REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronione są nietypowe znaki towarowe

Magdalena Kulikowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z definicją przyjętą w obowiązującej aktualnie ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.


Zasadniczo znak towarowy służy zatem do wskazania indywidualnego źródła pochodzenia towarów. Od zasady tej ustawa przewiduje pewne wyjątki, które pozwalają na wykorzystanie znaków towarowych w specyficznych formach działalności. Kategoriami tymi są wspólne prawa ochronne na znaki towarowe, a także wspólne znaki towarowe i wspólne znaki towarowe gwarancyjne przysługujące kilku podmiotom łącznie lub używane przez grupę podmiotów.

REKLAMA

 

REKLAMA


Ustawa przewiduje możliwość uzyskania wspólnego prawa ochronnego na znak towarowy przeznaczony do równoczesnego używania przez kilku przedsiębiorców, którzy zgłosili go wspólnie, jeżeli używanie takie nie jest sprzeczne z interesem publicznym i nie ma na celu wprowadzenia odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, przeznaczenia, jakości, właściwości lub pochodzenia towarów.

Organizacja posiadająca osobowość prawną, powołana do reprezentowania interesów przedsiębiorców, może uzyskać prawo ochronne na wspólny znak towarowy,
to znaczy na znak towarowy, który przeznaczony jest do używania w obrocie przez tę organizację i przez zrzeszone w niej podmioty. Prawo do wspólnego znaku towarowego może być przeniesione na rzecz zrzeszonych w organizacji przedsiębiorców, stając się w ten sposób wspólnym prawem ochronnym. Pewną odmianą wspólnego znaku towarowego jest wspólny znak towarowy gwarancyjny. Prawo ochronne na taki znak może być udzielone na rzecz organizacji posiadającej osobowość prawną (niezrzeszającej innych podmiotów), która sama nie używa znaku towarowego. Znak gwarancyjny jest przeznaczony do używania przez przedsiębiorców stosujących się do określonych zasad przyjętych przez uprawnioną organizację i podlegających w tym zakresie jej kontroli. W szczególności chodzić może o gwarancję określonej jakości czy innych właściwości towarów.


Zaprezentowane kategorie znaków towarowych łączy konieczność określenia zasad ich używania przez uprawnione do tego podmioty. Zasady te powinien określać odpowiedni regulamin znaku, który należy załączyć do zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. W przypadku wspólnego prawa ochronnego jest to regulamin znaku przyjęty przez współuprawnionych przedsiębiorców, natomiast w przypadku wspólnych znaków towarowych, w tym znaków gwarancyjnych, regulamin taki ustanawia samodzielnie uprawniona organizacja.

Regulamin znaku powinien w szczególności określać sposób używania znaku, wspólne właściwości towarów lub usług, dla których oznaczania znak ten jest przeznaczony, zasady kontroli tych właściwości oraz skutki naruszenia postanowień regulaminu.
Regulamin wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego powinien dodatkowo precyzować szczegółowe kryteria oraz tryb uznawania przez uprawnioną organizację prawa przedsiębiorców do używania znaku. Organizacja nie może przy tym odmówić podmiotowi stosującemu się do zasad regulaminu prawa używania wspólnego znaku gwarancyjnego.

W przypadku nieprzestrzegania regulaminu znaku Urząd Patentowy może wydać decyzję stwierdzającą wygaśnięcie prawa ochronnego
w stosunku do współuprawnionego lub odpowiednio konkretnego przedsiębiorcy używającego wspólnego znaku towarowego lub wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego.


Magdalena Kulikowska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

rzecznik patentowy Kancelaria Prawna GLN

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA