REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać kod authinfo domeny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór

REKLAMA

REKLAMA

 Kiedy jest potrzebny kod authinfo i jak go używać? Wiedza o nim może okazać się bardzo przydatna.

Kod authinfo związany jest z domeną, czyli adresem strony WWW, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi do żądanego serwisu internetowego. Za nadzór nad domenami odpowiadają konkretne instytucje (np. NASK w Polsce), które pełnią rolę głównego rejestratora. W porozumieniu z nimi działają ich partnerzy, u których użytkownicy najczęściej dokonują rejestracji. Stają się tym samym Abonentemi domeny i zyskują prawo do zarządzania adresem na czas, w którym jest on opłacony. Jedną z możliwości jest wtedy wytransferowanie usługi, czyli zmiana usługodawcy, np. gdy znajdzie on korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest authinfo

Kod authinfo jest niezbędny do wytransferowania polskiej domeny krajowej. Dotyczy to także jej subdomen, czyli adresów funkcjonalnych, takich jak: .com.pl, .org.pl, auto.pl oraz domen regionalnych, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Authinfo jest unikalnym kodem, który należy podać w celu autoryzacji, czyli potwierdzenia, czy dany podmiot jest uprawniony do zarządzania usługą. Bez jego posiadania nie można przenieść domeny.

REKLAMA

Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Atrakcyjne domeny potrafią osiągać wysokie ceny, dlatego ich ochrona przed niepowołanym dostępem osób trzecich, powinna stanowić priorytet dla Abonentów. Adres składający się z popularnego słowa kluczowego oraz te, w których promocję firmy włożyły duże nakłady pieniężne, warte są od kilku lub nawet kilkuset tysięcy złotych. Jego utrata może mieć jednak znacznie gorsze konsekwencje, nie tylko finansowe, konieczne do wypromowania nowej domeny, ale przede wszystkim wizerunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność prowadzenia odpowiedniego kodu dotyczy nie tylko domeny polskiej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku transferu domeny globalnej, takiej jak: .com, .net, .biz lub .org. W tym przypadku mówi się jednak o kodzie AuthCode. Natomiast dla domeny europejskiej .eu operator nie wymaga zastosowania żadnych kodów autoryzacyjnych. Uwierzytelnienie odbywa się w tym przypadku w prostszy sposób, nie oznacza to jednak, że jest to metoda bezpieczniejsza.

Porównaj: Czy warto posiadać domenę europejską

Transfer domeny

Transfer domeny polega na przeniesieniu usługi od jednego usługodawcy do drugiego. Jego przebieg zależy od konkretnych registrarów, pomiędzy którymi dokonywana jest operacja. Należy pamiętać, że operacja ta nie jest równoznaczna z cesją. W wyniku tej ostatniej zmienia się Abonent usługi, podczas gdy transfer pozostawia dane użytkownika domeny bez zmian.

Przebieg procesu zmiany usługodawcy zależy od firmy, w której wykupiono domenę i do której jest ona przenoszona. Bez względu na to, kto jest registrarem należy uzyskać niezbędny kod. Najwięksi rejestratorzy do wydania go wymagają wysłania odpowiedniego wniosku, poświadczającego tożsamość Abonenta. Jeżeli Abonentem jest firma konieczne jest, aby dokument opatrzony był pieczątką przedsiębiorstwa. W przypadku osoby fizycznej wniosek powinien być podpisany. Takie zabezpieczenie ma chronić w sytuacji, gdy wraz z wykonywaniem transferu możliwa jest zmiana danych Abonenta. Mogłoby to spowodować przejęcie adresu przez osobę niepowołaną. Usługodawca po spełnieniu wymagań powinien wydać kod niezwłocznie.

Gdy Abonent posiada już swój kod, może przystąpić do kolejnego etapu. Przebieg procesu zależy od usługodawcy, do którego przenoszona jest domena.

Transfer połączony z cesją

Zdarza się, że użytkownicy mylą transfer z cesją. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w przypadku chęci odsprzedaży domeny. Nie dopełnienie formalności może przynieść przykre konsekwencje, zwłaszcza jeżeli intencje jednej ze stron transakcji nie będą uczciwe. Sprzedając lub kupując domenę należy zachować ostrożność.

Przekazanie komuś kodu authinfo i potwierdzając transfer, bez dokonania cesji, jej Abonent naraża się na odpowiedzialność karną za treści umieszczone na stronie, do której prowadzi domena zarejestrowana na niego.

Transfer i cesja – najlepiej papierowa, która gwarantuje bezpieczeństwo zmiany Abonenta, powinny zawsze iść w parze, jeżeli użytkownik odstępuje domenę innemu podmiotowi.

Polecamy serwis E-firma

Obowiązki usługodawcy

Regulamin NASK reguluje kwestie wydania kodu authinfo Abonentowi domeny. Instytucja ta zarządza polską domeną i jej subdomenami, a rejestratorzy, działają jako jej partnerzy. Na życzenie klienta powinni oni wydać kod niezwłocznie oraz bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Zgodnie z przepisami NASK partner nie może uzależniać wydania kodu od dodatkowych warunków. Cześć usługodawców utrudnia jednak całą procedurę poprzez zwlekanie z wydaniem niezbędnego kodu. Niektórzy żądają również dodatkowych opłat, co świadczy nie tylko o nieprofesjonalizmie, ale i o nieznajomości przepisów. Należy mieć jednak na uwadze, że usługi zamawiane w promocji wymagają zazwyczaj dopłaty, która wyrównuje różnice między ceną regularną, a ceną promocyjną. Dopiero po jej uiszczeniu możliwy jest transfer domeny. Zapis taki musi być jednak umieszczony w regulaminie zamawianej usługi, z którym klient powinien się zapoznać. Znajomość regulaminu może również uchronić przed tzw. umowami lojalnościowymi, które zmuszają klienta do przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe u danego rejestratora. Zapisy te są wątpliwe prawnie i etycznie – a ich obecność powinna przyczynić się do decyzji o zmianie rejestratora.

Znajomość procedur związanych z funkcjonowaniem domen, takich jak chociażby opisywany kod authinfo, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa w Internecie. Uwagę na to powinni zwrócić nie tylko posiadacze atrakcyjnych adresów WWW, ale również przedsiębiorstwa, którym zauważają wagę działań promocyjnych w Sieci. Gdy firma spostrzeże, że jej domena sama stała się silną marką może, a tym samym celem dla sieciowych spekulantów, może okazać się już za późno na jej ochronę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA