REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenie w papierach wartościowych w postępowaniu egzekucyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Zabezpieczenia w papierach wartościowych dokonuje się przez złożenie dokumentów u komornika. Dający zabezpieczenie wydaje dyspozycję ustanawiającą bezterminową blokadę papierów wartościowych na rachunku dającego zabezpieczenie.

Jeżeli w trakcie postępowanie egzekucyjnego zamierza się dokonać zabezpieczenia papierów wartościowych w formie dokumentów, należy przekazać je komornikowi. Samo zabezpieczenie w postępowaniu egzekucyjnym podlega regulacji przepisów kodeksu postępowania cywilnego, które we wskazanych ustawowo przypadkach ma wpływ na przebieg postępowania egzekucyjnego. Zgodnie z art. 820 k.p.c. organ egzekucyjny zawiesza postępowanie na wniosek dłużnika, jeżeli dłużnik złoży zabezpieczenie konieczne według orzeczenia sądu. Sąd może ponadto uzależnić zawieszenie postępowania od złożenia przez dłużnika zabezpieczenia jak również uchylić dokonane czynności z wyjątkiem zajęcia.

REKLAMA


Zabezpieczenie papierów wartościowych


Art. 807 zawiera regulację dotyczącą składania zabezpieczeń. Zgodnie z treścią tego artykułu zabezpieczenie powinno być co do zasady złożone w gotówce do rąk komornika. Jednakże ustawa przewiduje, iż dający zabezpieczenie może dokonać tej czynności przez wpłatę na wskazany przez niego rachunek bankowy, złożenie w książeczkach oszczędnościowych lub w papierach wartościowych. Ostatni rodzaj zabezpieczenia jest instrumentem finansowym. Zgodnie z art. 807 § 2 k.p.c. w odniesieniu do papierów wartościowych Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia określi sposób składania na nich zabezpieczenia biorąc pod uwagę bezpieczeństwo papierów oraz sprawność postępowania egzekucyjnego.


Zobacz również: Zasady wnoszenia aportów do spółki z o.o. i skutki zawyżenia wartości wkładów


Zabezpieczenie u komornika


Rozporządzenie MS z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie sposobu składania zabezpieczenia w papierach wartościowych w postępowaniu egzekucyjnym (Dz.U.2012.640) określa, iż zabezpieczenia w papierach wartościowych dokonuje się poprzez złożenie dokumentów u komornika. Następnie komornik z wykonanej czynności sporządza protokół, który powinien zawierać ustawowo określone elementy (art. 809 k.p.c.) oraz dane identyfikujące papiery wartościowe. Komornik niezwłocznie składa papiery wartościowe w banku wraz ze sporządzonym protokołem. O przyjęciu zabezpieczenia i miejscu złożenia papierów wartościowych komornik jest zobowiązany poinformować emitenta, wystawcę, remitenta oraz trasata. Zgodnie z § 3 rozporządzenia zabezpieczenia dokonuje się poprzez ustanowienie blokady na rachunku papierów wartościowych dającego zabezpieczenie, który składa odpowiednią dyspozycję dokonania bezterminowej blokady papierów wartościowych zapisanych na wskazanym rachunku. Na podstawie złożonej dyspozycji dający zabezpieczenie zobowiązany jest do przedłożenia komornikowi  zaświadczenia o ustanowieniu blokady wskazujące rodzaj, kod i liczbę zablokowanych papierów wartościowych oraz cel ustanowienia blokady wystawiony przez podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych. Ponadto w ramach złożonej dyspozycji podmiot prowadzący ten rachunek zobowiązany jest do powstrzymania się od wykonywania poleceń zbywania bądź przeniesienia zablokowanych papierów wartościowych. Zniesienie blokady następuje po uprawomocnieniu się postanowienia sądu w przedmiocie wydania zabezpieczenia po wysłuchaniu osób zainteresowanych, na które przysługuje zażalenie. Do złożonej dyspozycji dołącza się odpis postanowienia ze stwierdzeniem jego prawomocności.


Zadaj pytanie na Forum:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA