REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa deregulacyjna ułatwi życie przedsiębiorcom?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek rząd zajmie się projektem kolejnej ustawy znoszącej bariery i obowiązki administracyjne. Dla przedsiębiorców to ponowna szansa na uproszczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej

„Zawiera on kilkanaście zmian ważnych z punktu widzenia bieżącej działalności firm i ich relacji z urzędami. Szkoda, że nie był w obecnym kształcie konsultowany przez pracodawców" - mówi Katarzyna Urbańska, dyrektorka Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Składa się z 29 artykułów, z czego tylko 23 dotyczą redukcji obowiązków informacyjnych dla firm lub ograniczenia barier administracyjnych. Lewiatan uczestniczył na bardzo wstępnym etapie prac nad projektem założeń do ustawy, podczas którego Ministerstwo Gospodarki przedstawiło partnerom społecznym listę 100 barier ułożoną według stopnia uciążliwości i kosztów, które te obowiązki informacyjne generują po stronie firm.

Warto przypomnieć, iż projekt ten jest realizacją europejskiej polityki Better Regulations, w ramach której wszystkie kraje członkowskie zobowiązały się do redukcji obowiązków informacyjnych dla firm i generujących dla nich koszty, o 25 proc. do końca 2012 r.

„Pozytywnie oceniamy m.in. wydłużenie terminu wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego z 31 marca do 31 lipca, skrócenie terminu przedawnienia należności z tytułu składek z 10 lat do lat 5, zniesienie obowiązku ogłaszania sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim B, zmianę w zakresie obligatoryjnego ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszeń wymaganych przez KPC.

REKLAMA

Polecamy: Czym jest CEIDG, czyli własna firma przez Internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy ma ułatwić komunikację miedzy funduszami emerytalnymi a członkami tego funduszu. Oświadczenie o stosunkach majątkowych istniejących między osobą występującą z wnioskiem o przyjęcie do funduszu a jej małżonkiem, na wniosek tej osoby będzie mogło zostać złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
Kwestia wprowadzenia komunikacji elektronicznej w kontaktach pomiędzy firmami (np. fundusze emerytalne, firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne, banki) i ich klientami jest od wielu lat podnoszona przez PKPP Lewiatan w Czarnej Liście Barier. Zmiana przepisów prawa odnosząca się jedynie do jednego oświadczenia, nie jest zmianą zadowalającą środowisko biznesu i niewiele upraszcza w praktyce - mówi Katarzyna Urbańska.

Eksperci pozytywnie oceniają umożliwienie organizacjom pracodawców i organizacjom związkowym występowanie o dokonanie ogólnej interpretacji podatkowej, zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonego informacji o odprowadzanych składkach do ZUS i NFZ z raportów miesięcznych raz na rok lub na żądanie pracownika nie częściej niż jeden raz na miesiąc, skrócenie okresu przechowywania deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty przez płatnika składek z 10 lat do lat 5, czy zmianę ustawy o działalności ubezpieczeniowej w zakresie umożliwienia przekazywania informacji wskazanej w treści art. 13 ust. 2 ustawy, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

„Popieramy również obniżenie opłaty skarbowej za dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych i zmiany w ustawie o PPP, według których zobowiązania z tytułu umów PPP nie będą wpływały na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych" - dodaje Katarzyna Urbańska.

Zdaniem PKPP Lewiatan w projekcie nowej ustawy deregulacyjnej zabrakło jednak wielu innych propozycji, m.in. takich jak:

  • usunięcia obowiązku uzyskiwania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty przez jej wystawcę;
  • wprowadzenia 30 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku VAT w miejsce obecnie obowiązującego terminu 60 dniowego;
  • systematyczne lub okresowo, nieodpłatne przekazywanie do GUS informacji i danych statystycznych dot. prowadzonej działalności.
  • prowadzenie ewidencji rachunkowej zapewniającej określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
  • przechowanie ksiąg podatkowych i związanych z nimi dokumentów przez okres przedawnienia zobowiązania podatkowego.
  • niezwłoczne przekazanie zaświadczenia lekarskiego ubezpieczonego do ZUS.
  • złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez oferenta (w przetargach, gdzie wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.. 11 ust. 8 uPZP)
  • wystawianie na żądanie faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Polecamy: CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA