REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu zajmują bankowe formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Jerzy Węglarz

REKLAMA

REKLAMA

Łącznie ok. 53 minut – tyle czasu potrzeba na wypełnienie wniosków o kredyt hipoteczny, pożyczkę gotówkową, umowę ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym oraz lokatę – obliczył Expander. Na wypłatę środków z pożyczki trzeba jednak poczekać czasem nawet kilka dni.

Expander sprawdził, jakie formalności związane z finansami osobistymi może załatwić w ciągu jednej godziny Kowalski. Zmierzyliśmy, ile czasu zajmuje wypełnienie wniosków o:

REKLAMA

REKLAMA

  • kredyt hipoteczny
  • pożyczkę gotówkową
  • ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym
  • lokatę bankową

Dwa pierwsze dokumenty miały formę papierową, a dwa pozostałe – elektroniczną. Mierzyliśmy wyłącznie czas wypełniania wniosków, nie badaliśmy natomiast, ile pod czasu zajęło klientowi przeanalizowanie oferty rynkowej czy podjęcie decyzji, który produkt wybrać. Co ważne – klient miał przy sobie wszystkie dane potrzebne do wypełnienia wniosków. Ponadto, przeczytał wcześniej wszystkie ważne dokumenty, np., regulaminy, oświadczenia czy ogólne warunki ubezpieczenia (czasu potrzebnego na zapoznanie się z nimi nie wliczaliśmy do czasu wypełniania wniosków).

Najwięcej formalności przy kredycie hipotecznym

Najdłużej – 20 minut – trwa wypełnienie wniosku o kredyt hipoteczny. Tyle czasu zajęło to klientowi, który wystąpił w badaniu Expandera i samodzielnie wypełnił wniosek. Jeśli pomagałby mu przy tym doradca finansowy – czas zmniejszyłby się do 10 minut i 30 sekund. Tyle czasu potrzebował na wypełnienie tego samego wniosku w imieniu klienta Maciej Ciechomski, doradca Expander Prestige, mający kilkuletni staż zawodowy. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku ubiegania się o pożyczkę hipoteczną.

REKLAMA

Wypełniając wniosek o kredyt hipoteczny trzeba podać dane osobowe (imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, stan cywilny, miejsce zameldowania, NIP, serie i numer dowodu tożsamości), a także informacje dotyczące poziomu wykształcenia, liczby osób w gospodarstwie domowym, liczby osób osiągających dochód czy statusu zamieszkania (własne mieszkanie, wynajem, u rodziców, itp.). Kolejne dane dotyczą źródła dochodów kredytobiorcy (forma zatrudnienia). W przypadku prowadzenia własnej działalności trzeba podać jej rodzaj, formę prawną, sposób rozliczania, a także liczbę zatrudnianych osób, udział kredytobiorcy w przedsiębiorstwie, określić liczbę podpisanych umów z odbiorcami czy liczbę klientów.Kolejny rozdział wniosku dotyczy samego kredytu (waluta, okres kredytowania, kwota, oprocentowanie, forma wypłaty, itd.). Następnie kredytobiorca musi podać informacje dotyczące celu kredytowania, określić, jaki podmiot jest zbywcą (np. deweloper, osoba fizyczna, spółdzielnia mieszkaniowa) i jakiego typu jest nieruchomość (mieszkanie, dom jednorodzinny, itp.). Kolejne elementy wniosku dotyczą tytułu prawnego do nieruchomości, księgi wieczystej czy praw obciążających nieruchomość. Na tym nie koniec. W dalszej kolejności pojawiają się jeszcze pytania dotyczące docelowego i przejściowego zabezpieczenia kredytu, a także majątku kredytobiorcy oraz jego miesięcznych dochodów i wydatków (koszty utrzymania, koszty mieszkaniowe, koszty utrzymania samochodu, alimenty, itd.). Następny punkt to obecne zobowiązania kredytowe. Ta część tabeli może być bardzo szczegółowa – bank chce poznać rodzaje spłacanych kredytów i pożyczek, wysokość miesięcznej raty dla każdego z nich, datę umowy i datę spłaty, itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredytobiorca z naszego przykładu nie miał innych zobowiązań. Gdyby jednak je posiadał, czas wypełniania wniosku o kredyt hipoteczny wzrósłby znacząco.

Kalkulator rat kredytu

Forma papierowa szybsza niż elektroniczna

Wniosek o pożyczkę gotówkową klient z naszego przykładu składał drogą elektroniczną. Jak się okazało, wypełnianie dokumentu na ekranie komputera trwa zdecydowanie dłużej niż w formie papierowej, nawet jeżeli robi to doświadczony doradca. Jeśli jednak klient korzystał już wcześniej z produktu i bierze go powtórnie, wtedy komputer niezaprzeczalnie wiedzie prym. Ponowna aplikacja o pożyczkę gotówkową może trwać nawet minutę. Wypełnienie pierwszego wniosku dla naszego klienta zajęło doradcy 7 minut i 40 sekund.

W przypadku pożyczki gotówkowej formalności jest znacznie mniej, niż przy kredycie na zakup mieszkania. Klient musi podać dane osobowe (imię, nazwisko, datę urodzenia, PESEL, itp.), stan cywilny, wykształcenie, status mieszkaniowy, liczbę osób na utrzymaniu liczbę posiadanych samochodów i formę ich własności. Kolejne pozycje we wniosku dotyczą rodzaju osiąganego dochodu, okresu zatrudnienia, wysokości miesięcznego dochodu (podstawowego i ewentualnie dodatkowego). Kredytobiorca podaje ponadto dane pracodawcy (NIP, nazwa, branża, forma prawna, dane kontaktowe, itp.). Kolejne pozycje dotyczą zobowiązań (np. inne kredyty, alimenty, udzielone poręczenia). Częścią wniosku jest też oświadczenie kredytobiorcy, w ramach którego osoba ta zgadza się na przetwarzanie jej danych osobowych, potwierdza, że przeciwko niej nie jest toczone postępowanie egzekucyjne czy akceptuje to, że bank może odmówić jej udzielenia kredytu bez podania przyczyny, itp.

Najprostszy wniosek o otwarcie lokaty

Drogą elektroniczną nasz klient złożył też wniosek o lokatę bankową. Dokładnie była to „dyspozycja otwarcia lokaty”. Przy pierwszej rejestracji (nowy klient dla banku) aplikacja zajęła doradcy 5 minut. Większość tego czasu zajęło wpisywanie danych osobowych i kontaktowych. W przypadku kolejnej aplikacji wystarczyła już tylko minuta, gdyż nie było potrzeby wpisywania powyższych danych. Oprócz nich we wniosku podaje się tylko informacje dotyczące lokaty (kwota, oprocentowanie,, okres, waluta, kapitalizacja, itp.). Do tego dochodzi oświadczenie klienta, dotyczące danych osobowych czy potwierdzenia otrzymania regulaminu.
Wniosek wypełnia się szybko, więcej trwa czytanie regulaminów.

Kalkulator zysków z lokaty

W formie papierowej klient wypełnił natomiast wniosek o zawarcie umowy ubezpieczenia z funduszem kapitałowym. Chodzi o produkt służący do regularnego oszczędzania. Klientowi zajęło to 13 minut i 40 sekund. Doradca wypleniając wniosek w imieniu klienta może skrócić potrzebny czas do 9 minut.

We wniosku oprócz danych osobowych i adresu trzeba określić wysokość składki i częstotliwość jej opłacania. Kolejne pytania dotyczą stanu zdrowia ubezpieczonego. W dalszej kolejności klient określa alokację składek (jaka część wpłacanej kwoty ma trafiać do jakiego funduszu), wskazuje uposażonych (potrzebne są dane osobowe tych osób), a następnie składa oświadczenie dotyczące m.in. przekazywania danych osobowych, otrzymania ogólnych warunków ubezpieczenia czy konsekwencji odstąpienia od umowy.

Przed wyplenieniem wniosku dotyczącego produktu oszczędnościowego doradca musi zbadać profil ryzyka klienta, który jest podstawą do wskazania najlepiej dopasowanego produktu. Wypełnienie ankiety, na podstawie której doradca profil ryzyka zajęło naszemu klientowi 7 minut. W ramach unikalnej ankiety opracowanej przez licencjonowanego doradcę inwestycyjnego Rafała Lerskiego Expander pyta m.in. o horyzont inwestycyjny, wiek, czas pozostały do emerytury, doświadczenie w inwestowaniu czy gotowość do poniesienia straty z inwestycji.

Decyzja kredytowa w kilka minut

Obok samego czasu potrzebnego na wypełnienie wniosków – co jak pokazuje nasze badanie nie jest zajęciem bardzo czasochłonnym – z okazji zmiany czasu na zimowy Expander sprawdził też, jak szybko banki są w stanie wydać decyzję dotycząca przyznania pożyczki gotówkowej, a także, jak długo klient musi czekać na wypłatę kredytu. Zwróciliśmy się do banków aby same określiły te terminy. Założyliśmy, że klient złożył kompletny wniosek kredytowy.

Badanie przeprowadziliśmy dla dwóch przypadków:

  •  PRZYPADEK I: o kredyt wnioskuje osoba będąca długoletnim klientem banku, która przeszłości spłacała terminowo kredyty w tym banku
  • PRZYPADEK II. O kredyt wnioskuje osoba niebędąca klientem banku, która w przeszłości terminowo spłaciła pożyczkę gotówkową w innym banku (informacja jest w BIK)

Bankiem, który zadeklarował najszybsze wydanie decyzji kredytowej jest BZ WBK, który w 90% przypadków potrzebuje tylko 10 minut od momentu złożenia kompletnego wniosku. Niewiele wolniejszy jest BGŻ, który potrzebuje 13 minut. Eurobank deklaruje, że wyda decyzję w 15 minut, podobnie, jak ING Bank. Przynajmniej 15 minut potrzebuje Fortis, ale zaznacza, że może potrzebować aż dwóch dni (zależnie od produktu). mBank i Millennium podają, że podejmują decyzje w czasie kilku-kilkunastu minut. Tymczasem w Volkswagen Banku na decyzję trzeba czekać do dwóch dni, podobnie, jak w BOŚ. W Kredyt Banku, w którym standardowy czas to 30 minut, najszybciej udało się udzielić kredytu (włącznie z przelewem środków na rachunek klienta) w 7 minut i 53 sekundy!

Nawet kilka dni trzeba natomiast poczekać czasem na udostępnienie środków z tytułu pożyczki. To, ile bank będzie na to potrzebował czasu zależy od formy wypłaty – gotówka czy przelew. Eurobank deklaruje, że wypłaci środki natychmiast po podjęciu decyzji kredytowej. W Fortis Banku klient może czekać na przelew maksymalnie do 6 dni. Tabela z zestawieniem danych z poszczególnych banków w załączniku.

Zobacz też serwisy: Kredyty, Lokaty

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA