REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Codzienne zakupy z głową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Regina Anam

REKLAMA

REKLAMA

Codzienne zakupy robi każdy z nas, lecz nie każdy kontroluje podczas nich zawartość swojego portfela. Często przez wybory, które robimy opierając się bardziej na emocjach niż na rozsądku, powodują, iż po powrocie do domu jesteśmy przerażeni sumą pieniędzy jaką wydaliśmy. Co zrobić, aby nie przyprawić się o zawał serca z powodu niekontrolowanych wydatków? Poniżej kilka prostych porad.

Ułóż plan

REKLAMA

Planowanie jest podstawą rozsądnych zakupów. Jest może trochę żmudne, ale jeśli zrobimy z tego nawyk, w dłuższej perspektywie tylko nam się to opłaci.

REKLAMA

Po pierwsze zaplanuj ile razy należy wybierać się na większe zakupy, aby uzupełnić zapasy w domu. Może to być raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie. Ustal sobie, iż np. raz w tygodniu sprawdzasz zapasy wszystkich szafek w domu. Spisz rzeczy, które się kończą lub których już Ci brakuje, a gdy wybierasz się na zakupy, kupuj na zapas. Chodzi tu głównie o produkty nie psujące się szybko, np. papier toaletowy, środki do czyszczenia, ryż, makaron, żele pod prysznic, mięso (do zamrożenia) itp. Tym samym nie zdarzy Ci się sytuacja, iż czegoś zabraknie w domu, a ponadto produkty w większych paczkach są tańsze niż np. dwa mniejsze, których zsumowana ilość jest taka sama.

Jeśli chodzi o produkty kupowane na bieżąco, jak np. chleb, również ustal sobie zakres czasowy. Przykładowo możesz robić takie małe zakupy co dwa-trzy dni. Nie rób ich jednak z głowy. Usiądź za każdym razem i zastanów się czego naprawdę potrzebujesz, a następnie spisz to na kartce. Tym samym, gdy pójdziesz do sklepu nie będziesz tracił czasu na rozglądanie się po półkach i zastanawianie, ani nie kupisz nic, co tak naprawdę jest Ci niepotrzebne.

Zobacz także dział: Oszczędzanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzaj paragony

REKLAMA

Przy robieniu zakupów, zanim wyjdziesz ze sklepu sprawdź paragon. Może się okazać i zapłaciłeś więcej niż powinieneś. Niekoniecznie może to być zła intencja sprzedającego, lecz po prostu zwykły błąd, który zdarzyć się może każdemu z nas. Warto jednak od razu wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Sprawdzaj uważnie czy produkty, które były zaznaczone jako promocyjne, rzeczywiście były w cenie obniżonej lub czy np. czteropaku nie skasowano Cię w cenie sześciopaku. Jeśli okaże się, że cena produktu na wystawie nie zgadza się z ceną na paragonie, możesz domagać się zwrotu „nadpłaty” lub zwrócić towar i odzyskać pełną sumę, jeśli się okaże, że na wystawie cena była podana błędnie. Poproś w takim wypadku, aby obsługa sklepu zmieniła metkę cenową produktu w Twojej obecności.

Pamiętaj, że wprowadzanie klientów w błąd jest karane. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do praktyk sklepu zawsze możesz skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK) przez bezpłatną infolinię, gdzie dowiesz się dokładnie jakie masz prawa i gdzie możesz złożyć skargę. Warto taki numer zapisać sobie w telefonie komórkowym, aby na bieżąco móc się skontaktować ze specjalistami chroniącymi prawa konsumentów.

Porównuj

Podczas zakupów porównuj ceny tych samych produktów. Może się okazać, że jeden produkt dostaniesz taniej w swoim sklepiku osiedlowym, a inny w dużym supermarkecie. W porównaniach pomogą Ci paragony, więc nie wyrzucaj ich od razu po przyjściu do domu. Zapisz sobie na kartce, które produkty gdzie warto kupować i sprawdzaj ceny za każdym razem.

Korzystaj także ze sklepów takich jak Lidl czy Biedronka. Sklepy te, mimo że są marketami, nie pozwalają na płatności kartami. Tym samym ceny ich produktów nie zawierają w sobie opłaty interchange i mogą być przez to tańsze od tych w zwykłych supermarketach.

Porównuj także te same produkty, ale innych marek. Innymi słowy nie bój się od czasu do czasu eksperymentować. Może się okazać, iż np. kawę, którą zawsze kupujesz możesz zastąpić inną, nie tracąc na walorach smakowych. Często zdarza się, że marka produktu podwyższa jego cenę. Tak więc popróbuj produkty z „dolnej półki”, gdyż mogą okazać się równie dobre, lecz będą zdecydowanie tańsze.

Przeczytaj: Cena a jakość

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA