reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > RODO w firmie > Szacowanie ryzyka zgodnie z RODO

Szacowanie ryzyka zgodnie z RODO

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane „RODO”, zobowiązuje organizacje wykonujące operację lub zestaw operacji na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie (art. 4 pkt 2 RODO), do zarządzania ryzykiem ich przetwarzania.

  • uniknięcie ryzyka dzięki decyzji o nierozpoczynaniu lub niekontynuowaniu działań powodujących ryzyko,
  • podjęcie lub zwiększenie ryzyka w celu wykorzystania szansy,
  • usunięcie źródła ryzyka,
  • zmiana prawdopodobieństwa,
  • zmiana następstw,
  • dzielenie ryzyka wraz z inną stroną (innymi stronami),
  • zachowanie ryzyka na podstawie świadomej decyzji.

Zaleca się wybranie takiego wariantu lub takich wariantów, które zapewnią znaczną redukcję ryzyka przy względnie małych nakładach. Przy wybieraniu wariantów nie trzeba ograniczać się tylko do jednego, gdyż często okazuje się, że korzystne jest wybranie np. zmiany prawdopodobieństwa oraz zmiany następstw.

W celu minimalizacji ryzyka korzysta się z zabezpieczeń, czyli środków organizacyjnych i technicznych. Powinny być one wystarczające do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony procesu przetwarzania danych.

Jeżeli po uwzględnieniu wyników analizy ryzyka dla zasobów ocena skutków dla ochrony danych wykaże, że przy braku zabezpieczeń, środków bezpieczeństwa oraz mechanizmów minimalizujących ryzyko przetwarzanie powodowałoby wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, a administrator wyraża opinię, że ryzyka tego nie da się zminimalizować rozsądnymi środkami, z punktu widzenia dostępnych technologii i kosztów wdrożenia, to przed rozpoczęciem czynności przetwarzania należy skonsultować się z organem nadzorczym.

3.4. Informowanie i konsultowanie ryzyka

Jest to ciągły proces, prowadzony przez organizację iteracyjnie, w celu zapewnienia, przekazywania lub uzyskania informacji o ryzykach. Skuteczna komunikacja pomiędzy samymi uczestnikami tego procesu, ale również podejmującymi decyzje, ma znaczący wpływ na prawidłowe działanie procesu zarządzania ryzykiem, a zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji oraz w procesie ciągłego doskonalenia. Komunikacja musi odbywać się w sposób dwustronny, za pośrednictwem łatwo dostępnego i niezawodnego kanału komunikacyjnego. Pozwoli to na:

  • zapewnienie wiarygodności wyników zarządzania ryzykiem,
  • zbieranie informacji o ryzyku,
  • dystrybucję rezultatów,
  • uniknięcie zagrożeń braku wzajemnego zrozumienia,
  • wsparcie procesu podejmowania decyzji,
  • uzyskanie nowej wiedzy,
  • koordynowanie i planowanie reakcji,
  • wytworzenie poczucia odpowiedzialności za ryzyko,
  • zwiększenie świadomości.

Autor: Maciej Jurczyk, Koordynator zespołu IT, Inżynier ds. bezpieczeństwa informacji, doświadczony audytor i wdrożeniowiec w obszarze bezpieczeństwa informacji, ciągłości działania, bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz wytycznych i rekomendacji KNF. Posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu nowoczesnych rozwiązań informatycznych, bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej. Audytor wiodący ISO/IEC 27001, audytor wewnętrzny ISO 9001, ISO 22301, ISO 14001, PN 18001.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

ODO 24

ODO 24 – to firma, która od 2012 roku oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Stawia na merytorykę, praktyczne rozwiązania oraz trwałe relacje z klientami budowane w oparciu o partnerstwo, uczciwość i zaufanie. Swoim klientom pomaga chronić dane, minimalizując ryzyko związane z kontrolą, wyciekiem lub ich utratą.

Zdjęcia

Szacowanie ryzyka zgodnie z RODO /Fot. Shutterstock
Szacowanie ryzyka zgodnie z RODO /Fot. Shutterstock

Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Martyna Owsiak

Aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama