REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycena majątku firmy na koniec roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Katarzyna Więsik
Wycena majątku firmy
Wycena majątku firmy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do obowiązków przedsiębiorcy związanych z zamknięciem roku należy m.in. sporządzenie spisu z natury, inaczej remanentu czy inwentaryzacji. Spisany majątek trzeba wycenić.

REKLAMA

Do sporządzenia spisu obowiązany jest każdy, kto prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (m.in. osoby fizyczne, spółka cywilna osób fizycznych, spółka partnerska). Wartość remanentu determinuje wartość dochodu z działalności gospodarczej. Niechlujnie sporządzony remanent może spowodować błędy w wysokości dochodu, a zatem i w PIT-cie. Ta wartość ustalana jest dzięki wycenie majątku, na którą od dnia zakończenia spisu przedsiębiorca ma 14 dni. Starannie zliczone i wycenione elementy wpisuje się według wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w § 28 pkt. 2.

REKLAMA

Do elementów majątku podlegających wykazaniu w spisie należą towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, wyroby gotowe, produkcja w toku, półwyroby oraz braki własnej produkcji i odpady, jak również te towary, które są własnością przedsiębiorcy, ale których w dniu dokonywania spisu fizycznie nie ma w zakładzie oraz towary obce, które w zakładzie się znajdują.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Poznaj parametry wyceny

REKLAMA

Jedynie w przypadku towarów obcych, ich inwentaryzacja kończy się na wykazaniu w spisie ich ilości oraz właściciela. Po zliczeniu reszty wymienionych składników majątku, trzeba je wycenić używając odpowiednio czterech parametrów – ceny zakupu, ceny nabycia, ceny rynkowej lub kosztu wytworzenia.

Za cenę zakupu uważa się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione elementy majątku, pomniejszoną o VAT i rabaty czy opusty, przy imporcie powiększoną o cło, podatek akcyzowy i dodatkowe opłaty celne, a w przypadku otrzymania składnika majątku w drodze spadku czy darowizny wartość ceny zakupu takiego samego lub podobnego składnika. Cena nabycia to cena zakupu danej rzeczy powiększona o koszty uboczne związane z jej zakupem do chwili złożenia jej w magazynie według ceny zakupu, innymi słowy suma należna sprzedawcy, która uwzględnia w szczególności  koszty transportu, załadunku i wyładunku czy ubezpieczenia na czas transportu. Kosztem wytworzenia jest z kolei każdy koszt bezpośrednio i pośrednio związany z przerobem materiałów, inaczej równowartość sumy kosztów poniesionych na wyprodukowanie elementu (mogą to być koszty wynagrodzeń czy koszty usług obcych). Nie wlicza się do niego kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda otwarcie ksiąg rachunkowych od 2014 r.?

I wyceń

A zatem, firmowy majątek wycenia się odpowiednio:

  • towary handlowe i materiały po cenie zakupu lub cenie nabycia albo po cenach rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia,
  • produkcja w toku według kosztu wytworzenia, ale nie może być on niższy od kosztu zużytych do produkcji niezakończonej materiałów bezpośrednich,
  • wyroby gotowe, półwyroby oraz braki zgodnie z kosztem wytworzenia,
  • produkcja zwierzęca według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu,
  • odpady przy użyciu wartości, jaka wynika z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania.

Zebrane dane najlepiej zapisać w jednym arkuszu, pamiętając m.in. o podaniu własnych danych, daty sporządzenia spisu, jednostki miary, ilość, cenę, klauzulę „Spis zakończono na pozycji..”, a także podpisy osób dokonujących spisu i właściciela spisu (a w spółce wspólników).

Przekształcenie działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA