfo

Kod authinfo jest niezbędny do wytransferowania polskiej domeny krajowej. Dotyczy to także jej subdomen, czyli adresów funkcjonalnych, takich jak: .com.pl, .org.pl, auto.pl oraz domen regionalnych, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Authinfo jest unikalnym kodem, który należy podać w celu autoryzacji, czyli potwierdzenia, czy dany podmiot jest uprawniony do zarządzania usługą. Bez jego posiadania nie można przenieść domeny.

REKLAMA

Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Atrakcyjne domeny potrafią osiągać wysokie ceny, dlatego ich ochrona przed niepowołanym dostępem osób trzecich, powinna stanowić priorytet dla Abonentów. Adres składający się z popularnego słowa kluczowego oraz te, w których promocję firmy włożyły duże nakłady pieniężne, warte są od kilku lub nawet kilkuset tysięcy złotych. Jego utrata może mieć jednak znacznie gorsze konsekwencje, nie tylko finansowe, konieczne do wypromowania nowej domeny, ale przede wszystkim wizerunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność prowadzenia odpowiedniego kodu dotyczy nie tylko domeny polskiej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku transferu domeny globalnej, takiej jak: .com, .net, .biz lub .org. W tym przypadku mówi się jednak o kodzie AuthCode. Natomiast dla domeny europejskiej .eu operator nie wymaga zastosowania żadnych kodów autoryzacyjnych. Uwierzytelnienie odbywa się w tym przypadku w prostszy sposób, nie oznacza to jednak, że jest to metoda bezpieczniejsza.

Porównaj: Czy warto posiadać domenę europejską

Transfer domeny

REKLAMA

Transfer domeny polega na przeniesieniu usługi od jednego usługodawcy do drugiego. Jego przebieg zależy od konkretnych registrarów, pomiędzy którymi dokonywana jest operacja. Należy pamiętać, że operacja ta nie jest równoznaczna z cesją. W wyniku tej ostatniej zmienia się Abonent usługi, podczas gdy transfer pozostawia dane użytkownika domeny bez zmian.

Przebieg procesu zmiany usługodawcy zależy od firmy, w której wykupiono domenę i do której jest ona przenoszona. Bez względu na to, kto jest registrarem należy uzyskać niezbędny kod. Najwięksi rejestratorzy do wydania go wymagają wysłania odpowiedniego wniosku, poświadczającego tożsamość Abonenta. Jeżeli Abonentem jest firma konieczne jest, aby dokument opatrzony był pieczątką przedsiębiorstwa. W przypadku osoby fizycznej wniosek powinien być podpisany. Takie zabezpieczenie ma chronić w sytuacji, gdy wraz z wykonywaniem transferu możliwa jest zmiana danych Abonenta. Mogłoby to spowodować przejęcie adresu przez osobę niepowołaną. Usługodawca po spełnieniu wymagań powinien wydać kod niezwłocznie.

Gdy Abonent posiada już swój kod, może przystąpić do kolejnego etapu. Przebieg procesu zależy od usługodawcy, do którego przenoszona jest domena.

Transfer połączony z cesją

Zdarza się, że użytkownicy mylą transfer z cesją. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w przypadku chęci odsprzedaży domeny. Nie dopełnienie formalności może przynieść przykre konsekwencje, zwłaszcza jeżeli intencje jednej ze stron transakcji nie będą uczciwe. Sprzedając lub kupując domenę należy zachować ostrożność.

Przekazanie komuś kodu authinfo i potwierdzając transfer, bez dokonania cesji, jej Abonent naraża się na odpowiedzialność karną za treści umieszczone na stronie, do której prowadzi domena zarejestrowana na niego.

Transfer i cesja – najlepiej papierowa, która gwarantuje bezpieczeństwo zmiany Abonenta, powinny zawsze iść w parze, jeżeli użytkownik odstępuje domenę innemu podmiotowi.

Polecamy serwis E-firma

Obowiązki usługodawcy

Regulamin NASK reguluje kwestie wydania kodu authinfo Abonentowi domeny. Instytucja ta zarządza polską domeną i jej subdomenami, a rejestratorzy, działają jako jej partnerzy. Na życzenie klienta powinni oni wydać kod niezwłocznie oraz bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Zgodnie z przepisami NASK partner nie może uzależniać wydania kodu od dodatkowych warunków. Cześć usługodawców utrudnia jednak całą procedurę poprzez zwlekanie z wydaniem niezbędnego kodu. Niektórzy żądają również dodatkowych opłat, co świadczy nie tylko o nieprofesjonalizmie, ale i o nieznajomości przepisów. Należy mieć jednak na uwadze, że usługi zamawiane w promocji wymagają zazwyczaj dopłaty, która wyrównuje różnice między ceną regularną, a ceną promocyjną. Dopiero po jej uiszczeniu możliwy jest transfer domeny. Zapis taki musi być jednak umieszczony w regulaminie zamawianej usługi, z którym klient powinien się zapoznać. Znajomość regulaminu może również uchronić przed tzw. umowami lojalnościowymi, które zmuszają klienta do przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe u danego rejestratora. Zapisy te są wątpliwe prawnie i etycznie – a ich obecność powinna przyczynić się do decyzji o zmianie rejestratora.

Znajomość procedur związanych z funkcjonowaniem domen, takich jak chociażby opisywany kod authinfo, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa w Internecie. Uwagę na to powinni zwrócić nie tylko posiadacze atrakcyjnych adresów WWW, ale również przedsiębiorstwa, którym zauważają wagę działań promocyjnych w Sieci. Gdy firma spostrzeże, że jej domena sama stała się silną marką może, a tym samym celem dla sieciowych spekulantów, może okazać się już za późno na jej ochronę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA