REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia KIG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Sokołowski
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie świadectw pochodzenia jest ważnym zadaniem. Na podstawie wydanego przez Międzynarodową Izbę w Paryżu - ICC WCF Raportu w sprawie świadectw pochodzenia (World Chambers CO Country Report) stwierdzono, że większość rządów polega na wiedzy, doświadczeniu i sieci izb gospodarczych, ponieważ mają one doskonały i godny zaufania dorobek i praktykę w wystawianiu świadectw pochodzenia już od 1898 r.

Międzynarodowe standardy

Od 1923 r. Konwencja Genewska ustala, że rządy mogą zlecać wystawianie świadectw pochodzenia „upoważnionym organom”.

REKLAMA

Zobacz: Świadectwo pochodzenia towaru

W związku z powyższym władze większości krajów świata zleciły wystawianie świadectw pochodzenia izbom gospodarczym, jako organizacjom uznanym za odpowiednie, ponieważ:

  1. są one wiarygodne i nie ulegają wpływom, są neutralne i bezstronne przy wystawianiu świadectw pochodzenia,
  2. mają doskonałe rozpoznanie środowiska biznesu,
  3. współpracują ze sobą w celu zapewnienia  wiarygodności w wystawianiu świadectw pochodzenia poprzez wymianę dobrych praktyk,
  4. cieszą się pełnym zaufaniem ze strony organów celnych i środowisk biznesowych,
  5. posiadają wykwalifikowany personel w zakresie wystawiania świadectw pochodzenia,
  6. sieć izb gospodarczych jest bardzo rozległa,
  7. większość izb gospodarczych przestrzega międzynarodowych standardów wystawiania świadectw pochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Działalność związana z wystawianiem niepreferencyjnych świadectw pochodzenia powróciła do Krajowej Izby Gospodarczej w 2015 roku.

Krajowa Izba Gospodarcza od 01.01.2015 r. uzyskała uprawnienia w tym zakresie na podstawie zapisów art.2 i art. 22 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej z dnia 7 listopada 2014 r. (Dz. U z 2014 r. poz. 1662) zmieniających art. 12 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych i art. 10 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo Celne.

Sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej

W Warszawie działalność związana z wystawianiem uniwersalnych świadectw pochodzenia prowadzona jest przez Biuro Legalizacji, Certyfikacji i Karnetów ATA Krajowej Izby Gospodarczej przy ul.Trębackiej 4. Natomiast w Polsce Krajowa Izba Gospodarcza świadczy te usługi na rzecz eksporterów przez sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz również: Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

W marcu 2015 r. uruchomiony został program pilotażowy w Gdyni, Katowicach, Krakowie,  Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Efektem tego pilotażu ma być rozszerzenie dostępu do świadectw pochodzenia w obrębie całego kraju.

Świadectwo na biurku przedsiębiorcy

Wystawianie świadectw jest realizowane w trybie najwygodniejszym dla przedsiębiorcy. Powstały nowe standardy obsługi ułatwiające przedsiębiorcy otrzymanie tego dokumentu, a przez to ułatwiające prowadzenie działalności eksportowej m.in.. dostarczenia świadectwa pochodzenia „na biurko przedsiębiorcy”, z zastosowaniem aplikacji „Krok po kroku” na stronie www.swiadectwapochodzenia.kig.pl.

Zobacz: Likwidacja firmy - co z pracownikami

Stosowane procedury związane z ubieganiem się przez eksportera o wystawienie uniwersalnego świadectwa pochodzenia są szczegółowo opisane na stronie Krajowej Izby Gospodarczej www.swiadectwapochodzenia.kig.pl

Zbigniew Sokołowski

Kierownik Działu Legalizacji

KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA