REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy

Monika Pązik

REKLAMA

Naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym jego używaniu w obrocie gospodarczym. Podmiotowi, którego znak towarowy został naruszony przysługują stosowne roszczenia, których może dochodzić przed sądem cywilnym oraz Urzędem Patentowym.

Znak towarowy jest swego rodzaju specyficznym monopolem przyznanym uprawnionemu do zarejestrowania i korzystania oznaczonego towaru bądź usługi. Oznacza to, że po zarejestrowaniu podmiot otrzymuje licencję na korzystanie. Naruszeniem znaku towarowego będzie zatem korzystanie z niego bez posiadania stosownego pozwolenia: licencji umownej bądź otwartej. Ponadto naruszeniem będzie również przekroczenie granic upoważnienia do korzystania ze znaku. Wobec tego muszą zaistnieć przesłanki potwierdzające wystąpienie naruszenia, a w tym: bezprawność naruszenia oraz używanie znaku towarowego na terytorium państwa chronionego prawem krajowym lub międzynarodowym z winy umyślnej.

REKLAMA


Zobacz również:
Znak towarowy pod ochroną


Wystąpienie ryzyka konfuzji


Zgodnie z art. 296 ust. 2 ustawy prawo własności przemysłowej naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na używaniu:


1. znaku identycznego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do identycznych towarów,

REKLAMA


2. znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku ze znakiem towarowym zarejestrowanym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo


3. znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego.

 


Oznacza to zatem, iż może wystąpić tzw. ryzyko konfuzji, czyli wprowadzenia konsumentów w błąd co do znaku towarowego firmy, które może nieść za sobą wystąpienie szkody po stronie właściciela wcześniejszego znaku. Należy zatem ocenić ryzyko wystąpienia konfuzji uwzględniając siłę odróżniającą znaki. Osoba bądź firma, której prawo ochronne zostało naruszone może żądać od osoby, która naruszyła to prawo zaniechania, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia szkody na zasadach ogólnych albo poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej, albo innego stosownego wynagrodzenia, które w chwili ich dochodzenia byłyby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie ze znaku towarowego.


Wstąpienia na drogę sądową


Właściciel znaku towarowego, który dokonał oceny ryzyka wprowadzenia w błąd powinien przed sądem lub Urzędem Patentowym przedstawić okoliczności, na podstawie których może dojść do pomyłki wśród konsumentów. Wobec tego właściciel nie ma obowiązku udowadniania ryzyka wprowadzenia w błąd, natomiast uprawdopodobnienie wystąpienia pomyłek może zastąpić dowód w znaczeniu ścisłym. Dodatkowo właściciel powinien przekonać, że zarówno rejestracja znaku podobnego jak również używanie już istniejącego znaku spowoduje wprowadzenie konsumentów w błąd. Sąd rozstrzygając w sprawie naruszenia na wniosek uprawnionego orzeknie o dalszym bezprawnym rozporządzaniu znakiem lub oznaczonymi tym znakiem towarami. W przypadku naruszenia postanowień umowy licencyjnej uprawniony może wystąpić z powyższymi roszczeniami przeciwko licencjobiorcy. Pozew dotyczący naruszenia prawa ochronnego znaku towarowego należy złożyć do Sądu Okręgowego. Roszczenie wynikające z naruszenia prawa ochronnego przedawnia się z upływem 3 lat od naruszenia.


Zadaj pytanie na forum:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA