REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata pieniędzy z konta na skutek cyberataku - odpowiedzialność ponosi bank

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Utrata pieniędzy z konta na skutek cyberataku - odpowiedzialność ponosi bank /Fot. Fotolia
Utrata pieniędzy z konta na skutek cyberataku - odpowiedzialność ponosi bank /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Groźba utraty oszczędności zgromadzonych na kontach bankowych wskutek cyberprzestępstwa, niczym miecz Damoklesa wisi nad głowami posiadaczy takowych kont. Chociaż wizja pustego rachunku nie jest niczym przyjemnym, sytuacja nie jest z punktu widzenia klientów banków aż tak groźna, jak mogłaby się wydawać. Dlaczego? Dlatego ponieważ w zdecydowanej większości tego typu zdarzeń, odpowiedzialność spocznie na barkach banków, które będą musiały zwrócić posiadaczom kont ich utracone oszczędności.

Banki bronią się przed odpowiedzialnością

Dziennik Gazeta Prawna (Nr z 24.05.2017 r.) podaje informację, że „...Bank musi udowodnić fakt autoryzowania transakcji przez klienta, niedopełnienia obowiązków, czy też dopuszczenia się rażącego niedbalstwa w przypadku ataku hakerów. Inaczej odpowiedzialność za skradzione pieniądze spada na tę instytucję...” a następnie, że „...zgodnie z artykułem 50. prawa bankowego, banki są zobowiązane do „dołożenia szczególnej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych środków pieniężnych..."

REKLAMA

Powyższe zasady implikują dwa bardzo ważne fakty:

Fakt 1: Polskie prawo stoi po stronie konsumentów

W przypadku cyberataku skierowanego na infrastrukturę informatyczną banku, którego rezultatem będzie kradzież środków finansowych, przyjęto założenie, że to zaatakowany bank nie dołożył odpowiedniej staranności mającej na celu właściwe zabezpieczenie dóbr swoich klientów.  W związku z tym, to on jest winny szkód, jakie poniosły podmioty, które zaufały jego specjalistom – a zatem bank ma obowiązek zaspokoić roszczenia pokrzywdzonych, zwracając im utracone pieniądze.

Fakt 2: Zaufałeś bankowi? Bank jest odpowiedzialny za Twoje pieniądze

Inny czarny scenariusz to atak skierowany nie przeciwko całości systemu informatycznego banku, ale na konkretne konto konkretnego użytkownika. Czy w takim przypadku odpowiedzialny będzie bank, czy może sam klient? Otóż w zdecydowanej większości bank. Dzieje się tak dlatego, że określenie wyraźnej granicy pomiędzy odpowiedzialnością klienta a instytucji finansowej (w tym przypadku banku) jest bardzo trudne, a należy pamiętać, że indywidualne konto jest przecież częścią systemu chronionego przez bank.

REKLAMA

Na straży interesów właścicieli kont stoi prawo; art. 46 ustawy o usługach płatniczych (DzU z 2011 r. nr 199, poz. 1175, t.j. DzU z 2014 r., poz. 873) mówi wyraźnie: „...w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika jest obowiązany niezwłocznie zwrócić płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, a w przypadku gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego, przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza..."

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi słowy, jeżeli nasze pieniądze zostały wytransferowane z konta bez naszej wiedzy i zgody, bank jest zobowiązany do pokrycia zaistniałych strat, szczególnie w sytuacji, kiedy klient banku padł ofiarą phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję, w celu wyłudzenia określonych informacji; np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej lub nakłonienia ofiary do określonych działań), pharmingu (bardziej niebezpieczna dla użytkownika oraz trudniejsza do wykrycia forma phishingu. Charakterystyczne dla pharmingu jest to, że nawet po wpisaniu prawidłowego adresu strony www, ofiara zostanie przekierowana na fałszywą - choć mogącą wyglądać tak samo - stronę www. Ma to na celu przejęcie wpisywanych przez użytkownika do zaufanych witryn haseł, numerów kart kredytowych i innych poufnych danych), ewentualnie kiedy podczas próby logowania na stronę banku zorientował się, że coś wygląda podejrzanie i przerwał operację, ale nie na tyle szybko, aby zapobiec przechwyceniu przez przestępcę haseł.

Wyjątek

W przypadku ataku na konto indywidualne, sytuacja może skomplikować się, jeżeli atak nastąpił na skutek rażącego niedbalstwa klienta, które ów czyn umożliwiło – np. przekazania danych poufnych osobom trzecim, lub ewidentnego złamania dotyczących kwestii bezpieczeństwa warunków umowy z bankiem (który to bank musi owo niedbalstwo udowodnić). Inne przykłady ograniczenia odpowiedzialności banku to rozsyłanie nieszyfrowanymi wiadomościami danych logowania lub pozostawienie ich w miejscu publicznym na zewnętrznych nośnikach.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Na szczęście, nawet takie scenariusze nie są dla właściciela zaatakowanego konta beznadziejne; a to dlatego, że w trosce o swoje dobre imię i zaufanie klientów, banki często decydują się na rekompensatę strat, poniesionych przez użytkowników rachunków na skutek ich własnego zaniedbania.

Wyjście awaryjne

Jak widać, zarówno przepisy jak i praktyka bankowa dają właścicielom solidne gwarancje na to, aby w razie cyberataku skutkującego kradzieżą środków finansowych, owe środki wróciły na swoje miejsce. Niestety, może dojść do sytuacji, w której bank będzie starał się uniknąć odpowiedzialności za konsekwencje działań przestępczych. Co wtedy? Należy konsekwentnie i stanowczo walczyć o swoje; pierwszym krokiem jest skarga wystosowana do banku. Jeżeli zostanie odrzucona, należy odwołać się od decyzji, w razie potrzeby nawet kilka razy. Gdyby jednak ta droga okazała się nieskuteczna, zawsze pozostaje skierowanie sprawy do sądu.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA