REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia KIG

Zbigniew Sokołowski
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
Niepreferncyjne świadectwa pochodzenia KIG
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie świadectw pochodzenia jest ważnym zadaniem. Na podstawie wydanego przez Międzynarodową Izbę w Paryżu - ICC WCF Raportu w sprawie świadectw pochodzenia (World Chambers CO Country Report) stwierdzono, że większość rządów polega na wiedzy, doświadczeniu i sieci izb gospodarczych, ponieważ mają one doskonały i godny zaufania dorobek i praktykę w wystawianiu świadectw pochodzenia już od 1898 r.

Międzynarodowe standardy

Od 1923 r. Konwencja Genewska ustala, że rządy mogą zlecać wystawianie świadectw pochodzenia „upoważnionym organom”.

REKLAMA

Zobacz: Świadectwo pochodzenia towaru

W związku z powyższym władze większości krajów świata zleciły wystawianie świadectw pochodzenia izbom gospodarczym, jako organizacjom uznanym za odpowiednie, ponieważ:

  1. są one wiarygodne i nie ulegają wpływom, są neutralne i bezstronne przy wystawianiu świadectw pochodzenia,
  2. mają doskonałe rozpoznanie środowiska biznesu,
  3. współpracują ze sobą w celu zapewnienia  wiarygodności w wystawianiu świadectw pochodzenia poprzez wymianę dobrych praktyk,
  4. cieszą się pełnym zaufaniem ze strony organów celnych i środowisk biznesowych,
  5. posiadają wykwalifikowany personel w zakresie wystawiania świadectw pochodzenia,
  6. sieć izb gospodarczych jest bardzo rozległa,
  7. większość izb gospodarczych przestrzega międzynarodowych standardów wystawiania świadectw pochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Działalność związana z wystawianiem niepreferencyjnych świadectw pochodzenia powróciła do Krajowej Izby Gospodarczej w 2015 roku.

Krajowa Izba Gospodarcza od 01.01.2015 r. uzyskała uprawnienia w tym zakresie na podstawie zapisów art.2 i art. 22 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej z dnia 7 listopada 2014 r. (Dz. U z 2014 r. poz. 1662) zmieniających art. 12 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych i art. 10 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo Celne.

Sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej

W Warszawie działalność związana z wystawianiem uniwersalnych świadectw pochodzenia prowadzona jest przez Biuro Legalizacji, Certyfikacji i Karnetów ATA Krajowej Izby Gospodarczej przy ul.Trębackiej 4. Natomiast w Polsce Krajowa Izba Gospodarcza świadczy te usługi na rzecz eksporterów przez sieć upoważnionych przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz również: Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

W marcu 2015 r. uruchomiony został program pilotażowy w Gdyni, Katowicach, Krakowie,  Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Efektem tego pilotażu ma być rozszerzenie dostępu do świadectw pochodzenia w obrębie całego kraju.

Świadectwo na biurku przedsiębiorcy

Wystawianie świadectw jest realizowane w trybie najwygodniejszym dla przedsiębiorcy. Powstały nowe standardy obsługi ułatwiające przedsiębiorcy otrzymanie tego dokumentu, a przez to ułatwiające prowadzenie działalności eksportowej m.in.. dostarczenia świadectwa pochodzenia „na biurko przedsiębiorcy”, z zastosowaniem aplikacji „Krok po kroku” na stronie www.swiadectwapochodzenia.kig.pl.

Zobacz: Likwidacja firmy - co z pracownikami

Stosowane procedury związane z ubieganiem się przez eksportera o wystawienie uniwersalnego świadectwa pochodzenia są szczegółowo opisane na stronie Krajowej Izby Gospodarczej www.swiadectwapochodzenia.kig.pl

Zbigniew Sokołowski

Kierownik Działu Legalizacji

KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA