REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia KIG

Zbigniew Sokołowski
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie świadectw pochodzenia jest ważnym zadaniem. Na podstawie wydanego przez Międzynarodową Izbę w Paryżu - ICC WCF Raportu w sprawie świadectw pochodzenia (World Chambers CO Country Report) stwierdzono, że większość rządów polega na wiedzy, doświadczeniu i sieci izb gospodarczych, ponieważ mają one doskonały i godny zaufania dorobek i praktykę w wystawianiu świadectw pochodzenia już od 1898 r.

Międzynarodowe standardy

Od 1923 r. Konwencja Genewska ustala, że rządy mogą zlecać wystawianie świadectw pochodzenia „upoważnionym organom”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Świadectwo pochodzenia towaru

W związku z powyższym władze większości krajów świata zleciły wystawianie świadectw pochodzenia izbom gospodarczym, jako organizacjom uznanym za odpowiednie, ponieważ:

REKLAMA

  1. są one wiarygodne i nie ulegają wpływom, są neutralne i bezstronne przy wystawianiu świadectw pochodzenia,
  2. mają doskonałe rozpoznanie środowiska biznesu,
  3. współpracują ze sobą w celu zapewnienia  wiarygodności w wystawianiu świadectw pochodzenia poprzez wymianę dobrych praktyk,
  4. cieszą się pełnym zaufaniem ze strony organów celnych i środowisk biznesowych,
  5. posiadają wykwalifikowany personel w zakresie wystawiania świadectw pochodzenia,
  6. sieć izb gospodarczych jest bardzo rozległa,
  7. większość izb gospodarczych przestrzega międzynarodowych standardów wystawiania świadectw pochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Działalność związana z wystawianiem niepreferencyjnych świadectw pochodzenia powróciła do Krajowej Izby Gospodarczej w 2015 roku.

Krajowa Izba Gospodarcza od 01.01.2015 r. uzyskała uprawnienia w tym zakresie na podstawie zapisów art.2 i art. 22 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej z dnia 7 listopada 2014 r. (Dz. U z 2014 r. poz. 1662) zmieniających art. 12 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych i art. 10 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo Celne.

Sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej

W Warszawie działalność związana z wystawianiem uniwersalnych świadectw pochodzenia prowadzona jest przez Biuro Legalizacji, Certyfikacji i Karnetów ATA Krajowej Izby Gospodarczej przy ul.Trębackiej 4. Natomiast w Polsce Krajowa Izba Gospodarcza świadczy te usługi na rzecz eksporterów przez sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz również: Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

W marcu 2015 r. uruchomiony został program pilotażowy w Gdyni, Katowicach, Krakowie,  Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Efektem tego pilotażu ma być rozszerzenie dostępu do świadectw pochodzenia w obrębie całego kraju.

Świadectwo na biurku przedsiębiorcy

Wystawianie świadectw jest realizowane w trybie najwygodniejszym dla przedsiębiorcy. Powstały nowe standardy obsługi ułatwiające przedsiębiorcy otrzymanie tego dokumentu, a przez to ułatwiające prowadzenie działalności eksportowej m.in.. dostarczenia świadectwa pochodzenia „na biurko przedsiębiorcy”, z zastosowaniem aplikacji „Krok po kroku” na stronie www.swiadectwapochodzenia.kig.pl.

Zobacz: Likwidacja firmy - co z pracownikami

Stosowane procedury związane z ubieganiem się przez eksportera o wystawienie uniwersalnego świadectwa pochodzenia są szczegółowo opisane na stronie Krajowej Izby Gospodarczej www.swiadectwapochodzenia.kig.pl

Zbigniew Sokołowski

Kierownik Działu Legalizacji

KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA