REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Codzienne zakupy z głową

Regina Anam

REKLAMA

REKLAMA

Codzienne zakupy robi każdy z nas, lecz nie każdy kontroluje podczas nich zawartość swojego portfela. Często przez wybory, które robimy opierając się bardziej na emocjach niż na rozsądku, powodują, iż po powrocie do domu jesteśmy przerażeni sumą pieniędzy jaką wydaliśmy. Co zrobić, aby nie przyprawić się o zawał serca z powodu niekontrolowanych wydatków? Poniżej kilka prostych porad.

Ułóż plan

REKLAMA

Planowanie jest podstawą rozsądnych zakupów. Jest może trochę żmudne, ale jeśli zrobimy z tego nawyk, w dłuższej perspektywie tylko nam się to opłaci.

REKLAMA

Po pierwsze zaplanuj ile razy należy wybierać się na większe zakupy, aby uzupełnić zapasy w domu. Może to być raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie. Ustal sobie, iż np. raz w tygodniu sprawdzasz zapasy wszystkich szafek w domu. Spisz rzeczy, które się kończą lub których już Ci brakuje, a gdy wybierasz się na zakupy, kupuj na zapas. Chodzi tu głównie o produkty nie psujące się szybko, np. papier toaletowy, środki do czyszczenia, ryż, makaron, żele pod prysznic, mięso (do zamrożenia) itp. Tym samym nie zdarzy Ci się sytuacja, iż czegoś zabraknie w domu, a ponadto produkty w większych paczkach są tańsze niż np. dwa mniejsze, których zsumowana ilość jest taka sama.

Jeśli chodzi o produkty kupowane na bieżąco, jak np. chleb, również ustal sobie zakres czasowy. Przykładowo możesz robić takie małe zakupy co dwa-trzy dni. Nie rób ich jednak z głowy. Usiądź za każdym razem i zastanów się czego naprawdę potrzebujesz, a następnie spisz to na kartce. Tym samym, gdy pójdziesz do sklepu nie będziesz tracił czasu na rozglądanie się po półkach i zastanawianie, ani nie kupisz nic, co tak naprawdę jest Ci niepotrzebne.

Zobacz także dział: Oszczędzanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzaj paragony

REKLAMA

Przy robieniu zakupów, zanim wyjdziesz ze sklepu sprawdź paragon. Może się okazać i zapłaciłeś więcej niż powinieneś. Niekoniecznie może to być zła intencja sprzedającego, lecz po prostu zwykły błąd, który zdarzyć się może każdemu z nas. Warto jednak od razu wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Sprawdzaj uważnie czy produkty, które były zaznaczone jako promocyjne, rzeczywiście były w cenie obniżonej lub czy np. czteropaku nie skasowano Cię w cenie sześciopaku. Jeśli okaże się, że cena produktu na wystawie nie zgadza się z ceną na paragonie, możesz domagać się zwrotu „nadpłaty” lub zwrócić towar i odzyskać pełną sumę, jeśli się okaże, że na wystawie cena była podana błędnie. Poproś w takim wypadku, aby obsługa sklepu zmieniła metkę cenową produktu w Twojej obecności.

Pamiętaj, że wprowadzanie klientów w błąd jest karane. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do praktyk sklepu zawsze możesz skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK) przez bezpłatną infolinię, gdzie dowiesz się dokładnie jakie masz prawa i gdzie możesz złożyć skargę. Warto taki numer zapisać sobie w telefonie komórkowym, aby na bieżąco móc się skontaktować ze specjalistami chroniącymi prawa konsumentów.

Porównuj

Podczas zakupów porównuj ceny tych samych produktów. Może się okazać, że jeden produkt dostaniesz taniej w swoim sklepiku osiedlowym, a inny w dużym supermarkecie. W porównaniach pomogą Ci paragony, więc nie wyrzucaj ich od razu po przyjściu do domu. Zapisz sobie na kartce, które produkty gdzie warto kupować i sprawdzaj ceny za każdym razem.

Korzystaj także ze sklepów takich jak Lidl czy Biedronka. Sklepy te, mimo że są marketami, nie pozwalają na płatności kartami. Tym samym ceny ich produktów nie zawierają w sobie opłaty interchange i mogą być przez to tańsze od tych w zwykłych supermarketach.

Porównuj także te same produkty, ale innych marek. Innymi słowy nie bój się od czasu do czasu eksperymentować. Może się okazać, iż np. kawę, którą zawsze kupujesz możesz zastąpić inną, nie tracąc na walorach smakowych. Często zdarza się, że marka produktu podwyższa jego cenę. Tak więc popróbuj produkty z „dolnej półki”, gdyż mogą okazać się równie dobre, lecz będą zdecydowanie tańsze.

Przeczytaj: Cena a jakość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA