REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak długo operator może przechowywać dane osobowe w serwisach internetowych?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.
Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z usług oferowanych w ramach serwisów internetowych takich jak serwisy ogłoszeniowe, czy serwisy aukcyjne, nierzadko przesyłamy ich operatorom swoje dane osobowe. Z danych tych operator serwisu korzysta na potrzeby świadczonej nam usługi, w tym aby skutecznie kontaktować z nami, lub by dokonywać rozliczeń za zamieszczenie ogłoszenia lub aukcji w serwisie. Przesłane operatorowi dane są gromadzone na jego serwerze. Powstaje jednak pytanie – jak długo operator może te dane przechowywać.

Gromadzenie danych osobowych przez operatorów serwisów

Przetwarzając dane osobowe użytkownika serwisu, operator – poza wieloma przesłankami dopuszczającymi i warunkującymi ich przetwarzanie, wskazanymi w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej „Ustawa”) – musi uwzględniać cel przetwarzania danych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 5 Ustawy, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych (operatora serwisu), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Ponadto, administrator danych przetwarzający dane powinien szczególnie starannie chronić interesy osób, których dane dotyczą. W szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 4 Ustawy).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Łamanie bariery przedzakupowej – czy video rozwiąże ten problem?

Przytoczone przepisy wyraźnie wskazują, że operator serwisu może przechowywać dane osobowe (a także je przetwarzać) tak długo, jak długo będzie istniał (będzie realizowany) cel ich przetwarzania.

Cele przetwarzania określa najczęściej administrator danych, aczkolwiek mają one nierzadko ścisły związek z prowadzoną przez niego działalnością. Podstawowymi celami przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisu internetowego (w tym zbierania oraz wykonywania innych operacji na danych) będzie więc świadczenie przez operatora usług użytkownikom (np. umożliwienie zamieszczania w tym serwisie ogłoszeń, czy aukcji internetowych) oraz realizacja umowy zawartej z użytkownikiem, na mocy której wspomniane usługi są świadczone.

REKLAMA

Dowiedz się Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już to było wspomniane, przepisy Ustawy stanowią także o prawnie usprawiedliwionych celach przetwarzania danych. Jest to pojęcie nieostre, aczkolwiek analizując przepisy Ustawy można wskazać, iż celem takim będzie każdy cel mający oparcie w przepisach prawa. W szczególności, jak podaje ustawodawca, będzie to marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych, czy dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że dane osobowe użytkowników serwisu, przetwarzane i przechowywane w danym celu przez operatora, mogą być wykorzystane przez osoby lub podmioty uprawnione do ich otrzymania od operatora na mocy przepisów prawa. Dotyczy to m.in. organów państwa, którym operator jest zobowiązany udostępnić dane użytkowników na potrzeby prowadzonych przez te organy postępowań (art. 29 ust. 1 Ustawy oraz art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Podając swoje dane osobowe operatorowi, użytkownik serwisu powinien liczyć się więc z tym, że będzie z tych danych korzystał nie tylko operator, ale korzystać z nich mogą też podmioty, które na podstawie stosownych przepisów są uprawnione do wystąpienia do operatora z wnioskiem o udostępnienie danych.

Jak długo przechowywać można dane i kiedy należy je usunąć?

Swoboda operatora serwisu, przetwarzającego dane osobowe, w zakresie określania długości okresu przechowywania i przetwarzania danych osobowych podlega istotnym ograniczeniom. Ograniczenia te znajdują swój wyraz w możliwości skorzystania z przewidzianych w Ustawie uprawnień i narzędzi kontrolnych, przysługujących użytkownikom serwisu, których dane przetwarza operator.

Polecamy serwis Prawo autorskie

Poza uprawnieniem do uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych, użytkownik może również zażądać między innymi usunięcia danych przez operatora, jeżeli dane te są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W razie zgłoszenia takiego żądania – o ile użytkownik wykaże, że jego dane osobowe są zbędne do realizacji celu ich zebrania – operator jest obowiązany, bez zbędnej zwłoki, do usunięcia danych osobowych tego użytkownika. Co istotne, w razie niedopełnienia wspomnianego obowiązku przez operatora, użytkownik, którego dane dotyczą, może zwrócić się z wnioskiem o nakazanie dopełnienia wspomnianego obowiązku do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Innym narzędziem kontrolnym jest sprzeciw wobec przetwarzania danych, który użytkownik może złożyć w przypadku, gdy operator zamierza przetwarzać dane w celach marketingowych. Przetwarzanie danych osobowych użytkownika przez operatora po wniesieniu takiego sprzeciwu jest niedopuszczalne. Należy mieć jednakże na uwadze, że w takim przypadku operator serwisu może, dla uniknięcia ponownego wykorzystania danych w celach objętych sprzeciwem, nadal przechowywać imię (imiona) i nazwisko użytkownika wraz z jego numerem PESEL lub adresem.

Jak wynika z powyższego, przechowywanie oraz przetwarzanie przez operatora serwisu internetowego danych osobowych jego użytkowników nie jest pozbawione ograniczeń. Niedopuszczalnym zjawiskiem byłoby bowiem pozostawienie operatorom możliwości w pełni samodzielnego decydowania o okresie przechowywania i przetwarzania danych osobowych użytkowników. Opisane uprawnienia i narzędzia kontrolne użytkowników serwisów, pozwalają do pewnego stopnia sprawować kontrolę nad procesem przetwarzania danych osobowych oraz niezbędnym okresem ich przechowywania przez operatora.

Nie można jednak zapominać, że jednymi z podstawowych przesłanek zezwalających operatorom na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych użytkowników, jest z jednej strony obowiązek udostępnienia danych użytkowników organom państwowym i innym podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania, z drugiej zaś możliwość ich przetwarzania w celu dochodzenia przez operatora roszczeń z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w formie serwisu internetowego, z którego korzysta użytkownik).

Jeśli zatem dane użytkownika zostały zebrane i były dalej przetwarzane przez operatora w celu świadczenia usługi w ramach serwisu (np. jednorazowego zamieszczenia ogłoszenia bez konieczności rejestracji użytkownika w serwisie), a usługa ta została wykonana (ogłoszenie zostało zamieszczone i upłynął termin jego prezentacji w serwisie) ale doszło do złamania regulaminu serwisu przez użytkownika (np. nie uiścił on opłaty, uiścił ją w niepełnej wysokości lub naruszył przepisy prawa), to dane osobowe użytkownika będą mogły być nadal przetwarzane i przechowywane przez operatora. Nawet jednak w takim przypadku przetwarzanie i przechowywanie danych będzie możliwe nie dłużej niż do chwili otrzymania przez niego wszystkich należności lub tak długo, jak długo uprawniony organ państwowy lub inny podmiot będzie mógł zwrócić się do operatora o udostępnienie tych danych.

Marcin Berlak - aplikant radcowski



Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA