Codzienne zakupy z głową
REKLAMA
REKLAMA
Ułóż plan
REKLAMA
Planowanie jest podstawą rozsądnych zakupów. Jest może trochę żmudne, ale jeśli zrobimy z tego nawyk, w dłuższej perspektywie tylko nam się to opłaci.
REKLAMA
Po pierwsze zaplanuj ile razy należy wybierać się na większe zakupy, aby uzupełnić zapasy w domu. Może to być raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie. Ustal sobie, iż np. raz w tygodniu sprawdzasz zapasy wszystkich szafek w domu. Spisz rzeczy, które się kończą lub których już Ci brakuje, a gdy wybierasz się na zakupy, kupuj na zapas. Chodzi tu głównie o produkty nie psujące się szybko, np. papier toaletowy, środki do czyszczenia, ryż, makaron, żele pod prysznic, mięso (do zamrożenia) itp. Tym samym nie zdarzy Ci się sytuacja, iż czegoś zabraknie w domu, a ponadto produkty w większych paczkach są tańsze niż np. dwa mniejsze, których zsumowana ilość jest taka sama.
Jeśli chodzi o produkty kupowane na bieżąco, jak np. chleb, również ustal sobie zakres czasowy. Przykładowo możesz robić takie małe zakupy co dwa-trzy dni. Nie rób ich jednak z głowy. Usiądź za każdym razem i zastanów się czego naprawdę potrzebujesz, a następnie spisz to na kartce. Tym samym, gdy pójdziesz do sklepu nie będziesz tracił czasu na rozglądanie się po półkach i zastanawianie, ani nie kupisz nic, co tak naprawdę jest Ci niepotrzebne.
Zobacz także dział: Oszczędzanie
Sprawdzaj paragony
REKLAMA
Przy robieniu zakupów, zanim wyjdziesz ze sklepu sprawdź paragon. Może się okazać i zapłaciłeś więcej niż powinieneś. Niekoniecznie może to być zła intencja sprzedającego, lecz po prostu zwykły błąd, który zdarzyć się może każdemu z nas. Warto jednak od razu wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Sprawdzaj uważnie czy produkty, które były zaznaczone jako promocyjne, rzeczywiście były w cenie obniżonej lub czy np. czteropaku nie skasowano Cię w cenie sześciopaku. Jeśli okaże się, że cena produktu na wystawie nie zgadza się z ceną na paragonie, możesz domagać się zwrotu „nadpłaty” lub zwrócić towar i odzyskać pełną sumę, jeśli się okaże, że na wystawie cena była podana błędnie. Poproś w takim wypadku, aby obsługa sklepu zmieniła metkę cenową produktu w Twojej obecności.
Pamiętaj, że wprowadzanie klientów w błąd jest karane. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do praktyk sklepu zawsze możesz skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK) przez bezpłatną infolinię, gdzie dowiesz się dokładnie jakie masz prawa i gdzie możesz złożyć skargę. Warto taki numer zapisać sobie w telefonie komórkowym, aby na bieżąco móc się skontaktować ze specjalistami chroniącymi prawa konsumentów.
Porównuj
Podczas zakupów porównuj ceny tych samych produktów. Może się okazać, że jeden produkt dostaniesz taniej w swoim sklepiku osiedlowym, a inny w dużym supermarkecie. W porównaniach pomogą Ci paragony, więc nie wyrzucaj ich od razu po przyjściu do domu. Zapisz sobie na kartce, które produkty gdzie warto kupować i sprawdzaj ceny za każdym razem.
Korzystaj także ze sklepów takich jak Lidl czy Biedronka. Sklepy te, mimo że są marketami, nie pozwalają na płatności kartami. Tym samym ceny ich produktów nie zawierają w sobie opłaty interchange i mogą być przez to tańsze od tych w zwykłych supermarketach.
Porównuj także te same produkty, ale innych marek. Innymi słowy nie bój się od czasu do czasu eksperymentować. Może się okazać, iż np. kawę, którą zawsze kupujesz możesz zastąpić inną, nie tracąc na walorach smakowych. Często zdarza się, że marka produktu podwyższa jego cenę. Tak więc popróbuj produkty z „dolnej półki”, gdyż mogą okazać się równie dobre, lecz będą zdecydowanie tańsze.
Przeczytaj: Cena a jakość
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.