REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa deregulacyjna ułatwi życie przedsiębiorcom?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek rząd zajmie się projektem kolejnej ustawy znoszącej bariery i obowiązki administracyjne. Dla przedsiębiorców to ponowna szansa na uproszczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej

„Zawiera on kilkanaście zmian ważnych z punktu widzenia bieżącej działalności firm i ich relacji z urzędami. Szkoda, że nie był w obecnym kształcie konsultowany przez pracodawców" - mówi Katarzyna Urbańska, dyrektorka Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan.

REKLAMA

Składa się z 29 artykułów, z czego tylko 23 dotyczą redukcji obowiązków informacyjnych dla firm lub ograniczenia barier administracyjnych. Lewiatan uczestniczył na bardzo wstępnym etapie prac nad projektem założeń do ustawy, podczas którego Ministerstwo Gospodarki przedstawiło partnerom społecznym listę 100 barier ułożoną według stopnia uciążliwości i kosztów, które te obowiązki informacyjne generują po stronie firm.

REKLAMA

Warto przypomnieć, iż projekt ten jest realizacją europejskiej polityki Better Regulations, w ramach której wszystkie kraje członkowskie zobowiązały się do redukcji obowiązków informacyjnych dla firm i generujących dla nich koszty, o 25 proc. do końca 2012 r.

„Pozytywnie oceniamy m.in. wydłużenie terminu wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego z 31 marca do 31 lipca, skrócenie terminu przedawnienia należności z tytułu składek z 10 lat do lat 5, zniesienie obowiązku ogłaszania sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim B, zmianę w zakresie obligatoryjnego ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszeń wymaganych przez KPC.

Polecamy: Czym jest CEIDG, czyli własna firma przez Internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Projekt ustawy ma ułatwić komunikację miedzy funduszami emerytalnymi a członkami tego funduszu. Oświadczenie o stosunkach majątkowych istniejących między osobą występującą z wnioskiem o przyjęcie do funduszu a jej małżonkiem, na wniosek tej osoby będzie mogło zostać złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
Kwestia wprowadzenia komunikacji elektronicznej w kontaktach pomiędzy firmami (np. fundusze emerytalne, firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne, banki) i ich klientami jest od wielu lat podnoszona przez PKPP Lewiatan w Czarnej Liście Barier. Zmiana przepisów prawa odnosząca się jedynie do jednego oświadczenia, nie jest zmianą zadowalającą środowisko biznesu i niewiele upraszcza w praktyce - mówi Katarzyna Urbańska.

Eksperci pozytywnie oceniają umożliwienie organizacjom pracodawców i organizacjom związkowym występowanie o dokonanie ogólnej interpretacji podatkowej, zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonego informacji o odprowadzanych składkach do ZUS i NFZ z raportów miesięcznych raz na rok lub na żądanie pracownika nie częściej niż jeden raz na miesiąc, skrócenie okresu przechowywania deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty przez płatnika składek z 10 lat do lat 5, czy zmianę ustawy o działalności ubezpieczeniowej w zakresie umożliwienia przekazywania informacji wskazanej w treści art. 13 ust. 2 ustawy, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

„Popieramy również obniżenie opłaty skarbowej za dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych i zmiany w ustawie o PPP, według których zobowiązania z tytułu umów PPP nie będą wpływały na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych" - dodaje Katarzyna Urbańska.

Zdaniem PKPP Lewiatan w projekcie nowej ustawy deregulacyjnej zabrakło jednak wielu innych propozycji, m.in. takich jak:

  • usunięcia obowiązku uzyskiwania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty przez jej wystawcę;
  • wprowadzenia 30 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku VAT w miejsce obecnie obowiązującego terminu 60 dniowego;
  • systematyczne lub okresowo, nieodpłatne przekazywanie do GUS informacji i danych statystycznych dot. prowadzonej działalności.
  • prowadzenie ewidencji rachunkowej zapewniającej określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
  • przechowanie ksiąg podatkowych i związanych z nimi dokumentów przez okres przedawnienia zobowiązania podatkowego.
  • niezwłoczne przekazanie zaświadczenia lekarskiego ubezpieczonego do ZUS.
  • złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez oferenta (w przetargach, gdzie wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.. 11 ust. 8 uPZP)
  • wystawianie na żądanie faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Polecamy: CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA