REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać kod authinfo domeny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór

REKLAMA

REKLAMA

 Kiedy jest potrzebny kod authinfo i jak go używać? Wiedza o nim może okazać się bardzo przydatna.

Kod authinfo związany jest z domeną, czyli adresem strony WWW, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi do żądanego serwisu internetowego. Za nadzór nad domenami odpowiadają konkretne instytucje (np. NASK w Polsce), które pełnią rolę głównego rejestratora. W porozumieniu z nimi działają ich partnerzy, u których użytkownicy najczęściej dokonują rejestracji. Stają się tym samym Abonentemi domeny i zyskują prawo do zarządzania adresem na czas, w którym jest on opłacony. Jedną z możliwości jest wtedy wytransferowanie usługi, czyli zmiana usługodawcy, np. gdy znajdzie on korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest authinfo

Kod authinfo jest niezbędny do wytransferowania polskiej domeny krajowej. Dotyczy to także jej subdomen, czyli adresów funkcjonalnych, takich jak: .com.pl, .org.pl, auto.pl oraz domen regionalnych, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Authinfo jest unikalnym kodem, który należy podać w celu autoryzacji, czyli potwierdzenia, czy dany podmiot jest uprawniony do zarządzania usługą. Bez jego posiadania nie można przenieść domeny.

REKLAMA

Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Atrakcyjne domeny potrafią osiągać wysokie ceny, dlatego ich ochrona przed niepowołanym dostępem osób trzecich, powinna stanowić priorytet dla Abonentów. Adres składający się z popularnego słowa kluczowego oraz te, w których promocję firmy włożyły duże nakłady pieniężne, warte są od kilku lub nawet kilkuset tysięcy złotych. Jego utrata może mieć jednak znacznie gorsze konsekwencje, nie tylko finansowe, konieczne do wypromowania nowej domeny, ale przede wszystkim wizerunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność prowadzenia odpowiedniego kodu dotyczy nie tylko domeny polskiej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku transferu domeny globalnej, takiej jak: .com, .net, .biz lub .org. W tym przypadku mówi się jednak o kodzie AuthCode. Natomiast dla domeny europejskiej .eu operator nie wymaga zastosowania żadnych kodów autoryzacyjnych. Uwierzytelnienie odbywa się w tym przypadku w prostszy sposób, nie oznacza to jednak, że jest to metoda bezpieczniejsza.

Porównaj: Czy warto posiadać domenę europejską

Transfer domeny

Transfer domeny polega na przeniesieniu usługi od jednego usługodawcy do drugiego. Jego przebieg zależy od konkretnych registrarów, pomiędzy którymi dokonywana jest operacja. Należy pamiętać, że operacja ta nie jest równoznaczna z cesją. W wyniku tej ostatniej zmienia się Abonent usługi, podczas gdy transfer pozostawia dane użytkownika domeny bez zmian.

Przebieg procesu zmiany usługodawcy zależy od firmy, w której wykupiono domenę i do której jest ona przenoszona. Bez względu na to, kto jest registrarem należy uzyskać niezbędny kod. Najwięksi rejestratorzy do wydania go wymagają wysłania odpowiedniego wniosku, poświadczającego tożsamość Abonenta. Jeżeli Abonentem jest firma konieczne jest, aby dokument opatrzony był pieczątką przedsiębiorstwa. W przypadku osoby fizycznej wniosek powinien być podpisany. Takie zabezpieczenie ma chronić w sytuacji, gdy wraz z wykonywaniem transferu możliwa jest zmiana danych Abonenta. Mogłoby to spowodować przejęcie adresu przez osobę niepowołaną. Usługodawca po spełnieniu wymagań powinien wydać kod niezwłocznie.

Gdy Abonent posiada już swój kod, może przystąpić do kolejnego etapu. Przebieg procesu zależy od usługodawcy, do którego przenoszona jest domena.

Transfer połączony z cesją

Zdarza się, że użytkownicy mylą transfer z cesją. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w przypadku chęci odsprzedaży domeny. Nie dopełnienie formalności może przynieść przykre konsekwencje, zwłaszcza jeżeli intencje jednej ze stron transakcji nie będą uczciwe. Sprzedając lub kupując domenę należy zachować ostrożność.

Przekazanie komuś kodu authinfo i potwierdzając transfer, bez dokonania cesji, jej Abonent naraża się na odpowiedzialność karną za treści umieszczone na stronie, do której prowadzi domena zarejestrowana na niego.

Transfer i cesja – najlepiej papierowa, która gwarantuje bezpieczeństwo zmiany Abonenta, powinny zawsze iść w parze, jeżeli użytkownik odstępuje domenę innemu podmiotowi.

Polecamy serwis E-firma

Obowiązki usługodawcy

Regulamin NASK reguluje kwestie wydania kodu authinfo Abonentowi domeny. Instytucja ta zarządza polską domeną i jej subdomenami, a rejestratorzy, działają jako jej partnerzy. Na życzenie klienta powinni oni wydać kod niezwłocznie oraz bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Zgodnie z przepisami NASK partner nie może uzależniać wydania kodu od dodatkowych warunków. Cześć usługodawców utrudnia jednak całą procedurę poprzez zwlekanie z wydaniem niezbędnego kodu. Niektórzy żądają również dodatkowych opłat, co świadczy nie tylko o nieprofesjonalizmie, ale i o nieznajomości przepisów. Należy mieć jednak na uwadze, że usługi zamawiane w promocji wymagają zazwyczaj dopłaty, która wyrównuje różnice między ceną regularną, a ceną promocyjną. Dopiero po jej uiszczeniu możliwy jest transfer domeny. Zapis taki musi być jednak umieszczony w regulaminie zamawianej usługi, z którym klient powinien się zapoznać. Znajomość regulaminu może również uchronić przed tzw. umowami lojalnościowymi, które zmuszają klienta do przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe u danego rejestratora. Zapisy te są wątpliwe prawnie i etycznie – a ich obecność powinna przyczynić się do decyzji o zmianie rejestratora.

Znajomość procedur związanych z funkcjonowaniem domen, takich jak chociażby opisywany kod authinfo, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa w Internecie. Uwagę na to powinni zwrócić nie tylko posiadacze atrakcyjnych adresów WWW, ale również przedsiębiorstwa, którym zauważają wagę działań promocyjnych w Sieci. Gdy firma spostrzeże, że jej domena sama stała się silną marką może, a tym samym celem dla sieciowych spekulantów, może okazać się już za późno na jej ochronę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA