reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia KIG

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia KIG

Wystawianie świadectw pochodzenia jest ważnym zadaniem. Na podstawie wydanego przez Międzynarodową Izbę w Paryżu - ICC WCF Raportu w sprawie świadectw pochodzenia (World Chambers CO Country Report) stwierdzono, że większość rządów polega na wiedzy, doświadczeniu i sieci izb gospodarczych, ponieważ mają one doskonały i godny zaufania dorobek i praktykę w wystawianiu świadectw pochodzenia już od 1898 r.

Międzynarodowe standardy

Od 1923 r. Konwencja Genewska ustala, że rządy mogą zlecać wystawianie świadectw pochodzenia „upoważnionym organom”.

Zobacz: Świadectwo pochodzenia towaru

W związku z powyższym władze większości krajów świata zleciły wystawianie świadectw pochodzenia izbom gospodarczym, jako organizacjom uznanym za odpowiednie, ponieważ:

  1. są one wiarygodne i nie ulegają wpływom, są neutralne i bezstronne przy wystawianiu świadectw pochodzenia,
  2. mają doskonałe rozpoznanie środowiska biznesu,
  3. współpracują ze sobą w celu zapewnienia  wiarygodności w wystawianiu świadectw pochodzenia poprzez wymianę dobrych praktyk,
  4. cieszą się pełnym zaufaniem ze strony organów celnych i środowisk biznesowych,
  5. posiadają wykwalifikowany personel w zakresie wystawiania świadectw pochodzenia,
  6. sieć izb gospodarczych jest bardzo rozległa,
  7. większość izb gospodarczych przestrzega międzynarodowych standardów wystawiania świadectw pochodzenia.

Zobacz: Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Działalność związana z wystawianiem niepreferencyjnych świadectw pochodzenia powróciła do Krajowej Izby Gospodarczej w 2015 roku.

Krajowa Izba Gospodarcza od 01.01.2015 r. uzyskała uprawnienia w tym zakresie na podstawie zapisów art.2 i art. 22 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej z dnia 7 listopada 2014 r. (Dz. U z 2014 r. poz. 1662) zmieniających art. 12 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych i art. 10 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo Celne.

Sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej

W Warszawie działalność związana z wystawianiem uniwersalnych świadectw pochodzenia prowadzona jest przez Biuro Legalizacji, Certyfikacji i Karnetów ATA Krajowej Izby Gospodarczej przy ul.Trębackiej 4. Natomiast w Polsce Krajowa Izba Gospodarcza świadczy te usługi na rzecz eksporterów przez sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz również: Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

W marcu 2015 r. uruchomiony został program pilotażowy w Gdyni, Katowicach, Krakowie,  Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Efektem tego pilotażu ma być rozszerzenie dostępu do świadectw pochodzenia w obrębie całego kraju.

Świadectwo na biurku przedsiębiorcy

Wystawianie świadectw jest realizowane w trybie najwygodniejszym dla przedsiębiorcy. Powstały nowe standardy obsługi ułatwiające przedsiębiorcy otrzymanie tego dokumentu, a przez to ułatwiające prowadzenie działalności eksportowej m.in.. dostarczenia świadectwa pochodzenia „na biurko przedsiębiorcy”, z zastosowaniem aplikacji „Krok po kroku” na stronie www.swiadectwapochodzenia.kig.pl.

Zobacz: Likwidacja firmy - co z pracownikami

Stosowane procedury związane z ubieganiem się przez eksportera o wystawienie uniwersalnego świadectwa pochodzenia są szczegółowo opisane na stronie Krajowej Izby Gospodarczej www.swiadectwapochodzenia.kig.pl

Zbigniew Sokołowski

Kierownik Działu Legalizacji

KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Krajowa Izba Gospodarcza

Zdjęcia

Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Jankowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama