REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek płatnościach e-commerce w 2016 roku

Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Rynek płatnościach e-commerce w 2016 roku
Rynek płatnościach e-commerce w 2016 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rynek płatności e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Najpierw obserwowaliśmy mozolne początki, w tym zakaz wykorzystania internetu do celów komercyjnych, później jedynie kontakt telefoniczny ze sprzedawcą, aż wreszcie pojawienie się funkcji „koszyka zakupów” i intensywny rozwój metod płatności w e-commerce. Początek roku 2016 to dobry czas na to, aby dokonać retrospekcji i wskazać główne trendy w dalszym rozwoju tego rynku.

Czy w 1995 roku, kiedy telefony komórkowe posiadali tylko najbardziej zamożni Polacy, a dostęp do internetu raczkował, wyobrażałeś sobie, że za 20 lat będziesz mógł obejrzeć dowolny film w sieci czy skomunikować się online z całym światem? Czy przyszło ci do głowy, że bez stania w kolejkach, korzystając z internetu - zrobisz zakupy i zapłacisz rachunki?

REKLAMA

To, co kiedyś wydawało się być jedynie science fiction, dziś stało się rzeczywistością. Co więcej, obserwując rozwój technologii oferowanych przez operatorów płatności, możemy spodziewać się, jak wielkie udogodnienia, zarówno dla płacącego, jak i e-sklepu, staną się rzeczywistością w perspektywie najbliższego roku.

Trendy na rynku e-commerce w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdźmy, co dokładnie stało się w 2015 roku i spróbujmy określić, jakie zmiany na rynku płatności e-commerce czekają nas w najbliższych miesiącach?

2016 rok w kierunku mobile

W 1998 roku klienci Powszechnego Banku Gospodarczego S.A. w Łodzi, jako w pierwsi w Polsce, mogli zrealizować przelew internetowy. Dziś, po 18 latach, już nie garstka, a ponad 20 mln Polaków płaci online za prąd, internet, telefon komórkowy oraz robi zakupy. Wykorzystuje do tego już nie tradycyjny przelew internetowy, ale coraz częściej - szybsze płatności online, np. Dotpay. Dlaczego? Bo taka forma pozwala na wyeliminowanie kroków związanych z mozolnym, ręcznym uzupełnianiem danych do płatności w formularzu, a do tego - szybkość idzie tutaj w parze z bezpieczeństwem.

Jak czytamy w raporcie Gemius „Ecommerce w Polsce 2015”, już 37 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona, a co czwarty – korzystając z tabletu. Współczesny konsument jest więc coraz bardziej wymagający, a rolą rynku jest znaleźć dla niego idealną, jeszcze bardziej wygodną propozycję. Nie bez powodu rośnie znaczenie możliwości realizacji płatności z poziomu urządzeń mobilnych. Potrzebę tę dostrzegają operatorzy płatności i dlatego oferują serwisom i sklepom online takie rozwiązania, jak responsywna bramka płatności, a nawet panel administratora i biblioteki mobilne. Jest to o tyle ważne, że użytkowników urządzeń mobilnych jest coraz więcej.

Imponujący rozwój branży e-commerce

Płatności mobilne związane są też z usługą tzw. szybkich płatności. Socjologowie zwracają uwagę, że to bezpośrednia odpowiedź na potrzeby statystycznego internauty, którego cechuje: pośpiech, optymalizacja czasu, dążenie do ciągłego podnoszenia komfortu życia. De facto płatności mobilne są skazane na sukces, skoro w Polsce na jeden komputer stacjonarny przypada statystycznie 1,5 urządzenia mobilnego. Proporcjonalnie jest też więcej użytkowników telefonów komórkowych aniżeli klientów banków.

Płatności ratalne i odroczone – kupujesz dziś, płacisz jutro

Płatności ratalne wpisały się w obraz sprzedaży online. Dodatkowym udogodnieniem, o którym szeroko pisano w minionym roku, były płatności odroczone. Stały się alternatywą dla tych, którzy zakupu online chcą dokonać w danym momencie, ale środki na koncie będą mieć dopiero za kilka dni.

- Z myślą o e-sklepach i ich konsumentach stworzyliśmy ofertę, która ma nie tylko ułatwić dokonywanie zakupów przez internet, ale umożliwić je jeszcze większej liczbie klientów. Płatności ratalne udostępnione w bramce płatniczej działają w bardzo prosty sposób: kupujemy teraz, a płatność rozkładamy na raty. Co więcej, klient może skorzystać z opcji płatności odroczonych i zapłacić za towar w ciągu 14 dni. Dzięki temu zakupy w sieci mogą dokonywać osoby, które nie posiadają kart kredytowych lub w danej chwili nie mają wystarczającej ilości środków na koncie - mówi Bernadetta Madej, dyrektor działu handlowego w Dotpay, polskiego operatora płatności online.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Według raportu Gemius, płatności z odroczonym terminem wykorzystywane są w 4 proc. transakcji. To stosunkowo niewiele, ale już widać zainteresowanie tą formą płatności. Szacuje się, że w 2016 roku, jak i kolejnych latach, tendencja będzie zdecydowanie wzrostowa. Szczególnie, że wprowadzenie usługi płatności na raty lub płatności odroczonych niesie szereg korzyści także dla e-przedsiębiorców. To przede wszystkim wzrost przychodów, dzięki pozyskaniu nowych klientów, którzy wcześniej rezygnowali z zakupu przez zbyt niskie saldo konta. Sprzedawca zyskuje też przewagę nad swoją konkurencją, oferując klientom kompleksową ofertą zakupową.


Wielokanałowa sprzedaż - Omnichannel i Multichannel

Omnichannel i Multichannel – do niedawna trend, a dziś już standard ukształtowany pod wpływem rosnących oczekiwań konsumentów. Mimo że wcześniej wielokanałowość była wykorzystywana przez wiele marek, szczególnie tych dużych i działających na rynku od wielu lat, ta forma sprzedaży zyskała duży rozgłos dopiero w 2015 roku, kiedy operatorzy płatności online przedstawili rozwiązania wspierające serwisy i sklepy online w sprzedaży w tego typu kanałach.

O co konkretnie chodzi? Spójrzmy na profil współczesnego klienta, który często robi research w sieci, po czym udaje się do sklepu offline w celu dokonania zakupu. Zdarzają się także sytuacje odwrotne, kiedy sklep stacjonarny traktowany jest wyłącznie jako showroom lub, gdy klient kupuje online, a w razie potrzeby wymiany lub zwrotu towaru – robi to offline. Przykłady można byłoby mnożyć, ale konkluzja jest jedna - zwiększenie kanałów komunikacji i tym samym możliwości płatności, to szansa dla sklepu na dotarcie do szerszego grona klientów.

Codzienne zakupy i płatności – online

Powiedzenie „czas to pieniądz” dobrze wpisuje się w oczekiwania dzisiejszego konsumenta. Wolimy bowiem dokonać opłaty za energię w niedzielny, leniwy poranek, leżąc na kanapie, aniżeli udawać się do placówki pocztowej i stać w kolejce kilkanaście minut. Już Gemius w raporcie „E-commerce 2015” podał, że 55 proc. badanych dokonuje zakupów w sieci. Niewiele mniej, bo 53 proc. deklaruje, że w ten sposób płaci również rachunki.

Nowa metoda płatności w e-commerce

Operatorzy płatności online oferują wiele rozwiązań automatyzujących proces płatności, które sprawdzają się w przypadku instytucji samorządowych i publicznych oraz masowych wystawców faktur, jak np. dostawców energii. Z punktu widzenia konsumenta dużym udogodnieniem może być chociażby skrócona ścieżka płatności czy responsywna bramka płatności, pozwalająca na swobodną realizację transakcji z poziomu urządzeń mobilnych. Z perspektywy sprzedawcy dużym usprawnieniem są rozwiązania oferowane przez operatorów płatności, jak chociażby przekazywanie środków na dedykowane konta bankowe, a więc przyjmowanie wpłat online oraz ich kompleksowe rozliczanie i monitorowanie. Uwagę przykuwa również możliwość integracji przez API, pozwalająca na szybkie uruchomienie płatności w e-sklepie.

Płatność w obcej walucie

Wraz z upływem czasu wiele sklepów poszerza swoją ofertę i działalność, decydując się na wejście na rynek zagraniczny. Jednym z ważniejszych problemów, jaki się pojawia w takiej sytuacji, jest kwestia waluty. 2015 rok przyniósł rewelacyjne, nagrodzone w prestiżowym konkursie Ekomersy 2015, rozwiązanie umożliwiające przyjmowanie płatności w różnych walutach. Mowa tu oczywiście o Płatnościach Międzynarodowych Dotpay. Z tym rozwiązaniem sklepy mogą prowadzić sprzedaż i rozliczać się zarówno w PLN, jak i w obcych walutach.

Jak zdobyć i utrzymać klienta sklepu internetowego?

Otwieram sklep w 2016 roku. Na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy otwierający witryny sklepowe w 2016 roku, powinni zwrócić szczególną uwagę na wprowadzane formy płatności, uwzględniające preferencje internautów. Dziś każdy użytkownik, który robi zakupy przez internet, zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo, szybkość, pewność, wygodę i coraz częściej - innowacyjność. Przyglądając się więc trendom minionego roku, musisz pamiętać, by twój klient mógł swobodnie dokonywać zakupów z poziomu urządzeń mobilnych. Zwrócić też uwagę, że ceni sobie czas, więc warto pomyśleć o skróconej ścieżce płatności. Jeśli czas jest istotny także dla ciebie, wybierz rozwiązanie z optymalnym modelem integracji, np. poprzez API. Jeśli  z kolei myślisz o wyjściu na rynki zagraniczne, warto byś wdrożył Płatności Międzynarodowe. Zarówno ty, jak i twój klient cenicie sobie bezpieczeństwo swoich środków, dlatego zwróć dodatkową uwagę, czy wybrany przez siebie operator płatności posiada odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa i  status Krajowej Instytucji Płatniczej.

Rynek e-commerce niesie ze sobą wielki potencjał. To, co przyniesie 2016 rok i w jakim stopniu z tego skorzystamy, zależy tylko od nas.

Źródło: http://www.dotpay.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA

    Nowe technologie pomogą ograniczyć marnowanie żywności?

    Każdy długi weekend czy święta to ogromne kolejki do marketów spożywczych. Polacy, pomimo wysokich cen, znów kupią więcej jedzenia niż potrzebują a duża część trafi na śmietnik. Niegospodarne podejście do żywności jest ogromnym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i coraz większego wysiłku, jaki trzeba będzie włożyć, by ją wyprodukować. Jak wykorzystać do tego nowa technologię? 

    Słowo "siostrzeństwo" w słownikach języka polskiego?

    Sondaż przeprowadzony przez Answear.LAB wskazuje  że ponad połowa kobiet uważa, że słowo „siostrzeństwo” powinno zostać wprowadzone do słowników języka polskiego. 97 proc. zauważa i docenia sukcesy kobiet.

    REKLAMA