REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy strategia multicloud w firmie ma wady?

Subskrybuj nas na Youtube
Wdrożenie rozwiązania wielochmurowego ma szansę udać się tylko wtedy, gdy firma dysponuje odpowiednią wiedzą
Wdrożenie rozwiązania wielochmurowego ma szansę udać się tylko wtedy, gdy firma dysponuje odpowiednią wiedzą
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 32% firm korzysta z jednej platformy chmurowej. Decydując się na wdrożenie chmur od różnych dostawców firmy jednak często nie zdają sobie sprawy z wyzwań jakie taki proces przed nimi stawia.

Chmura w dużej firmie to podstawa

Nie ma idealnego roweru. Jednym być może i wybierzesz się do lasu, i pojedziesz asfaltową drogą, ale to rower górski lepiej sprawdzi się w górach a na prostej drodze znacznie wyższe prędkości osiągniesz na rowerze szosowym. Z chmurą jest podobnie.

REKLAMA

W dużych organizacjach do chmury nie trzeba już dziś praktycznie nikogo przekonywać. Nawet sektory regulowane przez wiele lat sceptycznie podchodzące ze względów prawnych do cloud computingu, rozpoczęły wdrażanie chmury. Właściwie wprowadzona zapewnia mnóstwo korzyści: możliwość tworzenia innowacji, bezpieczeństwo, nie wspominając nawet o oszczędności kosztów. W praktyce jednak to strategia wielochmurowa, pozwala maksymalnie wykorzystać wydatki ponoszone na IT. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że zamiast jednego dostawcy lepiej wybrać kilku.

Wiele chmur, wiele możliwości

REKLAMA

Badanie IDC Nordic Cloud Survey 2020 przeprowadzone na zlecenie Crayon wskazuje, że tylko 32% z 200 organizacji korzysta tylko z jednej platformy chmurowej. Pozostałe 68% korzysta z dwóch do pięciu różnych platform. Te dane pochodzą co prawda z bardzo rozwiniętego rynku skandynawskiego, niemniej polski podąża tą samą drogą. Znajduje to odzwierciedlenie w ofercie dostawców.

Rosnący popyt na środowiska wielochmurowe wynika z kilku powodów. Po pierwsze, po przejściu na rozwiązanie wielochmurowe firma przestaje być ograniczona usługami oferowanymi przez jednego dostawcę i od niego uzależniona (ang. vendor lock-in).

REKLAMA

– Może odtąd wybierać usługi i aplikacje, które najlepiej pasują do jej działalności. Na przykład dostawca A może oferować najlepszy produkt do zarządzania treściami lub komunikacji, zaś dostawca B może mieć najlepsze narzędzie do testowania i wprowadzania nowych produktów na rynek. Dzięki multicloud mamy możliwość wdrażania najbardziej odpowiednich produktów bez względu na dostawcę – zwraca uwagę Rafał Ważny, Cloud Architect z Crayon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak vendor lock-in ma jeszcze więcej plusów. Wszyscy wiodący dostawcy chmur posiadają centra danych na całym świecie, za pośrednictwem których obsługują klientów. Jeżeli firma posiada rozwiązanie wielochmurowe, wtedy nawet gdy u jednego dostawcy dojdzie do awarii, wie, że może skorzystać z możliwości zaprojektowania i zbudowania aplikacji służących do przywracania i utrzymania ciągłości działania firmy. Podobnie, jeśli jeden dostawca zaprzestanie świadczenia danej usługi kluczowej dla danego przedsiębiorstwa lub okroi jej funkcje, możliwość uzyskania podobnego produktu od dostawcy, którego już ono zna, może ograniczyć zakłócenia w działalności.

Wady multicloud

Skoro jest tak pięknie, to czy strategia multicloud ma jakieś wady? Jedną, ale zasadniczą: jest bardzo trudna do wprowadzenia. Firmy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę.

- Wdrożenie rozwiązania wielochmurowego ma szansę udać się tylko wtedy, gdy firma dysponuje odpowiednią wiedzą, strategią i zrealizuje je z właściwym partnerem. Bo w większości przypadków samodzielne wdrożenie zakończy się fiaskiem – przekonuje Rafał Ważny.

Jego zdaniem każdy dostawca usług chmurowych posiada własne niepowtarzalne procesy, rozliczenia, systemy i rozwiązania. Wdrożenie nie jest procesem plug and play, dlatego nawet posiadanie dużego doświadczenia w jednym środowisku chmurowym nie oznacza, że implementacja rozwiązań innego dostawcy zakończy się sukcesem. Skorzystanie z kolejnego dostawcy podwaja liczbę procesów potrzebnych do opanowania. Bez odpowiedniej strategii planowania i zarządzania organizacja będzie borykała się z zarządzaniem kosztami, licencjami, zachowaniem zgodności, etc.

Gaszenie pożarów

Warto też zwrócić uwagę na inne kwestie - Zapewnienie przedsiębiorstwu bezpieczeństwa nawet tylko w jednej chmurze wymaga wyjątkowej dbałości o szczegóły. Dodanie kolejnej chmury dodatkowo komplikuje zadanie, ponieważ czynności związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i zgodności muszą odtąd odbywać się w wielu środowiskach.

IDC w swoich prognozach Futurescape: Worldwide Cloud 2021 Predictions wskazuje, że menedżerowie szacuję, iż około 20% wydatków na chmurę publiczną się marnuje. To oznacza, że należy spodziewać się inwestycji w nowe modele zarządzania chmurą.

Rozwiązania wielochmurowe są świetne, niosą ze sobą szereg korzyści, jednak ich wdrożenie wymaga posiadania ekspertów od chmury i świadomego zespołu zarządzającego. Jeśli firma zacznie kupować i wykorzystywać usługi w chmurze bez odpowiednich ram i zasad zarządzania, czas spędzony w chmurze będzie polegał na gaszeniu kolejnych „pożarów”. A to przecież kosztuje.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA