REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instytucje wdrażające nie lubią firm

REKLAMA

REKLAMA

Regionalne Programy Operacyjne są dalekie od doskonałości, a jakość obsługi musi zostać poprawiona - wynika z raportu "Przedsiębiorcy kontra unijne procedury" przygotowanego przez PKPP Lewiatan.

Przedsiębiorcy są grupą, która najaktywniej stara się o dotacje unijne. Poza tym, w wielu regionach to właśnie przedsiębiorcy gwarantują wysoki poziom kontraktacji funduszy europejskich, którym chwalą się zarówno władze regionalne i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej mówi się o tym, że więcej uwagi powinno poświęcać się na jakość projektów, a nie zaś na poziom wydatkowania. To przekonanie nie przekłada się na praktykę instytucji zarządzających programem operacyjnymi - szybkie wydatkowanie funduszy europejskich pozostaje priorytetem, realizowanym z dużą skutecznością (np. wszystkie RPO wzięły w podziale Krajowej Rezerwy Wykonania, która jest swoistą nagrodą za dobre tempo certyfikacji wydatków). Jakość projektów i ich wpływ na długofalowy rozwój gospodarek regionalnych pozostaje wciąż na drugim planie.

Tymczasem w opinii PKPP Lewiatan jakość projektów nie zależy jedynie od przedsiębiorców, ale w bardzo dużej mierze od tego, jak firmy - potencjalni projektodawcy są obsługiwani przez instytucje zarządzające programami oraz jaką uwagę poświęca się ich potrzebom i oczekiwaniom. Podczas prac nad raportem, dla każdego z 4 obszarów, postawiliśmy szereg prostych pytań:

REKLAMA

• czy istnieje / jest dostępny harmonogram naborów wieloletni oraz na rok kolejny; czy nabory zostały rozłożone w czasie; czy harmonogram wdrożono przebiega zgodnie z planem;
• czy przedsiębiorcy mogą łatwo zidentyfikować instytucje, która organizuje interesujący ich konkurs; czy na stronie tej instytucji mogą znaleźć niezbędne z ich punktu widzenia informacje;
• czy przedsiębiorcy, którzy decydują się złożyć wniosek, wiedzą kiedy można spodziewać się informacji o ocenie; czy zapowiadane terminy oceny są przestrzegane przez instytucje organizujące konkurs;
• czy kryteria formalne są proste, jasne i przejrzyste oraz niezbędne; czy są stosowane w brzmieniu zaakceptowanym przez Komitet Monitorujący RPO;

Odpowiedzi na te pytania nie nastrajają pozytywnie. Podstawowe warunki stworzone przedsiębiorcom w Regionalnych Programach Operacyjnych są dalekie od doskonałości, a jakość obsługi w wielu obszarach wymaga zdecydowanej poprawy. O niewielu instytucjach możemy dziś powiedzieć, że są faktycznie przyjazne przedsiębiorcom - żaden z ocenianych przez nas konkursów i instytucji je organizujących nie uzyskały maksymalnej liczby punktów (pozytywnych odpowiedzi na wszystkie zadane przez nas pytania). Oceny cząstkowe są bardzo zróżnicowane - każda z instytucji działa w oparciu o inne standardy i do innych kwestii przywiązuje wagę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jakie fundusze na Mazowszu w 2011?

„Jeśli zależy nam na jakości projektów finansowanych z funduszy europejskich, projektodawcom trzeba stworzyć odpowiednie warunki pracy nad wnioskiem o dofinansowanie. Dziś te warunki promują przede wszystkim te firmy, które potrafią szybko przygotować projekt. Ci, którzy chcą realizować ambitne przedsięwzięcia, w tym inwestycje wymagające długich przygotowań, mogą walkę o dotację przegrać na starcie.

Podobnie ci, którzy zbyt serio potraktują harmonogramy naborów ogłaszane przez instytucje zarządzające lub wdrażające wsparcie dla przedsiębiorców i postanowią poczekać ze startem w konkursie na optymalny dla nich moment. Zmiany warto wprowadzać już dziś - nawet dla ostatnich konkursów w tej perspektywie finansowej myśląc o kolejnej, która rozpocznie się po 2013 r." - komentuje Marzena Chmielewska, dyrektorka Departamentu Europejskiego w PKPP Lewiatan.

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA