REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża IT coraz ciekawsza dla kobiet

Branża IT coraz ciekawsza dla kobiet
Branża IT coraz ciekawsza dla kobiet
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym rynek IT kusi kobiety? Nie tylko zarobkami, ale również możliwością pracy zdalnej. Aż 69% kobiet docenia swoistą elastyczność pracodawcy, która pozwala im okazjonalnie zaaranżować biuro w dowolnej lokalizacji.

Kobiety w branży IT

Według raportu opublikowanego przez Bulldogjob[1] kobiety stanowią niespełna 10% polskiej  społeczności IT. Zdecydowanie nie należy spodziewać się w najbliższych latach parytetów w branży, choć przedstawicielki płci żeńskiej coraz śmielej wkraczają do tego, stereotypowo męskiego, świata. Świadczy o tym między innymi dwukrotnie szybszy przyrost liczby studentek kierunków informatycznych w odniesieniu do przyrostu liczby studentów[2]. Jest on efektem akcji promocyjnych skierowanych do potencjalnych kandydatek do szkół wyższych, dedykowanych programów stypendialnych, a także ogólnego wzrostu świadomości na temat zalet kształcenia w obszarze IT.

REKLAMA

Poziom zarobków w IT od dawna pozostaje istotnym wyróżnikiem tego rynku. Jednak specjalistów wciąż jest za mało. W związku z tym pracodawcy kuszą potencjalnych kandydatów hojnym wynagrodzeniem i nie tylko. Co jednak jest istotne dla kobiet pracujących w tej branży?

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wynagrodzenie w branży IT

REKLAMA

– Według dostępnych na rynku badań kobiety wymieniają wysokość wynagrodzenia jako jeden z trzech, ale nie najważniejszy, aspekt warunkujący chęć podjęcia pracy. Co ciekawe, częściej cenią sobie pozytywną atmosferę w miejscu zatrudnienia, a także możliwość zdobywania nowych kompetencji. Właśnie dlatego warto oferować kandydatkom pracę przy ambitnych projektach i stymulować ich rozwój. Benefity pozapłacowe są również mile widziane i pomagają w ostatecznym wyborze konkretnego pracodawcy – mówi Elżbieta Kozłowska, Talent Development Partner w Bonair S.A.

Atrakcyjność pracy w IT to również możliwość pracy zdalnej. Aż 69% kobiet docenia swoistą elastyczność pracodawcy, która pozwala im okazjonalnie zaaranżować biuro w dowolnej lokalizacji. Okazuje się, że codzienny home office dotyczy zaledwie 4% reprezentantek tego sektora[3].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjaliści w branży IT poszukiwani

Nawet globalna epidemia, która odbiła swoje piętno na światowej gospodarce, nie zmniejszyła popytu na doświadczonych project managerów, analityków biznesowych czy programistów, co potwierdza, że specjaliści w najbliższych latach nadal będą poszukiwani.

REKLAMA

– Prognozy wskazują na to, że polski rynek ICT w 2025 roku będzie tworzyć około 700 tys. osób. Od 2017 roku zatrudnienie w tym sektorze regularnie rośnie. Dodatkowo eksperci szacują, że do końca 2020 roku zainteresowanie firm rozwiązaniami online zwiększy się, co oznacza, że zapotrzebowanie na pracowników IT będzie jeszcze bardziej wyraźne dodaje Elżbieta Kozłowska.

Ogólny wzrost świadomości związanej z atrakcyjnością pracy w branży IT zachęca do nauki programowania w każdym wieku. Badania potwierdzają, że przedstawicielki płci żeńskiej są przy tym skore do przebranżowienia. Jak pokazują badania, nie ma z tym problemu 42% respondentek. Co piąta ankietowana zaczyna przygodę z IT dopiero po ukończeniu 24. roku życia. Studia informatyczne wciąż pozostają najczęściej wymienianym źródłem wiedzy o programowaniu[4]. Jednak wzrost liczby organizowanych bootcampów, szkoleń i kursów pokazuje, że rośnie popyt również na alternatywne metody kształcenia.

Kobiety coraz śmielej rozpoczynają swoją karierę w świecie IT dzięki inicjatywom, które ułatwiają utalentowanym programistkom wkroczenie na rynek pracy i poszerzanie zakresu kompetencji poprzez wsparcie mentorskie. Pandemia i jej skutki potwierdziły, że branża IT poradziła sobie nawet z globalnym kryzysem gospodarczym, więc należy uznać ją za perspektywiczny kierunek zawodowy. Co więcej, wykształcenie informatyczne lub pokrewne nie zawsze jest wymagane. Niekiedy wystarczy chęć przebranżowienia, którą często wykazują kobiety, i otwartość na różnorodne drogi rozwoju.

 

[1] Badanie społeczności IT 2020

[2] tamże

[3] No Fluff Jobs, Kobiety w IT

[4] No Fluff Jobs, Kobiety w IT 2020

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA