REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sierocińska
Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. Fotolia
Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest popularną formą prowadzenia przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Rejestracja działalności jest bezpłatna, a prowadzenie firmy nie wymaga kapitału początkowego. Warto jednak pamiętać, że w trakcie prowadzenia działalności przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem.

Zobacz: Jak założyć firmę przez telefon w 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo Przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa (nastawiona na zysk), wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Jednoosobowa działalność gospodarcza charakteryzuje się tym, że przedsiębiorca, będący osobą fizyczną, ponosi osobiste ryzyko i odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania powstałe w trakcie jej prowadzenia. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą działa pod firmą, która zawiera jego imię i nazwisko.

Rejestracja w CEIDG

Aby założyć jednoosobową działalność gospodarczą należy zarejestrować ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W celu uzyskania wpisu konieczne jest wypełnienie formularza CEIDG-1 (https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/DecisionAdditionalParameters.aspx?type=1), który można złożyć drogą elektroniczną (wniosek online), osobiście albo przesłać listem poleconym do wybranego urzędu gminy lub miasta (art. 8 ustawy o CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG jest bezpłatny (art. 13 ustawy o CEIDG).
Od 2017 r. istnieje możliwość wypełnienia wniosku telefonicznie za pośrednictwem konsultanta.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

REKLAMA

Osoba fizyczna nie ma obowiązku rejestrowania działalności gospodarczej, jeżeli jej przychody nie przekraczają 50% minimalnego wynagrodzenia oraz przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziła swojej działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 Prawo Przedsiębiorców).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Wniosek online

Jeżeli osoba chcąca zarejestrować swoją działalność gospodarczą posiada podpis elektroniczny lub Profil Zaufany, wniosek o wpis do CEIDG może złożyć nie wychodząc z domu.

  1. Podpis elektroniczny

W tym celu należy zalogować się do systemu internetowego CEIDG, wypełnić wniosek online, a następnie podpisać go przy pomocy podpisu elektronicznego, Profilu Zaufanego lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Lista banków, które oferują taką możliwość dostępna jest na stronie https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp.

  1. Podpis w urzędzie
    Wniosek online można wypełnić także w przypadku, gdy nie posiada się podpisu elektronicznego ani Profilu Zaufanego. W takiej sytuacji nie trzeba logować się do systemu (wniosek można wypełnić anonimowo), a po wypełnieniu wniosku online, konieczne jest udanie się do urzędu gminy (miasta) w celu osobistego złożenia podpisu. Konieczne jest podanie numeru wypełnionego wniosku.

Wniosek „tradycyjny”

Wniosek o wpis do CEIDG może także zostać wypełniony i złożony w wybranym urzędzie gminy (miasta).
Wypełniony i podpisany wniosek można też wysłać listem poleconym na adres urzędu, jednak konieczne jest jego notarialne poświadczenie.

Zobacz: Prawo dla firm

Wypełnienie wniosku

We wniosku należy podać:

  • imię i nazwisko przedsiębiorcy,
  • numer PESEL, a w przypadku jego braku - datę urodzenia,
  • adres do doręczeń oraz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej (jeżeli takowy posiada),
  • datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, która może być późniejsza niż dzień złożenia wniosku,
  • przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (Kody PKD dostępne są na stronie https://www.biznes.gov.pl/tabela-pkd),
  • Nazwę firmy, która składa się z dwóch części i musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy (np. „usługi fryzjerskie Joanna Kowalska”),

Przy okazji wypełniania wniosku należy wybrać formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.
Jeśli w chwili składania wniosku o wpis do CEIDG osoba fizyczna nie posiadała numeru NIP, zostanie on jej nadany już po rejestracji.

Jeżeli wniosek jest poprawny, wpis dokonywany jest najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG (art. 10 ustawy o CEIDG). Z chwilą uzyskania wpisu w CEIDG osoba, która złożyła wniosek staje się przedsiębiorcą.

Po uzyskaniu wpisu do CEIDG osoba fizyczna ma możliwość niepodjęcia działalności gospodarczej. W takiej sytuacji należy złożyć wniosek o nierozpoczęciu działalności, a wpis do CEIDG nie będzie widoczny (art. 14 ustawy o CEIDG).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. 2018 poz. 647)

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2018 poz. 646)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA