REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać kod authinfo domeny

Beata Masór

REKLAMA

REKLAMA

 Kiedy jest potrzebny kod authinfo i jak go używać? Wiedza o nim może okazać się bardzo przydatna.

Kod authinfo związany jest z domeną, czyli adresem strony WWW, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi do żądanego serwisu internetowego. Za nadzór nad domenami odpowiadają konkretne instytucje (np. NASK w Polsce), które pełnią rolę głównego rejestratora. W porozumieniu z nimi działają ich partnerzy, u których użytkownicy najczęściej dokonują rejestracji. Stają się tym samym Abonentemi domeny i zyskują prawo do zarządzania adresem na czas, w którym jest on opłacony. Jedną z możliwości jest wtedy wytransferowanie usługi, czyli zmiana usługodawcy, np. gdy znajdzie on korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

Czym jest authinfo

Kod authinfo jest niezbędny do wytransferowania polskiej domeny krajowej. Dotyczy to także jej subdomen, czyli adresów funkcjonalnych, takich jak: .com.pl, .org.pl, auto.pl oraz domen regionalnych, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Authinfo jest unikalnym kodem, który należy podać w celu autoryzacji, czyli potwierdzenia, czy dany podmiot jest uprawniony do zarządzania usługą. Bez jego posiadania nie można przenieść domeny.

REKLAMA

Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Atrakcyjne domeny potrafią osiągać wysokie ceny, dlatego ich ochrona przed niepowołanym dostępem osób trzecich, powinna stanowić priorytet dla Abonentów. Adres składający się z popularnego słowa kluczowego oraz te, w których promocję firmy włożyły duże nakłady pieniężne, warte są od kilku lub nawet kilkuset tysięcy złotych. Jego utrata może mieć jednak znacznie gorsze konsekwencje, nie tylko finansowe, konieczne do wypromowania nowej domeny, ale przede wszystkim wizerunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność prowadzenia odpowiedniego kodu dotyczy nie tylko domeny polskiej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku transferu domeny globalnej, takiej jak: .com, .net, .biz lub .org. W tym przypadku mówi się jednak o kodzie AuthCode. Natomiast dla domeny europejskiej .eu operator nie wymaga zastosowania żadnych kodów autoryzacyjnych. Uwierzytelnienie odbywa się w tym przypadku w prostszy sposób, nie oznacza to jednak, że jest to metoda bezpieczniejsza.

Porównaj: Czy warto posiadać domenę europejską

Transfer domeny

REKLAMA

Transfer domeny polega na przeniesieniu usługi od jednego usługodawcy do drugiego. Jego przebieg zależy od konkretnych registrarów, pomiędzy którymi dokonywana jest operacja. Należy pamiętać, że operacja ta nie jest równoznaczna z cesją. W wyniku tej ostatniej zmienia się Abonent usługi, podczas gdy transfer pozostawia dane użytkownika domeny bez zmian.

Przebieg procesu zmiany usługodawcy zależy od firmy, w której wykupiono domenę i do której jest ona przenoszona. Bez względu na to, kto jest registrarem należy uzyskać niezbędny kod. Najwięksi rejestratorzy do wydania go wymagają wysłania odpowiedniego wniosku, poświadczającego tożsamość Abonenta. Jeżeli Abonentem jest firma konieczne jest, aby dokument opatrzony był pieczątką przedsiębiorstwa. W przypadku osoby fizycznej wniosek powinien być podpisany. Takie zabezpieczenie ma chronić w sytuacji, gdy wraz z wykonywaniem transferu możliwa jest zmiana danych Abonenta. Mogłoby to spowodować przejęcie adresu przez osobę niepowołaną. Usługodawca po spełnieniu wymagań powinien wydać kod niezwłocznie.

Gdy Abonent posiada już swój kod, może przystąpić do kolejnego etapu. Przebieg procesu zależy od usługodawcy, do którego przenoszona jest domena.

Transfer połączony z cesją

Zdarza się, że użytkownicy mylą transfer z cesją. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w przypadku chęci odsprzedaży domeny. Nie dopełnienie formalności może przynieść przykre konsekwencje, zwłaszcza jeżeli intencje jednej ze stron transakcji nie będą uczciwe. Sprzedając lub kupując domenę należy zachować ostrożność.

Przekazanie komuś kodu authinfo i potwierdzając transfer, bez dokonania cesji, jej Abonent naraża się na odpowiedzialność karną za treści umieszczone na stronie, do której prowadzi domena zarejestrowana na niego.

Transfer i cesja – najlepiej papierowa, która gwarantuje bezpieczeństwo zmiany Abonenta, powinny zawsze iść w parze, jeżeli użytkownik odstępuje domenę innemu podmiotowi.

Polecamy serwis E-firma

Obowiązki usługodawcy

Regulamin NASK reguluje kwestie wydania kodu authinfo Abonentowi domeny. Instytucja ta zarządza polską domeną i jej subdomenami, a rejestratorzy, działają jako jej partnerzy. Na życzenie klienta powinni oni wydać kod niezwłocznie oraz bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Zgodnie z przepisami NASK partner nie może uzależniać wydania kodu od dodatkowych warunków. Cześć usługodawców utrudnia jednak całą procedurę poprzez zwlekanie z wydaniem niezbędnego kodu. Niektórzy żądają również dodatkowych opłat, co świadczy nie tylko o nieprofesjonalizmie, ale i o nieznajomości przepisów. Należy mieć jednak na uwadze, że usługi zamawiane w promocji wymagają zazwyczaj dopłaty, która wyrównuje różnice między ceną regularną, a ceną promocyjną. Dopiero po jej uiszczeniu możliwy jest transfer domeny. Zapis taki musi być jednak umieszczony w regulaminie zamawianej usługi, z którym klient powinien się zapoznać. Znajomość regulaminu może również uchronić przed tzw. umowami lojalnościowymi, które zmuszają klienta do przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe u danego rejestratora. Zapisy te są wątpliwe prawnie i etycznie – a ich obecność powinna przyczynić się do decyzji o zmianie rejestratora.

Znajomość procedur związanych z funkcjonowaniem domen, takich jak chociażby opisywany kod authinfo, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa w Internecie. Uwagę na to powinni zwrócić nie tylko posiadacze atrakcyjnych adresów WWW, ale również przedsiębiorstwa, którym zauważają wagę działań promocyjnych w Sieci. Gdy firma spostrzeże, że jej domena sama stała się silną marką może, a tym samym celem dla sieciowych spekulantów, może okazać się już za późno na jej ochronę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA