REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa amortyzacja sprzętu w firmie

Monika Pązik

REKLAMA

Amortyzacja jest rodzajem kosztu podatkowego, którego może dokonać przedsiębiorca rozliczający koszty uzyskania przychodu. Amortyzacji podlegają środki trwałe służące do prowadzenia działalności gospodarczej oraz wartości niematerialne i prawne.

Zgodnie z art. 22 ust 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2012 poz. 361) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), których należy dokonywać wyłącznie zgodnie z następnymi artykułami. Pojęciem środków trwałych można objąć rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, będące w szczególności:

REKLAMA


- nieruchomościami - budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,


- maszyny, urządzenia i środki transportu,

REKLAMA


- inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.


Środek trwały co do zasady musi stanowić własność bądź współwłasność podatnika albo osoby (podatnika), która przyjęła do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Własność stanowiąca prawo majątkowe może dotyczyć tylko rzeczy zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, których prawem można dysponować. W przypadku nabywania środków trwałych, do momentu uiszczenia ceny (z zastrzeżeniem praw własności) nie będą one amortyzowane. Środki trwałe powinny zostać nabyte lub wytworzone przez podatnika we własnym zakresie i zdatne do użytku przez okres dłuższy niż rok na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Wszystkie środki trwałe o określonych wyżej cechach podlegają amortyzacji. Wartości niematerialne i prawne mogą stanowić licencje na oprogramowania w firmie. Zgodnie z sentencja wyroku WSA w Gdańsku z dnia 23 października 2012 r. (I SA/Gd 871/12) istotą amortyzacji jest zwrot nadkładów poniesionych na nabycie składników majątku, przy pomocy których podatnicy osiągają przychody podlegające opodatkowaniu, które to nadkłady - z woli ustawodawcy - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, a podlegają rozliczeniu w określonym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz również: Jaką metodę amortyzacji wybrać z korzyścią dla firmy


Amortyzacja a ryczałt


Amortyzacji mogą dokonywać tylko podatnicy rozliczający koszty uzyskania przychodów, natomiast osoby podlegające pod ryczałt są opodatkowani od przychodu, a nie od dochodu i nie mogą pomniejszać go o żadne koszty. Wobec tego prawo do odpisów amortyzacyjnych mają osoby rozliczające się według stawek przyjętych na zasadach ogólnych oraz podatnicy opłacający podatek liniowy. Zarówno prowadzenie środków trwałych jak również ich amortyzacja należy do obowiązków podatników. Podatnik, który rozpoczął amortyzację, a podjął decyzję o sprzedaży amortyzowanego sprzętu może od ceny uzyskanej od nabywcy odliczyć koszty uzyskania przychodów. Dodatkowo, w odniesieniu urządzenia wpisanego do ewidencji środków trwałych kosztem będzie niezamortyzowana część sprzętu, czyli suma odpisów amortyzacyjnych ustalonych od początkowej wartości równej cenie zakupu, które nie zostały jeszcze przez przedsiębiorcę odliczone.


Zadaj pytanie na forum: Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA