REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Codzienne zakupy z głową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Regina Anam

REKLAMA

REKLAMA

Codzienne zakupy robi każdy z nas, lecz nie każdy kontroluje podczas nich zawartość swojego portfela. Często przez wybory, które robimy opierając się bardziej na emocjach niż na rozsądku, powodują, iż po powrocie do domu jesteśmy przerażeni sumą pieniędzy jaką wydaliśmy. Co zrobić, aby nie przyprawić się o zawał serca z powodu niekontrolowanych wydatków? Poniżej kilka prostych porad.

Ułóż plan

REKLAMA

Planowanie jest podstawą rozsądnych zakupów. Jest może trochę żmudne, ale jeśli zrobimy z tego nawyk, w dłuższej perspektywie tylko nam się to opłaci.

REKLAMA

Po pierwsze zaplanuj ile razy należy wybierać się na większe zakupy, aby uzupełnić zapasy w domu. Może to być raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie. Ustal sobie, iż np. raz w tygodniu sprawdzasz zapasy wszystkich szafek w domu. Spisz rzeczy, które się kończą lub których już Ci brakuje, a gdy wybierasz się na zakupy, kupuj na zapas. Chodzi tu głównie o produkty nie psujące się szybko, np. papier toaletowy, środki do czyszczenia, ryż, makaron, żele pod prysznic, mięso (do zamrożenia) itp. Tym samym nie zdarzy Ci się sytuacja, iż czegoś zabraknie w domu, a ponadto produkty w większych paczkach są tańsze niż np. dwa mniejsze, których zsumowana ilość jest taka sama.

Jeśli chodzi o produkty kupowane na bieżąco, jak np. chleb, również ustal sobie zakres czasowy. Przykładowo możesz robić takie małe zakupy co dwa-trzy dni. Nie rób ich jednak z głowy. Usiądź za każdym razem i zastanów się czego naprawdę potrzebujesz, a następnie spisz to na kartce. Tym samym, gdy pójdziesz do sklepu nie będziesz tracił czasu na rozglądanie się po półkach i zastanawianie, ani nie kupisz nic, co tak naprawdę jest Ci niepotrzebne.

Zobacz także dział: Oszczędzanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzaj paragony

REKLAMA

Przy robieniu zakupów, zanim wyjdziesz ze sklepu sprawdź paragon. Może się okazać i zapłaciłeś więcej niż powinieneś. Niekoniecznie może to być zła intencja sprzedającego, lecz po prostu zwykły błąd, który zdarzyć się może każdemu z nas. Warto jednak od razu wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Sprawdzaj uważnie czy produkty, które były zaznaczone jako promocyjne, rzeczywiście były w cenie obniżonej lub czy np. czteropaku nie skasowano Cię w cenie sześciopaku. Jeśli okaże się, że cena produktu na wystawie nie zgadza się z ceną na paragonie, możesz domagać się zwrotu „nadpłaty” lub zwrócić towar i odzyskać pełną sumę, jeśli się okaże, że na wystawie cena była podana błędnie. Poproś w takim wypadku, aby obsługa sklepu zmieniła metkę cenową produktu w Twojej obecności.

Pamiętaj, że wprowadzanie klientów w błąd jest karane. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do praktyk sklepu zawsze możesz skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK) przez bezpłatną infolinię, gdzie dowiesz się dokładnie jakie masz prawa i gdzie możesz złożyć skargę. Warto taki numer zapisać sobie w telefonie komórkowym, aby na bieżąco móc się skontaktować ze specjalistami chroniącymi prawa konsumentów.

Porównuj

Podczas zakupów porównuj ceny tych samych produktów. Może się okazać, że jeden produkt dostaniesz taniej w swoim sklepiku osiedlowym, a inny w dużym supermarkecie. W porównaniach pomogą Ci paragony, więc nie wyrzucaj ich od razu po przyjściu do domu. Zapisz sobie na kartce, które produkty gdzie warto kupować i sprawdzaj ceny za każdym razem.

Korzystaj także ze sklepów takich jak Lidl czy Biedronka. Sklepy te, mimo że są marketami, nie pozwalają na płatności kartami. Tym samym ceny ich produktów nie zawierają w sobie opłaty interchange i mogą być przez to tańsze od tych w zwykłych supermarketach.

Porównuj także te same produkty, ale innych marek. Innymi słowy nie bój się od czasu do czasu eksperymentować. Może się okazać, iż np. kawę, którą zawsze kupujesz możesz zastąpić inną, nie tracąc na walorach smakowych. Często zdarza się, że marka produktu podwyższa jego cenę. Tak więc popróbuj produkty z „dolnej półki”, gdyż mogą okazać się równie dobre, lecz będą zdecydowanie tańsze.

Przeczytaj: Cena a jakość

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA