REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu zajmują bankowe formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Jerzy Węglarz

REKLAMA

REKLAMA

Łącznie ok. 53 minut – tyle czasu potrzeba na wypełnienie wniosków o kredyt hipoteczny, pożyczkę gotówkową, umowę ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym oraz lokatę – obliczył Expander. Na wypłatę środków z pożyczki trzeba jednak poczekać czasem nawet kilka dni.

Expander sprawdził, jakie formalności związane z finansami osobistymi może załatwić w ciągu jednej godziny Kowalski. Zmierzyliśmy, ile czasu zajmuje wypełnienie wniosków o:

REKLAMA

  • kredyt hipoteczny
  • pożyczkę gotówkową
  • ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym
  • lokatę bankową

Dwa pierwsze dokumenty miały formę papierową, a dwa pozostałe – elektroniczną. Mierzyliśmy wyłącznie czas wypełniania wniosków, nie badaliśmy natomiast, ile pod czasu zajęło klientowi przeanalizowanie oferty rynkowej czy podjęcie decyzji, który produkt wybrać. Co ważne – klient miał przy sobie wszystkie dane potrzebne do wypełnienia wniosków. Ponadto, przeczytał wcześniej wszystkie ważne dokumenty, np., regulaminy, oświadczenia czy ogólne warunki ubezpieczenia (czasu potrzebnego na zapoznanie się z nimi nie wliczaliśmy do czasu wypełniania wniosków).

Najwięcej formalności przy kredycie hipotecznym

REKLAMA

Najdłużej – 20 minut – trwa wypełnienie wniosku o kredyt hipoteczny. Tyle czasu zajęło to klientowi, który wystąpił w badaniu Expandera i samodzielnie wypełnił wniosek. Jeśli pomagałby mu przy tym doradca finansowy – czas zmniejszyłby się do 10 minut i 30 sekund. Tyle czasu potrzebował na wypełnienie tego samego wniosku w imieniu klienta Maciej Ciechomski, doradca Expander Prestige, mający kilkuletni staż zawodowy. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku ubiegania się o pożyczkę hipoteczną.

Wypełniając wniosek o kredyt hipoteczny trzeba podać dane osobowe (imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, stan cywilny, miejsce zameldowania, NIP, serie i numer dowodu tożsamości), a także informacje dotyczące poziomu wykształcenia, liczby osób w gospodarstwie domowym, liczby osób osiągających dochód czy statusu zamieszkania (własne mieszkanie, wynajem, u rodziców, itp.). Kolejne dane dotyczą źródła dochodów kredytobiorcy (forma zatrudnienia). W przypadku prowadzenia własnej działalności trzeba podać jej rodzaj, formę prawną, sposób rozliczania, a także liczbę zatrudnianych osób, udział kredytobiorcy w przedsiębiorstwie, określić liczbę podpisanych umów z odbiorcami czy liczbę klientów.Kolejny rozdział wniosku dotyczy samego kredytu (waluta, okres kredytowania, kwota, oprocentowanie, forma wypłaty, itd.). Następnie kredytobiorca musi podać informacje dotyczące celu kredytowania, określić, jaki podmiot jest zbywcą (np. deweloper, osoba fizyczna, spółdzielnia mieszkaniowa) i jakiego typu jest nieruchomość (mieszkanie, dom jednorodzinny, itp.). Kolejne elementy wniosku dotyczą tytułu prawnego do nieruchomości, księgi wieczystej czy praw obciążających nieruchomość. Na tym nie koniec. W dalszej kolejności pojawiają się jeszcze pytania dotyczące docelowego i przejściowego zabezpieczenia kredytu, a także majątku kredytobiorcy oraz jego miesięcznych dochodów i wydatków (koszty utrzymania, koszty mieszkaniowe, koszty utrzymania samochodu, alimenty, itd.). Następny punkt to obecne zobowiązania kredytowe. Ta część tabeli może być bardzo szczegółowa – bank chce poznać rodzaje spłacanych kredytów i pożyczek, wysokość miesięcznej raty dla każdego z nich, datę umowy i datę spłaty, itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredytobiorca z naszego przykładu nie miał innych zobowiązań. Gdyby jednak je posiadał, czas wypełniania wniosku o kredyt hipoteczny wzrósłby znacząco.

Kalkulator rat kredytu

Forma papierowa szybsza niż elektroniczna

REKLAMA

Wniosek o pożyczkę gotówkową klient z naszego przykładu składał drogą elektroniczną. Jak się okazało, wypełnianie dokumentu na ekranie komputera trwa zdecydowanie dłużej niż w formie papierowej, nawet jeżeli robi to doświadczony doradca. Jeśli jednak klient korzystał już wcześniej z produktu i bierze go powtórnie, wtedy komputer niezaprzeczalnie wiedzie prym. Ponowna aplikacja o pożyczkę gotówkową może trwać nawet minutę. Wypełnienie pierwszego wniosku dla naszego klienta zajęło doradcy 7 minut i 40 sekund.

W przypadku pożyczki gotówkowej formalności jest znacznie mniej, niż przy kredycie na zakup mieszkania. Klient musi podać dane osobowe (imię, nazwisko, datę urodzenia, PESEL, itp.), stan cywilny, wykształcenie, status mieszkaniowy, liczbę osób na utrzymaniu liczbę posiadanych samochodów i formę ich własności. Kolejne pozycje we wniosku dotyczą rodzaju osiąganego dochodu, okresu zatrudnienia, wysokości miesięcznego dochodu (podstawowego i ewentualnie dodatkowego). Kredytobiorca podaje ponadto dane pracodawcy (NIP, nazwa, branża, forma prawna, dane kontaktowe, itp.). Kolejne pozycje dotyczą zobowiązań (np. inne kredyty, alimenty, udzielone poręczenia). Częścią wniosku jest też oświadczenie kredytobiorcy, w ramach którego osoba ta zgadza się na przetwarzanie jej danych osobowych, potwierdza, że przeciwko niej nie jest toczone postępowanie egzekucyjne czy akceptuje to, że bank może odmówić jej udzielenia kredytu bez podania przyczyny, itp.

Najprostszy wniosek o otwarcie lokaty

Drogą elektroniczną nasz klient złożył też wniosek o lokatę bankową. Dokładnie była to „dyspozycja otwarcia lokaty”. Przy pierwszej rejestracji (nowy klient dla banku) aplikacja zajęła doradcy 5 minut. Większość tego czasu zajęło wpisywanie danych osobowych i kontaktowych. W przypadku kolejnej aplikacji wystarczyła już tylko minuta, gdyż nie było potrzeby wpisywania powyższych danych. Oprócz nich we wniosku podaje się tylko informacje dotyczące lokaty (kwota, oprocentowanie,, okres, waluta, kapitalizacja, itp.). Do tego dochodzi oświadczenie klienta, dotyczące danych osobowych czy potwierdzenia otrzymania regulaminu.
Wniosek wypełnia się szybko, więcej trwa czytanie regulaminów.

Kalkulator zysków z lokaty

W formie papierowej klient wypełnił natomiast wniosek o zawarcie umowy ubezpieczenia z funduszem kapitałowym. Chodzi o produkt służący do regularnego oszczędzania. Klientowi zajęło to 13 minut i 40 sekund. Doradca wypleniając wniosek w imieniu klienta może skrócić potrzebny czas do 9 minut.

We wniosku oprócz danych osobowych i adresu trzeba określić wysokość składki i częstotliwość jej opłacania. Kolejne pytania dotyczą stanu zdrowia ubezpieczonego. W dalszej kolejności klient określa alokację składek (jaka część wpłacanej kwoty ma trafiać do jakiego funduszu), wskazuje uposażonych (potrzebne są dane osobowe tych osób), a następnie składa oświadczenie dotyczące m.in. przekazywania danych osobowych, otrzymania ogólnych warunków ubezpieczenia czy konsekwencji odstąpienia od umowy.

Przed wyplenieniem wniosku dotyczącego produktu oszczędnościowego doradca musi zbadać profil ryzyka klienta, który jest podstawą do wskazania najlepiej dopasowanego produktu. Wypełnienie ankiety, na podstawie której doradca profil ryzyka zajęło naszemu klientowi 7 minut. W ramach unikalnej ankiety opracowanej przez licencjonowanego doradcę inwestycyjnego Rafała Lerskiego Expander pyta m.in. o horyzont inwestycyjny, wiek, czas pozostały do emerytury, doświadczenie w inwestowaniu czy gotowość do poniesienia straty z inwestycji.

Decyzja kredytowa w kilka minut

Obok samego czasu potrzebnego na wypełnienie wniosków – co jak pokazuje nasze badanie nie jest zajęciem bardzo czasochłonnym – z okazji zmiany czasu na zimowy Expander sprawdził też, jak szybko banki są w stanie wydać decyzję dotycząca przyznania pożyczki gotówkowej, a także, jak długo klient musi czekać na wypłatę kredytu. Zwróciliśmy się do banków aby same określiły te terminy. Założyliśmy, że klient złożył kompletny wniosek kredytowy.

Badanie przeprowadziliśmy dla dwóch przypadków:

  •  PRZYPADEK I: o kredyt wnioskuje osoba będąca długoletnim klientem banku, która przeszłości spłacała terminowo kredyty w tym banku
  • PRZYPADEK II. O kredyt wnioskuje osoba niebędąca klientem banku, która w przeszłości terminowo spłaciła pożyczkę gotówkową w innym banku (informacja jest w BIK)

Bankiem, który zadeklarował najszybsze wydanie decyzji kredytowej jest BZ WBK, który w 90% przypadków potrzebuje tylko 10 minut od momentu złożenia kompletnego wniosku. Niewiele wolniejszy jest BGŻ, który potrzebuje 13 minut. Eurobank deklaruje, że wyda decyzję w 15 minut, podobnie, jak ING Bank. Przynajmniej 15 minut potrzebuje Fortis, ale zaznacza, że może potrzebować aż dwóch dni (zależnie od produktu). mBank i Millennium podają, że podejmują decyzje w czasie kilku-kilkunastu minut. Tymczasem w Volkswagen Banku na decyzję trzeba czekać do dwóch dni, podobnie, jak w BOŚ. W Kredyt Banku, w którym standardowy czas to 30 minut, najszybciej udało się udzielić kredytu (włącznie z przelewem środków na rachunek klienta) w 7 minut i 53 sekundy!

Nawet kilka dni trzeba natomiast poczekać czasem na udostępnienie środków z tytułu pożyczki. To, ile bank będzie na to potrzebował czasu zależy od formy wypłaty – gotówka czy przelew. Eurobank deklaruje, że wypłaci środki natychmiast po podjęciu decyzji kredytowej. W Fortis Banku klient może czekać na przelew maksymalnie do 6 dni. Tabela z zestawieniem danych z poszczególnych banków w załączniku.

Zobacz też serwisy: Kredyty, Lokaty

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA