REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest struktura wydatków w państwach europejskich?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Z najwyższym wydatkiem na mieszkanie musi liczyć się Niemiec. Fot. Fotolia
Z najwyższym wydatkiem na mieszkanie musi liczyć się Niemiec. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie danych Eurostatu można porównać procentowy udział opłat za mieszkanie w wydatkach Europejczyków. Największe wydatki na utrzymanie domu ponoszą Niemcy. W Niemczech opłaty za mieszkanie obejmują prawie jedną czwartą zarobków, w Polsce wydatek ten przekracza 20% dochodu, co plasuje nas na drugim miejscu.

Dla Niemców największym obciążeniem budżetu domowego jest nieruchomość. Koszty, związane z jej użytkowaniem, to blisko jedna czwarta wszystkich wydatków niemieckich gospodarstw domowych. W Polsce, według danych Eurostatu, na utrzymanie mieszkania przeciętna rodzina przeznacza dokładnie 20,5% swojego budżetu. Niewiele mniejszy udział tych wydatków mają Słowacy, którzy też na użytkowanie domu przeznaczają jedną piątą swoich zarobków.

REKLAMA

Na drugim biegunie mamy takie kraje, jak Bułgaria, Malta czy Grecja, w których wydatki, związane z użytkowaniem nieruchomości, stanowią mniej niż 10% domowych budżetów. Może to mieć związek z ciepłym klimatem i niższymi kosztami zużycia energii, chociaż inne kraje południowe, jak na przykład Hiszpania, wykazują udział tych wydatków na poziomie kilkunastu procent.

Znacznie mniej niż Polacy na utrzymanie mieszkania wydają mieszkańcy północnych krajów, na przykład Finlandii (15,1%) czy Szwecji (17,3%).

Więcej od średniej w UE Polacy przeznaczają w relacji do swoich dochodów na żywność. U nas jest to 21,4%, podczas gdy średnia w Unii wynosi 15,6%. Relatywnie do zarobków mniej wydajemy za to na odzież i buty (4,1% wobec 6,4% średnio w UE), a także na transport (10,3% wobec 15,2% średnio w UE).

Przeczytaj również: Ile można zaoszczędzić dzięki płatnościom kartą debetową?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe wyliczenia odnoszą się do dochodów gospodarstw domowych, które też znacznie różnią się w poszczególnych krajach. Najświeższe dane o dochodach netto Eurostatu dotyczą 2010 roku. Wynika z nich, że przeciętny Polak zarobił w ciągu roku „na rękę” 28 tys. zł, Czech 35 tys. zł, Włoch 78 tys. zł, Niemiec 101 tys. zł, a Anglik blisko 122 tysiące. Część zarobionych pieniędzy przeznaczane jest na konsumpcję, a część zostaje zainwestowana.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

REKLAMA

Udział wydatków w dochodach obywateli poszczególnych państw można wiarygodnie oszacować na podstawie danych Eurostatu za 2005 rok. Gdyby przenieść te szacunki na poziom dochodów z 2010 roku i odnieść do struktury wydatków obywateli, można z dużym przybliżeniem określić, ile faktycznie wydają obywatele poszczególnych państw na wybrane kategorie dóbr i usług.

Do porównania wybrano kilka krajów: Niemcy, Wielką Brytanię, Włochy i Czechy. Zestawienie kwotowe pokazuje, że wydatki na utrzymanie mieszkania w ujęciu kwotowym są w Polsce wyraźnie niższe niż te, ponoszone przez Niemców czy Brytyjczyków. O ile przeciętny Polak przeznacza na ten cel co miesiąc 352 zł (te same wydatki oszacowane na podstawie badania GUS „Warunki życia” są niższe), to Niemiec równowartość w euro 1721 zł. Mniej od nas wydają za to na utrzymanie domu Czesi (równowartość 336 zł).

Niemcy i Brytyjczycy wydają znacznie więcej od nas na żywność czy transport. Na dojazdy przeciętny Polak przeznacza co miesiąc 178 zł, Niemiec równowartość 1143 zł, a Brytyjczyk musi liczyć się z wydatkami na poziomie 1139 zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA