REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja może zniekształcić wynik finansowy

Artur Dunal

REKLAMA

Podatkowe stawki amortyzacji, które są wyższe od bilansowych, powodują, że spółka zwiększa w ten sposób swoje koszty i zmniejsza zysk. Wpływa to niekorzystnie na wynik finansowy.

Spółki, które sporządzają sprawozdania finansowe, powinny rozróżniać amortyzację podatkową od amortyzacji bilansowej. Amortyzacja podatkowa to suma odpisów amortyzacyjnych wyliczona zgodnie z przepisami podatkowymi. Zgodnie z art. 16i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), odpisów amortyzacyjnych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych i zasad określonych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik numer jeden do ustawy. Tym samym ustawodawca przewidział, przez jaki okres spółka ma prawo uznawać za koszty uzyskania przychodów amortyzację swoich środków trwałych. Istnieje wiele przepisów szczególnych, które pozwalają pod pewnymi warunkami przyśpieszyć odpisy amortyzacyjne. W konsekwencji wysokich stawek amortyzacyjnych bardzo często spółki używają środki trwałe w pełni umorzone, to znaczy takie, których podatkowa wartość równa jest zeru. O ile jest to korzystne z punktu widzenia optymalizacji podatkowej (płacimy niższe podatki, gdyż mamy wysokie koszty podatkowe), to takie postępowanie może istotnie zniekształcać wynik finansowy.

REKLAMA

Odpisy bilansowe

Amortyzacja bilansowa to suma odpisów amortyzacyjnych wyliczona na podstawie przewidywanego okresu ekonomicznej użyteczności środków trwałych. Zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) spółka powinna przynajmniej raz do roku zastanowić się, ile lat planuje jeszcze używać dany środek trwały. Wartość tego środka trwałego podzielona przez okres ekonomicznej użyteczności w latach jest równa rocznemu odpisowi amortyzacyjnemu, który spółka ma prawo rozpoznać w księgach rachunkowych jako amortyzację bilansową.

Dwa rejestry

REKLAMA

Niektóre firmy w celu zminimalizowania nakładu pracy przyjmują, że podatkowe stawki amortyzacyjne odpowiadają okresowi ekonomicznej użyteczności środków trwałych. Takie założenie zmniejsza jednak wiarygodność sprawozdania finansowego i powoduje, że wynik finansowy może być istotnie zniekształcony. Przyjmując, że stawki podatkowe są wyższe od bilansowych, spółka zwiększa w ten sposób swoje koszty i zmniejsza zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązaniem tego problemu jest prowadzenie dwóch rejestrów środków trwałych. Jednego dla celów podatkowych, a drugiego dla celów sprawozdawczości rachunkowej. Zwiększa to nakład pracy dla działu księgowości, ale równocześnie pomaga zarządowi spółki w identyfikowaniu się z kosztem amortyzacji w sprawozdaniu finansowym, które podpisuje.

ARTUR DUNAL

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA