REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak długo operator może przechowywać dane osobowe w serwisach internetowych?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z usług oferowanych w ramach serwisów internetowych takich jak serwisy ogłoszeniowe, czy serwisy aukcyjne, nierzadko przesyłamy ich operatorom swoje dane osobowe. Z danych tych operator serwisu korzysta na potrzeby świadczonej nam usługi, w tym aby skutecznie kontaktować z nami, lub by dokonywać rozliczeń za zamieszczenie ogłoszenia lub aukcji w serwisie. Przesłane operatorowi dane są gromadzone na jego serwerze. Powstaje jednak pytanie – jak długo operator może te dane przechowywać.

Gromadzenie danych osobowych przez operatorów serwisów

Przetwarzając dane osobowe użytkownika serwisu, operator – poza wieloma przesłankami dopuszczającymi i warunkującymi ich przetwarzanie, wskazanymi w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej „Ustawa”) – musi uwzględniać cel przetwarzania danych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 5 Ustawy, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych (operatora serwisu), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Ponadto, administrator danych przetwarzający dane powinien szczególnie starannie chronić interesy osób, których dane dotyczą. W szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 4 Ustawy).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Łamanie bariery przedzakupowej – czy video rozwiąże ten problem?

Przytoczone przepisy wyraźnie wskazują, że operator serwisu może przechowywać dane osobowe (a także je przetwarzać) tak długo, jak długo będzie istniał (będzie realizowany) cel ich przetwarzania.

Cele przetwarzania określa najczęściej administrator danych, aczkolwiek mają one nierzadko ścisły związek z prowadzoną przez niego działalnością. Podstawowymi celami przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisu internetowego (w tym zbierania oraz wykonywania innych operacji na danych) będzie więc świadczenie przez operatora usług użytkownikom (np. umożliwienie zamieszczania w tym serwisie ogłoszeń, czy aukcji internetowych) oraz realizacja umowy zawartej z użytkownikiem, na mocy której wspomniane usługi są świadczone.

REKLAMA

Dowiedz się Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już to było wspomniane, przepisy Ustawy stanowią także o prawnie usprawiedliwionych celach przetwarzania danych. Jest to pojęcie nieostre, aczkolwiek analizując przepisy Ustawy można wskazać, iż celem takim będzie każdy cel mający oparcie w przepisach prawa. W szczególności, jak podaje ustawodawca, będzie to marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych, czy dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że dane osobowe użytkowników serwisu, przetwarzane i przechowywane w danym celu przez operatora, mogą być wykorzystane przez osoby lub podmioty uprawnione do ich otrzymania od operatora na mocy przepisów prawa. Dotyczy to m.in. organów państwa, którym operator jest zobowiązany udostępnić dane użytkowników na potrzeby prowadzonych przez te organy postępowań (art. 29 ust. 1 Ustawy oraz art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator, ale korzystać z nich mogą też podmioty, które na podstawie stosownych przepisów są uprawnione do wystąpienia do operatora z wnioskiem o udostępnienie danych.

Jak długo przechowywać można dane i kiedy należy je usunąć?

Swoboda operatora serwisu, przetwarzającego dane osobowe, w zakresie określania długości okresu przechowywania i przetwarzania danych osobowych podlega istotnym ograniczeniom. Ograniczenia te znajdują swój wyraz w możliwości skorzystania z przewidzianych w Ustawie uprawnień i narzędzi kontrolnych, przysługujących użytkownikom serwisu, których dane przetwarza operator.

Polecamy serwis Prawo autorskie

Poza uprawnieniem do uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych, użytkownik może również zażądać między innymi usunięcia danych przez operatora, jeżeli dane te są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W razie zgłoszenia takiego żądania – o ile użytkownik wykaże, że jego dane osobowe są zbędne do realizacji celu ich zebrania – operator jest obowiązany, bez zbędnej zwłoki, do usunięcia danych osobowych tego użytkownika. Co istotne, w razie niedopełnienia wspomnianego obowiązku przez operatora, użytkownik, którego dane dotyczą, może zwrócić się z wnioskiem o nakazanie dopełnienia wspomnianego obowiązku do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Innym narzędziem kontrolnym jest sprzeciw wobec przetwarzania danych, który użytkownik może złożyć w przypadku, gdy operator zamierza przetwarzać dane w celach marketingowych. Przetwarzanie danych osobowych użytkownika przez operatora po wniesieniu takiego sprzeciwu jest niedopuszczalne. Należy mieć jednakże na uwadze, że w takim przypadku operator serwisu może, dla uniknięcia ponownego wykorzystania danych w celach objętych sprzeciwem, nadal przechowywać imię (imiona) i nazwisko użytkownika wraz z jego numerem PESEL lub adresem.

Jak wynika z powyższego, przechowywanie oraz przetwarzanie przez operatora serwisu internetowego danych osobowych jego użytkowników nie jest pozbawione ograniczeń. Niedopuszczalnym zjawiskiem byłoby bowiem pozostawienie operatorom możliwości w pełni samodzielnego decydowania o okresie przechowywania i przetwarzania danych osobowych użytkowników. Opisane uprawnienia i narzędzia kontrolne użytkowników serwisów, pozwalają do pewnego stopnia sprawować kontrolę nad procesem przetwarzania danych osobowych oraz niezbędnym okresem ich przechowywania przez operatora.

Nie można jednak zapominać, że jednymi z podstawowych przesłanek zezwalających operatorom na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych użytkowników, jest z jednej strony obowiązek udostępnienia danych użytkowników organom państwowym i innym podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania, z drugiej zaś możliwość ich przetwarzania w celu dochodzenia przez operatora roszczeń z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w formie serwisu internetowego, z którego korzysta użytkownik).

Jeśli zatem dane użytkownika zostały zebrane i były dalej przetwarzane przez operatora w celu świadczenia usługi w ramach serwisu (np. jednorazowego zamieszczenia ogłoszenia bez konieczności rejestracji użytkownika w serwisie), a usługa ta została wykonana (ogłoszenie zostało zamieszczone i upłynął termin jego prezentacji w serwisie) ale doszło do złamania regulaminu serwisu przez użytkownika (np. nie uiścił on opłaty, uiścił ją w niepełnej wysokości lub naruszył przepisy prawa), to dane osobowe użytkownika będą mogły być nadal przetwarzane i przechowywane przez operatora. Nawet jednak w takim przypadku przetwarzanie i przechowywanie danych będzie możliwe nie dłużej niż do chwili otrzymania przez niego wszystkich należności lub tak długo, jak długo uprawniony organ państwowy lub inny podmiot będzie mógł zwrócić się do operatora o udostępnienie tych danych.

Marcin Berlak - aplikant radcowski



Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA