REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak długo operator może przechowywać dane osobowe w serwisach internetowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z usług oferowanych w ramach serwisów internetowych takich jak serwisy ogłoszeniowe, czy serwisy aukcyjne, nierzadko przesyłamy ich operatorom swoje dane osobowe. Z danych tych operator serwisu korzysta na potrzeby świadczonej nam usługi, w tym aby skutecznie kontaktować z nami, lub by dokonywać rozliczeń za zamieszczenie ogłoszenia lub aukcji w serwisie. Przesłane operatorowi dane są gromadzone na jego serwerze. Powstaje jednak pytanie – jak długo operator może te dane przechowywać.

Gromadzenie danych osobowych przez operatorów serwisów

Przetwarzając dane osobowe użytkownika serwisu, operator – poza wieloma przesłankami dopuszczającymi i warunkującymi ich przetwarzanie, wskazanymi w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej „Ustawa”) – musi uwzględniać cel przetwarzania danych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 5 Ustawy, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych (operatora serwisu), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Ponadto, administrator danych przetwarzający dane powinien szczególnie starannie chronić interesy osób, których dane dotyczą. W szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 4 Ustawy).

REKLAMA

Zobacz: Łamanie bariery przedzakupowej – czy video rozwiąże ten problem?

Przytoczone przepisy wyraźnie wskazują, że operator serwisu może przechowywać dane osobowe (a także je przetwarzać) tak długo, jak długo będzie istniał (będzie realizowany) cel ich przetwarzania.

Cele przetwarzania określa najczęściej administrator danych, aczkolwiek mają one nierzadko ścisły związek z prowadzoną przez niego działalnością. Podstawowymi celami przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisu internetowego (w tym zbierania oraz wykonywania innych operacji na danych) będzie więc świadczenie przez operatora usług użytkownikom (np. umożliwienie zamieszczania w tym serwisie ogłoszeń, czy aukcji internetowych) oraz realizacja umowy zawartej z użytkownikiem, na mocy której wspomniane usługi są świadczone.

Dowiedz się Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak już to było wspomniane, przepisy Ustawy stanowią także o prawnie usprawiedliwionych celach przetwarzania danych. Jest to pojęcie nieostre, aczkolwiek analizując przepisy Ustawy można wskazać, iż celem takim będzie każdy cel mający oparcie w przepisach prawa. W szczególności, jak podaje ustawodawca, będzie to marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych, czy dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że dane osobowe użytkowników serwisu, przetwarzane i przechowywane w danym celu przez operatora, mogą być wykorzystane przez osoby lub podmioty uprawnione do ich otrzymania od operatora na mocy przepisów prawa. Dotyczy to m.in. organów państwa, którym operator jest zobowiązany udostępnić dane użytkowników na potrzeby prowadzonych przez te organy postępowań (art. 29 ust. 1 Ustawy oraz art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator, ale korzystać z nich mogą też podmioty, które na podstawie stosownych przepisów są uprawnione do wystąpienia do operatora z wnioskiem o udostępnienie danych.

Jak długo przechowywać można dane i kiedy należy je usunąć?

Swoboda operatora serwisu, przetwarzającego dane osobowe, w zakresie określania długości okresu przechowywania i przetwarzania danych osobowych podlega istotnym ograniczeniom. Ograniczenia te znajdują swój wyraz w możliwości skorzystania z przewidzianych w Ustawie uprawnień i narzędzi kontrolnych, przysługujących użytkownikom serwisu, których dane przetwarza operator.

Polecamy serwis Prawo autorskie

REKLAMA

Poza uprawnieniem do uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych, użytkownik może również zażądać między innymi usunięcia danych przez operatora, jeżeli dane te są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W razie zgłoszenia takiego żądania – o ile użytkownik wykaże, że jego dane osobowe są zbędne do realizacji celu ich zebrania – operator jest obowiązany, bez zbędnej zwłoki, do usunięcia danych osobowych tego użytkownika. Co istotne, w razie niedopełnienia wspomnianego obowiązku przez operatora, użytkownik, którego dane dotyczą, może zwrócić się z wnioskiem o nakazanie dopełnienia wspomnianego obowiązku do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Innym narzędziem kontrolnym jest sprzeciw wobec przetwarzania danych, który użytkownik może złożyć w przypadku, gdy operator zamierza przetwarzać dane w celach marketingowych. Przetwarzanie danych osobowych użytkownika przez operatora po wniesieniu takiego sprzeciwu jest niedopuszczalne. Należy mieć jednakże na uwadze, że w takim przypadku operator serwisu może, dla uniknięcia ponownego wykorzystania danych w celach objętych sprzeciwem, nadal przechowywać imię (imiona) i nazwisko użytkownika wraz z jego numerem PESEL lub adresem.

Jak wynika z powyższego, przechowywanie oraz przetwarzanie przez operatora serwisu internetowego danych osobowych jego użytkowników nie jest pozbawione ograniczeń. Niedopuszczalnym zjawiskiem byłoby bowiem pozostawienie operatorom możliwości w pełni samodzielnego decydowania o okresie przechowywania i przetwarzania danych osobowych użytkowników. Opisane uprawnienia i narzędzia kontrolne użytkowników serwisów, pozwalają do pewnego stopnia sprawować kontrolę nad procesem przetwarzania danych osobowych oraz niezbędnym okresem ich przechowywania przez operatora.

Nie można jednak zapominać, że jednymi z podstawowych przesłanek zezwalających operatorom na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych użytkowników, jest z jednej strony obowiązek udostępnienia danych użytkowników organom państwowym i innym podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania, z drugiej zaś możliwość ich przetwarzania w celu dochodzenia przez operatora roszczeń z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w formie serwisu internetowego, z którego korzysta użytkownik).

Jeśli zatem dane użytkownika zostały zebrane i były dalej przetwarzane przez operatora w celu świadczenia usługi w ramach serwisu (np. jednorazowego zamieszczenia ogłoszenia bez konieczności rejestracji użytkownika w serwisie), a usługa ta została wykonana (ogłoszenie zostało zamieszczone i upłynął termin jego prezentacji w serwisie) ale doszło do złamania regulaminu serwisu przez użytkownika (np. nie uiścił on opłaty, uiścił ją w niepełnej wysokości lub naruszył przepisy prawa), to dane osobowe użytkownika będą mogły być nadal przetwarzane i przechowywane przez operatora. Nawet jednak w takim przypadku przetwarzanie i przechowywanie danych będzie możliwe nie dłużej niż do chwili otrzymania przez niego wszystkich należności lub tak długo, jak długo uprawniony organ państwowy lub inny podmiot będzie mógł zwrócić się do operatora o udostępnienie tych danych.

Marcin Berlak - aplikant radcowski



Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA