REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać kod authinfo domeny

Beata Masór

REKLAMA

REKLAMA

 Kiedy jest potrzebny kod authinfo i jak go używać? Wiedza o nim może okazać się bardzo przydatna.

Kod authinfo związany jest z domeną, czyli adresem strony WWW, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi do żądanego serwisu internetowego. Za nadzór nad domenami odpowiadają konkretne instytucje (np. NASK w Polsce), które pełnią rolę głównego rejestratora. W porozumieniu z nimi działają ich partnerzy, u których użytkownicy najczęściej dokonują rejestracji. Stają się tym samym Abonentemi domeny i zyskują prawo do zarządzania adresem na czas, w którym jest on opłacony. Jedną z możliwości jest wtedy wytransferowanie usługi, czyli zmiana usługodawcy, np. gdy znajdzie on korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

Czym jest authinfo

Kod authinfo jest niezbędny do wytransferowania polskiej domeny krajowej. Dotyczy to także jej subdomen, czyli adresów funkcjonalnych, takich jak: .com.pl, .org.pl, auto.pl oraz domen regionalnych, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Authinfo jest unikalnym kodem, który należy podać w celu autoryzacji, czyli potwierdzenia, czy dany podmiot jest uprawniony do zarządzania usługą. Bez jego posiadania nie można przenieść domeny.

REKLAMA

Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Atrakcyjne domeny potrafią osiągać wysokie ceny, dlatego ich ochrona przed niepowołanym dostępem osób trzecich, powinna stanowić priorytet dla Abonentów. Adres składający się z popularnego słowa kluczowego oraz te, w których promocję firmy włożyły duże nakłady pieniężne, warte są od kilku lub nawet kilkuset tysięcy złotych. Jego utrata może mieć jednak znacznie gorsze konsekwencje, nie tylko finansowe, konieczne do wypromowania nowej domeny, ale przede wszystkim wizerunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność prowadzenia odpowiedniego kodu dotyczy nie tylko domeny polskiej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku transferu domeny globalnej, takiej jak: .com, .net, .biz lub .org. W tym przypadku mówi się jednak o kodzie AuthCode. Natomiast dla domeny europejskiej .eu operator nie wymaga zastosowania żadnych kodów autoryzacyjnych. Uwierzytelnienie odbywa się w tym przypadku w prostszy sposób, nie oznacza to jednak, że jest to metoda bezpieczniejsza.

Porównaj: Czy warto posiadać domenę europejską

Transfer domeny

REKLAMA

Transfer domeny polega na przeniesieniu usługi od jednego usługodawcy do drugiego. Jego przebieg zależy od konkretnych registrarów, pomiędzy którymi dokonywana jest operacja. Należy pamiętać, że operacja ta nie jest równoznaczna z cesją. W wyniku tej ostatniej zmienia się Abonent usługi, podczas gdy transfer pozostawia dane użytkownika domeny bez zmian.

Przebieg procesu zmiany usługodawcy zależy od firmy, w której wykupiono domenę i do której jest ona przenoszona. Bez względu na to, kto jest registrarem należy uzyskać niezbędny kod. Najwięksi rejestratorzy do wydania go wymagają wysłania odpowiedniego wniosku, poświadczającego tożsamość Abonenta. Jeżeli Abonentem jest firma konieczne jest, aby dokument opatrzony był pieczątką przedsiębiorstwa. W przypadku osoby fizycznej wniosek powinien być podpisany. Takie zabezpieczenie ma chronić w sytuacji, gdy wraz z wykonywaniem transferu możliwa jest zmiana danych Abonenta. Mogłoby to spowodować przejęcie adresu przez osobę niepowołaną. Usługodawca po spełnieniu wymagań powinien wydać kod niezwłocznie.

Gdy Abonent posiada już swój kod, może przystąpić do kolejnego etapu. Przebieg procesu zależy od usługodawcy, do którego przenoszona jest domena.

Transfer połączony z cesją

Zdarza się, że użytkownicy mylą transfer z cesją. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w przypadku chęci odsprzedaży domeny. Nie dopełnienie formalności może przynieść przykre konsekwencje, zwłaszcza jeżeli intencje jednej ze stron transakcji nie będą uczciwe. Sprzedając lub kupując domenę należy zachować ostrożność.

Przekazanie komuś kodu authinfo i potwierdzając transfer, bez dokonania cesji, jej Abonent naraża się na odpowiedzialność karną za treści umieszczone na stronie, do której prowadzi domena zarejestrowana na niego.

Transfer i cesja – najlepiej papierowa, która gwarantuje bezpieczeństwo zmiany Abonenta, powinny zawsze iść w parze, jeżeli użytkownik odstępuje domenę innemu podmiotowi.

Polecamy serwis E-firma

Obowiązki usługodawcy

Regulamin NASK reguluje kwestie wydania kodu authinfo Abonentowi domeny. Instytucja ta zarządza polską domeną i jej subdomenami, a rejestratorzy, działają jako jej partnerzy. Na życzenie klienta powinni oni wydać kod niezwłocznie oraz bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Zgodnie z przepisami NASK partner nie może uzależniać wydania kodu od dodatkowych warunków. Cześć usługodawców utrudnia jednak całą procedurę poprzez zwlekanie z wydaniem niezbędnego kodu. Niektórzy żądają również dodatkowych opłat, co świadczy nie tylko o nieprofesjonalizmie, ale i o nieznajomości przepisów. Należy mieć jednak na uwadze, że usługi zamawiane w promocji wymagają zazwyczaj dopłaty, która wyrównuje różnice między ceną regularną, a ceną promocyjną. Dopiero po jej uiszczeniu możliwy jest transfer domeny. Zapis taki musi być jednak umieszczony w regulaminie zamawianej usługi, z którym klient powinien się zapoznać. Znajomość regulaminu może również uchronić przed tzw. umowami lojalnościowymi, które zmuszają klienta do przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe u danego rejestratora. Zapisy te są wątpliwe prawnie i etycznie – a ich obecność powinna przyczynić się do decyzji o zmianie rejestratora.

Znajomość procedur związanych z funkcjonowaniem domen, takich jak chociażby opisywany kod authinfo, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa w Internecie. Uwagę na to powinni zwrócić nie tylko posiadacze atrakcyjnych adresów WWW, ale również przedsiębiorstwa, którym zauważają wagę działań promocyjnych w Sieci. Gdy firma spostrzeże, że jej domena sama stała się silną marką może, a tym samym celem dla sieciowych spekulantów, może okazać się już za późno na jej ochronę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA