REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy piwo może być chronione patentem?

Jarosław Góra
Aplikant adwokacki
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Patent uprawnia właściciela do wyłącznego korzystania z wynalazku w celach zarobkowych. Patentem mogą być chronione również napoje. Czy piwo może być również chronione patentem?

Teoretycznie tak. 

REKLAMA

REKLAMA

Dla porównania - nie byłoby większych przeszkód na uzyskanie ochrony patentowej na recepturę Coca-Coli. Koncern nie zdecydował się na ten ruch, ponieważ uzyskanie ochrony patentowej oznaczałoby koniecznosc ujawnienia tej receptury, a ochrona patentowa w końcu by wygasła. Dlatego zdecydowano się na utrzymywanie receptury w tajemnicy - krążą legendy, że oryginalna receptura nigdy nie została zapisana, zeby nie można jej było wykraść. 

Podobnie z piwem - można spróbować złożyć wniosek o uzyskanie ochrony patentowej na recepturę jakiegoś konkretnego piwa. Pytanie, czy skład piwa będzie uznany za nowy, co jest niezbędne do uzyskania ochrony patentowej. Obecnie mamy do czynienia z tak ogromną ilością odmian i gatunków piwa, że pewnie trudno byłoby wymyślić coś nowego. Z drugiej strony drobna zmiana składu chemicznego może wystarczyć.

Butelka? Puszka?

Prawo własnosci intelektualnej jest związane z browarnictwem również w przypadku butelek, puszek i innego rodzaju „naczyń”, czy też opakowań, w których piwo się przetrzymuje.

REKLAMA

Na pomysł przechowywania napojów w puszkach wpadł Gottfried Krueger, piwowar niemieckiego pochodzenia, który w USA w 1933 r. jako pierwszy rozlał testowo swoje piwo do 2000 puszek wyprodukowanych przez firmę American Can Co. Firma ta opatentowała linię do rozlewu piwa do puszek pod nazwą Keglined i 24 stycznia 1935 r. trafiło do sprzedaży piwo Krueger’s Cream Ale oraz Krueger’s Fines Beer z browaru Gottfried Krueger Brewing Company w Newark.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w 1959 roku Ermal Cleon Fraze uzyskał w Urzędzie Patentowym USA patent na wzór puszki, który do dnia dzisiejszego widzimy w sklepach, a więc ten z charakterystyczną zawleczką i nacięciem na wieczku. Patent oczywiście po czasie wygasł, dlatego dziś wszyscy producenci mogą i korzystają z tego rozwiązania - pierwotnie musieli uzyskać odpowiednią licencję.

Warto dodać, że w Polsce pierwszym piwem  rozlewanym do puszek był Okocim (w 1991 r.).

Butelki, puszki i inne opakowania mogą zatem zostać zgłoszone do Urzędu Patentowego, z jednej strony jako wynalazki, z drugiej, i jest to dużo bardziej popularne rozwiązanie, jako wzory użytkowe. Jednak najbardziej znany nam wzór puszki nie uzyska ochrony, poniewaz nie jest rozwiązaniem nowym.

Jednak każdy nowatorski kształt butelki, puszki, nowe rozwiązanie ich zamykania (znacie zamknięcia „patentowe?), mogą zostać zgłoszone do UPRP, celem uzyskania ochrony.

Zobacz: E - zwolnienia od 2014 r.

Etykieta?

Cały wachlarz praw IP będzie związany z etykietami i generalnie z graficzną stroną branży piwowarskiej.

Etykiety to w końcu nic innego, jak utwory graficzne w rozumieniu prawa autorskiego, dodatkowo wykorzystujące inny przedmiot ochrony IP, jakim są znaki towarowe (loga browarów).

Różnorodność etykiet powala na kolana. Zachęcam do obejrzenia etykiet niektórych browarów amerykańskich - zupełnie inna estetyka, niż w przypadku europejskich producentów piwa. W szczególnosci na uwagę zasługują etykiety piw Flying Dog Brewery. Wyszukajcie sobie w grafikach google.

Całe etykiety również są zgłaszane przez producentów piwa, jako znaki towarowe. Warto przejrzeć bazę danych Urzędu Patentowego i pooglądać sobie zgłoszone etykiety.

Zobacz: Kurs złotego wpłynie na preferencje podatkowe

Ochrona nazwy?

Oczywiście nazwa również podlega ochronie, jeśli tylko jest oryginalna, a nie oznacza np. gatunku piwa.

Często nazwa produkowanego piwa pokrywa się z nazwą producenta. Wtedy nazwa ta podlaga ochronie jako firma (ochrona na gruncie kodeksu cywilnego).

Natomiast w przypadku, gdzy nazwa piwa to nazwa marki, najczęściej zgłaszana jest jako znak towarowy - słowny i słowno-graficzny (logo) i w ten sposób podlega ochronie (ochrona na gruncie prawa własnosci przemysłowej).

Jednak nawet w przypadku braku zgłoszenia i uzyskania ochrony na znak towarowy, marka podlega ochronie na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Pamiętajmy również, że taka nazwa może podlegać ochronie również na gruncie prawa autorskiego - jak najbardziej może być twórcza.

Chyba najbardziej znanym sporem o markę (nazwę) piwa jest „bitwa o Bud”, czyli spór o markę Budweiser, do której prawa roszczą zarówno czeski browar Budziejowicki Budvar oraz amerykański browar Anheuser-Busch (A-B) należący do koncernu AB InBev. Wierzcie lub nie, ale spór trwa od 1907 roku, a sytuacja prawna kształtuje się różnie, w zależnosci od terytorium.

 Zobacz: Przedsiębiorcy mogą oszczędzić na preferencyjnych składkach

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA