Jak założyć zakład fryzjerski?
REKLAMA
W zasadzie na założenie salonu fryzjerskiego i kosmetycznego trzeba około 100 tys. zł. W tym przypadku brak jest dostępu do taniego kapitału, niskooprocentowanych kredytów. Jednak, jeżeli stworzymy dobry biznesplan to możemy liczyć na wsparcie w formie dotacji z kilku źródeł krajowych i unijnych. Dotacje są oferowane z powiatowych urzędów pracy lub z unijnych Regionalnych Programów Operacyjnych na zakładanie firm. Dotacje unijne są oferowane również na takie przedsięwzięcie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
REKLAMA
Salony fryzjerskie to zakłady jednoosobowe, zatrudniające niekiedy, co najwyżej dwie lub trzy osoby. Niektóre z nich działają w ramach sieci franczyzowych. Franczyza pomaga utrzymać się na tym bardzo konkurencyjnym rynku. Założyciel sieci franczyzowej często pomaga, w postaci np. dostawy produktów kosmetycznych lub sprzętu. W zamian za to zazwyczaj trzeba się z nim dzielić częścią dochodu. Należy też zakupić licencję.
Nie tylko strzyżenie
REKLAMA
Przed założeniem zakładu należy przeanalizować, czy na konkretnym terenie potrzebne będą takie usługi, czy obok, na drugiej ulicy nie ma podobnego zakładu. Należy przeanalizować zapotrzebowanie na poszczególne rodzaje usług. Czy popyt będzie tylko na strzyżenie, a może bardziej na usługi kosmetyczne i pielęgnację dłoni?
Nowoczesny salon fryzjerski powinien świadczyć usługi fryzjerstwa męskiego, damskiego, makijażu, solarium. Zaletą dobrego salonu jest profesjonalne doradztwo w doborze koloru włosów, odpowiedniej fryzury jak również doboru odpowiednich kosmetyków do pielęgnacji, w zależności od indywidualnych potrzeb klientów.
W ofercie muszą znaleźć się także inne usługi, jak: mycie włosów, modelowanie, trwała ondulacja i manicure. Czynności tego typu powinny być wykonywane przez wykwalifikowany personel.
Ile potrzeba pieniędzy?
REKLAMA
Na założenie w miarę nowoczesnego salonu fryzjerskiego potrzeba około 100 tys. zł. Do kosztów należy doliczyć czynsz miesięczny za lokal, wystarczy lokal o powierzchni od 40 do 60 mkw. Czynsz, w tym opłaty za wodę i elektryczność to około 1,5 tys. zł w mieście wojewódzkim, w mniejszych miejscowościach - około 800 zł.
Dalsze koszty takiego przedsięwzięcia to zakup umeblowania i urządzeń. Meble tworzące dwa stanowiska pracy to koszt około 20 tys. zł. Za urządzenia do robienia nowoczesnej trwałej zapłacimy 3 tys. zł, 2 suszarki, w tym ręczna i stojąca łącznie to koszt 5, 5 tys. zł, dwa fotele fryzjerskie około 12 tys. zł, lustra około 4 tys. zł, komputer i specjalne oprogramowane - 6 tys. zł, kasa fiskalna 3, 5 tys. zł, urządzenia do pielęgnacji paznokci 1 tys. zł, wyposażenia pomocnicze w tym drukarka 2 tys. zł.
Dostawcami kosmetyków i innych materiałów do salonu powinni być dystrybutorzy markowi jak np.: L’Oreal, Wella lub Soraya. Zwiększy to renomę naszego przedsięwzięcia.
Do prawidłowego działania zakładu potrzebny jest doświadczony personel: dwie fryzjerki oraz osoba - pracująca jako wizażystka, kosmetyczka i manicurzystka. Łącznie trzy osoby na pełny etat po 3 tys. zł.
Kosztem prowadzenia salonu jest także marketing firmy, głównie poprzez ogłoszenia w prasie lokalnej - 400 zł miesięcznie.
Ile można zarobić?
Zyski salonu zależą oczywiście od liczby klientów. A to z kolei zależy w dużej mierze od umiejscowienia zakładu i marketingu. Najwięcej zarabia się na usługach adresowanych do kobiet, przede wszystkim na farbowaniu i baleyage fryzur od 50 do 100 zł od osoby.
Z reguły damskie usługi fryzjerskie są droższe. I tak np. strzyżenie z myciem i modelowaniem kosztuje od 20 do 100 zł, samo modelowanie około 30 zł, farbowanie od 25 do 60 zł, trwała ondulacja od 35 do 80 zł, pasemka od 25 do 60 zł.
Dość dobrze można zarobić szczególnie w dużych miastach. Tak np. na zakładaniu i akrylowaniu tipsów około 150 zł od osoby, utwardzaniu paznokci akrylem - 100 zł, manicure od 40 do 60 zł, malowanie paznokci około 20 zł, makijaż - 80 zł.
Na męskim strzyżeniu wraz z modelowaniem od 20 do 40 zł, baleyage - 40 zł, golenie lub strzyżenie brody od 5 do 10 zł.
Branża bardzo konkurencyjna
Rynek usług fryzjerskich i kosmetycznych jest bardzo rozwinięty i będzie nadal się rozwijał. Popyt na usługi fryzjerskie i kosmetyczne będzie rósł wraz z bogaceniem się społeczeństwa. Obecnie w każdej miejscowości (z reguły poza wioskami) działają zakłady i salony fryzjerskie. Świadczą one różnorakie usługi od strzyżenia po komputerowe opracowanie i modelowanie fryzur oraz usługi solarium.
Można wygrać na tym rynku m.in. fachowymi poradami oraz oferowaniem uczesania i stylizacji paznokci zgodnie z najnowszymi trendami oraz ofertą innych nowoczesnych usług kosmetycznych. Klienci są coraz bardziej wymagający. Renomę i powodzenie wśród klientów można zdobyć poprzez oferowanie usług na wysokim poziomie i reklamę w prasie czy w internecie. Najlepszą reklamą w tym przypadku jest właśnie fachowość, uprzejmość, marketing.
Koszty inwestycyjne i inne wydatki
Założenie salonu - 100 tys. zł
Czynsz za wynajem - Od 800 do 1, 5 tys. zł
Meble tworzące 2 stanowiska - 20 tys. zł
Urządzenia do trwałej - 3 tys. zł
2 suszarki - 5, 5 tys. zł
Fotele - 12 tys. zł
Lustra - 4 tys. zł
Komputer i oprogramowanie - 6 tys. zł
Kasa fiskalna - 3, 5 tys. zł
Inne elementy wyposażenia - 2 tys. zł
Wynagrodzenia - 9 tys. zł
Kosmetyki i inne materiały (miesięcznie) - 2 tys. zł
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji z hurtowni materiałów kosmetycznych i fryzjerskich.
Ile można zarobić miesięcznie (szacunkowo)
Strzyżenie męskie - 2 tys. zł
Inne usługi męskie - 1 tys. zł
Strzyżenie damskie - 4 tys. zł
Farbowanie, baleyage, modelowanie - 4 tys. zł
Usługi kosmetyczne dłoni - 3 tys. zł
Inne usługi kosmetyczne męskie i damskie - 1 tys. zł
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji otrzymanych z salonów fryzjerskich.
Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz
REKLAMA
REKLAMA