REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak długo operator może przechowywać dane osobowe w serwisach internetowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z usług oferowanych w ramach serwisów internetowych takich jak serwisy ogłoszeniowe, czy serwisy aukcyjne, nierzadko przesyłamy ich operatorom swoje dane osobowe. Z danych tych operator serwisu korzysta na potrzeby świadczonej nam usługi, w tym aby skutecznie kontaktować z nami, lub by dokonywać rozliczeń za zamieszczenie ogłoszenia lub aukcji w serwisie. Przesłane operatorowi dane są gromadzone na jego serwerze. Powstaje jednak pytanie – jak długo operator może te dane przechowywać.

Gromadzenie danych osobowych przez operatorów serwisów

Przetwarzając dane osobowe użytkownika serwisu, operator – poza wieloma przesłankami dopuszczającymi i warunkującymi ich przetwarzanie, wskazanymi w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej „Ustawa”) – musi uwzględniać cel przetwarzania danych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 5 Ustawy, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych (operatora serwisu), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Ponadto, administrator danych przetwarzający dane powinien szczególnie starannie chronić interesy osób, których dane dotyczą. W szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 4 Ustawy).

REKLAMA

Zobacz: Łamanie bariery przedzakupowej – czy video rozwiąże ten problem?

Przytoczone przepisy wyraźnie wskazują, że operator serwisu może przechowywać dane osobowe (a także je przetwarzać) tak długo, jak długo będzie istniał (będzie realizowany) cel ich przetwarzania.

Cele przetwarzania określa najczęściej administrator danych, aczkolwiek mają one nierzadko ścisły związek z prowadzoną przez niego działalnością. Podstawowymi celami przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisu internetowego (w tym zbierania oraz wykonywania innych operacji na danych) będzie więc świadczenie przez operatora usług użytkownikom (np. umożliwienie zamieszczania w tym serwisie ogłoszeń, czy aukcji internetowych) oraz realizacja umowy zawartej z użytkownikiem, na mocy której wspomniane usługi są świadczone.

Dowiedz się Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak już to było wspomniane, przepisy Ustawy stanowią także o prawnie usprawiedliwionych celach przetwarzania danych. Jest to pojęcie nieostre, aczkolwiek analizując przepisy Ustawy można wskazać, iż celem takim będzie każdy cel mający oparcie w przepisach prawa. W szczególności, jak podaje ustawodawca, będzie to marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych, czy dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że dane osobowe użytkowników serwisu, przetwarzane i przechowywane w danym celu przez operatora, mogą być wykorzystane przez osoby lub podmioty uprawnione do ich otrzymania od operatora na mocy przepisów prawa. Dotyczy to m.in. organów państwa, którym operator jest zobowiązany udostępnić dane użytkowników na potrzeby prowadzonych przez te organy postępowań (art. 29 ust. 1 Ustawy oraz art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator, ale korzystać z nich mogą też podmioty, które na podstawie stosownych przepisów są uprawnione do wystąpienia do operatora z wnioskiem o udostępnienie danych.

Jak długo przechowywać można dane i kiedy należy je usunąć?

Swoboda operatora serwisu, przetwarzającego dane osobowe, w zakresie określania długości okresu przechowywania i przetwarzania danych osobowych podlega istotnym ograniczeniom. Ograniczenia te znajdują swój wyraz w możliwości skorzystania z przewidzianych w Ustawie uprawnień i narzędzi kontrolnych, przysługujących użytkownikom serwisu, których dane przetwarza operator.

Polecamy serwis Prawo autorskie

REKLAMA

Poza uprawnieniem do uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych, użytkownik może również zażądać między innymi usunięcia danych przez operatora, jeżeli dane te są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W razie zgłoszenia takiego żądania – o ile użytkownik wykaże, że jego dane osobowe są zbędne do realizacji celu ich zebrania – operator jest obowiązany, bez zbędnej zwłoki, do usunięcia danych osobowych tego użytkownika. Co istotne, w razie niedopełnienia wspomnianego obowiązku przez operatora, użytkownik, którego dane dotyczą, może zwrócić się z wnioskiem o nakazanie dopełnienia wspomnianego obowiązku do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Innym narzędziem kontrolnym jest sprzeciw wobec przetwarzania danych, który użytkownik może złożyć w przypadku, gdy operator zamierza przetwarzać dane w celach marketingowych. Przetwarzanie danych osobowych użytkownika przez operatora po wniesieniu takiego sprzeciwu jest niedopuszczalne. Należy mieć jednakże na uwadze, że w takim przypadku operator serwisu może, dla uniknięcia ponownego wykorzystania danych w celach objętych sprzeciwem, nadal przechowywać imię (imiona) i nazwisko użytkownika wraz z jego numerem PESEL lub adresem.

Jak wynika z powyższego, przechowywanie oraz przetwarzanie przez operatora serwisu internetowego danych osobowych jego użytkowników nie jest pozbawione ograniczeń. Niedopuszczalnym zjawiskiem byłoby bowiem pozostawienie operatorom możliwości w pełni samodzielnego decydowania o okresie przechowywania i przetwarzania danych osobowych użytkowników. Opisane uprawnienia i narzędzia kontrolne użytkowników serwisów, pozwalają do pewnego stopnia sprawować kontrolę nad procesem przetwarzania danych osobowych oraz niezbędnym okresem ich przechowywania przez operatora.

Nie można jednak zapominać, że jednymi z podstawowych przesłanek zezwalających operatorom na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych użytkowników, jest z jednej strony obowiązek udostępnienia danych użytkowników organom państwowym i innym podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania, z drugiej zaś możliwość ich przetwarzania w celu dochodzenia przez operatora roszczeń z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w formie serwisu internetowego, z którego korzysta użytkownik).

Jeśli zatem dane użytkownika zostały zebrane i były dalej przetwarzane przez operatora w celu świadczenia usługi w ramach serwisu (np. jednorazowego zamieszczenia ogłoszenia bez konieczności rejestracji użytkownika w serwisie), a usługa ta została wykonana (ogłoszenie zostało zamieszczone i upłynął termin jego prezentacji w serwisie) ale doszło do złamania regulaminu serwisu przez użytkownika (np. nie uiścił on opłaty, uiścił ją w niepełnej wysokości lub naruszył przepisy prawa), to dane osobowe użytkownika będą mogły być nadal przetwarzane i przechowywane przez operatora. Nawet jednak w takim przypadku przetwarzanie i przechowywanie danych będzie możliwe nie dłużej niż do chwili otrzymania przez niego wszystkich należności lub tak długo, jak długo uprawniony organ państwowy lub inny podmiot będzie mógł zwrócić się do operatora o udostępnienie tych danych.

Marcin Berlak - aplikant radcowski



Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA