REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób należy przekazać dane osobowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Przekazywanie danych osobowych.
Przekazywanie danych osobowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców łączy się często z przekazywaniem przez nich danych osobowych podmiotom „zewnętrznym”. Przyczyną przekazania może być obowiązek nałożony na przedsiębiorcę w przepisie prawa lub własna decyzja przedsiębiorcy. Komu należy przekazać dane osobowe? W jaki sposób można dane osobowe przekazać?

Służą temu dwie procedury, o których mowa w ustawie o ochronie danych osobowych (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych; Dz. U. z 2002 r., nr 101, poz. 926 – tekst jednolity) – udostępnienie danych osobowych i powierzenie ich przetwarzania.

REKLAMA

Udostępnienie danych osobowych - forma

REKLAMA

Udostępnienie danych osobowych uregulowane jest w art. 29 Ustawy. Przepis ten rozróżnia udostępnienie danych osobowych osobom lub podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na mocy przepisów prawa (np. Policji lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego), a także pozostałym osobom i podmiotom, którym takiego uprawnienia nie nadano i które muszą w sposób wiarygodny uzasadnić potrzebę posiadania danych osobowych. Samo uzasadnienie jednak nie wystarczy. Udostępnienie danych osobowych takiemu podmiotowi nie może naruszyć praw i wolności osoby, której dane dotyczą, a ponadto nie może obejmować tzw. danych „wrażliwych” (danych osobowych, wskazanych w art. 27 ust. 1 Ustawy – zalicza się do nich m.in. dane ujawniające poglądy polityczne, a także dane o stanie zdrowia czy nałogach).

Udostępnienie danych następuje na pisemny i umotywowany wniosek, zawierający informacje umożliwiające wyszukanie żądanych danych osobowych w zbiorze oraz wskazujący zakres i przeznaczenie tych danych (art. 29 ust. 3 Ustawy). Od zasady tej uczyniono wyjątek na rzecz podmiotów uprawnionych ustawowo do uzyskania danych, które mogą pozyskać dane także w sposób określony w odrębnych ustawach, w szczególności na podstawie imiennych upoważnień nadanych funkcjonariuszom właściwych służb.

Innym sposobem przekazania danych „na zewnątrz” jest przewidziana w art. 31 Ustawy możliwość powierzenia przetwarzania danych osobowych. Warunkiem koniecznym przekazania danych w ten sposób nie jest jednak złożenie wniosku, lecz zawarcie umowy w formie pisemnej. Umowa taka musi określać w swej treści zakres (rodzaj operacji składających się na przetwarzanie, jakie mogą być wykonywane na danych osobowych przez podmiot, któremu przetwarzanie danych powierzono - np. zbieranie, utrwalanie, wyświetlanie, przechowywanie, zmienianie powierzonych danych) i cel przetwarzania danych. Choć nie jest to wyraźnie w Ustawie wskazane, umowa taka powinna również wyraźnie określać jaki rodzaj danych osobowych (imię, nazwisko, itp.) podlega powierzeniu oraz w jakim zbiorze dane te są umieszczone.

Porównaj: Rozliczenie straty podatkowej po przejęciu spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na względzie powyższe uregulowania, warto przybliżyć podstawowe wymogi oraz przedstawić zasadnicze następstwa udostępnienia oraz powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Administrator danych osobowych

REKLAMA

Aby móc udostępnić dane osobowe lub powierzyć ich przetwarzanie, przedsiębiorca winien posiadać status administratora danych osobowych (art. 7 pkt 4 Ustawy), czyli powinien mieć on możliwość decydowania o celach i środkach przetwarzania danych osobowych.

Administrator danych może je udostępnić (co do zasady) na wniosek. Co ważne, w obecnym stanie prawnym nie obowiązuje żaden, odgórnie ustalony wzór wniosku o udostępnienie danych osobowych.

Zdarza się zatem, iż wnioski o udostępnienie danych konstruowane są z uwzględnieniem elementów, zawartych w nieobowiązującym już wzorze wniosku o udostępnienie danych osobowych, stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 r. w sprawie określenia wzorów wniosku o udostępnienie danych osobowych, zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (Dz. U. z 1998 r., nr 80, poz. 522 z późn. zm.; rozporządzenie to zostało uchylone z dniem 1 maja 2004 r.). W ocenie autora, jakkolwiek wspomniany wzór może stanowić podstawę do poprawnego sformułowania wniosku o udostępnienie danych osobowych, to przed ich udostępnieniem należy jednak przede wszystkim stwierdzić zgodność wniosku z wymogami z art. 29 ust. 3 Ustawy.

Umowa

Wśród przedstawicieli doktryny prezentowany jest pogląd, iż udostępnienie danych osobowych może – podobnie jak powierzenie przetwarzania – nastąpić także na podstawie umowy. Nie sposób się z tym poglądem nie zgodzić, zważywszy na fakt, iż stanowi to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, która jest związana z przekazywaniem danych ich kontrahentom.

Umowa taka powinna jednak – zdaniem autora – mieć formę pisemną (dla celów dowodowych) oraz co najmniej określać: jakich danych dotyczy udostępnienie, przeznaczenie tych danych oraz cel ich przetwarzania.

Z zastosowaniem którejkolwiek z opisywanych procedur przekazania danych wiążą się odmienne następstwa ich wykorzystania. Podstawowym skutkiem udostępnienia danych osobowych jest zyskanie przez odbiorcę danych (podmiot, któremu dane udostępniono) statusu administratora danych. Oznacza to, że podmiot otrzymujący dane zostaje w stosunku do tych danych decydentem co do celów i środków ich przetwarzania. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż co do zasady, zebrane dane osobowe winny być przetwarzane w tym celu, dla którego zostały zebrane. Dlatego też odbiorca danych, któremu dane udostępniono, powinien przetwarzać dane w tym samym celu co udostępniający.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Ustawa dopuszcza jednak w art. 26 ust. 2 odstępstwo od zasady „związania celem”, o ile przetwarzanie danych w celu innym niż cel zebrania danych nie będzie naruszać praw i wolności osoby, której dane dotyczą oraz spełnione zostaną dodatkowe przesłanki opisane w tym przepisie. W innej sytuacji, aniżeli podmiot, któremu dane udostępniono, jest podmiot, któremu powierzono przetwarzanie danych. Przetwarzając dane, pozostaje on bowiem w ścisłym związku (którego źródłem jest umowa) z administratorem danych, lecz sam administratorem nie zostaje. Wynika to z charakteru umowy (zlecenie dokonywania na rzecz administratora określonych w umowie operacji na danych) oraz z ustawowego obowiązku przetwarzania danych wyłącznie w zakresie i celu przewidzianym w umowie (czyli w zakresie i celu ustalanym de facto przez administratora).

Udostępniając dane osobowe lub powierzając ich przetwarzanie, na administratorze tych danych spoczywa szczególna odpowiedzialność. Jako administrator danych osobowych, jest on – na mocy przepisów Ustawy – zobowiązany spełniać szereg obowiązków związanych z ochroną przetwarzanych danych osobowych, w tym obowiązki związane z zastosowaniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń (art. 36-39a Ustawy). Z tego też względu, przed przekazaniem danych powinien on zbadać, czy podmiot, który otrzyma dane, będzie je przetwarzał zgodnie z ustawą oraz umową lub wnioskiem. Powierzając przetwarzanie, administrator danych będzie nadto odpowiedzialny nie tylko za zgodne z ustawą przetwarzanie danych oraz wypełnienie poszczególnych obowiązków wynikających z ustawy przez siebie samego ale także przez podmiot, któremu dane powierzył.

Wybierając procedurę przekazania danych osobowych, przedsiębiorca powinien pamiętać o podstawowych różnicach pomiędzy udostępnieniem a powierzeniem przetwarzania oraz następstwach prawnych wynikających z tych różnic. Przede wszystkim jednak powinien zadbać o to, aby przekazanie danych nastąpiło zgodnie ze wszystkimi wymogami określonymi w Ustawie, a w szczególności aby zarówno on, jak i podmiot otrzymujący dane osobowe nie naruszyli praw osób, których dane dotyczą.

Marcin Berlak
aplikant radcowski w Kancelarii Prawniczej
Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA