REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego spadek cen nieruchomości nie idzie w parze z większymi rabatami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Ceny mieszkań na rynku pierwotnym poszły w dół.
Ceny mieszkań na rynku pierwotnym poszły w dół.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki dużej konkurencji na rynku możemy nabyć nieruchomość po niższej cenie, ale mamy małe możliwości negocjacji z deweloperami. Mimo to eksperci utrzymują, że w dalszym ciągu marzenie o rabacie, sięgającym 290 tys. zł, ma szansę spełnić się. Czy oferty uwzględniają pomoc w przeprowadzce, dostosowanie miejsca i czasu spotkania do potrzeb klienta albo zapewnienie darmowego garażu?

Liczba nowych inwestycji deweloperskich rośnie jak grzyby po deszczu. W efekcie na trzech największych rynkach ceny nowo wprowadzanych do sprzedaży mieszkań w bieżącym roku są o 13% niższe niż jeszcze w 2008. Czy łatwiej jest o promocje, rabaty i prezenty? Okazuje się, że w przypadku nowych inwestycji – nie. - W nowych projektach odchodzi się od promocji i prezentów na rzecz oferowania mieszkań w atrakcyjnej cenie, od której rabaty są udzielane z dużą niechęcią. – zauważa Rafał Liponoga, dyrektor zarządzający Home Broker. Trend taki nie dziwi, gdy na rynku gros sprzedawanych mieszkań należy do segmentu popularnego, a główne ograniczenie nabywców stanowią możliwości finansowe. Ma to odzwierciedlenie w cenach ofertowych mieszkań. Deweloperzy, chcąc wejść na rynek, gdzie istnieją już alternatywne projekty, muszą się wyróżnić.

REKLAMA

Konkurencja cenowa kluczem do podboju nowych rynków

Najłatwiej zaistnieć na rynku, oferując mieszkania tańsze niż konkurencja. Przykładem może być inwestycja Zielona Italia, gdzie cena metra lokalu wynosi 5999 zł. Dla porównania, średnia cena ofertowa na rynku pierwotnym na warszawskich Włochach wynosi 6,7 tys. zł. za m kw. W Krakowie natomiast firma Sol & Art. w inwestycji Ogród Płaszów zaoferowała lokale w cenie od 4,9 tys. zł za m kw. Dla porównania, w inwestycji na ulicy Płaszowskiej, realizowanej przez Waldi-Bud, ceny zaczynają się od 6,6 tys. zł za m kw. Ta druga inwestycja jest jednak bardziej zaawansowana – termin realizacji przypada na 2012 rok, a nie na 2013, jak w przypadku projektu Sol & Art. W Trójmieście natomiast firma Robyg, w inwestycji Lawendowe Wzgórza, stawia na cenę i standard. Zaplanowano tam na przykład drewniane okna i windy cichobieżne. Jeszcze kilka dni temu najniższa cena – od blisko 4 tys. zł za m kw. – obejmowała lokale z terminem oddania do użytkowania w przyszłym roku. Dla porównania, po drugiej stronie ulicy realizowana jest inwestycja Orle Gniazdo firmy Murapol. Za mieszkanie z terminem oddania do użytkowania w tym roku trzeba zapłacić blisko tysiąc złotych za metr więcej.

Cena lokalu

Zdarza się tak, że deweloperzy przenoszą punkt ciężkości z ceny metra kwadratowego na cenę całego lokalu. Ważny jest wtedy metraż mieszkania. I tak na przykład na warszawskiej Woli, w inwestycji firmy Bouygues Immobilier na ulicy Jana Kazimierza, najtańsze dwa pokoje można kupić za 277 tys. zł. Lokal ma 38 m kw. powierzchni użytkowej, a dodatkowo 35 metrów ogródka i 14 metrów tarasu. Dla porównania, średnia cena ofertowa wolskiej „dwójki” u deweloperów wynosi 438 tys. zł, przy czym przeciętna powierzchnia to 51 m kw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rabat na 290 tys. zł

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że rabaty i promocje zniknęły z ofert deweloperów. Wiosenne ożywienie jak zwykle motywuje sprzedawców do okresowego uatrakcyjnienia swoich ofert. Warto tu zauważyć, że większość zbadanych firm, która oferuje promocje, zakończyła już inwestycję. Wciąż najbardziej pożądane przez nabywców wydają się promocje cenowe. Dlatego też aż 19 firm, na 29 badanych, zaproponowało takie rozwiązanie. Skala obniżek jest bardzo różna. Na przykład w inwestycji Jaworowe Wzgórze firmy Spartan Development można za 930 tys. zł kupić dom, który wcześniej kosztował 1 220 tys. zł. Obniżka sięga więc 290 tys. zł, czyli jednej czwartej części pierwotnej ceny. Podobnej skali przecenę oferuje w swoich inwestycjach mieszkaniowych firma Sando. Co tydzień zmieniana jest grupa lokali o obniżonej cenie. Podobny mechanizm stosuje firma Archicom, ale oferta urozmaicana jest codziennie. - Oferta skierowana jest do klientów, którzy działają zdecydowanie, kiedy nadarzy się okazja. – tłumaczy Małgorzata Cader, specjalista ds. marketingu z firmy Archicom.

Należy jednak zauważyć, że obniżki przekraczające 20% są na rynku rzadkością. Częściej znaleźć można te w okolicach 10%, i to często jedynie na wybrane nieruchomości. Oferuje je na przykład firma B&M Developer, Cracovia Investments, JC Development, Pekao Property, Pryzma Developer, SUPO oraz Wawel Service. Podobną skalę obniżki może zaproponować J.W. Construction. Wybrane mieszkania sprzedawane są przez tę firmę bez VAT-u. Obecnie wynosi on 8% na mieszkania o powierzchni do 150 m kw. Każdy kolejny metr obciążony jest stawką na poziomie 23%.

W większości przypadków obniżka nie przekracza jednak 5%. Na rynku działają też firmy, u których osiągnięcie jakiegokolwiek rabatu graniczy z cudem. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy cena ofertowa jest już atrakcyjna.

Dowiedz się także: Jakie są różnice w cenie metra kwadratowego mieszkania?

Dzień otwarty – okazja do targowania się

Okazją do tańszych zakupów są też tzw. „dni otwarte”. W najbliższym czasie będą je organizować firmy: Archicom, Breevast Polska, Gant, J.W. Construction czy Orion Investment. Ostatnia z tych firm osobom, rezerwującym lokal, przekaże bon na 20 tys. zł na wykończenie mieszkania. W firmie Gant oprócz zapoznania się z inwestycją Myśliwska Park można liczyć na pomoc doradcy kredytowego i architekta oraz atrakcje dla dzieci i poczęstunek. Pozostali deweloperzy przygotowali dodatkowe promocje cenowe, zarówno na same mieszkania, jak i przynależące do nich pomieszczenia.

Dwa garaże w cenie jednego

REKLAMA

Wśród deweloperów mniej popularne niż rabaty są promocje na pomieszczenia przynależne, czyli garaże i komórki lokatorskie. Należy tu zauważyć, że rzeczywisty koszt takiego prezentu dla dewelopera najczęściej jest niższy niż wynikałoby to z cennika.

Szeroką ofertę promocji na pomieszczenia przynależne posiada J.W. Construction. - Na osiedlu Lewandów Park, w wybranym typie mieszkań o powierzchni około 40 m kw., ogród zimowy jest za darmo, natomiast za werandy w pozostałych lokalach trzeba zapłacić, licząc każdy metr jedynie za połowę ceny metra kwadratowego mieszkania. Natomiast osoby, które zainteresowane są posiadaniem dwóch garaży, powinny zapoznać się z ofertą sprzedaży ostatnich mieszkań w inwestycji Osiedle Lazurowa na warszawskim Bemowie. Dla klientów przygotowaliśmy specjalną ofertą, w ramach której płacąc za jeden garaż można otrzymać dwa. – wylicza Tomasz Panabażys, Wiceprezes Zarządu J.W. Construction Holding S.A. Spośród badanych firm najbardziej hojny wydaje się Meblopol w inwestycji Arena Dom. W związku z tym, że w sprzedaży pozostało kilka ostatnich mieszkań, zarówno miejsca postojowe, jak i komórki lokatorskie są tu dołączane do lokali za darmo. Na darmowy lub przynajmniej tańszy garaż można też liczyć w firmach: Alfa Dach, PBG DOM, Salwirak, Skaland i SUPO. Ponadto promocji, dotyczących komórek lokatorskich, warto szukać u deweloperów: Ba-wa, Nordcoop oraz SUPO.

Polecamy serwis: Lokaty

Upusty na wykończenie

Jeszcze rzadziej deweloperzy oferują w cenie lokalu jego częściowe lub całkowite wykończenie. Tego typu promocje występują tylko w 6 firmach, na 29 badanych. Dla nabywcy minusem takiego rozwiązania jest przeważnie niewielki wybór materiałów wykończeniowych. Niekwestionowanymi plusami okazują się natomiast oszczędność czasu oraz możliwość sfinansowania wykończenia z kredytem w programie „Rodzina na Swoim”. Atrakcyjność cenowa takiej opcji kupna pozostaje kwestią indywidualną. Teoretycznie, w związku z efektem skali działalności, deweloper powinien być w stanie zaoferować tańsze wykończenie. Praktyka potrafi podważyć to stwierdzenie, szczególnie gdy nowy nabywca chciałby zaoszczędzić, wykonując część prac samodzielnie.

Pomoc przy przeprowadzce i aranżacja spotkania

W tegorocznej, wiosennej ofercie promocyjnej deweloperów można też znaleźć innowacyjne rozwiązania. Na przykład J.W. Construction zaproponował konsultacje ze swoimi pracownikami w wybranym przez klienta miejscu i czasie. - Usługa powstała z myślą o osobach, którym – ze względu na napięty plan dnia lub trudności w poruszaniu się – wygodniej jest spotkać się w domu lub biurze. –  tłumaczy Tomasz Panabażys, Wiceprezes Zarządu J.W. Construction Holding S.A.

Ciekawą wiosenną promocję zaproponowała też firma Warsaw Trust Development w inwestycji Osiedle Leśnej Polanki. Do końca czerwca, kupując mieszkanie w tej inwestycji, można liczyć na pokrycie przez dewelopera kosztów przeprowadzki. Dodatkowo firma opłaca nowym nabywcom weekendowy pobyt w hotelu nad morzem.

Nie warto sugerować się ceną metra kwadratowego

Zanim wybór padnie na mieszkanie, na które nabywca wynegocjował największy rabat, bezwzględnie należy porównać wszystkie podobne oferty w wybranej okolicy, i to zarówna na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Może się bowiem okazać, że wykończone mieszkanie w budynku oddanym do użytkowania dwa lata temu, położonym po drugiej stronie ulicy, będzie tańsze niż oferowane przez dewelopera. Oprócz samej ceny lokalu trzeba bowiem uwzględnić koszty wykończenia, transakcyjne i najmu przed wprowadzeniem się do właściwego mieszkania.

Bartosz Turek, Krzysztof Bałdyga
Home Broker

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA